آریا بانو

آخرين مطالب

حیدریان: فیلم کوتاه در ایران صاحب هویت شده است فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رئیس سازمان سینمایی می‌گوید جشنواره فیلم کوتاه تهران و فیلم کوتاه در ایران توانسته است خود را به عنوان یک امر حرفه‌ای به دنیا معرفی کند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : محمدمهدی حیدریان درحالی در روز سوم جشنواره فیلم کوتاه در کاخ جشنواره حضور یافت که چند روزی بیشتر از مسئولیتش در این سمت باقی نمانده است.
حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند برگزاری جشنواره سی و پنجم گفت: اگر یک گام به عقب برگردیم و نگاهی به فیلمسازی کوتاه داشته باشیم متوجه می‌شویم تحول اساسی در آن پیش آمده است و روند رو به رشدی دارد. فیلم کوتاه به سرعت به عنوان یک مدیای قابل تامل جدی، خودش را معرفی کرده است و فیلمسازان جدی کارهای جدی خود را در این قالب عرضه می‌کنند. اینکه فیلم کوتاه در ایران با این شدت صاحب هویت می‌شود و هویت خود را به عنوان یک مدیای حرفه‌ای می‌پذیرد، زمینه و سرمایه اصلی برای رشد و پیشرفت این حوزه است.
وی ادامه داد: به نظرم فیلم کوتاه به عنوان مقصد فیلمسازی جا افتاده است و در بسیاری از فیلم‌بین‌های حرفه‌ای نیز این اتفاق افتاده است. با اکران عمومی که در سینمای هنر و تجربه داریم این ارتباط با مردم نیز ایجاد شده است و مخاطبان امروز فیلم کوتاه را جدی می‌گیرند.
رئیس سازمان سینمایی همچنین اظهار کرد: جشنواره امسال محل تلاقی این اتفاقات است. به همین خاطر ما حس یک جهش در این دوره را داریم. وقتی در ایام جشنواره تا ساعت 2 بامداد نمایش فیلم کوتاه داریم و علاوه بر صندلی‌ها مخاطبان علاقمند روی پله‌ها نیز می‌نشینند این سندی است بر ادعای من. همچنین میزان استقبال خارجی‌ها و کشورهایی که در جشنواره حضور دارند نیز اهمیت دارد. ما از کشورهای متنوعی که خود را صاحب تصویر می‌دانند مانند آمریکا و فرانسه فیلم داریم. در واقع این جشنواره و فیلم کوتاه ایران توانسته است خودش را به عنوان یک امر حرفه‌ای به دنیا نیز معرفی کند. داورانی که آمده‌اند نیز با همین نگاه آمده‌اند و آثار ارسالی نیز با همین نگاه است و آینده جشنواره تعالی همین وضعیت خواهد بود. ما در دنیا می‌توانیم به عنوان یکی از مراکز جدی فیلم کوتاه خودمان را تثبیت و معرفی نماییم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای بخش بازار و ارائه آثار سازمان سینمایی چه تدابیری در نظر گرفته است، گفت: اساسا با تغییرات تکنولوژیکی که پیش آمده است بازار سینما و دیدن فیلم در میدان در جمع موضوع دوم و سوم شده است و در ایران هم به سرعت این اتفاق در حال رخ دادن است. میزان درامدی که فیلمسازان فیلم بلند ما از بازار اول تا امروز دارند به نسبت بازار اول حقیقی و واقعی از سال گذشته کمتر است. درامد ارائه فیلم در فضای مجازی به سرعت بشتر می‌شود و تعداد دیده شدن آثار نیز بسیار بیشتر شده‌ است.
حیدریان عنوان کرد: اصل قضیه چرخش اقتصادی و دیده شدن فیلم‌هاست که باید متکی به فضای سایبری باشد. در صنعت فیلمسازی ما و فیلم کوتاه فضای مجازی بهترین قالب موثر در این عرصه است. فیلم کوتاه استوار به بیان تصویر است تا دیالوگ و فضای مجازی نیز این را می‌خواهد. فیلم کوتاه، موثر و با سرعت بالا باشد. فیلمسازان فیلم کوتاه می‌دانند که درحال حاضر بازار این را می‌خواهد و متقاضی این عرصه روز به روز بیشتر می‌شوند. البته که در جمع، فیلم دیدن حال وهوای خودش را دارد.
وی در ادامه با اشاره به واگذاری سینماهای سیار به سینمای جوان گفت: ما از اواسط امسال سینما سیار را به سینمای جوان تحویل دادیم و این یکی از هدف‌هایی است که به دنبالش بودیم و می‌خواستیم سینما به شکل حرفه‌ای دنبال شود. دوم این که سینمای سیار از سینمای ثابت بالقوه تا الان و درآینده نزدیک بالفعل نواحی مختلف وبیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد. برهمین اساس پوشش فیلم کوتاه توسط سینمای سیار در نواحی میدانی نیز بیشتر خواهد شد. به میزانی که میدان مخاطب دارد می‌توان از این امکانات بهره‌مند شد و نمایش‌های حداقلی که در سالن‌های سینما هست و سالن‌های کوچکی که در حال ساخت هستند نیز امکان نمایش برای این عرصه را فراهم کرده‌اند. این گردشی هم که به طور طبیعی در سالن سازی اتفاق می‌افتد نیز کمک کننده است و بازار عرضه فیلم کوتاه وسیعتر می‌شود.
حیدریان همچنین درباره حضور رسانه‌های تصویری و VOD ها در عرضه فیلم کوتاه بیان کرد: این امر نیازمند توجه و تمرین است و باید بپذیریم که بخش خصوصی به دنبال داشتن مخاطب است و فرقی برایش ندارد که فیلم چه مدت زمانی دارد. ما باید در تولیدات و دسته‌بندی محصولات برای ایجاد و تبلیغ در این عرصه کمک کنیم. ما یک بازار جدید داریم و باید انجمن سینمای جوانان را در این راستا حمایت کنیم. در بحث VOD ها نیز همینطور است. جایی که حضور ما و نفوذ ما باعث همکاری بیشتر شود این کار را انجام می‌دهیم. ما باید سرعت این امر را به رسیدن وضعیت نهایی بیشتر کنیم.
حیدریان در خاتمه خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا دفاتر انجمن سینمای جوان را در مناطق تحت پوشش افزایش دهیم و این معنایش تولید بیشتر و حضور جدی‌تر فیلمسازان در این عرصه است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/101058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود