آریا بانو

آخرين مطالب

بهاره رهنما و چالش با یک نقش فرهنگي

بهاره رهنما و چالش با یک نقش

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بهاره رهنما که این روزها در تمرینات نمایش «شاه لیر» حضور دارد، گفت: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است که فاصله زیادی از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به‌وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما، تئاتر یادآور شد: بازی در نقش «گانریل»، دو بار دیگر نیز طی سه سال گذشته به من پیشنهاد شده بود که آن را نپذیرفتم اما حضور دکتر دلخواه در جایگاه کارگردان این اثر، اطمینان زیادی برای پذیرفتن این نقش در من ایجاد کرد.
وی درباره روند رسیدن به شخصیت گانریل در تمرینات «شاه لیر» گفت: به جایگاه پیش داستان در رسیدن به نقش اهمیت زیادی می‌دهم و برای ایجاد باور رئالیستی درباره «گانریل» پیش زمینه‌ای برای این کاراکتر تعریف کرده‌ام.
رهنما ادامه داد: در هیچ جایی از متن به مادر این دختران و همسر شاه لیر اشاره‌ای نشده است و در این پیش قصه اینگونه متصور شده‌ام که گانریل مادرش را در کودکی از دست داده و همواره شاهد آزار مادر توسط شاه بوده است و حالا فرصت مناسب برای بروز این عقده یافته است.
این بازیگر در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح کرد: شخصیت‌های مثبت زن در آثار شکسپیر غالباُ دخترانی جوان هستند و زن پس از رسیدن به پختگی در غالب شخصیت‌هایی مانند گانریل منعکس می‌شود. شخصیت‌های زن شکسپیر و نگاه این نمایشنامه‌نویس به زنان، همواره برایم به عنوان یک نویسنده و خواننده آثار ادبی، جذاب بوده است.
وی افزود: به نظر می‌رسد که شخصیت‌های مثبت زن در آثار این نویسنده بسیار محدود هستند و در زنانی کم سن و سال مانند اوفلیا و کردلیا نمود می‌یابند. زنان در آثار شکسپیر پس از رسیدن به پختگی در شخصیت‌هایی مانند گرترود (مادر هملت)، گانریل و ریگان (دختران بزرگ‌تر شاه لیر) و... منعکس می‌شوند.
این بازیگر تئاتر و سینما، ادامه داد: ماجراهای نیمه مستند و شایعاتی از حضور زنان در زندگی شکسپیر وجود دارد که می‌تواند در ایجاد پیش‌زمینه ذهنی این نویسنده در شکل‌گیری نوع نگاه وی به زن در جایگاه مادر یا معشوق تأثیرگذار باشد.
نویسنده و کارگردان نمایش «زنان شکسپیر» با اشاره به توانایی‌های تأثیرگذار این نویسنده برای نشان دادن عمق تیرگی در شخصیت‌هایی مانند «لیدی مکبث»، گفت: بیشتر نقش‌های سیاه زنان در دهه‌های 30 و 40 میلادی در سینمای امریکا به‌شکلی از این مادر الگوها تأثیر می‌گیرد و شکی در جذابیت آن نیست.
نویسنده نمایشنامه «چشم‌هایی که مال توست» افزود: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است که فاصله زیادی از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به‌وجود آورده است.
وی با اشاره به جذابیت بازی در مقابل «مهدی سلطانی» در نقش «شاه لیر» گفت: پیش از این در پروژه‌های دیگری نیز با دکتر دلخواه، الهام پاوه‌نژاد، خسرو شهراز و رحیم نوروزی همکاری داشته‌ام که تجربیاتی اطمینان‌بخش بوده است و مهدی سلطانی نیز از بازیگرانی است که حضور به عنوان نقش مقابلش برایم جالب است.
رهنما ادامه داد: گانریل دختر اول شاه مانند وی، فردی به شدت قدرت طلب است که با وجود علاقه زیاد همسرش، پادشاه آلبانی به او از ازدواجش راضی نیست و زندگی‌اش خالی از عشق است. در این شرایط، پدر تهدید مهمی برای رسیدن به قدرت محسوب می‌شود و نادانی‌ها و سبکسری‌های شاه نیز به دختران بزرگ‌تر، انگیزه بیشتری برای مقابله با پدر و بروز چنین گستاخی‌هایی می‌دهد.
این بازیگر با سابقه تصریح کرد: اجرای نمایشنامه‌های شکسپیر، نیازمند تمریناتی سنگین است؛ ضمناُ تمرینات این اثر با توجه به دغدغه من درباره کارگردانی به ویژه توجه ویژه‌ام به آثار شکسپیر، به‌منزله یک ورک شاپ کارگردانی نیز هست.
رهنما گفت: شیوه کارگردانی مسعود دلخواه برای دانش‌آموختگان رشته تئاتر، به‌ویژه جوان‌ترها جذابیت زیادی دارد، زیرا نکات زیادی از آن می‌آموزند و برای من بسیار مهم است که با روش‌های کارگردانی وی بیشتر آشنا شوم.
وی با اعتراض به وجود تمایز آشکار در شرایط تبلیغ و اجرای آثار نمایشی گفت: گروه شاه لیر تا یک هفته مانده به اجرا، حق هیچ‌گونه تبلیغی در فضای شهری برای این اثر را نداشتند و تبلیغات مجازی نیز در حد انعکاس تمرین ها مجاز بوده است.
رهنما با اشاره به چندین سال تلاش دکتر دلخواه به‌عنوان پشتوانه چنین اثری گفت: در کنار آثاری مانند شاه لیر، نمایش‌های دیگری نیز به روی صحنه می‌روند که از روابط خاص برخوردارند و در شرایطی نابرابر از بسیاری امکانات و تبلغات گسترده و بیلبوردهای شهری در زمان پیش از بازبینی بهره‌مند می‌شوند.
وی با ابراز امیدواری از حمایت مخاطبان از نمایش شاه لیر، تأکید کرد: می‌توان ادعا کرد که شاه لیر در سال‌های اخیر، تنها نمایشی با چنین پیش تولید سنگین و گروه پر تعدادی است که به شکل مستقل روی صحنه می‌رود و از کمک‌های خاص دولتی، حمایت‌های خارج از نوبت و سرمایه‌گذار شخصی بهره‌ای نبرده است، بنابراین همه امید برای دیده شدن زحماتش به استقبال مخاطبان تئاتر است.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فهرست فیلم‌های رقابتی «برلین» تکمیل شد

