آریا بانو

آخرين مطالب

معرفی ام جی 3 و بررسی مشخصات فنی این خودرو اقتصادي

معرفی ام جی 3 و بررسی مشخصات فنی این خودرو

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ام جی 3 از جمله محصولات شرکت ام جی (MG) است که مثل سایر خودروهای این شرکت در بازار ایران نیز حضور دارد. محصولی که البته با رقبای سرسختی در بازار داخل مواجه است.


سرویس خودرو - ام جی 3 یک خودروی کوچک جثه‌ متعلق به دسته‌ی B است. خودروهای این دسته در بازارهای جهانی معمولا با نام سوپر مینی شناخته می‌شوند. از جمله خصوصیات مهم این دسته از خودروها می‌توان به قیمت پایین و قابل دسترس آنها در کنار موارد دیگری نظیر مصرف پایین سوخت و جمع و جور بودن اندازه‌شان اشاره کرد. ویژگی‌هایی که در خودروی MG 3 نیز قابل مشاهده است.
سازنده‌ی این خودرو یعنی شرکت ام جی در قرن بیستم میلادی یک شرکت خودروسازی انگلیسی به شمار می‌رفت. با این حال این شرکت در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم توسط شرکت چینی SAIC خریداری شد. از آن‌جایی که بخشی از فرایند تولید بسیاری از محصولات شرکت ام جی در انگلستان رخ می‌دهد، خودروهای این شرکت معمولا از کیفیت بهتری نسبت به رقیبان تمام چینی خود بهره می‌برند.
این موضوع در مورد خودروی ام جی 3 نیز صادق بوده و طراحی موتور و جعبه دنده‌ی این محصول در انگلستان انجام گرفته است. اگرچه این خودرو در قالب‌ نسخه‌ی مجهز به دنده دستی هم تولید شده است، اما در بازار ایران تنها شاهد وجود نسخه‌ی دنده اتوماتیک آن هستیم.

مشخصات فنی خودروی ام جی 3
خودروی ام جی 3 از وجود یک موتور 4 سیلندر خطی VTI بهره می‌برد که به 16 سوپاپ مجهز بوده و دارای گنجایشی معادل 1500 سی‌سی است. موتور به کار رفته در این خودرو قادر است حداکثر توانی معادل 107 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه ایجاد کند و حداکثر گشتاوری معادل 135 نیوتن‌متر با احتساب 4500 دور در دقیقه تولید نماید.
با توجه به اندازه و وزن خودروی MG 3 می‌توان قدرت و گشتاور آن را مناسب قلمداد کرد. هرچند که موتور به کار رفته در این خودرو کاستی‌هایی را نیز نمایان می‌سازد. بخش عمده‌ی این کاستی‌ها را می‌توان در دورهای بالا و پایین موتور مشاهده کرد. به گونه‌ای که عملکرد بهینه‌ی موتور این خودرو تنها در دور موتوری که حول و حوش حداکثر گشتاور تولیدی آن قرار دارد یعنی در بازه‌ی 4000 تا 5500 دور در دقیقه حاصل می‌شود. در دورهای موتور بالاتر و پایین‌تر از بازه‌ی یاد شده عملکرد موتور این خودرو چندان چشم‌گیر نیست. البته از آنجا که خودروی MG 3 یک خودروی درون شهری محسوب می‌شود توان متوسط موتور این خودرو در دورهای بالا و پایین آن چندان به چشم نخواهد آمد.
مدل‌ موجود از خودروی MG3 در بازار ایران به یک جعبه دنده‌ی 5 سرعته‌ی خودکار از نوع AMT مجهز است که می‌توان به صورت دستی نیز آن را کنترل کرد. این جعبه دنده به سه حالت زمستانی، اسپورت و نرمال مجهز بوده و به راننده این اجازه را می‌دهد تا وضعیت دنده را بر اساس این سه حالت تعدیل نماید.

در مدل دنده دستی این خودرو می‌توان در مدت زمانی حدود 11 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یافت. رقمی که در مدل دنده خودکار این خودرو به حدود 13 ثانیه افزایش می‌یابد. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز مانند بسیاری از محصولات مشابه یورو 5 است.
خودروی ام جی 3 از نظر متوسط میزان مصرف سوخت عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد. به گونه‌ای که در حالت چرخه‌ی ترکیبی متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو حدود 5.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. البته با توجه به این موضوع که خودروی MG 3 به کلاس سوپر مینی تعلق دارد، انتظار می‌رفت که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت یاد شده بیش از آن که نزدیک به رقم 6 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد، به سمت رقم 5 لیتر در هر صد کیلومتر میل کند. به هر حال می‌توان مشخصات فنی این خودروی کوچک جثه را با توجه به کلاسی که به آن تعلق دارد در حد انتظار ارزیابی کرد.
سایر جزییات مربوط به مشخصات فنی خودروی ام جی 3 را نیز می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی خودروی ام جی 3
طول خودرو 4018 میلی متر
عرض خودرو 1728 میلی متر
ارتفاع خودرو 1517 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو 2520 میلی متر
نوع موتور خودرو بنزین سوز تنفس طبیعی
گنجایش موتور خودرو 1500 سی سی
تعداد سیلندر 4 سیلندر خطی VTI
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ
نوع جعبه دنده 5 سرعته خودکار از نوع AMT با قابلیت تعویض به شکل دستی
حداکثر توان خروجی خودرو 107 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی خودرو 135 نیوتن متر با احتساب 4500 دور در دقیقه
گنجایش مخزن سوخت خودرو 45 لیتر
میزان مصرف سوخت در حالت چرخه‌ی ترکیبی 5.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت
نوع استاندارد آلایندگی خودرو یورو 5


امکانات و قابلیت‌های خودروی ام جی 3
معمولا از خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی انتظار نمی‌رود که امکانات چندان متنوعی را در اختیار خریداران خود قرار دهند. با این حال خودروی ام جی 3 در این زمینه عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. به عنوان مثال اکثر خودروهای مشابه با این محصول برای تضمین ثبات و پایداری خود تنها به دو قابلیت سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD مجهز هستند. با این حال این خودرو علاوه بر دو قابلیت مذکور از وجود موارد مکل دیگری نظیر سیستم پایداری CBC هنگام عبور از پیچ‌ها و سیستم ترمز کمکی BAS نیز بهره می‌گیرد. در مجموع خودروی MG 3 نسبت به رقیبان خود از پایداری مناسبی برخوردار است و پویایی قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد.
البته خودروی MG 3 نسبت به محصولات مشابه هم رده نقطه ضعف‌هایی نیز دارد. به عنوان مثال می‌توان به سیستم ترمز این خودرو اشاره کرد که در بخش عقب به صورت کاسه‌ای طراحی شده است. هرچند که در بخش جلوی این خودرو شاهد وجود سیستم ترمز دیسکی هستیم.
برای حفظ امنیت سرنشینان نیز این خودرو به شش کیسه هوای ایمنی مجهز است که مواردی نظیر کیسه هوای ایمنی بخش جلو، کیسه هوای ایمنی جانبی و کیسه هوای ایمنی پرده‌ای را در بر می‌گیرد.
مسلما در خودروهای همرده با این محصول نمی‌توان انتظار وجود نمایشگر تصویری را داشت. از همین رو سیستم سرگرمی خودروی MG 3 تنها شامل یک سیستم صوتی است. سیستمی که علاوه بر برخورداری از امکان پخش سی‌ دی و فایل‌های ام پی تری، به امکانات اضافه‌ای نظیر ورودیUSB ، AUX و iPod مجهز بوده و از وجود شش بلندگوی مبتنی با های فای همراه با ووفر بهره می‌برد. سیستم صوتی به کار رفته در این خودرو همچنین به قابلیت بلوتوث مجهز است.

