آریا بانو

آخرين مطالب

«چگونگی دستگیری معتادان»، عمده سوال «خط ملی اعتیاد» اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه حدود 80 درصد تماس گیرندگان با «خط ملّی اعتیاد»، زنان هستند، گفت: بیشترین تماس‌ها به ترتیب مرتبط با شیشه، تریاک، گل و هروئین بوده است.

ماریت قازاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در 6 ماه نخست امسال بیش از 202 هزار نفر با «خط ملّی اعتیاد» تماس گرفته‌اند، گفت: تعداد تماس‌ها نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته حدود 2 درصد افزایش یافته و حدود 3 هزار تماس بر این تعداد افزوده شده است.
وی ضمن تشریح نسبت زنان و مردان تماس گیرنده نیز اظهار کرد: زنان حدود 80 درصد تماس گیرندگان با خط ملّی اعتیاد هستند، اما این به آن معنی نیست که زنان بیشتر از مردان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند، بلکه ممکن است به دلیل نگرانی یا کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مرتبط با مواد مخدر تماس بگیرند و سوالاتشان را مطرح کنند. این زنان عمدتا مادران و همسران مصرف‌کنندگان هستند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، درباره نوع موادی که درباره آنها با خط ملّی اعتیاد تماس گرفته شده است، نیز تصریح کرد: بیشترین تماس‌ها به ترتیب مرتبط با شیشه، تریاک، گل و هروئین بوده است. البته لازم به ذکر است که با توجه به راه اندازی کارزار رسانه‌ای مبارزه با مصرف گل در یک بازه زمانی، تماس‌های مرتبط با گل افزایش یافت که این اتفاق به دلیل حساس سازی مردم بود و به این ترتیب افراد بیشتری درباره «گل» با خط ملّی اعتیاد تماس گرفتند.
قازاریان در ادامه افزود: البته این مساله هم به این معنی نیست که همه تماس‌گیرندگان مصرف کننده ماده مربوطه هستند، بلکه ممکن است فردی تماس بگیرد و بخواهد درباره عوارض یک ماده مخدر سوالی بپرسد.
وی با اشاره به اینکه میانگین سنی تماس گیرندگان حدود 28 تا 30 سال است، نیز تصریح کرد: بیشترین سوالات مطرح شده در ماه‌های مختلف ممکن است با تفاوت‌هایی همراه باشد اما عمدتا شامل «کسب اطلاع درباره نوع مواد و عوارض آن‌ها» بوده است. همانطور که گفته شد در 6 ماه اخیر درباره «گل» به دلیل کمپین رسانه‌ای مبارزه با این ماده مخدر و حساس‌سازی مردم، پرسش‌ها و تماس‌ها نیز افزایش یافت. همچنین پرسش درباره «چگونگی دستگیری فرد معتاد» نیز از بیشترین پرسش‌های مطرح شده است که البته این خط تماس نمی‌تواند اطلاعات خاصی در این مورد در اختیار تماس گیرندگان قرار دهد و از حوزه اختیار آن خارج است.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی پرسش درباره «نحوه ارجاع به مراکز درمان اعتیاد» را از دیگر پرسش‌های مطرح شده عنوان کرد و گفت: معمولا درباره شماره تماس و آدرس این مراکز سوالاتی پرسیده می‌شود. خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و... مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.
قازاریان در ادامه با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره 09628 ، از تمام نقاط کشور بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از 8 صبح تا 8 شب پاسخگوست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود.
وی درباره نحوه ارجاع خط ملی اعتیاد هم گفت: این ارجاع تنها شامل کلینیک‌های سرپایی نیست بلکه تمام خدمات سازمان بهزیستی مانند مراکز اقامتی میان‌مدت، بلندمدت، بستری و کلینیک‌های سرپایی را نیز پوشش می‌دهد.
به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی از بین تمام تماس‌های برقرار شده به 99 درصد موارد پاسخ داده شده است و پاسخ داده شده و زمان انتظار به کمتر از یک دقیقه رسیده است.
به گزارش ایسنا، خط ملی اعتیاد با شماره 09628 از تمامی نقاط کشور بدون پیش شماره و از ساعت 8 صبح تا 8 شب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه دهنده راهنمایی و مشاوره تلفنی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/100006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود