آریا بانو

آخرين مطالب

دوباره بهروز افخمی و برنامه هفت ؛ حرکت رو به عقب تلویزیون! فرهنگي

دوباره بهروز افخمی و برنامه هفت ؛ حرکت رو به عقب تلویزیون!

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
در بخش نقد با ثابت بودن مسعود فراستی و تک بعدی بودن نگاه و نقد او، عملا با مقوله نقد فیلم طرف نبودیم بلکه همیشه منتقدی حضور داشت که با یک چوب تمام فیلمها را می نواخت.
علی فروغی مدیر جوان شبکه 3 سیما در برنامه «حالا خورشید» در جواب پرسش احتمال پخش مجدد برنامه 7 (برنامه‌ای تخصصی با محوریت سینما) اعلام کرد: « از اواسط دی و یک ماه قبل از جشن سینمای ایران (جشنواره فجر) روی آنتن خواهیم داشت و بهروز افخمی با انرژی کار را پیش می‌برد و یک 7 جدی خواهیم داشت. »
برنامه 7 از ابتدای شروع به کارش تا به امروز چند بار دچار تغییر شده است ابتدا با فریدون جیرانی شروع بکار کرد و بعد از او محمود گبرلو سکان آن را در دست گرفت و بعد از گبرلو، بهروز افخمی عهده دار آن شد و سال گذشته فقط 10 روز همزمان با جشنواره فجر پخش شد که رضا رشیدپور آنرا اجرا کرد و بعد از آن اگر چه اسامی مختلفی برای سری جدید برنامه 7 مطرح شد (مانند: علیرضا رئیسیان، محمدحسین لطیفی، مهدی کرم‌پور و…. ) عاقبت به اینجا رسیده است که دوباره بهروز افخمی مجری آن باشد.
گرچه برنامه «هفت» بویژه در دو سال اخیر از اهداف اولیه و فلسفه وجودی‌اش فاصله گرفته و به تریبونی علیه سینما تبدیل شده بود اما تعطیلی تنها برنامه سینمایی تلویزیون (در آنزمان) هم خبری امیدوارکننده برای اهالی سینما نبود با وجود این انتظار این بود که این تعطیلی کوتاه مدت فرصتی برای بازاندیشی درباره اهداف و سیاست‌های این برنامه باشد و علاقه‌مندان سینما شاهد همان برنامه‌ای باشند که از پاییز سال 88 که زمزمه‌های ساخت آن مطرح شد منتظرش بودند؛ برنامه‌ای تحلیلی، خبری و البته انتقادی برای بیان دغدغه‌های سینمای ایران.
شاخصه‌هایی که شاید بتوان رگه‌هایی از آن را در سری اول این برنامه با اجرای فریدون جیرانی جست‌وجو کرد؛ فیلمساز و منتقد سینما که با وجود نظرات متفاوتی که نسبت به حضورش و اجرای این برنامه داشت در مقام سردبیر و مجری این برنامه توانست در حد امکان از برنامه تک صدایی فاصله بگیرد اما به دلایل مختلف و اغلب سیاسی به‌طور ناگهانی تیم مدیریتی این برنامه تغییر کرد و در اردیبهشت ماه سال 91 فریدون جیرانی که از اردیبهشت سال 88 سکان هدایت این برنامه را به عهده داشت با یک ساعت تأخیر برنامه آخرش را روی آنتن برد و کنایه‌هایی را هم به مدیران تلویزیون مطرح کرد.
بعد از خداحافظی جیرانی، اجرای برنامه «هفت» به محمود گبرلو رسید؛ دورانی خنثی و کم تأثیر. خرداد سال 94 مدیران تلویزیون بار دیگر به بهانه تراکم برنامه‌های مناسبتی پخش این برنامه را متوقف کردند تا بیشتر درباره ترکیب این برنامه و نحوه اجرای آن فکر کنند. به فاصله کمتر از 4 ماه سری سوم این برنامه با اجرای بهروز افخمی آغاز شد.
افخمی با وجود داشتن کارنامه‌ کاری و سواد سینمایی اما برنامه‌ای با رویکرد کاملاً سیاسی را روی آنتن تلویزیون برد. و از ابتدا با شعار نجات سینمای ایران و پخش چند برنامه درباره چگونگی پذیرش این برنامه و مصاحبه با مدیران صدا و سیما و ... از همان ابتدا نشان داد که بیشتر از نجات سینمای ایران به فکر مشروعیت بخشیدن به حضور خودش در این برنامه است.