امکانات و قابلیت‌های موجود در خودروی ام جی 3 را هم می‌توانید در ادامه‌ی متن به شکل فهرست‌وار مشاهده کنید.
مجهز به سیستم هشدار دهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها TPMS طراحی مقاوم بدنه‌ی خودرو در برابر ضربه بر اساس استاندارد USD برخورداری از سیستم اخطار ناشی از باز بودن کمربند ایمنی سرنشینان جلو بهره‌مندی از قابلیت تنظیم دستی ارتفاع چراغ‌های جلو وجود شیشه بالابر برقی و آیینه‌های برقی که از سیستم گرم‌کن برخوردارند مجهز به سان‌روف بهره‌مندی کمربندهای ایمنی جلو از سیستم پیش کشنده و امکان آزادسازی تدریجی کمربندها در هنگام بروز حوادث با هدف کاهش آسیب سرنشینان خودرو وجود سیستم تثبیت کننده‌ی سرعت یا کروز کنترل برخورداری از سیستم تعلیق مستقل در بخش جلو و عقب خودرو بهره‌مندی از سیستم مدیریت پیمایش وجود فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع و جذب ضربه در هنگام تصادفات به منظور کاهش آسیب وارده به راننده مجهز به سنسور پارک عقب برخورداری از قفل مرکزی و قفل اتوماتیک درهای خودرو پس از شروع حرکت آن امکان بسته شدن خودکار پنجره‌های خودرو پس از پیاده شدن از آن وجود میله ایمنی در درها جهت جلوگیری از صدمات ناشی از تصادف احتمالی

سایر امکانات و قابلیت‌های موجود در این خودرو نیز به ترتیب زیر است.
برخورداری از رینگ آلومینیومی 15 اینچی و لاستیک‌هایی با اندازه و مدل 185/65R15 بهره‌مندی از صندوق عقب 285 لیتری با قابلیت افزایش گنجایش تا 938 لیتر توسط خواباندن صندلی‌های ردیف عقب وجود لاستیک‌های دوست‌دار محیط زیست همراه با قابلیت کاهش مصرف سوخت برخورداری از شیشه‌های سولار جهت کاهش اشعه‌های زیان آور آفتاب مجهز به چراغ روشنایی روز ال ای دی بهره‌مندی صندلی عقب خودرو از اتصالات وابسته به ایزوفیکس جهت استقرار کودک مجهز به سیستم ضد بخار شیشه‌ها مجهز به سنسور باران جهت فعال نمودن برف پاکن به صورت خودکار امکان کنترل سیستم صوتی توسط دکمه‌های تعبیه شده روی فرمان خودرو برخورداری از چراغ جلو رفلکتور و چراغ بدرقه مجهز به سیستم تهویه مطبوع الکتریکی ETC بهره‌مندی از درگاه شاژر تلفن همراه مطابق با استاندارد محصولات ال جی، اپل، سامسونگ و سایر موارد مشابه امکان تنظیم دستی صندلی راننده در شش جهت مختلف و صندلی سرنشین جلو در چهار جهت مختلف قابلیت تا شوندگی صندلی‌های عقب امکان روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌های جلو یا همان قابلیت اتو لایت برخورداری از روکش دوخت قرمز چرمی برای صندلی‌ها و غربیلک فرمان خودرو طراحی مناسب خودرو درجهت بهبود حرکت و کاهش مقاومت در برابر باد و افزایش تعادل خودرو (طراحی آیرودینامیک بدنه‌ی آن) طراحی اسپورت فرمان، و بخش داخلی خودرو وجود صفحه‌ی کیلومتر شمار اسپورت با قابلیت مدیریت پیمایش برخورداری از صندلی‌های اسپورت ضد لغزش

مشخصات ظاهری خودروی ام جی 3
معمولا خودروهای سوپر مینی از حالت هاچ بک برخوردارند تا قامت کوچک آنها شکل و شمایل اسپورت‌تری بیابد. بخش عقب خودروی ام جی 3 نیز دقیقا به همین دلیل به شکل هاچ بک طراحی شده است. چراغ‌های عقب این خودرو از اسپویلر سقف آغاز شده‌اند و تا میانه‌ی فضای پشتی آن ادامه می‌‌یابند. سپر عقب نیز از شمایلی پهن برخوردار بوده و کاملا متناسب با سایر اجزای بخش عقب این خودرو طراحی شده است. افزون بر تمام موارد اشاره شده اندازه‌ی مناسب شیشه‌ی عقب این خودرو هم موجب شده است تا دید قابل قبولی در اختیار راننده و سایر سرنشینان آن قرار گیرد.

