آریا بانو

آخرين مطالب

صالحی: بخشی از حیات فرهنگ عمومی، مدیون هنر "تعزیه" است گفتگو

صالحی: بخشی از حیات فرهنگ عمومی، مدیون هنر "تعزیه" است

  بزرگنمايي:

آریا بانو - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین سوگواره تعزیه کشوری در لامرد گفت: تعزیه به عنوان نمادی از نشان دادن عشق و علاقه به اهل بیت، جایگاه خاصی در چند سده زندگی ایرانیان داشته و لامرد یکی از پایگاه‌های مهم این رویداد معنوی و الهی مطرح بوده است.


سرویس استان‌های هنرآنلاین: سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه سیزدهمین سوگواره تعزیه کشوری در لامرد فارس، با عرض تسلیت به مناسب ایام دهه پایانی ماه صفر اظهار داشت: اگر قرار باشد در تاریخ کشورمان در پس از تاریخ اسلام ویژگی را بیان کنیم که جغرافیا و اقشار مختلف ایران را در برگیرد و تنها مربوط به اسلام هم نباشد و سایر اقوام و اقلیت‌ها را هم در برگیرد که تنها مربوط به اسلام هم نباشد و سایر اقوام و اقلیت‌ها در کنار تمام جامعه ایرانی در برگیرد و این جامعه را در طول تاریخ به هم وصل کند و همه این جامعه را زیر یک خیمه قرار دهد، جز عشق به اهل‌بیت(ع)، ویژگی دیگری را نخواهیم یافت.
وی ادامه داد: علاقه به اهل‌بیت(ع) مردم ایران را در کنار یکدیگر قرار داده است، نباید فراموش کنیم که مهر اهل‌بیت(ع) بیش از هر چیزی مردم را به هم متصل می‌کند، بر اساس مطالعات اجتماعی مختلف که یکی از آن‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز انجام‌شده است بیش از ٨٠درصد جامعه ایرانی عشق به اهل‌بیت(ع) را بسیار زیاد در دل خود دارند و این رقم در استان فارس بیش از سایر استان‌های کشور است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: خوشبختانه مهر و علاقه به اهل‌بیت(ع) در فرهنگ ایرانی به اشکال مختلف خود را نمایان می‌کند، یکی از این قالب‌ها "تعزیه‌خوانی" است، تعزیه به عنوان نمادی از عشق مردم به اهل‌بیت(ع) از جایگاه خاصی برخوردار است.
صالحی یادآور شد: لامرد در استان فارس همیشه به عنوان یک پایگاه مهم تعزیه، یک اتفاق الهی، اهل‌بیتی و معنوی مطرح بوده است، در کشور ما اتفاقات زیادی برای نشان دادن مهر به اهل‌بیت(ع) وجود دارد اما "تعزیه" از یک اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تعزیه به اعتبار ویژگی‌هایی که دارد به عنوان یک اتفاقی که در ایران زمین افتاده است؛ سنتی محسوب می‌شود که باید ارزش آن را بیش از پیش دانست و قدردان آن بود.
وی افزود: تعزیه تجسم بخش اتفاقات و حوادث تشیع و اهل‌بیت(ع) است و یک هنر ترکیبی محسوب می‌شود، ما در کشور آئین‌های مختلفی داریم اما هیچ هنری مثل تعزیه در این قد و قامت هنری ترکیبی نیست، هنر تعزیه هنری آوایی، نمایشی، تجسمی و ادبی به حساب می‌آید و در عمل در فضاهای مختلف هنر سیر می‌کند و این هنرهای مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در ایران و حوزه آئینی هنرهای دیگری هم داریم اما تنها یک رشته ایستا و هنری که بتواند میدان‌دار باشد و تمام هنرها را به هم پیوند دهد، "تعزیه" است، هنر تعزیه یک هنر مردمی است و ریشه در عمق ارادت مردم دارد که هم بازیگر و هم تماشاگر آن مردمی است و حتی مسئله مالی هم برای بازیگر اهمیت ندارد.
صالحی با بیان اینکه تعزیه از معدود هنرهایی است که مردم پایگاه آن هستند و به خاطر ارادت به اهل‌بیت(ع) اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: هنر تعزیه یک هنر مردمی است که مخاطب آن از کودک خردسال تا پیران کهن‌سال را گرد هم می‌آورد و مخاطب با این هنر همزاد پنداری می‌کند و اشک می‌ریزد، در این هنر بازیگر آن با وضو به روی صحنه می‌آید زیرا آن را محلی برای قرب الهی می‌داند.
