آریا بانو

آخرين مطالب

جلوه‌های ویژه در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود / با نجفی امامی از "پیشونی سفید 2" تا "تورنادو" فرهنگی هنری

جلوه‌های ویژه در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود / با نجفی امامی از "پیشونی سفید 2" تا "تورنادو"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - محمدرضا نجفی امامی می‌گوید جلوه‌های ویژه بصری هنوز در سینمای ایران آنطور که باید جا نیفتاده و کمتر کسی حاضر به ریسک در این زمینه است.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : محمدرضا نجفی امامی که پیش از این در مقام کارگردان فیلم سینمایی "مبارک" را روانه سینماها کرد، این روزها در مقام طراح جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی "پیشونی سفید 2" به کارگردانی سید جواد هاشمی بر پرده سینماها دیده می‌شود. علاوه بر این نجفی امامی در ادامه همکاری با هاشمی دو کار "پیشونی سفید 3" و "تورنادو" را هم در دست انجام دارد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره همکاری با این پروژه سینمایی بیان کرد: در "پیشونی سفید 2" کاملا متفاوت کار کردیم و چون کار برای گروه سنی کودک و نوجوان بود تلاش کردیم متناسب با حال و هوای کودک امروز باشد. بچه‌های امروز در فضای مجازی حضور فعالی دارند و در حال تخیل کردن هستند بنابراین ابرقهرمان‌هایشان نیز کاملا متفاوت است. بر همین اساس ما هم سعی کردیم شخصیت اختاپوس را نیمی حیوان و نیمی انسان نمایش دهیم که به نوعی در سینمای روز هم دیده می‌‍شود و اصولا ذهنیت بچه‌های امروز نیز برهمین اساس است. اختاپوس یک شخصیت تخیلی و جذاب است که برگرفته از فضاهای تخیلی است که در کار استفاده شد و جواب خوبی هم دریافت کردیم.
نجفی امامی درباره میزان استقبال از این اثر نیز گفت: فیلم در سه هفته اکران فروش خوبی داشته است و بازخوردهایی که دریافت کردیم نیز خوب بوده است. ضعف ما در سینما به تصویر کشیدن این تخیلات است. بچه‌ها فضای ذهنی و ابرقهرمانانی دارند که انسان معمولی نمی‌تواند باشد، بنابراین ساخت آثاری که مورد توجه این قشر قرار بگیرد نیازمند داشتن جلوه‌های ویژه خاص است. ما در این کار از تخیل متفاوتی استفاده کردیم. در "پیشونی سفید 3" این تخیل و این کاراکترها بسیار بیشتر می‌شوند، همانطور که "تورنادو" کاملا متفاوت است و فکر می‌کنم ساخت این آثار هم اتفاق بزرگی برای سید جواد هاشمی است، هم برای سینمای کودک.
این کارگردان در ادامه با اشاره به این که در تمام دنیا از جلوه‌های ویژه بصری استفاده درست و به جا صورت می‌گیرد، درباره شباهت این آثار با نمونه‌های خارجی نیز اظهار کرد: نمونه‌های خارجی این دست آثار بسیار زیاد ساخته شده است که می‌توان از "هالک" یا "اسپایدرمن" نام برد. من خودم نیز در "مبارک"از جلوه‌های ویژه بصری استفاده کردم که بسیاری گفتند شباهت به "داستان اسباب بازی" دارد. آنچه در تمام این آثار چه در داخل و چه در خارج یکسان است گرافیکی است که استفاده می‌شود ولی تلفیقی هستند. متاسفانه در داخل کشور این دست گرافیک‌‌ها را نمی‌بینند و فضای ذهنی کاملا متفاوت است. هنوز در داخل کشور دوستان به این باور نرسیده‌اند که جلوه‌های ویژه و انیمیشن در هالیوود نیز استفاده می‌شود ولی در ایران فکر می‌کنند به محض استفاده از این فضا در یک فیلم سینمایی اثر کارتونی است، در حالی که جلوه‌های ویژه است و ما می‌خواهیم با استفاده از این ابزار نوعی باورپذیری ایجاد کنیم. این تغییرات در سینمای امروز نیاز است و باید کمی محدودیت‌ها را کنار بگذاریم و برویم به سراغ استفاده از این ابزارها. سید جواد هاشمی این کار را کرده است و جسارت به خرج داده است.
وی توضیح داد: متاسفانه جلوه‌های ویژه را در سینمای ایران جدی نمی‌گیرند و تنها در پایان کار فیلمبرداری برای حذف مسائل اضافی یا اضافه کردن یک پرده یا ماشین یا تصاویر کروماکی استفاده می‌کنند که این هم جلوه‌های ویژه نیست. ما جلوه‌های ویژه را نشناختیم، چرا که این ابزار می‌تواند در هر پلان خلق کند و عظمت به سینما بدهد. این باور هنوز در ما ایجاد نشده است که می‌توانیم در حد کارهای هالیوودی از این ابزار استفاده کنیم. سینمای بالیوود اگر امروز پیشرفت کرده است برای این است که ریسک کرده و آن را پذیرفته و حتی از هالیوود هم در این زمینه جلو زده است، ولی ما کارهایمان همچنان آپارتمانی است و برای کارهای کوچک تنها از این ابزار مهم سینمایی استفاده می‌کنیم. یا می‌ترسیم وارد این وادی شویم و یا گاهی آنقدر ضعیف عمل می‌شود که دیگر کسی حاضر به پذیرش این ریسک نیست و این ضربه بزرگی به این صنعت می‌زند.
نجفی امامی در ادامه عنوان کرد: ابزار، دانش و علم این کار را داریم. من خودم از هر طرح و پیشنهادی استقبال می‌کنم و متناسب با جلوه‌های ویژه و قابلیت کار از این ابزار استفاده می‌کنم. بچه‌های امروز کاملا متفاوت هستند و باید بتوانیم همگام با آن‌ها در این زمینه قدم برداریم. اگر ما در بخش جلوه‌های ویژه در فیلم‌های جنگی کاملا موفق عمل کرده‌ایم به این دلیل است که تعدد تولید این آثار موجب شده تا در این زمینه به تجربه کافی برسیم اما در مسائل دیگر کاستی‌هایی داریم که باید در این بخش نیز آزمون و خطا انجام شود و شکل بگیرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ورود داوران عصر جدید به برنامه فینال

