آریا بانو

آخرين مطالب

جلوه‌های ویژه در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود / با نجفی امامی از "پیشونی سفید 2" تا "تورنادو" فرهنگي

جلوه‌های ویژه در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود / با نجفی امامی از "پیشونی سفید 2" تا "تورنادو"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - محمدرضا نجفی امامی می‌گوید جلوه‌های ویژه بصری هنوز در سینمای ایران آنطور که باید جا نیفتاده و کمتر کسی حاضر به ریسک در این زمینه است.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : محمدرضا نجفی امامی که پیش از این در مقام کارگردان فیلم سینمایی "مبارک" را روانه سینماها کرد، این روزها در مقام طراح جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی "پیشونی سفید 2" به کارگردانی سید جواد هاشمی بر پرده سینماها دیده می‌شود. علاوه بر این نجفی امامی در ادامه همکاری با هاشمی دو کار "پیشونی سفید 3" و "تورنادو" را هم در دست انجام دارد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره همکاری با این پروژه سینمایی بیان کرد: در "پیشونی سفید 2" کاملا متفاوت کار کردیم و چون کار برای گروه سنی کودک و نوجوان بود تلاش کردیم متناسب با حال و هوای کودک امروز باشد. بچه‌های امروز در فضای مجازی حضور فعالی دارند و در حال تخیل کردن هستند بنابراین ابرقهرمان‌هایشان نیز کاملا متفاوت است. بر همین اساس ما هم سعی کردیم شخصیت اختاپوس را نیمی حیوان و نیمی انسان نمایش دهیم که به نوعی در سینمای روز هم دیده می‌‍شود و اصولا ذهنیت بچه‌های امروز نیز برهمین اساس است. اختاپوس یک شخصیت تخیلی و جذاب است که برگرفته از فضاهای تخیلی است که در کار استفاده شد و جواب خوبی هم دریافت کردیم.
نجفی امامی درباره میزان استقبال از این اثر نیز گفت: فیلم در سه هفته اکران فروش خوبی داشته است و بازخوردهایی که دریافت کردیم نیز خوب بوده است. ضعف ما در سینما به تصویر کشیدن این تخیلات است. بچه‌ها فضای ذهنی و ابرقهرمانانی دارند که انسان معمولی نمی‌تواند باشد، بنابراین ساخت آثاری که مورد توجه این قشر قرار بگیرد نیازمند داشتن جلوه‌های ویژه خاص است. ما در این کار از تخیل متفاوتی استفاده کردیم. در "پیشونی سفید 3" این تخیل و این کاراکترها بسیار بیشتر می‌شوند، همانطور که "تورنادو" کاملا متفاوت است و فکر می‌کنم ساخت این آثار هم اتفاق بزرگی برای سید جواد هاشمی است، هم برای سینمای کودک.
این کارگردان در ادامه با اشاره به این که در تمام دنیا از جلوه‌های ویژه بصری استفاده درست و به جا صورت می‌گیرد، درباره شباهت این آثار با نمونه‌های خارجی نیز اظهار کرد: نمونه‌های خارجی این دست آثار بسیار زیاد ساخته شده است که می‌توان از "هالک" یا "اسپایدرمن" نام برد. من خودم نیز در "مبارک"از جلوه‌های ویژه بصری استفاده کردم که بسیاری گفتند شباهت به "داستان اسباب بازی" دارد. آنچه در تمام این آثار چه در داخل و چه در خارج یکسان است گرافیکی است که استفاده می‌شود ولی تلفیقی هستند. متاسفانه در داخل کشور این دست گرافیک‌‌ها را نمی‌بینند و فضای ذهنی کاملا متفاوت است. هنوز در داخل کشور دوستان به این باور نرسیده‌اند که جلوه‌های ویژه و انیمیشن در هالیوود نیز استفاده می‌شود ولی در ایران فکر می‌کنند به محض استفاده از این فضا در یک فیلم سینمایی اثر کارتونی است، در حالی که جلوه‌های ویژه است و ما می‌خواهیم با استفاده از این ابزار نوعی باورپذیری ایجاد کنیم. این تغییرات در سینمای امروز نیاز است و باید کمی محدودیت‌ها را کنار بگذاریم و برویم به سراغ استفاده از این ابزارها. سید جواد هاشمی این کار را کرده است و جسارت به خرج داده است.
وی توضیح داد: متاسفانه جلوه‌های ویژه را در سینمای ایران جدی نمی‌گیرند و تنها در پایان کار فیلمبرداری برای حذف مسائل اضافی یا اضافه کردن یک پرده یا ماشین یا تصاویر کروماکی استفاده می‌کنند که این هم جلوه‌های ویژه نیست. ما جلوه‌های ویژه را نشناختیم، چرا که این ابزار می‌تواند در هر پلان خلق کند و عظمت به سینما بدهد. این باور هنوز در ما ایجاد نشده است که می‌توانیم در حد کارهای هالیوودی از این ابزار استفاده کنیم. سینمای بالیوود اگر امروز پیشرفت کرده است برای این است که ریسک کرده و آن را پذیرفته و حتی از هالیوود هم در این زمینه جلو زده است، ولی ما کارهایمان همچنان آپارتمانی است و برای کارهای کوچک تنها از این ابزار مهم سینمایی استفاده می‌کنیم. یا می‌ترسیم وارد این وادی شویم و یا گاهی آنقدر ضعیف عمل می‌شود که دیگر کسی حاضر به پذیرش این ریسک نیست و این ضربه بزرگی به این صنعت می‌زند.
نجفی امامی در ادامه عنوان کرد: ابزار، دانش و علم این کار را داریم. من خودم از هر طرح و پیشنهادی استقبال می‌کنم و متناسب با جلوه‌های ویژه و قابلیت کار از این ابزار استفاده می‌کنم. بچه‌های امروز کاملا متفاوت هستند و باید بتوانیم همگام با آن‌ها در این زمینه قدم برداریم. اگر ما در بخش جلوه‌های ویژه در فیلم‌های جنگی کاملا موفق عمل کرده‌ایم به این دلیل است که تعدد تولید این آثار موجب شده تا در این زمینه به تجربه کافی برسیم اما در مسائل دیگر کاستی‌هایی داریم که باید در این بخش نیز آزمون و خطا انجام شود و شکل بگیرد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مجید قناد مجری «کودک‌شو» می‌شود

