آریا بانو

آخرين مطالب

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد / نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی فرهنگي

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد / نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی با حضور میلاد اکبرنژاد، علی­رضا نراقی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا عصر روز شنبه12 آبان­ماه 97 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه افرامانا، در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی ابتدا نمایش‌نامه "در کوه‌های کابل زنی" است که نوشته میلاد اکبرنژاد نقش‌خوانی شد و سپس این اثر با حضور مهمانان این نشست مورد بررسی قرارگرفت.
میلاد اکبرنژاد، نویسنده نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" است که در ابتدای این نشست یادآورشد: این نمایش نامه را در اوایل دهه 80 نوشتم. در جشنواره تئاتر منطقه‌ای آن سال‌ها اجرا شد اما به متن و اجرا هیئت داوران توجهی نکردند. بماند که نگاه برخی از مسئولین هم باعث شد که این اثر اجرای عمومی نشود.
وی اضافه کرد: زمانی که این اثر را با موضوع و جغرافیای افغان نوشتم کمتر نویسنده‌ای این موضوعات را در نمایش‌نامه‌هایش آورده بود. خوشبختانه چنین موضوعی در آثار درام ایرانی زیاد تجربه شده است. اما با احترام به همه این نمایش­نامه‌نویسان اغلب این آثار در فضاهای تکراری قرار دارند یا آثار ماندگاری نشدند.
در ادامه بهزاد صدیقی، دبیر سلسله نشست‌های تئاتر کاغذی، با اشاره به دو نمونه از نمایشنامه‌های موفق ایرانی که زبان و شخصیت و جغرافیای افعانستان را به خوبی نشان داده است، گفت: نمایش‌نامه خروس نوشته محمد رحمانیان و خسوف نوشته ایوب آقاخانی از نمونه‌های موفق این نوع درام است که ماندگار خواهندشد. اما میلاد اکبرنژاد جزو آن دسته از نمایش­نامه‌نویسانی است که در حوزه‌های متعددی قلم زده است؛ هم در حوزه­ جنگ، هم در تئاتر دینی و هم در تئاتر اجتماعی و ... علاوه بر این از معدود نمایش­نامه‌نویسانی است که به زبان در آثارش توجه زیادی می‌کند و نوع چینش کلمات و گفت‌وگوها و نثر آهنگین برخی از نوشته‌هایش نشان از این توجه دارد. در واقع او به زایش کلمات و واژگان در نوشتن نمایش‌نامه فکر می‌کند.
علی­رضا نراقی، منتقد تئاتر، در آغاز سخنان خود گفت: در این نمایش‌نامه با آن که داستان نمایش‌نامه و آدم‌های آن در جغرافیای افغانستان هستند، اما نویسنده با زبان خاص خود متنش را نوشته است و این به نظرم خوب است نویسنده سعی نکرده از سبک زبانی خود در نوشتن نمایش‌نامه فاصله بگیرد و با اعراب گذاری و استفاده از گویش افغانی دیالوگ‌ها را در کنار هم قرار دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: نویسنده در این اثر در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای از درام خود را ارائه می‌دهد.
نراقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظر هلن سکسو، منتقد، نظریه پرداز و فیلسوف اروپایی یادآورشد: روایت مردانه به سمت انسجام و همگرایی می‌رود. از سویی بدن زن متکثر است و به همین دلیل زبان اثر هم متکثر می‌شود. بر اساس همین نظریه، در این درام هم این ویژگی دیده می‌ شود. در نمایش­نامه در کوه‌های کابل ... نویسنده، موقعیت برزخی با آدم‌های متنوع می‌آفریند و به یک روایت متکثر رسیده است.
این منتقد اضافه کرد: نویسنده این نمایش­نامه برخلاف همیشگی که عمومن روایت آشنایی از زنان افغان که زنانی رنج کشیده و غمخوار را تصویر می‌کنند از نشان دادن چنین زنانی فاصله می‌گیرد و روایت دیگری از زن افغان ارایه می‌دهد.
این پژوهشگر تئاتر تصریح کرد: در این اثر زن سوالات اساسی می‌پرسد و گفت‌وگوی منطقی بین زن و مرد ایجاد می‌شود و به سبب نوع روایتی که نویسنده انتخاب کرده، زبان و دیالوگ و روایت در هم ممزوج می‌شود و نوعی در همریختگی دراماتیکی در این اثر به وجود می‌آید. به لحاظ کنش زبانی این میراثی است از استاد بهرام بیضایی داریم و این رویکرد نو به زبان و روایت در اثر برگرفته از همین میراث است.
میلاد اکبرنژاد، نویسنده نمایش‌نامه در کوه‌های کابل زنی است که گفت: به نظرم الزامن زبان، لهجه و گویش نیست. من در مصاحبه‌ای از بهرام بیضایی خوانده بودم که همین که آهنگ کلمات جغرافیای خاصی را اگر بشنویم به ریتم و ساختمان زبان آن جغرافیا می‌توانیم نزدیک شویم. (نقل به مضمون) به همین دلیل در اثر تلاش کردم در نوشتن این دیالوگ‌های این اثر آهنگ و ساختار زبان را به کار بگیرم و از کاربرد مرسوم در گویش و زبان افغانی پرهیز کردم.
وی هم چنین اضافه کرد: من نه فمنیست هستم و نه طرفدار سرسخت این نوع دفاع از حقوق زنان اما به این اعتقاد دارم در جهان کنونی امکان زور گفتن به زنان نباید فراهم باشد. متأسفانه در همه مناسبات جنگ دو قشر هستند که نه راه پس دارند و نه راه پیش؛ یکی کودکان و دیگری زنان و زنان و کودکان همیشه در جنگ بیش از بقیه آسیب پذیرترند و بیشتر از بقیه حقوق­شان نادیده گرفته می‌شود. در این اثر هم به زن هم بر اساس همان نوع روایتی که انتخاب کردم این توجه بیشتر است.
بهزاد صدیقی، در بخش دیگری از این نشست گفت: در این اثر مشخصن سه تم جنگ، گناه و زن دیده شده و این سه تم دیده می‌شود. به نظرم نویسنده به این سه مسئله بدون این که یکی بر دیگری ارجح باشد یا به یکی بیش از بقیه توجه بیشتری شود، پرداخته است. این ها مسائلی هستند که در دنیای امروز مورد توجه بسیاری از هنرمندان و به خصوص نویسندگان است.
علی­رضا نراقی در پایان این نشست تئاتر کاغذی گفت: اما با همه ویژگی های این نمایش­نامه، احساسات‌گرایی در همان دیالوگ‌­های اولیه آن وجود دارد و این احساسات مخاطب را نیز تحریک و درگیر می‌کند.
گفتنی است در پایان این نشست لوح تقدیری از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه سه و فرهنگسرای ارسباران به هر یک از مهمانان این نشست اهدا شد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آغاز پیش تولید «من می‌ترسم» با بازی الناز شاکردوست