حضور بازیگران جدید در «فوق‌لیسانسه‌ها»/ شخصیت‌های تازه وارد قصه می‌شوند

عکسی قدیمی از مهناز افشار وقتی خاله‌ای کوچک بود

محمدرضا فروتن، اولین بازیگر سریال «مانکن» شد

عکس‌هایی از فرسودگی بشری / روایت حمیده گل‌محمدی از نمایشگاه "فرسایش"

محمدرضا فروتن در سریال شبکه نمایش خانگی "مانکن"

برگزاری نکوداشت عزت‌الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

احسان جوانمرد: دستمزد نویسندگان فاجعه است / "بانوی عمارت" با مخاطبش صادق بود

معماری شگفت انگیز شهرک مسکونی شناور/ الهام از کوه یخ در طراحی

حسن پورشیرازی با "برادر جان" به تلویزیون می‌آید

نمایش آثار هنرمند چینی در نیویورک / عکس

برگزاری نشست "جَلوَت و خلوت در قصه پلاسکو"

ساداتیان: کیفیت جشنواره فیلم فجر با فراز و فرودهای بسیار همراه بوده است

فرصتی برای نمایش برآیند آثار انجمن‌های هنری / نگاهی به نمایشگاه "فرصت" در خانه هنرمندان ایران

فرهاد گاوزن در نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی کیش

جدیدترین نمایشنامه مارتین مک‌دونا ترجمه شد / "یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه" در بازار کتاب

مروری بر اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر / از بهنام بانی و شهاب مظفری تا محسن ابراهیم‌زاده و ماکان بند

هنرهای تجسمی چهل سال انقلاب اسلامی در آیینه تفسیر / بررسی هنر گرافیک، عکاسی و مجسمه‌سازی در آخرین نشست همایش "چهل چراغ هنر"

توضیحات وزیر ارشاد درباره دلایل حذف جایزه باربد و گفت‌و‌گو با وزارت آموزش‌وپرورش

شب خاطره‌انگیز موسیقی آذربایجان در تالار وحدت

فهرست فیلم‌های جشنواره برلین کامل شد / نمایش "معاون" و تازه‌ترین ساخته‌های ژانگ ییمو و آندره تشینه

81 درصد جمعیت ایران سال گذشته یک بار هم سینما نرفته‌اند

گزارش فیلم‌های آخر هفته سیما

شهرام شکوهی در انتظار دومین عمل قلب/ دوباره می‌خوانم

قطع شدن چندباره برنامه «تب تاب» به دلیل محتوای برنامه نبود/خط قرمزهای صداوسیما در چگونگی‌هاست

«گاندو» به زودی به ترکیه می‌رود/ ادامه تصویربرداری در اقدسیه

بازیگر «آگراندیسمان» جایزه افتخاری لومیر را می‌گیرد

خداحافظی با مرد خنده‌های جاودانه / حسین محب اهری به خانه ابدی بدرقه شد

مروری بر فهم دینی و معماری دوره صفوی

عکس‌های لو چمبرلین از هنر خیابانی اروپا و آمریکا

مشهد، فراتر از برندینگ شهری

فراخوان جشنواره بین‌المللی کارتون مطبوعاتی بلژیک

چاپ کتابی برای نوجوانان با بررسی چند مضمون فلسفی

محب اهری به روایت مبصر 4‌ ساله

طراحی‌های عمو کامبیز تا عکس‌های حمید جبلی و نقاشی‌های سیاوش کسرایی / 42 افتتاحیه و 58 فرصت گالری گردی

از "تشریفات" و "خواب سفید" تا "گاندی" و "شکارچی شنبه" / آخر هفته با فیلم‌های تلویزیون

37 سالگی آقای خواننده و درخواست محسن یگانه / چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

بزرگداشت 5 سینماگر در سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مسعود صادقلو: فوتبالیست‌های فعلی سوسول هستند!

فراهانی: بلیط 250 هزار تومانی تئاتر یعنی آدمخواری!

اولین خبر رسمی از فیلم مسعود بخشی

«شش قهرمان و نصفی» با اکبر عبدی به نوروز می‌رسند؟

شهرام ناظری: فضای این روزهای موسیقی مسموم است

پس از ٣٠ سال اسکار بدون مجری برگزار ‏می‌شود؟

برنامه پرخرج احسان علی‌خانی/ استعداد رو کن؛ ٥٠٠‌میلیون تومان بگیر!‏

کمدین‌های مجازی جایگزین تبلیغات سیما شده‌اند

بازپخش آخرین حضور محب‌اهری در تلویزیون

«دلبند» ایرانی مسافر برلین شد

«گشت پلیس»؛ نگاهی نو و متفاوت به نقش و جایگاه پلیس

پیکر حسین محب‌اهری صبح فردا تشییع می‌شود