وی با طرح این سؤال که کدام هنری است که مردم را به عنوان قاعده اصلی خودش قرار دهد؟ تصریح کرد: هنر تعزیه هم واقعی و هم نمادین است، تعزیه هنری است که واقعیت‌ها را با سمبل‌ها پیوند می‌دهد، از این رو این هنر به خاطر آنکه سمبل‌ها و نمادها را در هر روایتی به عنوان معنا و اتفاق جدیدی ورود پیدا می‌کند، همواره زنده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنر تعزیه، یک هنر اسلامی، شیعی و ایرانی است، اتفاق تعزیه را نباید به عنوان یک هنر و آئین صرف در نظر گرفت، این هنر کارکردهای خوبی داشته است، این هنر در حوزه دینی تأثیر قابل توجهی داشته و ارتباط وجود ما را با اولیا و نفرت ما را از اشقیا، پایه‌ریزی کرده است.
صالحی با اشاره به اینکه هنر تعزیه همواره بیش از یک شعر و خطابه مؤثر بوده است، افزود: هنر تعزیه در عمق افزایی ایمانی، وجودی و معرفتی مردم از قرن‌ها پیش تاکنون مؤثر بوده است، درواقع این هنر برای زنده نگهداری بسیاری از بخش‌های هنری و ادبی ایران زمین مؤثر بوده است.
وی عنوان کرد: موسیقی اصیل ایرانی با تعزیه زنده ماند و در یک کلام، موسیقی اصیل اقوام ایرانی، مدیون تعزیه است که بخش‌های عمده‌ای از ردیف‌ها و آواها را زنده نگاه داشت.
دکتر صالحی با اشاره به اینکه بخش زیادی از ادبیات و شعر ما به تعزیه پیونده خورده است و بخش عمده‌ای از فرهنگ عمومی جامعه به خاطر تعزیه است که هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد و زنده مانده است، افزود: این هنر در حوزه فرهنگی و دینی، فرهنگ عمومی، هویت سیاسی، غیرتی دینی، حقیقت‌جویی و دشمن‌ستیزی نقش اساسی را داشته و دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقی که در لامرد در چندین سده افتاده است و این شهرستان را به عنوان قطب "تعزیه" معرفی کرده است باید مورد توجه باشد و برگزاری این سوگواره‌ها نوید آن را می‌دهد که تعزیه به عنوان یک مبنا و پایه جدی گرفته شده و این مهم استمرار دارد.
صالحی یادآور در ادامه مطالب خود افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دوره‌های گذشته و هم در این دوره با نگاهی راهبردی که به تعزیه داشته و دارد، این هنر را به عنوان رویداد آئینی و هنری مورد حمایت بیشتر قرار می‌دهد و از ایده‌های بومی برای این رشد تعزیه منطقه‌ای استقبال می‌کند. وی گفت: امیدواریم منطقه لامرد که در حوزه علم، دین، ادبیات و تعزیه پیشرو بوده است، با همکاری مسئولین استانی، بیش از گذشته حرکت کند و ما هم به کمک این حرکت خوب درخواهیم آمد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از موقوفه حسینیه ابو فاضل بیت العباس در برگزاری این آیین قدردانی کرد و با اهداء تندیس ویژه سوگواره یاد شده از گروه‌های تعزیه تجلیل به عمل آورد و در پایان گروه تعزیه استان قزوین نیز با اجرای روایت حضرت زهرا (س) حسن الختام این آیین بود.
گفتنی است سید عباس صالحی صبح روز پنج‌شنبه(١٧آبان‌ماه) وارد استان بوشهر شده و پس از دیدار با مسئولان این استان و بازدید از شهرستان جم به منظور شرکت در اختتامیه جشنواره ملی تعزیه وارد استان فارس شد و از نمایشگاه عکس تعزیه کشوری و کتابخانه ابوفاضل نیز دیدن کرد.
الهه بهرامی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لی‌لا رضایی: این روزها همه خود را ترانه‌سرا می‌دانند

نباید معماری به چاه بازی‌های نوستالوژیک بغلتد / معماران هنوز عاشق بتن هستند / روایت مسعود تقوی از بحران محیط زیست و تأثیرات معماری

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد