آریا بانو

آخرين مطالب

افزایش حقوق‌کارمندان در سال 98 بیشتر از سالهای قبل اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - با توافق انجام شده بین سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و جهاد کشاورزی حدود 18 هزار و 140 میلیارد تومان منابع برای ایجاد تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی تامین شد.

سرویس اخبار - رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 98 برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم، گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصویب شد.
محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه اشتغال در بخش کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال آینده تعیین شده است، اظهار داشت: همه لیست خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصویب شده و مطابق با آن عمل خواهد شد. یک قلم از محصولات نیاز به بازنگری داشت که اگر آن هم قطعی شود، در مجموع نرخ خرید تضمینی را اعلام می‌‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط تحریمی اوضاع پیش‌بینی درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال آینده چگونه خواهد بود، تصریح کرد: پس از آنکه پیش‌بینی‌ها به یک ثباتی در هیات دولت برسد، اعلام خواهد شد و برای درآمدهای مالیاتی،‌حقوق گمرکی، واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی،‌طرح‌های عمرانی پیشنهاداتی وجود دارد که پس از جمع‌بندی در دولت مطرح خواهد شد. قبل از آنکه لایحه بودجه را به مجلس ببریم، در مورد جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز برای بودجه سال آینده کاهش پیدا می‌کند، گفت: ما قانون را رعایت می‌کنیم با این حال منابع صندوق پای رکن توسعه کشور است و در بودجه منابع آن پیش‌بینی می‌شود و توسط بخش غیردولتی مصرف خواهد شد. اعتقاد داریم باید منابع صندوق در اختیار خود صندوق قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوالی که آ‌یا مانند لایحه بودجه سال 97 برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه 98 منابعی از محل هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفتید، یادآور شد: منابع افزایش حامل‌های انرژی را صرف پرداخت‌های جاری نمی‌کنیم و دوباره به صورت انتقالی به جامعه بازخواهد گشت، به همین جهت در لایحه بودجه سال آینده چنین پیش‌بینی نداریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد بسته حمایتی برخی اقشار تصریح کرد: بسته‌های جبرانی برای کارمندان را در نظر داریم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مباحث اجرایی و اطلاع‌رسانی را برعهده دارد. در مورد افزایش حقوق برای سال 98 افزایش خواهیم داشت و قطعا بیشتر از سال جاری و سال‌های قبل است، منتهی اینکه چه رقمی است، نیاز به تصویب هیات وزیران دارد.
بسته حمایتی از ارز پتروشیمی‌ها تامین می‌شود
به گزارش ایسنا؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اعلام کرد که منابع مورد نیاز برای توزیع بسته‌های حمایتی دولت از محل مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها تامین می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: محل تامین مالی بسته‌های حمایتی از مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها است. با این توضیح که در حال حاضر دولت ارز خود را با نرخ 4200 تومان می‌فروشد و از مبادلاتی که در سامانه نیما و با بازار غیررسمی وجود دارد، نابعی وارد خزانه نمی‌شود. این در حالی است که قانون‌گذار در بودجه ردیفی در حد 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان پیش‌بینی کرده است که اگر هر زمان بانک مرکزی مداخله‌ای در بازار ارز به منظور ایجاد ثبات داشت، مابه‌التفاوت به این ردیف در خزانه واریز شود.
وی با اشاره به اینکه با توجه به خدماتی که دولت از طریق شرکت نفت به پتروشیمی‌ها پرداخت می‌کند، مابه‌التفاوت آن را دریافت و به این حساب واریز می‌شود. توضیح داد: اکنون پتروشیمی‌ها خوراک خود را از دولت دریافت می‌کنند، اما ارز را در سامانه نیما به فروش می‌رسانند پس لزومی هم ندارد که دولت همین 13 سنت مربوط به خوراک بر مبنای 4200 تومان مورد محاسبه قرار دهد؛ بنابراین براساس نرخ نیمایی محاسبه شده و مابه‌التفاوت به خزانه واریز می‌شود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه هر قدر که مابه‌التفاوت بین فروش ارز پتروشیمی‌هاو نرخ 4200 تومانی به خزانه می‌رود، جزئی از بودجه محسوب نشده و دولت آن را کاملا به خود مردم برمی‌گرداند که بسته‌های حمایتی نیز از همین محل تامین مالی و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
82 هزار شغل کشاورزی ایجاد می‌شود
گفتنی است که امروز سازمان برنامه و بودجه میزبان مراسمی به منظور امضا و مبادله تفاهم‌نامه برنامه‌های تولید و اشتغال در حوزه جهاد کشاورزی بود و بر این اساس نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، شهیدزاد ه رئیس صندوق توسعه ملی و همچنین حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه برخی مدیران و معاونان دیگر حضور داشتند.
