آریا بانو

آخرين مطالب

بهاره رهنما و چالش با یک نقش فرهنگي

بهاره رهنما و چالش با یک نقش

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بهاره رهنما که این روزها در تمرینات نمایش «شاه لیر» حضور دارد، گفت: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است که فاصله زیادی از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به‌وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما، تئاتر یادآور شد: بازی در نقش «گانریل»، دو بار دیگر نیز طی سه سال گذشته به من پیشنهاد شده بود که آن را نپذیرفتم اما حضور دکتر دلخواه در جایگاه کارگردان این اثر، اطمینان زیادی برای پذیرفتن این نقش در من ایجاد کرد.
وی درباره روند رسیدن به شخصیت گانریل در تمرینات «شاه لیر» گفت: به جایگاه پیش داستان در رسیدن به نقش اهمیت زیادی می‌دهم و برای ایجاد باور رئالیستی درباره «گانریل» پیش زمینه‌ای برای این کاراکتر تعریف کرده‌ام.
رهنما ادامه داد: در هیچ جایی از متن به مادر این دختران و همسر شاه لیر اشاره‌ای نشده است و در این پیش قصه اینگونه متصور شده‌ام که گانریل مادرش را در کودکی از دست داده و همواره شاهد آزار مادر توسط شاه بوده است و حالا فرصت مناسب برای بروز این عقده یافته است.
این بازیگر در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح کرد: شخصیت‌های مثبت زن در آثار شکسپیر غالباُ دخترانی جوان هستند و زن پس از رسیدن به پختگی در غالب شخصیت‌هایی مانند گانریل منعکس می‌شود. شخصیت‌های زن شکسپیر و نگاه این نمایشنامه‌نویس به زنان، همواره برایم به عنوان یک نویسنده و خواننده آثار ادبی، جذاب بوده است.
وی افزود: به نظر می‌رسد که شخصیت‌های مثبت زن در آثار این نویسنده بسیار محدود هستند و در زنانی کم سن و سال مانند اوفلیا و کردلیا نمود می‌یابند. زنان در آثار شکسپیر پس از رسیدن به پختگی در شخصیت‌هایی مانند گرترود (مادر هملت)، گانریل و ریگان (دختران بزرگ‌تر شاه لیر) و... منعکس می‌شوند.
این بازیگر تئاتر و سینما، ادامه داد: ماجراهای نیمه مستند و شایعاتی از حضور زنان در زندگی شکسپیر وجود دارد که می‌تواند در ایجاد پیش‌زمینه ذهنی این نویسنده در شکل‌گیری نوع نگاه وی به زن در جایگاه مادر یا معشوق تأثیرگذار باشد.
نویسنده و کارگردان نمایش «زنان شکسپیر» با اشاره به توانایی‌های تأثیرگذار این نویسنده برای نشان دادن عمق تیرگی در شخصیت‌هایی مانند «لیدی مکبث»، گفت: بیشتر نقش‌های سیاه زنان در دهه‌های 30 و 40 میلادی در سینمای امریکا به‌شکلی از این مادر الگوها تأثیر می‌گیرد و شکی در جذابیت آن نیست.
نویسنده نمایشنامه «چشم‌هایی که مال توست» افزود: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است که فاصله زیادی از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به‌وجود آورده است.
وی با اشاره به جذابیت بازی در مقابل «مهدی سلطانی» در نقش «شاه لیر» گفت: پیش از این در پروژه‌های دیگری نیز با دکتر دلخواه، الهام پاوه‌نژاد، خسرو شهراز و رحیم نوروزی همکاری داشته‌ام که تجربیاتی اطمینان‌بخش بوده است و مهدی سلطانی نیز از بازیگرانی است که حضور به عنوان نقش مقابلش برایم جالب است.
رهنما ادامه داد: گانریل دختر اول شاه مانند وی، فردی به شدت قدرت طلب است که با وجود علاقه زیاد همسرش، پادشاه آلبانی به او از ازدواجش راضی نیست و زندگی‌اش خالی از عشق است. در این شرایط، پدر تهدید مهمی برای رسیدن به قدرت محسوب می‌شود و نادانی‌ها و سبکسری‌های شاه نیز به دختران بزرگ‌تر، انگیزه بیشتری برای مقابله با پدر و بروز چنین گستاخی‌هایی می‌دهد.
این بازیگر با سابقه تصریح کرد: اجرای نمایشنامه‌های شکسپیر، نیازمند تمریناتی سنگین است؛ ضمناُ تمرینات این اثر با توجه به دغدغه من درباره کارگردانی به ویژه توجه ویژه‌ام به آثار شکسپیر، به‌منزله یک ورک شاپ کارگردانی نیز هست.
رهنما گفت: شیوه کارگردانی مسعود دلخواه برای دانش‌آموختگان رشته تئاتر، به‌ویژه جوان‌ترها جذابیت زیادی دارد، زیرا نکات زیادی از آن می‌آموزند و برای من بسیار مهم است که با روش‌های کارگردانی وی بیشتر آشنا شوم.
وی با اعتراض به وجود تمایز آشکار در شرایط تبلیغ و اجرای آثار نمایشی گفت: گروه شاه لیر تا یک هفته مانده به اجرا، حق هیچ‌گونه تبلیغی در فضای شهری برای این اثر را نداشتند و تبلیغات مجازی نیز در حد انعکاس تمرین ها مجاز بوده است.
رهنما با اشاره به چندین سال تلاش دکتر دلخواه به‌عنوان پشتوانه چنین اثری گفت: در کنار آثاری مانند شاه لیر، نمایش‌های دیگری نیز به روی صحنه می‌روند که از روابط خاص برخوردارند و در شرایطی نابرابر از بسیاری امکانات و تبلغات گسترده و بیلبوردهای شهری در زمان پیش از بازبینی بهره‌مند می‌شوند.
وی با ابراز امیدواری از حمایت مخاطبان از نمایش شاه لیر، تأکید کرد: می‌توان ادعا کرد که شاه لیر در سال‌های اخیر، تنها نمایشی با چنین پیش تولید سنگین و گروه پر تعدادی است که به شکل مستقل روی صحنه می‌رود و از کمک‌های خاص دولتی، حمایت‌های خارج از نوبت و سرمایه‌گذار شخصی بهره‌ای نبرده است، بنابراین همه امید برای دیده شدن زحماتش به استقبال مخاطبان تئاتر است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آغاز پیش تولید «من می‌ترسم» با بازی الناز شاکردوست

