آریا بانو

آخرين مطالب

«لازانیا»،کمدی سرگرم کننده و جمع و جور فرهنگي

«لازانیا»،کمدی سرگرم کننده و جمع و جور

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
فیلمهای ژانر کودک اصولا در مخاطب شناسی خود از یک مشکل بزرگ رنج می برند و آن اینکه بدون توجه به بزرگسالان به عنوان همراهان کودکان و عامل اصلی حضور آنان در سالنهای نمایش دهنده فیلم ساخته می شوند. در واقع گاه چنان ساده انگارانه ساخته می شوند که حتی مخاطب کودک و نوجوان امروز هم جذب آنها نمی شود، چه رسد به اینکه تماشاگر بزرگسال حس کودکانه اش تلنگری بخورد.
«لازانیا» کمدی سرگرم کننده، جمع و جور و بی ادعای حسین قناعت به تهیه کنندگی احمد احمدی سال گذشته ساخته شد و از حدودیک ماه پیش روی پرده رفته است. جواد رضویان که در سینما کمتر موفق بوده و بیشتر به عنوان چهره پرطرفدار طنزهای تلویزیونی چند سال پیش شناخته می شود، در کنار انبوهی از کمدین های قاب کوچک در این فیلم حضور پررنگی دارد. جدا از بهنوش بختیاری، نفیسه روشن، رضا ناجی، یوسف صیادی، اصغر سمسارزاده،ساعدهدایتی، رضا رویگری ، عباس محبوب، محمد شیری و علی کاظمی به عنوان بازیگرانی تلویزیونی، ارژنگ امیرفضلی با گریم بامزه زنانه و زن پوشی اش توجه ها را در فیلم به خود جلب کرده. فیلم اگرچه داعیه کودک دارد، اما وجه کمدی و اشارات و کنایات بزرگسالانه در آن پررنگتر هستند. با این حال آنچه از سالنهای نمایش دهنده مخابره می شود، نشان از علاقه مندی مخاطبان کودک و نوجوان نیز دارد.
بویژه آنکه پارسیا شکوری هنرپیشه کودک فیلم بخوبی در رویارویی با بازیگران بزرگسال و باتجربه هماهنگ است و اسیر بازی آنان نمی شود.
فروش فیلم که بعد از حدود یک ماه از مرز دو و نیم میلیارد هم گذشته، آن هم با توجه به عدم همراهی برخی نهادهای صاحب سینما و تبلیغات محدود فیلم نشان از آن دارد که سینماروها از آن بدشان نیامده؛ هرچند شاید شناخت درستی از آن نداشته اند. چرا که در غیر این صورت فیلم به مراتب بیشتر می فروخت.
حسین قناعت در «لازانیا» با فیلمنامه ای ساده با تم تکراری جا به جایی که خودش به همراه تهیه کننده نوشته اند، تلاش کرده فیلمی کمدی فانتزی بسازد که اعضای یک خانواده بتوانند با خیال راحت در کنار هم تماشایش کنند و نگران حرفهای ناشایست و شوخیهای آنچنانی هم نباشند.
همه چیز در جغرافیایی ساده و بعضا کلیشه ای روایت می شود که برای خنداندن تماشاگرش کار محیرالعقولی نمی کند. تلاش شده قضیه زن پوشی امیرفضلی بستری برای ایجاد شوخیهای غیراخلاقی نباشد و حرمت ها حفظ شود. حتی در مواردی مثل معجون درست کردن و خوردن آقای ناظم که پیشتر نمونه بهترش را در «نهنگ عنبر2» دیده ایم و یا قضیه لمس دستهای ناظم و به اصطلاح خاله پارسیا، ماجرا به طرز غیر حساسیت برانگیزی دنبال می شود.
اتفاق به شیوه دم دستی اش در فیلم حرف اول را می زند و تم کمدی آن موجب شده تا نویسندگان و کارگردان چندان در بند منطق و توجیه عِلی و معلولی نباشند که جایشان هم در چنین فیلمی نیست و شاید حتی تماشاگر آنرا پس بزند.
«لازانیا» به عنوان اسم فیلم هم شاید بیشتر نوعی شیک پوشی و تنوع برای جذب کنجکاوی تماشاگر باشد و کارکرد چندانی در روایت ندارد.
شخصیت در فیلم بشدت محدود است و سعی بر نوعی تیپ سازی اغراق آمیز برای ایجاد موقعیت کمیک است.
در هر حال «لازانیا» به عنوان یک کمدی متوسط عامه پسند می تواند در آخر هفته انتخاب نسبتا مناسبی برای یک خانواده باشد که والدین آن حواسشان به بدآموزیهای سایر کمدیها برای بچه ها هست.
بانی فیلم




