آریا بانو

آخرين مطالب

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد / نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی فرهنگي

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد / نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی با حضور میلاد اکبرنژاد، علی­رضا نراقی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا عصر روز شنبه12 آبان­ماه 97 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه افرامانا، در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی ابتدا نمایش‌نامه "در کوه‌های کابل زنی" است که نوشته میلاد اکبرنژاد نقش‌خوانی شد و سپس این اثر با حضور مهمانان این نشست مورد بررسی قرارگرفت.
میلاد اکبرنژاد، نویسنده نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" است که در ابتدای این نشست یادآورشد: این نمایش نامه را در اوایل دهه 80 نوشتم. در جشنواره تئاتر منطقه‌ای آن سال‌ها اجرا شد اما به متن و اجرا هیئت داوران توجهی نکردند. بماند که نگاه برخی از مسئولین هم باعث شد که این اثر اجرای عمومی نشود.
وی اضافه کرد: زمانی که این اثر را با موضوع و جغرافیای افغان نوشتم کمتر نویسنده‌ای این موضوعات را در نمایش‌نامه‌هایش آورده بود. خوشبختانه چنین موضوعی در آثار درام ایرانی زیاد تجربه شده است. اما با احترام به همه این نمایش­نامه‌نویسان اغلب این آثار در فضاهای تکراری قرار دارند یا آثار ماندگاری نشدند.
در ادامه بهزاد صدیقی، دبیر سلسله نشست‌های تئاتر کاغذی، با اشاره به دو نمونه از نمایشنامه‌های موفق ایرانی که زبان و شخصیت و جغرافیای افعانستان را به خوبی نشان داده است، گفت: نمایش‌نامه خروس نوشته محمد رحمانیان و خسوف نوشته ایوب آقاخانی از نمونه‌های موفق این نوع درام است که ماندگار خواهندشد. اما میلاد اکبرنژاد جزو آن دسته از نمایش­نامه‌نویسانی است که در حوزه‌های متعددی قلم زده است؛ هم در حوزه­ جنگ، هم در تئاتر دینی و هم در تئاتر اجتماعی و ... علاوه بر این از معدود نمایش­نامه‌نویسانی است که به زبان در آثارش توجه زیادی می‌کند و نوع چینش کلمات و گفت‌وگوها و نثر آهنگین برخی از نوشته‌هایش نشان از این توجه دارد. در واقع او به زایش کلمات و واژگان در نوشتن نمایش‌نامه فکر می‌کند.
علی­رضا نراقی، منتقد تئاتر، در آغاز سخنان خود گفت: در این نمایش‌نامه با آن که داستان نمایش‌نامه و آدم‌های آن در جغرافیای افغانستان هستند، اما نویسنده با زبان خاص خود متنش را نوشته است و این به نظرم خوب است نویسنده سعی نکرده از سبک زبانی خود در نوشتن نمایش‌نامه فاصله بگیرد و با اعراب گذاری و استفاده از گویش افغانی دیالوگ‌ها را در کنار هم قرار دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: نویسنده در این اثر در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای از درام خود را ارائه می‌دهد.
نراقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظر هلن سکسو، منتقد، نظریه پرداز و فیلسوف اروپایی یادآورشد: روایت مردانه به سمت انسجام و همگرایی می‌رود. از سویی بدن زن متکثر است و به همین دلیل زبان اثر هم متکثر می‌شود. بر اساس همین نظریه، در این درام هم این ویژگی دیده می‌ شود. در نمایش­نامه در کوه‌های کابل ... نویسنده، موقعیت برزخی با آدم‌های متنوع می‌آفریند و به یک روایت متکثر رسیده است.
این منتقد اضافه کرد: نویسنده این نمایش­نامه برخلاف همیشگی که عمومن روایت آشنایی از زنان افغان که زنانی رنج کشیده و غمخوار را تصویر می‌کنند از نشان دادن چنین زنانی فاصله می‌گیرد و روایت دیگری از زن افغان ارایه می‌دهد.
این پژوهشگر تئاتر تصریح کرد: در این اثر زن سوالات اساسی می‌پرسد و گفت‌وگوی منطقی بین زن و مرد ایجاد می‌شود و به سبب نوع روایتی که نویسنده انتخاب کرده، زبان و دیالوگ و روایت در هم ممزوج می‌شود و نوعی در همریختگی دراماتیکی در این اثر به وجود می‌آید. به لحاظ کنش زبانی این میراثی است از استاد بهرام بیضایی داریم و این رویکرد نو به زبان و روایت در اثر برگرفته از همین میراث است.
میلاد اکبرنژاد، نویسنده نمایش‌نامه در کوه‌های کابل زنی است که گفت: به نظرم الزامن زبان، لهجه و گویش نیست. من در مصاحبه‌ای از بهرام بیضایی خوانده بودم که همین که آهنگ کلمات جغرافیای خاصی را اگر بشنویم به ریتم و ساختمان زبان آن جغرافیا می‌توانیم نزدیک شویم. (نقل به مضمون) به همین دلیل در اثر تلاش کردم در نوشتن این دیالوگ‌های این اثر آهنگ و ساختار زبان را به کار بگیرم و از کاربرد مرسوم در گویش و زبان افغانی پرهیز کردم.
وی هم چنین اضافه کرد: من نه فمنیست هستم و نه طرفدار سرسخت این نوع دفاع از حقوق زنان اما به این اعتقاد دارم در جهان کنونی امکان زور گفتن به زنان نباید فراهم باشد. متأسفانه در همه مناسبات جنگ دو قشر هستند که نه راه پس دارند و نه راه پیش؛ یکی کودکان و دیگری زنان و زنان و کودکان همیشه در جنگ بیش از بقیه آسیب پذیرترند و بیشتر از بقیه حقوق­شان نادیده گرفته می‌شود. در این اثر هم به زن هم بر اساس همان نوع روایتی که انتخاب کردم این توجه بیشتر است.
بهزاد صدیقی، در بخش دیگری از این نشست گفت: در این اثر مشخصن سه تم جنگ، گناه و زن دیده شده و این سه تم دیده می‌شود. به نظرم نویسنده به این سه مسئله بدون این که یکی بر دیگری ارجح باشد یا به یکی بیش از بقیه توجه بیشتری شود، پرداخته است. این ها مسائلی هستند که در دنیای امروز مورد توجه بسیاری از هنرمندان و به خصوص نویسندگان است.
علی­رضا نراقی در پایان این نشست تئاتر کاغذی گفت: اما با همه ویژگی های این نمایش­نامه، احساسات‌گرایی در همان دیالوگ‌­های اولیه آن وجود دارد و این احساسات مخاطب را نیز تحریک و درگیر می‌کند.
گفتنی است در پایان این نشست لوح تقدیری از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه سه و فرهنگسرای ارسباران به هر یک از مهمانان این نشست اهدا شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فهرست فیلم‌های رقابتی «برلین» تکمیل شد

حضور بازیگران جدید در «فوق‌لیسانسه‌ها»/ شخصیت‌های تازه وارد قصه می‌شوند

عکسی قدیمی از مهناز افشار وقتی خاله‌ای کوچک بود

محمدرضا فروتن، اولین بازیگر سریال «مانکن» شد

عکس‌هایی از فرسودگی بشری / روایت حمیده گل‌محمدی از نمایشگاه "فرسایش"

محمدرضا فروتن در سریال شبکه نمایش خانگی "مانکن"

برگزاری نکوداشت عزت‌الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

احسان جوانمرد: دستمزد نویسندگان فاجعه است / "بانوی عمارت" با مخاطبش صادق بود

معماری شگفت انگیز شهرک مسکونی شناور/ الهام از کوه یخ در طراحی

حسن پورشیرازی با "برادر جان" به تلویزیون می‌آید

نمایش آثار هنرمند چینی در نیویورک / عکس

برگزاری نشست "جَلوَت و خلوت در قصه پلاسکو"

ساداتیان: کیفیت جشنواره فیلم فجر با فراز و فرودهای بسیار همراه بوده است

فرصتی برای نمایش برآیند آثار انجمن‌های هنری / نگاهی به نمایشگاه "فرصت" در خانه هنرمندان ایران

فرهاد گاوزن در نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی کیش

جدیدترین نمایشنامه مارتین مک‌دونا ترجمه شد / "یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه" در بازار کتاب

مروری بر اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر / از بهنام بانی و شهاب مظفری تا محسن ابراهیم‌زاده و ماکان بند

هنرهای تجسمی چهل سال انقلاب اسلامی در آیینه تفسیر / بررسی هنر گرافیک، عکاسی و مجسمه‌سازی در آخرین نشست همایش "چهل چراغ هنر"

توضیحات وزیر ارشاد درباره دلایل حذف جایزه باربد و گفت‌و‌گو با وزارت آموزش‌وپرورش

شب خاطره‌انگیز موسیقی آذربایجان در تالار وحدت

فهرست فیلم‌های جشنواره برلین کامل شد / نمایش "معاون" و تازه‌ترین ساخته‌های ژانگ ییمو و آندره تشینه

81 درصد جمعیت ایران سال گذشته یک بار هم سینما نرفته‌اند

گزارش فیلم‌های آخر هفته سیما

شهرام شکوهی در انتظار دومین عمل قلب/ دوباره می‌خوانم

قطع شدن چندباره برنامه «تب تاب» به دلیل محتوای برنامه نبود/خط قرمزهای صداوسیما در چگونگی‌هاست

«گاندو» به زودی به ترکیه می‌رود/ ادامه تصویربرداری در اقدسیه

بازیگر «آگراندیسمان» جایزه افتخاری لومیر را می‌گیرد

خداحافظی با مرد خنده‌های جاودانه / حسین محب اهری به خانه ابدی بدرقه شد

مروری بر فهم دینی و معماری دوره صفوی

عکس‌های لو چمبرلین از هنر خیابانی اروپا و آمریکا

مشهد، فراتر از برندینگ شهری

فراخوان جشنواره بین‌المللی کارتون مطبوعاتی بلژیک

چاپ کتابی برای نوجوانان با بررسی چند مضمون فلسفی

محب اهری به روایت مبصر 4‌ ساله

طراحی‌های عمو کامبیز تا عکس‌های حمید جبلی و نقاشی‌های سیاوش کسرایی / 42 افتتاحیه و 58 فرصت گالری گردی

از "تشریفات" و "خواب سفید" تا "گاندی" و "شکارچی شنبه" / آخر هفته با فیلم‌های تلویزیون

37 سالگی آقای خواننده و درخواست محسن یگانه / چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

بزرگداشت 5 سینماگر در سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مسعود صادقلو: فوتبالیست‌های فعلی سوسول هستند!

فراهانی: بلیط 250 هزار تومانی تئاتر یعنی آدمخواری!

اولین خبر رسمی از فیلم مسعود بخشی

«شش قهرمان و نصفی» با اکبر عبدی به نوروز می‌رسند؟

شهرام ناظری: فضای این روزهای موسیقی مسموم است

پس از ٣٠ سال اسکار بدون مجری برگزار ‏می‌شود؟

برنامه پرخرج احسان علی‌خانی/ استعداد رو کن؛ ٥٠٠‌میلیون تومان بگیر!‏

کمدین‌های مجازی جایگزین تبلیغات سیما شده‌اند

بازپخش آخرین حضور محب‌اهری در تلویزیون

«دلبند» ایرانی مسافر برلین شد

«گشت پلیس»؛ نگاهی نو و متفاوت به نقش و جایگاه پلیس

پیکر حسین محب‌اهری صبح فردا تشییع می‌شود