آریا بانو

آخرين مطالب

بهرنگ علوی: رکورددار بازی در فیلم کوتاه هستم گفتگو

بهرنگ علوی: رکورددار بازی در فیلم کوتاه هستم

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بهرنگ علوی می‌گوید فضای تجربه کردن آثار مختلف در حوزه فیلم کوتاه بسیار فراهم‌تر است.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : بهرنگ علوی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها مشغول بازی در یک فیلم سینمایی است که قرار است در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.
از سوی دیگر او فیلم سینمایی "مدیترانه" را نیز آماده اکران دارد که به احتمال زیاد این فیلم نیز در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد. او که این روزها پرکار نشان داده است در سریالی به کارگردانی شهرام شاه حسینی حضور یافته و در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با فیلمی کاملا متفاوت حضور یافت. او خود را رکورددار حضور در فیلم کوتاه می‌داند.
علوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضورش در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم "قاشق خالی" به کارگردانی دهقان محمدی را داشتم که تنها فیلم اکشن ادوار جشنواره فیلم کوتاه است. فیلم با این شکل و سیاق در سینمای بلند هم کم ساخته می‌شود و جسارتی که کارگردان و سوژه فیلم داشت من را جذب خود کرد. قصه فیلم بسیار منسجم بود و اید‌ه‌های خلاقانه بسیاری داشت. در واقع یک فیلم پر از ریسک برای من بازیگر و خود کارگردان بود، اما چون می‌خواست ژانر جدیدی را تجربه کند، چیزی که در سینمای بلند نیز ما کمتر شاهد آن هستیم برایم جذاب و دلنشین بود.
وی ادامه داد: ما در جشنواره فیلم فجر نیز اگر تمام فیلم‌ها را معدل بگیریم نهایت به سه ژانر خلاصه می‌شود. نقشی که به من پیشنهاد شد نیز نقشی بود که در سینمای بلند نیز کمتر پیشنهاد می‌شود و دوست داشتم فیلم‌های اکشن بیشتری در جشنواره وجود داشت تا فضای رقابتی ایجاد می‌شد و عیار کار خاص‌تر می‌شد که این اتفاق متاسفانه رخ نداد.
بازیگر فیلم "رفتن" در ادامه بیان کرد: من خودم را بچه سینمای کوتاه می‌دانم و دلیلش هم این است که کارگردانانی که برای نخستین بار من را به سینمای بلند دعوت کردند مانند پرویز شهبازی برای فیلم "عیار 14" با دیدن فیلم کوتاه به سراغ من آمدند. من رکورددار بازی در فیلم کوتاه در سینما هستم و اگر چند فیلم دیگر بازی کنم تعداد آثاری که در آن حضور یافته‌ام سه رقمی خواهد شد. فکر نمی‌کنم کسی چنین رکوردی داشته باشد. من فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم و از سال 78 که برای اولین بار در این عرصه به ایفای نقش پرداختم تا امسال این روند ادامه داشته است.
وی از دلایل چرایی علاقه‌اش به سینمای کوتاه نیز اظهار کرد: فیلم کوتاه فضای آزمون و خطا دارد و سلیقه من بازیگر به این شکل است که آنچه را نمی‌توانم در سینمای بلند تجربه کنم در این فضا تجربه خواهم کرد. نمونه این سلیقه نیز همین فیلم "قاشق خالی" است. همه عوامل و فیلمنامه در هنگام انتخاب اثر برای من مهم است. دوست دارم افراد صاحب نام در این گروه حضور داشته باشند چرا که این عیار، تجربه کار را بالا می‌برد؛ اما در نهایت سلیقه من بچه‌هایی هستند که امروز سینمای روز دنیا را خیلی خوب دنبال می‌کنند اهل مطالعه و به شدت به روز هستند. این فیلمسازان جوان آینده سینما هستند و دوست دارم با این‌ها تجربه کنم.
علوی در ادامه با انتقاد از فضای نمایش آثار فیلم کوتاه افزود: من اگر بخواهم فیلم کوتاه بسازم باید با هزینه شخصی این کار را انجام دهم و در نهایت باید منتظر بمانم تا در طول یک سال، دو سئانس نمایش به من بدهند. چرا که هیچ بستری فراهم نیست که من بگویم فیلمم داخل کمد نمی‌ماند. در واقع در چنین شرایطی انگیزه‌ای وجود ندارد که فیلمساز با جسارت کار ارائه کند، اما اگر این بستر فراهم شود فیلمساز نیز جسورتر می‌شوم و قصه و ساختار متفاوتی را تجربه می‌کند. ما فیلمسازان خیلی خوبی داریم و در جشنواره نیز شاهد این اتفاق بودیم، اما متاسفانه در این چرخه جای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار حرفه‌ای بسیار خالی است. یک مربی فوتبال می‌رود استعدادها را کشف می‌کند و تا رده ملی او را می‌رساند؛ این جوانان قرار است چند سال دیگر، آینده سینمای ایران را تامین کنند ولی متاسفانه هیچ سرمایه‌گذاری روی آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. همه در دفاتر خود نشسته‌اند و منتظر هستند تا یک فیلمنامه کمدی به دستشان برسد که پولشان را برگرداند در واقع نگاه منفعت طلبانه وقتی وجود داشته باشد هیچ گاه به رشد و پویایی نخواهیم رسید.
وی تاکید کرد: انتظار دارم مدیران فیلمسازان را دلگرم کنند. چه اشکالی دارد که بعد از برگزاری جشنواره، فیلم‌های برتر از تلویزیون به نمایش گذاشته شوند. این تشویق از ده تندیس بیشتر برای فیلمساز ارزش دارد، چرا که همه ایران می‌توانند بیننده اثر او باشند نه صرفا یک تعداد خاص؛ فیلم ساخته می‌شود که دیده شود نه آنکه در کمد بماند.
بازیگر "سدمعبر" در خاتمه پیشنهاد نیز داشت و گفت: من معتقدم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای سیاست‌گذاری برگزار کننده جشنواره حضور عوامل حرفه‌ای سینمای ایران را سالی یک بار در فیلم‌های کوتاه اجباری کنند، قطعا در چنین شرایطی انتخاب‌ها بهتر خواهد شد و من بازیگر نیز می‌توانم از روابطم استفاده کنم و افراد حرفه‌ای‌تری را معرفی کنم. آن‌وقت می‌بینید که جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های آینده چه اتفاقی را رقم خواهد زد و تنورش تا چه اندازه داغ‌تر خواهدشد. در چنین شرایطی انگیزه فیلمسازان جوان بالاتر می‌رود، چرا که این جشنواره تبدیل به یک پل ارتباطی می‌شود که می‌توانند تا چند سال آینده جذب گروه‌های حرفه‌ای شوند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

در بند فروشندگی در خیابان...