بر اساس توافق انجام شده قرار است با تامین مالی 18 هزار و 140 میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی حدود 82 هزار فرصت شغلی ایجاد شود. این منابع در دو بخش اصلی سرمایه‌گذاری خواهد شد که برنامه آن برای 10 رسته کشاورزی و همچنین ثبت اشتغال و بازسازی و نوسازی واحدها و تامین سرمایه در گردش است.
بر اساس آنچه که پورمحمدی - معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه - اعلام کرد: منابع 18 هزار میلیاردی از چند بخش تامین می‌شود. حدود 4000 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 7500 میلیارد تومان از بانک‌ها، 4000 میلیارد تومان از ظرفیت قانون اعطای تسهیلات به مناطق عشایری و روستایی، 1700 میلیارد تومان آورده متقاضیان و 870 میلیارد تومان نیز یارانه‌ای است که سازمان برنامه و بودجه آن را تامین خواهد کرد.
آمریکا جهانی را معطل تحریم ایران کرد
در این مراسم نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نباید تمام مسائل را به اینکه تحت تاثیر تحریم قرار داریم ربط داده و آن را انجام ندهیم، گفت: اگر این گونه باشد، کوتاهی کرده‌ایم در حالی که ما کشور بزرگ و ثروتمندی هستیم که می‌توانیم به مسیر خود حتی در شرایط تحریم ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه آمریکا جهانی را معطل تحریم‌های ایران کرده بود، گفت: با اینکه شاید مزاحمت‌هایی برای ما ایجاد کند، ولی به معنی توقف ایران نیست. آمریکایی‌ها خودشان اذعان دارند که ایران کشور ثروتمند و با اقتصادی بزرگ است. بنابراین آنها نمی‌توانند حرکت ایران را متوقف کنند.آمریکا نمی‌تواند ایران را با تحریم‌های خود به زانو درآورده و پشت میز مذاکره بنشاند. باید به آنها گفت: نتیجه مذاکرات قبلی شما چه بود؟ و از تعهدات خود سر باز زدید. این در حالی است که ایران به دلیل فرهنگ بزرگ ایرانی و اسلامی به تعهدات و پیمان خود پایبند بوده است.
نوبخت در ادامه با اشاره به توافق بین سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی برای ایجاد تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی گفت که بر اساس این توافق حدود 82 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد و حفظ خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در حوزه کشاورزی توانستیم به خودکفایی گندم برسیم، این در حالی است که زمانی حدود 10 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم. در عین حال که توانسته‌ایم به گونه‌ای عمل کنیم که طلب گندم‌کاران را به موقع پرداخت کرده و با آنها تسویه کنیم؛ این در شرایطی است که برای امسال حدود 12 هزار و 700 میلیارد تومان بابت خرید تضمینی پرداخت کرده‌ایم که البته از نظر زمانی نسبت به سال گذشته زودتر انجام شده است.
انقلاب در آب و خاک کشاورزی
در ادامه حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز با مروری بر شرایط موجود به تغییر و تحولات در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه ما در ابتدای دولت یازدهم حدود 70 هزار هکتار زمین کشاورزی در ایلام داشتیم که اکنون به بیش از 200 هزار هکتار رسیده است که خود انقلابی در آب و خاک کشاورزی محسوب می‌شود.
وی با اشار به اهمیت تامین منابع در حوزه کشاورزی گفت: متاسفانه سهم کشاورزی از منابع مالی نسبت به سهمی که در اقتصاد دارد، پایین‌تر است و باید بیش از این مورد حمایت قرار گیرد.
به گفته حجتی، کشاورزی حدود 18 درصد اشتغال کشور را البته منهای صنایع تبدیلی غذایی بر عهده دارد اما شهیدزاده، رئیس صندوق توسعه ملی نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که صندوق بتواند به عنوان یک موسسه ملی در طرح‌های توسعه‌ای کشور همراهی کند.
منبع: فارس
میلاد براهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/102718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

آقای قلعه نویی امید را از لیگ یک آورد سپاهان

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

تیم ملی والیبال و یک جنگ درون تیمی!

شرط حضور گل‌محمدی روی نیمکت تراکتور

ایتالیا مردانش را برای لیگ ملت‌های والیبال به خط کرد

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو برگزار شد / 10 اتهام امیرحسین مقصودلو از زبان قاضی حجت الاسلام و المسلمین افشاری

شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند / رونمایی از دست خط مبارکشان برای اولین بار

حـذف کودکان مهاجر از سلامت

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

خلاقیت جالب برای بیرون آوردن بار از داخل کامیون

وقتی قطع کردن درخت را به هنرمند بسپاری

کرم کاپوچینو دسر 10 دقیقه ای

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

حرکت عجیب یک زن در تهران برای به رُخ کشیدن ثروتش

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین

حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لحظات دلنشین دیدار هانیه غلامی و مادرش در فرودگاه با اشک‌های عاشقانه و پر احساس

درباره سندرم درس (DRESS) چه می دانید؟/ از ایجاد تا درمان

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)