آریا بانو

آخرين مطالب

بهرنگ علوی: رکورددار بازی در فیلم کوتاه هستم گفتگو

بهرنگ علوی: رکورددار بازی در فیلم کوتاه هستم

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بهرنگ علوی می‌گوید فضای تجربه کردن آثار مختلف در حوزه فیلم کوتاه بسیار فراهم‌تر است.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : بهرنگ علوی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها مشغول بازی در یک فیلم سینمایی است که قرار است در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.
از سوی دیگر او فیلم سینمایی "مدیترانه" را نیز آماده اکران دارد که به احتمال زیاد این فیلم نیز در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد. او که این روزها پرکار نشان داده است در سریالی به کارگردانی شهرام شاه حسینی حضور یافته و در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با فیلمی کاملا متفاوت حضور یافت. او خود را رکورددار حضور در فیلم کوتاه می‌داند.
علوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضورش در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم "قاشق خالی" به کارگردانی دهقان محمدی را داشتم که تنها فیلم اکشن ادوار جشنواره فیلم کوتاه است. فیلم با این شکل و سیاق در سینمای بلند هم کم ساخته می‌شود و جسارتی که کارگردان و سوژه فیلم داشت من را جذب خود کرد. قصه فیلم بسیار منسجم بود و اید‌ه‌های خلاقانه بسیاری داشت. در واقع یک فیلم پر از ریسک برای من بازیگر و خود کارگردان بود، اما چون می‌خواست ژانر جدیدی را تجربه کند، چیزی که در سینمای بلند نیز ما کمتر شاهد آن هستیم برایم جذاب و دلنشین بود.
وی ادامه داد: ما در جشنواره فیلم فجر نیز اگر تمام فیلم‌ها را معدل بگیریم نهایت به سه ژانر خلاصه می‌شود. نقشی که به من پیشنهاد شد نیز نقشی بود که در سینمای بلند نیز کمتر پیشنهاد می‌شود و دوست داشتم فیلم‌های اکشن بیشتری در جشنواره وجود داشت تا فضای رقابتی ایجاد می‌شد و عیار کار خاص‌تر می‌شد که این اتفاق متاسفانه رخ نداد.
بازیگر فیلم "رفتن" در ادامه بیان کرد: من خودم را بچه سینمای کوتاه می‌دانم و دلیلش هم این است که کارگردانانی که برای نخستین بار من را به سینمای بلند دعوت کردند مانند پرویز شهبازی برای فیلم "عیار 14" با دیدن فیلم کوتاه به سراغ من آمدند. من رکورددار بازی در فیلم کوتاه در سینما هستم و اگر چند فیلم دیگر بازی کنم تعداد آثاری که در آن حضور یافته‌ام سه رقمی خواهد شد. فکر نمی‌کنم کسی چنین رکوردی داشته باشد. من فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم و از سال 78 که برای اولین بار در این عرصه به ایفای نقش پرداختم تا امسال این روند ادامه داشته است.
وی از دلایل چرایی علاقه‌اش به سینمای کوتاه نیز اظهار کرد: فیلم کوتاه فضای آزمون و خطا دارد و سلیقه من بازیگر به این شکل است که آنچه را نمی‌توانم در سینمای بلند تجربه کنم در این فضا تجربه خواهم کرد. نمونه این سلیقه نیز همین فیلم "قاشق خالی" است. همه عوامل و فیلمنامه در هنگام انتخاب اثر برای من مهم است. دوست دارم افراد صاحب نام در این گروه حضور داشته باشند چرا که این عیار، تجربه کار را بالا می‌برد؛ اما در نهایت سلیقه من بچه‌هایی هستند که امروز سینمای روز دنیا را خیلی خوب دنبال می‌کنند اهل مطالعه و به شدت به روز هستند. این فیلمسازان جوان آینده سینما هستند و دوست دارم با این‌ها تجربه کنم.
علوی در ادامه با انتقاد از فضای نمایش آثار فیلم کوتاه افزود: من اگر بخواهم فیلم کوتاه بسازم باید با هزینه شخصی این کار را انجام دهم و در نهایت باید منتظر بمانم تا در طول یک سال، دو سئانس نمایش به من بدهند. چرا که هیچ بستری فراهم نیست که من بگویم فیلمم داخل کمد نمی‌ماند. در واقع در چنین شرایطی انگیزه‌ای وجود ندارد که فیلمساز با جسارت کار ارائه کند، اما اگر این بستر فراهم شود فیلمساز نیز جسورتر می‌شوم و قصه و ساختار متفاوتی را تجربه می‌کند. ما فیلمسازان خیلی خوبی داریم و در جشنواره نیز شاهد این اتفاق بودیم، اما متاسفانه در این چرخه جای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار حرفه‌ای بسیار خالی است. یک مربی فوتبال می‌رود استعدادها را کشف می‌کند و تا رده ملی او را می‌رساند؛ این جوانان قرار است چند سال دیگر، آینده سینمای ایران را تامین کنند ولی متاسفانه هیچ سرمایه‌گذاری روی آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. همه در دفاتر خود نشسته‌اند و منتظر هستند تا یک فیلمنامه کمدی به دستشان برسد که پولشان را برگرداند در واقع نگاه منفعت طلبانه وقتی وجود داشته باشد هیچ گاه به رشد و پویایی نخواهیم رسید.
وی تاکید کرد: انتظار دارم مدیران فیلمسازان را دلگرم کنند. چه اشکالی دارد که بعد از برگزاری جشنواره، فیلم‌های برتر از تلویزیون به نمایش گذاشته شوند. این تشویق از ده تندیس بیشتر برای فیلمساز ارزش دارد، چرا که همه ایران می‌توانند بیننده اثر او باشند نه صرفا یک تعداد خاص؛ فیلم ساخته می‌شود که دیده شود نه آنکه در کمد بماند.
بازیگر "سدمعبر" در خاتمه پیشنهاد نیز داشت و گفت: من معتقدم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای سیاست‌گذاری برگزار کننده جشنواره حضور عوامل حرفه‌ای سینمای ایران را سالی یک بار در فیلم‌های کوتاه اجباری کنند، قطعا در چنین شرایطی انتخاب‌ها بهتر خواهد شد و من بازیگر نیز می‌توانم از روابطم استفاده کنم و افراد حرفه‌ای‌تری را معرفی کنم. آن‌وقت می‌بینید که جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های آینده چه اتفاقی را رقم خواهد زد و تنورش تا چه اندازه داغ‌تر خواهدشد. در چنین شرایطی انگیزه فیلمسازان جوان بالاتر می‌رود، چرا که این جشنواره تبدیل به یک پل ارتباطی می‌شود که می‌توانند تا چند سال آینده جذب گروه‌های حرفه‌ای شوند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است