در نمای کناری خودروی ام جی 3 خط حجم دهنده‌ی نسبتا پهنی مشاهده می‌شود که بخش پایینی بدنه را به خود اختصاص داده و اندکی بالاتر از رکاب این خودرو جا خوش کرده است. علاوه بر آن اندازه‌ی در جلوی این خودرو نیز اندکی بزرگ‌تر از در عقب آن طراحی شده است.

در نمای جلوی خودروی ام جی 3 شاهد وجود جلو پنجره‌ی کاملا باریکی هستیم که مانند یک دهان خندان چراغ‌های جلو و اشک مانند این خودرو را به یکدیگر متصل کرده است. طراحی سپر جلو نیز به شکل مناسبی انجام گرفته و علاوه بر آن وجود دو خط حجم دهنده در کناره‌های کاپوت، این بخش از خودرو را از حالت یکنواخت و ساده خارج ساخته است.
به طور کل می‌توان گفت که خودروی MG 3 از نظر شکل و شمایل و نوع طراحی ظاهری عملکرد بسیار موفقی دارد. در کنار این موضوع می‌توان با استفاده از برچسب‌های بزرگ، به خصوص در بخش سقف این محصول، ظاهر جذاب‌تری به این خودرو بخشید. البته نهادهای نظامی کشور ما اجازه‌ی نصب برچسب‌های اختصاصی این خودرو را نداده‌اند و از همین رو نمی‌توان از وجود آنها در ایران استفاده کرد.

فضای داخل کابین خودروی ام جی 3 نسبت به تمام رقیبان این محصول در بازار ایران از وسعت بیشتری برخوردار است. همچنین نظیر همین موضوع را می‌توان در فضای بار این خودرو نیز مشاهده کرد. این امر به دلیل فاصله‌ی بیشتر میان دو محور جلو و عقب این خودرو نسبت به محصولات مشابه محقق شده است و یک امتیاز برای این خودرو به شمار می‌رود. علاوه بر آن کیفیت پایین جنس به کار رفته در ساختن اجزای درون کابین این خودرو هم برخلاف محصولات ساخت داخل چندان محسوس جلوه نمی‌کند. فارغ از موارد فوق نوع طراحی اجزای مختلف داخل کابین این خودرو نسبتا ساده به نظر می‌رسد و نکته‌ی خاصی را نمی‌توان در آن مشاهده کرد. با این حال نوع سادگی مذکور بیش از آن که آزار دهنده باشد دلنشین جلوه می‌کند.

قیمت خودروی ام جی 3
از آغاز سال 97 به این سو حضور خودروی ام جی 3 در بازار ایران کاهش یافت. تا جایی که اکنون نسخه‌های کار نکرده‌ی این خودرو به سختی در بازار پیدا می‌شود. از همین رو کسانی که در پی خرید این خودروی کوچک جثه هستند چاره‌ای جز رفتن به سراغ نسخه‌های دسته دوم آن ندارند. نسخه‌هایی که گاه تا قیمت 100 میلیون تومان نیز معامله می‌شوند.
باید اعتراف کرد که با چنین قیمتی خودروی MG 3 ارزش خرید چندانی نخواهد داشت. حتی این قیمت برای نسخه‌ی صفر کیلومتر این خودرو نیز عادلانه به نظر نمی‌رسد. به هر حال اگر نسخه‌های کار نکرده‌ی ام جی 3 در بازار خودروی ایران با قیمت مناسبی یافت می‌شدند، این خودرو با توجه به نکات مثبتی که از وجود آنها بهره می‌برد و در این متن هم به آنها اشاره شد، می‌توانست انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای سوپر مینی باشد. در پایان این مطلب می‌توانید برای آشنایی بیشتر با خودروی MG 3 ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید.


رضا حسینی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شاهکار جدید سایت تبلیغاتی دیوار با انتشار‌ عکس‌های‌ خصوصی مردم!!

حقوق و مزایای دریافتی مدیران یک دستگاه اجرایی اعلام شد

ریزش متقاضیان اخذ وام ازدواج/عدم شناخت، عامل70 درصد طلاق‌ها

از "نحوه ثبت‌نام برای پرونده الکترونیک سلامت" تا "ریزش متقاضیان وام ازدواج"

دعوت مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به "چالش اعلام حقوق"

پیش‌بینی‌ها درباره انفجار قیمت طلا درست از آب درآمد؟ | آخرین قیمت ها

افزایش قیمت چادر مشکی | ارز دولتی به کلاه گیس تعلق می گیرد به چادر نه!!

همتی رئیس بانک مرکزی: منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید!

قیمت کامپوزیت دندان

فریاد اجاره نشین ها را کسی می شنود؟!

پشت پرده ماجرای استیک با روکش طلا در گلسار رشت

جلوگیری از فضای قبیله‌گرایی، سیاست صندوق بازنشستگی در اداره شرکت‌ها

اولتیماتوم مجلس به وزیر صنعت درباره تامین کالاهای اساسی

عجیب ترین ترفند طلا فروشان برای سود بیشتر

گوشت یخ زده سر سفره های مردمی با عنوان گوشت گرم

کارت سوخت خودرو ها دوباره زنده شدند

نارضایتی از بیمه‌تکمیلی بازنشستگان علی‌رغم هزینه سالانه 1400 میلیاردی

آخرین پیش بینی از کاهش نرخ طلا در بازار کشور !

خروج 37 هزار خانوار از پوشش کمیته امداد در سال گذشته

بخشودگی سود و جرایم وام های کمتر از 100 میلیون تومان شامل چه کسانی است؟

حذف کارمزد «وام‌»های حمایتی و اضطراری کمیته امداد

مستمری مددجویان به دنبال پرداخت وام اشتغال به آنها قطع نشود

افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارمندان شکاف طبقاتی را در برابر تورم پر می‌کند!؟

وجود 14 هزار «زباله‌گرد» غیررسمی در کشور/89 درصد زباله‌گردان مهاجران غیرقانونی‌اند

آغاز پرداخت مابه‌التفاوت افزایش «حقوق‌» فروردین‌ماه مستمری‌بگیران

سهم میلیاردی شهرداری از گردش مالی «زباله»/سود پیمانکاران از تخلفات زباله‌گردی

آغاز احداث مسکن مددجویان سیل‌زده از هفته آینده

متوسط درآمد زباله‌گردهای چرخی و کتفی/یک سوم زباله‌گردان تهران کودک‌اند

بهره‌مندی 7000 خانوار تهرانی از زکات فطره

اولین نقاشی «تن‌تن» که 1.12 میلیون دلار به فروش رسید

عدم اعلام «شهریه» مهد کودک‌ها و احتمال ورشکستگی مهدها

پرداخت 10 میلیارد ریال فطریه به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان تهران

تسریع و تسهیل بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران

توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت مالی خانواده

پرداخت کلیه یارانه‌های سازمان بهزیستی به شکل الکترونیک طی دو ماه آینده

اولین سوپرمارکت شناور راه اندازی شد

پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت دلار در بازار!

چگونگی محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

آخرین خبر از افزایش حقوق کارمندان در سال 98!+ جزئیات

مبلغ کفاره و زکات فطریه 98 از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد

آمادگی پایگاه‌های بهزیستی برای جمع‌آوری فطریه تهرانی‌ها

لزوم تخصیص کامل سهم سلامت از حق بیمه تامین اجتماعی

به اموال بازنشستگان چوب حراج نزده‌ایم

کودکان نیازمند خدمات سفر و اقامت رایگان دریافت‌‌‌‌‌‌ می‌کنند

قیمت کفن و دفن هم لاکچری شد | اگر پول ندارید نمیرید!!

راهکارهای کمیته امداد برای اشتغال‌زایی مددجویان بدنبال شرایط اقتصادی جدید

هک چند ساعته سایت سازمان تامین اجتماعی

مهارت زندگی/ 12 توصیه طلایی برای پیدا کردن شغل مناسب

بودجه «بیمه اعتیاد» دست کیست؟

بهبود معیشت بازنشستگان با پیگیری افزایش همسان‌سازی حقوق‌ها