بهای جدید بلیت سینماها اعلام شد

سیاوش مظلومی‌پور درگذشت

واکنش تند پرویز پرستویی به حذف عادل فردوسی پور

فرزندان مایکل جکسون را بیشتر بشناسیم

انتشار کتاب "تئاتر و انقلاب"

نماهنگ "پل" با صدای سینا شبان‌پور

عیادت مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از عبدالوهاب شهیدی

فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد

حراج آثاری از هنرمندان امپرسیونیستی و مدرن در پاریس/ عکس

علیرضا قربانی در فرانسه به صحنه می‌رود

کاریکاتور/ مدیر شبکه سه کار دست خودش داد!

کنسرت‌های رایگان تهران؛ از معتمدی تا حامد همایون، گروه سون، رستاک و ‏‏٧٠ دف

محسن تنابنده بازیگر فیلم «راند چهارم» شد

واکنش چهره‌ها به اخراج «عادل فردوسی پور» از برنامه نود

معرفی مهمانان ویژه برنامه تحویل سال شبکه یک

کارگردان «اولدبوی» در فکر انتقام/ یک وسترن خشن ساخته می‌شود

رامبد جوان: باید ببینیم بعد از نوروز چه اتفاقی برای «خندوانه» می افتد/ هنوز اسم دخترم معلوم نیست

حذف عادل پس از 20 سال؛ چرا تلویزیون محبوب‌ها را می‌بلعد؟

علیرضا قربانی نوروز 98 در فرانسه آواز می‌خواند

رونمایی از پوستر فیلم جدید تارانتینو/ قتلی که 50 سال پیش رخ داد

تور کنسرت‌های نوروزی "ایران من" در آمریکا

همراه با فیلم‌های تلویزیون در شب چهارشنبه سوری / از "آسمان‌خراش" و"مرد عنکبوتی" تا "سین هشتم" و "در جستجوی خوشبختی"

نگاهی به فعالیت‌های مد و لباس در استان فارس / ارج نهادن چهره‌های ماندگار و فراهم آوردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان

پرتره‌نگاری، توجه به سادگی و نگاهی متفاوت به شهر / گالری‌گردی هنرآنلاین در 3 نمایشگاه

مروری بر رویدادهای عرصه معماری در سالی که گذشت / روایتی از درخشش معماران ایرانی در دبی تا درگذشت چهره‌های شاخص

سفره هفت سین هنرآنلاین میزبان بزرگان هنر و جوانان هنرمند

جلد دوم کتاب نمایشنامه‌نویسی عبدالحی شماسی منتشر می‌شود

پخش سریال‌های «بانوی عمارت» و «نون. خ» از شبکه جام‌جم

رامبد جوان مهمان ویژه برنامه تحویل سال با اجرای علی ضیا شد

مراجعه فریدون جیرانی و احسان ظلی‌پور به دادسرای رسانه

غول ارزش‌افزوده تلوزیون دست از سر مردم برداشت/ توسکا: دیگر خدمات ارزش افزوده نداریم

عادل از نود رفت

برنامه‌های نوروز شبکه مستند اعلام شد/ پخش مستند بهترین فوتبالیست‌های دنیا

فردوسی‌پور: به دستور مدیر شبکه سه، برنامه 90 از جدول پخش برنامه‌های شبکه خارج شد/ نود فرزند من است

بنیاد رودکی: ساخت سرود تیم‌ملی هیچ هزینه دولتی نداشته است

آخرین آمار فروش تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در سال 97

گزارش آماری موسیقی در 9 ماهه سال 97 / افزایش تعداد تک‌آهنگ و اجراهای صحنه‌ای

اعلام فهرست سرمایه‌گذاران فیلم‌های فجر 37

آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر سال آتی در ١٠ شهرستان فارس به نمایش در می‌آید

حافظ میزبان "پروانه و یوغ" می‌شود/ بلیت نیم بها "ساعت هشت در کشتی" همزمان با روز جهانی تئاتر

نمایشگاه نوروزی "بهار ایرانی" نگارخانه تار و پود شیراز برگزار می شود

رابعه اسکویی به "آلفرد " پیوست

بررسی عملکرد 2 سال اخیر انجمن هنرهای نمایشی ایران

نامزدهای نهایی بخش پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

پخش 13 فیلم‌ از تلویزیون در چهارشنبه‌سوری

مستند دبیر شورای نگهبان چگونه فیلمی خواهد شد؟

پرواز سینما در ارتفاع 20 هزار تومانی!

نه فردوسی‌پور می‌رود نه فروغی تغییر می‌کند

«فرمول یک» یا «پل فروردین»؛ کدام یک شروع بهتری داشته‌اند؟