مگر گرفتن مجوز اجرا به همین سادگی است؟!

پرویز فلاحی‌پور با «مرگ خاموش» به تلویزیون برمی‌گردد

هانیه توسلی در لباس عروس کنار مجید صالحی/ عکس

انتخاب برگزیده بخش ویژه جایزه "جلال" با رای مردم

معرفی شورای علمی هفتمین همایش 10 روز با عکاسان

رونمایی از مجموعه 5 جلدی "ماتیکان"

برگزاری 40 جشن کتاب در استان‌های کشور

نمایش کابوکی‌های ژاپنی در موزه بریتیش / گزارش تصویری

اهدای جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد جشنواره آسیا پاسیفیک در افتتاحیه نمایش "شیروانی داغ"

دومین نشست تخصصی "سازمان تئاتر آری یا نه؟"

پیروز حناچی شهردار پایتخت شد/ سوابق سکاندار جدید بهشت

پخش فصل جدید "خندوانه" 30 آبان آغاز می‌شود

نشست مدیران جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری‌داران تهران برگزار شد / تخصیص 50 درصدی فضای جشنواره به آثار گالری‌داران

جایزه جشنواره آجایو به "آخرین داستان" رسید

نجفی برای "گزارش یک قتل" به موزه سینما می‌آید

"رالی ایرانی 2" به خط پایان رسید

انتشار جدول اجرایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

فروش آثار هنرمندان تبریزی در اکسپوی تبریز

آمار تماشاگران تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی تا 18 آبان ماه

صد هزار جلوه در نگارخانه مریم

لادن طاهری سرپرست موزه سینما شد

رونمایی از "خاطره من از زلزله زادگاهم"

رونمایی از آثار خوشنویسی نخستین دارنده نشان مفاخر فارس

کتاب صوتی "به بلندای آن ردا" سیدعلی شجاعی

مهلت ارسال آثار سوگواره عاشورایی تا 4 آذر ماه تمدید شد

گروه کالیوه نماینده ایران در فستیوال هندوستان شد

آغاز انتخاب آثار دیگر گونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر

بررسی کتاب "قدسی‌سازی یا قدسیت‌زدایی"

"کتابخوانِ بند" در زندان مرکزی شیراز برگزار شد/ تفاهم‌نامه دستگاه‌های فرهنگی شیراز برای دوستی مددجویان زندان با کتاب

برپایی اختتامیه سومین دوره جایزه "داستان تهران"

"فصل پنجم زمین" رونمایی می‌شود

بررسی"دروازه مردگان" در سرای اهل قلم

برنامه‌های جشنواره فیلم مقاومت تشریح شد

ابوالحسن نجفی می‌گوید غلط ننویسید و خودش غلط می‌نویسد/ حرف‌های انتقادی یک مترجم

وقتی که بازیگر «حوالی پاییز» حرص مخاطب را درمی‌آورد/ کسانی که مرا نمی‌شناسند به من فحش می‌دهند.

ایل‌بیگی: جای خالی فیلم کوتاه در تلویزیون احساس می‌شود

مقیاس سنجش سواد پوشاک چیست؟

کنسرت گروه هفت اقلیم در نیاوران / آرزوی اجرا در شهر آمل را داریم / روایت گلشید لیتکوهی از مشکلات موسیقی بانوان

ایفای نقش 9 کاراکتر توسط یک بازیگر / روایت فرزین محدث از نمایش "استیو جابز"

فیلم کوتاه باید بیشتر از هر فیلم دیگری توزیع شود / گفت‌وگو با ماری-لیس ربانه مهمان افتخاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

بحران سوریه موضوع هنرمندان بین‌المللی / گزارش تصویری

افتتاح نمایشگاه "سازخانه" در خانه هنرمندان / نوربخش: ساخت ساز نیاز به هوش موسیقیایی و زیباشناسی صوت دارد / سریر: سازهای ایرانی امروزه کیفیت بسیار خوبی پیدا کرده‌اند

بررسی "فرآیندهای طراحی در معماری" در مشهد

تصویربرداری"تنهایی نادر" به نیمه رسید

پیمان خازنی ساخت موسیقی فیلم "زعفرانیه 14 تیر" را به پایان رساند

شاگردان رهرو و راه دراز / نسبت‌های بهرام بیضایی با تعزیه (6)

تعطیلی تئاتر شهر در سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع)

پیش‌تولید فیلم جدید بهنام بهزادی آغاز شد

انتشار دومین ترانه محسن مرعشی در وصف آمل