شروع پر شور فینال عصر جدید با صحبت های احسان علیخانی

چهره ها/ بیژن بنفشه خواه با عشق های زندگی اش

پوستر «روسی» با بازی طناز طباطبایی منتشر شد

مولودی خوانی سید مجید بنی فاطمه در عصر جدید

چهره ها/ واکنش مجید واشقانی به سگ کشی

چهره ها/ ماهور الوند: فردا نهنگ بی نهنگ!

علی اوجی برای اولین بار در آنتن زنده داستان زندگی سختش را تعریف کرد

چهره ها/ تبریک سمیرا حسن پور برای روز عکاس

چهره ها/ روز عکاسی در صفحه اینستاگرام AFC

چهره ها/ مریم امیرجلالی تقدیرنامه دریافت کرد

بازی ایموجی و ضرب‌المثل باحال علی اوجی در فرمول یک

چهره ها/ روزبه معینی و امین حیایی منتظر فینال عصر جدید

شعرخوانی علی ضیا به مناسبت عید غدیر

چهره ها/ کوچولوهای دوست داشتنی؛ پناه و نبات استخری

چهره ها/ هذیان گویی به سبک ریحانه پارسا

بهاره رهنما: ریحانه پارسا از امیدهای سینمای ایران است!

داستان جالب ازدواج میهمان یک برنامه در تلویزیون

ابقای هیات مدیره فعلی خانه سینما تا سال99

نفیسه روشن و لنا دختر نیوشا ضیغمی

همسر بابک جهانبخش و المیرا شریفی مقدم

هالیوود را چطور گیر بیندازیم؟

لیلی رشیدی در جمع داوران بخش بین‌الملل جشنواره کودکان و نوجوانان

چهره ها/ دیبا زاهدی متین و بی حاشیه

تبلور عدالت طلبی تمیز در مستند «امیدی‌هِ»

چهره ها/ واکنش بزرگمهر حسین پور به برنامه تلویزیونی که مرگ گربه اش را به تمسخر گرفت

چهره ها/ کنایه میلاد دخانچی به رفتار متناقض نمای احسان علیخانی

امین حیایی در اکران «جانان» در مشهد

نمایش ویژه «در جستجوی فریده» در موزه سینما

چهره ها/ مریم امیرجلالی در کنار جمعی از بازیگران

" آسمان آزادی " و "شب پُرستاره" در نگارخانه‌های برج آزادی

"ناشر کمال‌گرا، یادمان استاد محمد زهرایی" رونمایی شد

بازیگر اصلی سریال «بوم و بانو» انتخاب شد

2019، سالی حقیر برای سینما

شبی که ماه کامل شد؛ مینی مالیسم متوحش

پژمان جمشیدی با «زیرخاکی» به تلویزیون برمی‌گردد

چهره ها/ سوگل قلاتیان در اکران «مردى بدون سایه»

شمایل امروزی «شب‌های برره» در سریال هیولا

سریال ستاره اسکندری از شبکه افق پخش می‌شود

«گیله وا» بالاخره به آنتن رسید

کارگردان «عاشقانه» شمع تولد 47 سالگی‌اش را با دخترش فوت کرد

بازیگر سریال «نون.خ» تصادف کرد

فراخوان نخستین جشنواره ملی آواها و نواهای ایثار منتشر شد

علی نصیریان: فیلم "گاو" پر از معنا و محتوا بود / سینمای امروز دارای فرهنگ و اندیشه است

درخشش ایران در جشنواره فیلم مادرید/ "موبیوس" و "کرمچاله" برندگان جوایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردانی شدند

رونمایی از آلبوم، کتاب و سایت امیر عبدالحسینی در حضور پیشکسوتان

"سازش" با صدای سعید کرمی منتشر شد

اجرای نمایش "مشاوری به نام شازده" در شانو/ تغییر در ساعت اجرا‌ی نمایش‌‌های "چهار دقیقه" و "همان چهار دقیقه"/ سومین عصرانه شاد قصه‌گویی با حضور مصطفی رحماندوست/ نمایش "پیتزا جهان" در نوفل لوشاتو روی صحنه است

"گیله وا" شنبه به روی آنتن می‌رود

چهره‌ ها/ خانم وکیل سریال «بوی باران» همراه همسرش