مگر گرفتن مجوز اجرا به همین سادگی است؟!

پرویز فلاحی‌پور با «مرگ خاموش» به تلویزیون برمی‌گردد

هانیه توسلی در لباس عروس کنار مجید صالحی/ عکس

انتخاب برگزیده بخش ویژه جایزه "جلال" با رای مردم

معرفی شورای علمی هفتمین همایش 10 روز با عکاسان

رونمایی از مجموعه 5 جلدی "ماتیکان"

برگزاری 40 جشن کتاب در استان‌های کشور

نمایش کابوکی‌های ژاپنی در موزه بریتیش / گزارش تصویری

اهدای جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد جشنواره آسیا پاسیفیک در افتتاحیه نمایش "شیروانی داغ"

دومین نشست تخصصی "سازمان تئاتر آری یا نه؟"

پیروز حناچی شهردار پایتخت شد/ سوابق سکاندار جدید بهشت

پخش فصل جدید "خندوانه" 30 آبان آغاز می‌شود

نشست مدیران جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری‌داران تهران برگزار شد / تخصیص 50 درصدی فضای جشنواره به آثار گالری‌داران

جایزه جشنواره آجایو به "آخرین داستان" رسید

نجفی برای "گزارش یک قتل" به موزه سینما می‌آید

"رالی ایرانی 2" به خط پایان رسید

انتشار جدول اجرایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

فروش آثار هنرمندان تبریزی در اکسپوی تبریز

آمار تماشاگران تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی تا 18 آبان ماه

صد هزار جلوه در نگارخانه مریم

لادن طاهری سرپرست موزه سینما شد

رونمایی از "خاطره من از زلزله زادگاهم"

رونمایی از آثار خوشنویسی نخستین دارنده نشان مفاخر فارس

کتاب صوتی "به بلندای آن ردا" سیدعلی شجاعی

مهلت ارسال آثار سوگواره عاشورایی تا 4 آذر ماه تمدید شد

گروه کالیوه نماینده ایران در فستیوال هندوستان شد

آغاز انتخاب آثار دیگر گونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر

بررسی کتاب "قدسی‌سازی یا قدسیت‌زدایی"

"کتابخوانِ بند" در زندان مرکزی شیراز برگزار شد/ تفاهم‌نامه دستگاه‌های فرهنگی شیراز برای دوستی مددجویان زندان با کتاب

برپایی اختتامیه سومین دوره جایزه "داستان تهران"

"فصل پنجم زمین" رونمایی می‌شود

بررسی"دروازه مردگان" در سرای اهل قلم

برنامه‌های جشنواره فیلم مقاومت تشریح شد

ابوالحسن نجفی می‌گوید غلط ننویسید و خودش غلط می‌نویسد/ حرف‌های انتقادی یک مترجم

وقتی که بازیگر «حوالی پاییز» حرص مخاطب را درمی‌آورد/ کسانی که مرا نمی‌شناسند به من فحش می‌دهند.

ایل‌بیگی: جای خالی فیلم کوتاه در تلویزیون احساس می‌شود

مقیاس سنجش سواد پوشاک چیست؟

کنسرت گروه هفت اقلیم در نیاوران / آرزوی اجرا در شهر آمل را داریم / روایت گلشید لیتکوهی از مشکلات موسیقی بانوان

ایفای نقش 9 کاراکتر توسط یک بازیگر / روایت فرزین محدث از نمایش "استیو جابز"

فیلم کوتاه باید بیشتر از هر فیلم دیگری توزیع شود / گفت‌وگو با ماری-لیس ربانه مهمان افتخاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

بحران سوریه موضوع هنرمندان بین‌المللی / گزارش تصویری

افتتاح نمایشگاه "سازخانه" در خانه هنرمندان / نوربخش: ساخت ساز نیاز به هوش موسیقیایی و زیباشناسی صوت دارد / سریر: سازهای ایرانی امروزه کیفیت بسیار خوبی پیدا کرده‌اند

بررسی "فرآیندهای طراحی در معماری" در مشهد

تصویربرداری"تنهایی نادر" به نیمه رسید

پیمان خازنی ساخت موسیقی فیلم "زعفرانیه 14 تیر" را به پایان رساند

شاگردان رهرو و راه دراز / نسبت‌های بهرام بیضایی با تعزیه (6)

تعطیلی تئاتر شهر در سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع)

پیش‌تولید فیلم جدید بهنام بهزادی آغاز شد

انتشار دومین ترانه محسن مرعشی در وصف آمل