آریا بانو

آخرين مطالب

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد / نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی فرهنگي

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد / نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی با حضور میلاد اکبرنژاد، علی­رضا نراقی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا عصر روز شنبه12 آبان­ماه 97 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه افرامانا، در شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی ابتدا نمایش‌نامه "در کوه‌های کابل زنی" است که نوشته میلاد اکبرنژاد نقش‌خوانی شد و سپس این اثر با حضور مهمانان این نشست مورد بررسی قرارگرفت.
میلاد اکبرنژاد، نویسنده نمایشنامه "در کوه‌های کابل زنی" است که در ابتدای این نشست یادآورشد: این نمایش نامه را در اوایل دهه 80 نوشتم. در جشنواره تئاتر منطقه‌ای آن سال‌ها اجرا شد اما به متن و اجرا هیئت داوران توجهی نکردند. بماند که نگاه برخی از مسئولین هم باعث شد که این اثر اجرای عمومی نشود.
وی اضافه کرد: زمانی که این اثر را با موضوع و جغرافیای افغان نوشتم کمتر نویسنده‌ای این موضوعات را در نمایش‌نامه‌هایش آورده بود. خوشبختانه چنین موضوعی در آثار درام ایرانی زیاد تجربه شده است. اما با احترام به همه این نمایش­نامه‌نویسان اغلب این آثار در فضاهای تکراری قرار دارند یا آثار ماندگاری نشدند.
در ادامه بهزاد صدیقی، دبیر سلسله نشست‌های تئاتر کاغذی، با اشاره به دو نمونه از نمایشنامه‌های موفق ایرانی که زبان و شخصیت و جغرافیای افعانستان را به خوبی نشان داده است، گفت: نمایش‌نامه خروس نوشته محمد رحمانیان و خسوف نوشته ایوب آقاخانی از نمونه‌های موفق این نوع درام است که ماندگار خواهندشد. اما میلاد اکبرنژاد جزو آن دسته از نمایش­نامه‌نویسانی است که در حوزه‌های متعددی قلم زده است؛ هم در حوزه­ جنگ، هم در تئاتر دینی و هم در تئاتر اجتماعی و ... علاوه بر این از معدود نمایش­نامه‌نویسانی است که به زبان در آثارش توجه زیادی می‌کند و نوع چینش کلمات و گفت‌وگوها و نثر آهنگین برخی از نوشته‌هایش نشان از این توجه دارد. در واقع او به زایش کلمات و واژگان در نوشتن نمایش‌نامه فکر می‌کند.
علی­رضا نراقی، منتقد تئاتر، در آغاز سخنان خود گفت: در این نمایش‌نامه با آن که داستان نمایش‌نامه و آدم‌های آن در جغرافیای افغانستان هستند، اما نویسنده با زبان خاص خود متنش را نوشته است و این به نظرم خوب است نویسنده سعی نکرده از سبک زبانی خود در نوشتن نمایش‌نامه فاصله بگیرد و با اعراب گذاری و استفاده از گویش افغانی دیالوگ‌ها را در کنار هم قرار دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: نویسنده در این اثر در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای از درام خود را ارائه می‌دهد.
نراقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظر هلن سکسو، منتقد، نظریه پرداز و فیلسوف اروپایی یادآورشد: روایت مردانه به سمت انسجام و همگرایی می‌رود. از سویی بدن زن متکثر است و به همین دلیل زبان اثر هم متکثر می‌شود. بر اساس همین نظریه، در این درام هم این ویژگی دیده می‌ شود. در نمایش­نامه در کوه‌های کابل ... نویسنده، موقعیت برزخی با آدم‌های متنوع می‌آفریند و به یک روایت متکثر رسیده است.
این منتقد اضافه کرد: نویسنده این نمایش­نامه برخلاف همیشگی که عمومن روایت آشنایی از زنان افغان که زنانی رنج کشیده و غمخوار را تصویر می‌کنند از نشان دادن چنین زنانی فاصله می‌گیرد و روایت دیگری از زن افغان ارایه می‌دهد.
این پژوهشگر تئاتر تصریح کرد: در این اثر زن سوالات اساسی می‌پرسد و گفت‌وگوی منطقی بین زن و مرد ایجاد می‌شود و به سبب نوع روایتی که نویسنده انتخاب کرده، زبان و دیالوگ و روایت در هم ممزوج می‌شود و نوعی در همریختگی دراماتیکی در این اثر به وجود می‌آید. به لحاظ کنش زبانی این میراثی است از استاد بهرام بیضایی داریم و این رویکرد نو به زبان و روایت در اثر برگرفته از همین میراث است.
میلاد اکبرنژاد، نویسنده نمایش‌نامه در کوه‌های کابل زنی است که گفت: به نظرم الزامن زبان، لهجه و گویش نیست. من در مصاحبه‌ای از بهرام بیضایی خوانده بودم که همین که آهنگ کلمات جغرافیای خاصی را اگر بشنویم به ریتم و ساختمان زبان آن جغرافیا می‌توانیم نزدیک شویم. (نقل به مضمون) به همین دلیل در اثر تلاش کردم در نوشتن این دیالوگ‌های این اثر آهنگ و ساختار زبان را به کار بگیرم و از کاربرد مرسوم در گویش و زبان افغانی پرهیز کردم.
وی هم چنین اضافه کرد: من نه فمنیست هستم و نه طرفدار سرسخت این نوع دفاع از حقوق زنان اما به این اعتقاد دارم در جهان کنونی امکان زور گفتن به زنان نباید فراهم باشد. متأسفانه در همه مناسبات جنگ دو قشر هستند که نه راه پس دارند و نه راه پیش؛ یکی کودکان و دیگری زنان و زنان و کودکان همیشه در جنگ بیش از بقیه آسیب پذیرترند و بیشتر از بقیه حقوق­شان نادیده گرفته می‌شود. در این اثر هم به زن هم بر اساس همان نوع روایتی که انتخاب کردم این توجه بیشتر است.
بهزاد صدیقی، در بخش دیگری از این نشست گفت: در این اثر مشخصن سه تم جنگ، گناه و زن دیده شده و این سه تم دیده می‌شود. به نظرم نویسنده به این سه مسئله بدون این که یکی بر دیگری ارجح باشد یا به یکی بیش از بقیه توجه بیشتری شود، پرداخته است. این ها مسائلی هستند که در دنیای امروز مورد توجه بسیاری از هنرمندان و به خصوص نویسندگان است.
علی­رضا نراقی در پایان این نشست تئاتر کاغذی گفت: اما با همه ویژگی های این نمایش­نامه، احساسات‌گرایی در همان دیالوگ‌­های اولیه آن وجود دارد و این احساسات مخاطب را نیز تحریک و درگیر می‌کند.
گفتنی است در پایان این نشست لوح تقدیری از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه سه و فرهنگسرای ارسباران به هر یک از مهمانان این نشست اهدا شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