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فیلمی تازه از خاص‌ترین فیل دنیا

«دختر گمشده» به سیمافیلم تحویل داده شد/ راز پرونده ای معمایی

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسب روز کتابدار

ششمین همایش علمی – پژوهشی تئاتر مقاومت برگزار می‌شود

پیام دبیر هفته کتاب به مناسبت آغاز این رویداد فرهنگی

افتتاح دو نمایشگاه استانی در چهارمین روز هفته کتاب

تجلیل از 21 نوگل حسینی و تکریم از 2 پیرغلام اهل‌بیت(ع) / اختتامیه دوازدهمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد

تجدید عهد هنرمندان بر مزار جبار باغچه‌بان / آغاز جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در تهران

حوالی شعار

«خانم یایا» به سابقه بازیگرانش لطمه می‌زند

کامبیز دیرباز: سیاست تلویزیون، غم نیست

دعوای زن و شوهری کتایون ریاحی و امین تارخ در فیلمی قدیمی

جمعه اختتامیه نمایشگاه "از کودکی..." /پریسا پهلوان:از نوگرایی تا نوآوری با توران میرهادی

"خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" به بازار کتاب آمد

بررسی نگرش‌ها و ارزش‌ها در بازآفرینی شهری

نمایش آثاری از اندی وارهول در موزه ویتنی نیویورک / گزارش تصویری

حکایت شیرین، مرز مشترک و شاهنامه در پاپکا / 29 افتتاحیه و 40 فرصت گالری گردی

تالارهای تهران میزبان 17 نمایش جدید

روایت "نی‌نوا" با همراهی ارکستر سمفونیک تهران

سلفی چهار خواننده پاپ و اجرای سالار عقیلی در کرمانشاه / چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

قدمت هنر بافتنی در جهان چقدر است؟

"پاییزان"، "خانه‌‍ای در خیابان چهل و یکم" و "قدمگاه" / آخر هفته با تلویزیون

کیانوش عیاری: «خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شد

بازیگر سینما پیگیر شکایت از علی دایی است

گلاب آدینه و مارال فرجاد در مراسم رونمایی از پوستر «در جستجوی فریده» /تصاویر

واکنش خانواده‌های شهدای منا به پخش سریال «حوالی پاییز»

«خروس لاری» دو بازیگر دیگرش را شناخت

تجدید میثاق اهالی کتاب با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدا

معرفی برگزیدگان مرحله اول پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم

اخبار عجیب و غریب دنیای امروز را به اهلش می‌سپارم / محسن دائی‌نبی و سماع‌گرانش در گالری چهار

سایت نمایشگاه کتاب فارس برای ثبت‌نام گشایش یافت / همایش انجمن‌های ادبی استان برپا می‌شود

دیدار معاون فرهنگی ارشاد با اهالی نشر کاشان

گفته‌های داروغه‌زاده درباره فیلم‌های "مستهجن" و "توقیفی"

ایوب آقاخانی در سریال «سلام آقای مدیر» بازی می‌کند

بازیگر جدید «مجبوریم» معرفی شد

من بلانش هستم / نگاهی به نمایش "سیزیف" به نویسندگی محمدصادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی

اجرای گروه نیلپر در صد سالگی استقلال دوباره لهستان

زنانی که تبدیل به خاطره شده‌اند / روایت پریسا رحمانی از نمایشگاه "رفتن از جایی که نبود" در گالری نگر

نگاهی بر "تجارب مرمت؛ تعامل شهر با میراث طبیعی"

10 نامزد نهایی جایزه عکاسی پرتره / گزارش تصویری

نیک‌پور: وضعیت آموزش موسیقی روزبه‌روز بهتر از قبل می‌شود

"شمع محفل" در نیاوران رونمایی می‌شود

معرفی داوران فیلم‌های سینمایی بخش روایت نو جشنواره مقاومت

آغاز جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان با بزرگ‌داشت پدر تئاتر کودک

امیرحسین رستمی و سوگل خلیق در "خروس لاری"

کندوکاوی در نسبت تاریخ هنری فرمالیسم و مدرنیسم

آلبوم "ترانه‌های کبود" منتشر شد

گروه راز و نیاز در سرپل ذهاب روی صحنه رفت

"طبیعت بی‌جان" از نگاه دانش‌آموزان هنرستان هنرهای زیبای پسران

اثری مشارکتی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود/ اجرای نمایشی از یک ضرب‌المثل گیلکی