آریا بانو

آخرين مطالب

توضیحات تندگویان درباره «امریه» اعضای سمن‌ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تهیه دستورالعمل «امریه» اعضای سازمان‌های مردم نهاد در توافق با ستاد کل نیروهای مسلح تا پایان آبان ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان در نشست امروز معاونت ساماندهی امور جوانان با اشاره به آخرین وضعیت امریه اعضای سازمان‌های مردم نهاد این حوزه گفت: توافق با ستاد کل نیروهای مسلح دو طرفه بوده و هر دو طرف نیز باید به آن پایبند باشند. این توافق از یک سو به امضای وزیر ورزش و جوانان و از سوی دیگر به امضای سرلشگر باقری نیز رسیده است. در یک جلسه رسمی نیز به نمایندگی از وزیر در این مورد صحبت کردم و ستاد کل نیروهای مسلح نیز حتما به این توافق پایبند خواهند بود.
تندگویان با بیان اینکه در دو تا سه جلسه نیز دستورالعمل اجرایی این توافق آماده شده و رو به اتمام است، گفت: در مورد امریه حوزه جوانان این توافق در دو بخش مربوط به ورزش و سازمان‌های مردم نهاد اجرا می‌شود. در حوزه ورزش تعهداتی از سوی وزارتخانه پذیرفته شده اما هنوز در بخشی از آن به جمع بندی نرسیده‌ایم.
وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه تعهدات جوانان نیز در دو بخش اقداماتی را باید انجام دهیم که یکی از آنها آموزش‌های تخصصی به سربازان در رشته‌های ورزشی است که این مسئله در حال حاضر نیز در حال انجام شدن است.
به گفته وی بخش دیگری از این تفاهم مربوط به آموزش مهارت‌های زندگی به سربازان است که شامل آموزش مهارت‌های حرفه‌ای با زمینه‌های حقوقی، حسابداری و مالی همچنین موضوعات زندگی و خانواده برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و کنترل خشونت است.
معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه این توافقنامه در حال حاضر موجود است و چندین بار نیز از وزیر خواسته‌ام تا این توافقنامه رسانه‌ای شود، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر هستیم تا دستوالعمل اجرایی آن آماده شود و در ازای خدمات ارائه شده به جوانان تشکل‌های مردم نهادی نیز که مورد تایید ما هستند از تسهیلات سربازی مثل امریه استفاده کنند.
تندگویان با بیان اینکه قرار است بر اساس این توافقنامه اعضای سازمان‌های مردم نهاد شش ماه پایان خدمت خود را در قالب امریه در تشکل‌هایشان بگذرانند تصریح کرد: در صورتی که در بخش ورزش نیز به جمع‌بندی برسیم قول داده شده است تا این دستورالعمل تا پایان آبان ماه آماده شود. بعد از ابلاغ این دستورالعمل حداقل از یک سال آینده اجرا خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست تندگویان با اشاره به سفر اخیر خود به سومین مجمع جوانان جهان اسلام اظهار کرد: در این مجمع موضوعات مختلف حوزه جوانان که ابعاد بین‌المللی داشته است پیگیری کردیم و اسناد مختلفی را به امضا رساندیم. تلاش معاونت جوانان برای مجمع اخیر در استانبول بعد از اجلاس باکو آغاز شده بود و در حال حاضر تفاهم‌نامه‌های خوبی بین معاونت جوانان و یونیسف و یونسکو به امضاء رسیده است. در ارتباط با یونیسف بین هشت تا 9 برنامه کاری برنامه ریزی شده است. همچنین در یونسکو نیز برای اولین بار یک کمیته تخصصی جوانان تشکیل شده و ریاست آن را ایران بر عهده گرفته است.