واکنش ژیلا صادقی به خبر اخراج از برنامه نوروزی شبکه دو

عکس یادگاری ماهور الوند با پسرعمویش

عیدی رضا گلزار به شرکت‌کننده «برنده باش» چه بود؟

کنسرت‌های نوروزی حامد همایون از شمال تا جنوب ایران

فراخوان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور لوکزامبورگ

نظر سیدجواد هاشمی درباره مسابقات تلویزیونی که کپی برنامه‌های خارجی هستند

ادریس البا به دنیای موش‌ها می‌رود/ بازی در یک فیلم تمام کامپیوتری

نخستین چرخ خیاطی‌های سخنگو در ایران

«ستاره‌ساز»؛ جای محمدحسین میثاقی دقیقا این‌جاست!

این بازیگر زن یک ماه خودش را در یک اتاق حبس کرد!

محمدعلی کشاورز: فیلم‌های کمدی الان بیشتر لودگی است/ فضای تجاری در سینما و تلویزیون آزارم می‌دهد

تقلید صدای حامد بهداد توسط بازیگر «حوالی پاییز»/ نقش «جناب خان» در سریال بانوی عمارت چه بود؟

چرا فریدون آسرایی دیگر حوصله سفر و رفتن به شهرستان را ندارد؟

اردبیل به عنوان استان سال 98 معرفی می‌شود / برگزاری دوازدهمین دوره ایرانشناسی

انتشار دو نمایشنامه آخر جورج برنارد شاو

«نخستین انسان» به دنبال چیست؟/ یک پروژه هالیوودی برای تسخیر ماه

سعی کردم از استعاره استفاده کنم / روایت پویا کلاهی از آلبوم "طاووس پربسته"

نقاشی‌های هلندی را در موزه ملی ایران ببینید

آزاده نامداری: افراد را در قالب حرفه آنان نقد کنیم، نه زندگی شخصی‌شان

هنرمندان پیشکسوت اداره تئاتر سابق را خانه خودشان می‌دانند / همه سنت‌های‌مان را دوست دارم / جشنواره فجر عید هنرمندان تئاتر است

رقابت "رحمان 1400" و "متری شیش و نیم" برای تصاحب گیشه نوروزی

بازیگران هالیوودی که سابقه زندان رفتن دارند

اولین اکران «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو در جشنواره کن 2019

سانسور بدن دواین جانسون (راک) سوژه رسانه فرانسوی شد

«مسی» بازیگر می‌شود/ لئو در نسخه جدید فیلم انتقام‌جویان

میثاقی جانشین عادل در نود نمی‌شود

آرزوهای مهراب قاسم‌خانی برای سال 98/ عکس

محمدرضا شجریان برنده یک جایزه بین المللی شد

روند صعودی طلای جهانی متوقف شد

اولین مستند از زندگی سیروس گرجستانی در تلویزیون

پیشنهاد همکاری با شهاب حسینی که عادل فردوسی‌پور تکذیبش می‌کند!

عکس صمیمی امیر جعفری، بهرام افشاری و مهدی رحمتی

فرزاد فرزین: به خوانندگان جدید گیر ندهیم!

برنامه «درجه یک» هر شب روی آنتن شبکه یک

جایزه ساختمان سال به دنبال جهشی در پاسخگویی به کاربر و جامعه است / معماری دربردارنده هویت است

اثری از بنکسی در حراج ساتبیز هنگ کنگ

بازیگر نقش تختی: فیلم «غلامرضا تختی» تأثیر زیادی روی زندگی من گذاشت

وقتی امیلیا کلارک ستاره «بازی تاج و تخت» تا دم مرگ رفت

سلبریتی‌هایی که پیوند اعضا انجام داده‌اند

جرمی رنر، نامزد جدید لیدی گاگا؟

پاسخ مدرس به انتقاد از زنده سازی حافظ و سعدی

اظهارات جنجالی دنی بول درباره «جیمز باند»/ آقای کارگردان دلیل کنار رفتنش را گفت

سولماز آقمقانی: سال 97 برای برخی بازیگران بسیار خوب بود

علی روحی: جشنواره فجر فضای لازم را برای معرفی مؤسسات آموزشی فراهم کند

درباره «رامی ملک» و «لوسی بوینتون»؛ واقعا عاشق هم‌اند!

بازیگری که برای جذب مشتری رستوران لباس مرغ پوشید!

ضبط موسیقی یک کار کودک و یک شب با موسیقی کلاسیک/ جزئیات برنامه‌های سامان احتشامی

اجرای دوباره یک کمدی کلاژ با طراحی‌های جدید / روایت روزبه اختری از نمایش "سرزمین تهی سران"

بازیگرانی که با چهره نه چندان جذاب معروف شدند

اما استون چگونه اضطرابش را کنترل کرد؟