از آخرین برنامه اجرا شده توسط بهروز افخمی حدود 1 سال و نیم گذشته است اما پاسخ مدیران تلویزیون درباره علت طولانی شدن تعطیلی که قرار بود کوتاه مدت باشد، سکوت بوده و در ایام نزدیک به جشنواره فیلم فجر سال گذشته، رضا رشید پور برای همان مدت جشنواره مجری برنامه 7 بود که آنهم با نقد و بحث فراوان همراه شد.
حال باید به مدیران تلویزیون گفت که اجرای دوباره برنامه 7 توسط بهروز افخمی یک حرکت رو به عقب است زیرا که در دوره او به دلیل جهت گیری‌های سیاسی و برخورد کاملا سلیقه‌ای او با فیلمها ضعیف‌ترین دوره برنامه 7 را شاهد بودیم برنامه‌ای که هدف و استراتژی مشخصی نداشت، گاهی اوقات به یک نوع گپ و گفت افخمی با دوستان و هم نظرانش شبیه می شد و گاهی اوقات به یک کلاس درس برای هنرجویان تازه کار عاشق سینما (افخمی با یک دوست یا همکار می نشست و بخش‌هایی از فیلم مورد علاقه خود را پخش کرده و درباره تعلق خاطرخود به آن صحنه حرف می زد!)
در بخش نقد فیلم هم با ثابت بودن حضور مسعود فراستی و تک بعدی بودن نگاه و نقد او عملا با مقوله نقد فیلم طرف نبودیم بلکه فقط همیشه منتقدی حضور داشت که با یک چوب تمام فیلمها را می نواخت.
اتفاقا در برنامه 7 بالا بردن سطح نقد فیلم باید نقش اساسی داشته باشد تا درک و مفاهمه مابین فیلمساز و منتقد به سطح بالاتری ارتقا یابد و سوءتفاهم بین اهالی سینما و جامعه منتقدان را بر طرف کند نه اینکه باعث شود این جدایی و مجادله بیشتر و عمیق‌تر گردد.

احمد طالبی نژاد در واکنش به این تصمیم مدیر جوان شبکه 3 نوشت: « دوره بهروز افخمی اما دوره چندان موفقی نبود چرا که اصولاً هیچ چیز از نگاه او جدی نیست، حتی سینما و زندگی. در پاسخ به چندین بار دعوت افخمی از من برای حضور در برنامه، وقتی شرط گذاشتم به برنامه‌ای که مسعود فراستی حضور داشته باشد نمی‌روم، پاسخ‌اش این بود که فراستی را با هدف نگاه نقادانه به برنامه دعوت نمی‌کند و هدفش استفاده از موقعیت او برای ایجاد جنجال و تنش در برنامه است.
بر این اساس افخمی هر برنامه‌ای که‌ بسازد می‌تواند جنجال‌آفرین باشد اما فرهنگ‌ساز نخواهد بود! در حالی که جهت برنامه هفت باید رشد و ارتقای سلیقه مردم نسبت به فیلم و سینما باشد. افخمی به تبع مسعود فراستی که خط اصلی برنامه را تعیین می‌کند مردم را از سینما منزجر می‌کند و از این تنور آبی برای سینما گرم نخواهد شد.»
برنامه هفت برنامه‌ای تخصصی درباره هنر هفتم است و بهترین اتفاق آنست که یک مجله تصویری متنوع باشد با شیوه درست خبررسانی مستقیم و شنیدنی و تحلیل‌های بی‌طرفانه، و برنامه‌ای مرجع باشد برای ارائه نظریات متفاوت سینمایی بدون اینکه از زاویه نگاه خاصی برخوردار باشد. (برنامه‌ای مانند 90 اما سینمایی) راستی خود برنامه 90 ادامه خواهد داشت؟!

عصر ایران/ نهال موسوی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فیلمی تازه از خاص‌ترین فیل دنیا

«دختر گمشده» به سیمافیلم تحویل داده شد/ راز پرونده ای معمایی

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسب روز کتابدار

ششمین همایش علمی – پژوهشی تئاتر مقاومت برگزار می‌شود

پیام دبیر هفته کتاب به مناسبت آغاز این رویداد فرهنگی

افتتاح دو نمایشگاه استانی در چهارمین روز هفته کتاب

تجلیل از 21 نوگل حسینی و تکریم از 2 پیرغلام اهل‌بیت(ع) / اختتامیه دوازدهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد

تجدید عهد هنرمندان بر مزار جبار باغچه‌بان / آغاز جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در تهران

حوالی شعار

«خانم یایا» به سابقه بازیگرانش لطمه می‌زند

کامبیز دیرباز: سیاست تلویزیون، غم نیست

دعوای زن و شوهری کتایون ریاحی و امین تارخ در فیلمی قدیمی

جمعه اختتامیه نمایشگاه "از کودکی..." /پریسا پهلوان:از نوگرایی تا نوآوری با توران میرهادی

"خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" به بازار کتاب آمد

بررسی نگرش‌ها و ارزش‌ها در بازآفرینی شهری

نمایش آثاری از اندی وارهول در موزه ویتنی نیویورک / گزارش تصویری

حکایت شیرین، مرز مشترک و شاهنامه در پاپکا / 29 افتتاحیه و 40 فرصت گالری گردی

تالارهای تهران میزبان 17 نمایش جدید

روایت "نی‌نوا" با همراهی ارکستر سمفونیک تهران

سلفی چهار خواننده پاپ و اجرای سالار عقیلی در کرمانشاه / چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

قدمت هنر بافتنی در جهان چقدر است؟

"پاییزان"، "خانه‌‍ای در خیابان چهل و یکم" و "قدمگاه" / آخر هفته با تلویزیون

کیانوش عیاری: «خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شد

بازیگر سینما پیگیر شکایت از علی دایی است

گلاب آدینه و مارال فرجاد در مراسم رونمایی از پوستر «در جستجوی فریده» /تصاویر

واکنش خانواده‌های شهدای منا به پخش سریال «حوالی پاییز»

«خروس لاری» دو بازیگر دیگرش را شناخت

تجدید میثاق اهالی کتاب با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدا

معرفی برگزیدگان مرحله اول پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم

اخبار عجیب و غریب دنیای امروز را به اهلش می‌سپارم / محسن دائی‌نبی و سماع‌گرانش در گالری چهار

سایت نمایشگاه کتاب فارس برای ثبت‌نام گشایش یافت / همایش انجمن‌های ادبی استان برپا می‌شود

دیدار معاون فرهنگی ارشاد با اهالی نشر کاشان

گفته‌های داروغه‌زاده درباره فیلم‌های "مستهجن" و "توقیفی"

ایوب آقاخانی در سریال «سلام آقای مدیر» بازی می‌کند

بازیگر جدید «مجبوریم» معرفی شد

من بلانش هستم / نگاهی به نمایش "سیزیف" به نویسندگی محمدصادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی

اجرای گروه نیلپر در صد سالگی استقلال دوباره لهستان

زنانی که تبدیل به خاطره شده‌اند / روایت پریسا رحمانی از نمایشگاه "رفتن از جایی که نبود" در گالری نگر

نگاهی بر "تجارب مرمت؛ تعامل شهر با میراث طبیعی"

10 نامزد نهایی جایزه عکاسی پرتره / گزارش تصویری

نیک‌پور: وضعیت آموزش موسیقی روزبه‌روز بهتر از قبل می‌شود

"شمع محفل" در نیاوران رونمایی می‌شود

معرفی داوران فیلم‌های سینمایی بخش روایت نو جشنواره مقاومت

آغاز جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان با بزرگ‌داشت پدر تئاتر کودک

امیرحسین رستمی و سوگل خلیق در "خروس لاری"

کندوکاوی در نسبت تاریخ هنری فرمالیسم و مدرنیسم

آلبوم "ترانه‌های کبود" منتشر شد

گروه راز و نیاز در سرپل ذهاب روی صحنه رفت

"طبیعت بی‌جان" از نگاه دانش‌آموزان هنرستان هنرهای زیبای پسران

اثری مشارکتی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود/ اجرای نمایشی از یک ضرب‌المثل گیلکی