تندگویان با بیان اینکه ایران در حال حاضر در کمیته بررسی آسیب‌های اجتماعی نیز عضو شده است توضیح داد: پیش از این در برخی از اجلاس‌ها هیچ گاه حضور نداشتیم. این در حالیست که ایران توانسته است وضعیت خوبی به لحاظ حضور در این مجامع پیدا کند. از آنجایی که هزینه‌های برگزاری این اجلاس‌ها از سوی کشور برگزار کننده پرداخت می‌شود هزینه‌ای برای دولت به همراه نداشته و فقط باعث حضور بین‌المللی ایران شده است.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی حوزه جوانان در بخش بین‌الملل نبود دیپلماسی مختص جوانان در این حوزه است، گفت: در وزارت امور خارجه دیپلماسی حوزه جوانان در سطح بین‌المللی مغفول مانده و در بسیاری از موارد به جای وجود یک اداره تخصصی در این زمینه برخی ادارات عمومی یا حقوقی پیگیر موضوعات جوانان می‌شوند. وضعیت جوانان در وزارت امور خارجه بلاتکلیف است. با این وجود مکاتباتی را با وزیر انجام دادیم و درخواست کردیم که یک نهاد تخصصی در امور بین‌الملل جوانان ایجاد شود تا از این طریق هم نظرات وزارت خارجه لحاظ شده و هم وزارت ورزش و جوانان به شکل تشکل یافته عمل کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل این ضعف دستاوردهای اخیر نیز بر اساس پیگیری‌های مستقیم معاونت جوانان بوده است تصریح کرد: مجمع جوانان اهل اسلام 14 سال است که تشکیل شده اما تقریبا در هیچ مجمعی ایران به صورت اجرایی جایگاهی پیدا نکرده بود و تنها به عنوان یک عضو شرکت می‌کرد. این در حالیست که اقدامات خوبی از سوی ایران مثل انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام انجام شده بود. بنابراین با تلاش‌های صورت گرفته در اجلاس استانبول توانستیم تا سه کرسی به دست بیاوریم.
به گزارش ایسنا، معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه ایران توانست با یک عضو از پنج عضو هیات رئیسه را از بین 54 کشور نصیب خود کند توضیح داد: اولین پیشنهاد مطرح شده از سوی ایران در مورد تشکیل دفتر گردشگران جوان جهان اسلام بود که پیشنهاد دادیم با استناد به بسترهای مناسب شبکه گردشگری در ایران این دفتر در کشور خودمان قرار داشته باشد و ایران تبدیل به پایگاه عملیاتی گردشگری کشورهای اسلامی شود.
وی در مورد اقدامات معاونت ساماندهی امور جوانان در حوزه اشتغالزایی نیز تصریح کرد: معتقدیم اگرچه سازمان‌های مردم نهاد جوانان غیرانتفاعی هستند اما غیر اقتصادی نیستند. یعنی یک تشکل با تعداد مشخصی از اعضا می‌تواند درآمد داشته باشد.
به گفته وی از ابتدای سال تا کنون 20 میلیارد تومان وام به سازمان‌های مردم نهاد پرداخت شده است و 90 میلیارد تومان نیز مربوط به طرح‌هایی بوده است که تایید شده‌اند و در نوبت دریافت وام هستند.
تندگویان در ادامه توضیح داد: در صورتی که سازمان مردم نهادی به سود انباشته برسد باید از تشکل‌های مردم نهاد خارج شود و ثبت شرکت کند و یا اینکه تعداد افراد شاغل در سازمان مردم نهاد را افزایش دهد.
وی در مورد پیشنهاد معاونت جوانان در مورد تغییر سن جوانی اظهار کرد: پیشنهاد این معاونت تعیین سن جوانی بین 18 تا 35 سال بوده است. این پیشنهاد در آخرین جلسه ستاد ملی ساماندهی جوانان با حضور دستگاه‌های دیگر مطرح شد و قرار است با دریافت پیشنهاد این نهادها و دستگاه‌ها به جمع‌بندی برسیم. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به مدل کسب و کار در ایران باید سن جوانی تا 35 سال تعیین شود.
تندگویان با اشاره به قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز توضیح داد: اگرچه صراحتی برای بکارگیری جوانان در این قانون وجود ندارد اما مدافع انتصاب جوانان به جای افراد بازنشسته هستیم. این در حالسیت که برخی از نهادهایی که اجرا کننده این قانون هستند از جوانان به عنوان افراد جایگزین استفاده نمی‌کنند. اگر قرار بود افرادی که سن بالایی دارند اما بازنشسته نیستند به جای افراد مشمول قانون انتخاب شوند دیگر نیازی به تغییر قانون منع بکارگیری بازنشستگان نداشتیم.
تندگویان با بیان اینکه این قانون قرار است در بین جوانان امید ایجاد کند تصریح کرد: به ازای تمام مشاغلی که شامل این قانون می‌شوند جوانانی با لیاقت و شایستگی وجود دارند. این در حالیست که در انتخاب چهار وزیری که اخیرا در دولت تغییر کردند نیز از جوانان استفاده نشده است. اگرچه به لحاظ قانونی نمی‌توانم دخالت یا نظارتی در مورد عملکرد دستگاه‌ها داشته باشم اما درخواستم از همه نهادها، قانونگذاران و مجلس ، نظارت بر انجام قانون و انتصابات جایگزین است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/100302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی