آریا بانو

آخرين مطالب

در فضای مجازی قربون صدقه‌ هم نروید گفتگو

در فضای مجازی قربون صدقه‌ هم نروید

  بزرگنمايي:

آریا بانو - درحالیکه این روزها به واسطه شکل‌گیری رسانه‌های اجتماعی متعدد و عدم فرهنگ‌سازی مناسب در استفاده از آن شاهد بروز رفتارهایی چون "قربان صدقه‌های کاذبی" میان افراد در «اینستاگرام» هستیم، یک روانشناس اجتماعی این رفتارها را نوعی نمایش ناشی از خودکم‌بینی افراد دانست و گفت: این دسته از افراد به منظور مورد تحسین قرار گرفتن از سوی جامعه و تخریب کردن مخاطبان خود، مسائل محرمانه زندگی‌شان را در این فضاها منتشر می‌کنند.

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است که بروز رفتارهای محرمانه در کشور ما ریشه‌ای تاریخی دارد افزود: زمانی که هنوز رسانه‌های اجتماعی شکل نگرفته بود شاهد این بودیم که برخی افراد در زمان بیان نگرانی‌ها و ابراز علاقه خود نسبت به دیگران از راه‌های مختلفی استفاده می‌کردند؛ اغلب ایرانیان همیشه علاقه داشتند با مطرح کردن مسائل شخصی خود مورد نقد و بررسی دیگران قرار گیرند و یا امتیازاتی کسب کنند.
وی با بیان اینکه نباید روابط زناشویی-عاطفی که موضوعی محرمانه است را خارج از فضای شخصی خود علنی کنیم خاطرنشان کرد: در روابط اجتماعی انسان‌ها تعهد می‌دهند که نسبت به یکدیگر رابطه دوستانه‌ای داشته باشند اما زمانی‌ که آن را در فضای عمومی مطرح می‌کنند، این تعهدات عمومی می‌شود و در این زمان شاهد بروز آسیب‌های شخصیتی به فرد مقابل این رابطه و خود فرد هستیم بنابراین اگر در جامعه مدرن زندگی می‌کنیم و ادعای فرهیختگی و اصالت فرهنگی را داریم باید در استفاده از فضای مجازی منطقی برخورد کنیم.
به گفته این استاد دانشگاه بروز روابط محرمانه در فضای مجازی به فرد، زندگی، جامعه و فرد مقابل این رابطه صدماتی وارد می‌کند، زیرا زمانیکه خود را فردی "عاشق‌پیشه" معرفی کنیم اما بعد از مدتی نتوانیم تعهدات خود را به خوبی اجرا کنیم شخصیت "فردی" آسیب دیده و در جامعه فردی ناموفق، ناشایسته و دروغگو معرفی خواهیم شد و مورد انتقاد منفی مخاطبان قرار خواهیم گرفت، در همین راستا اعتماد عاطفی "جامعه" نیز آسیب دیده و افراد نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد داشته باشند. از طرفی دیگر زمانیکه افراد روابط محرمانه خود را در جامعه مطرح می‌کنند ممکن است فرد مقابل آن رابطه به واسطه انتقادات منفی و مثبت دیگران، در زندگی‌اش دچار مشکلاتی شود.
ایمانی با بیان اینکه بسیاری از جوانان این روزها با به کارگیری جملات رمانتیک نسبت به فرد مقابلشان علاقه خود را در جامعه مطرح می‌کنند، افزود: این درحالیست که این افراد بعد از جدی شدن رابطه، شروع به چک کردن و آزار رساندن معشوقه خود می‌کنند بنابراین این افراد با به کارگیری جملاتی که در طول تاریخ همیشه باارزش بودند، ارزش و اعتبار این جملات پر اثر و ارزشمند را کاهش داده و دیگر جامعه به ابراز علاقه افراد اطمینانی نمی‌کند.
این روانشناس در ادامه با اشاره به بروز روابط رمانتیک سلبریتی‌ها در جامعه افزود: بسیاری از افراد مشهور با ادعای عشق پرشور خود نسبت به فرد موردنظرشان، خود را در جامعه مطرح می‌کنند این درحالیست که بسیاری از روابط آنها در نهایت به طلاق‌های رمانتیک ختم می‌شود و همین مسئله عاملی دیگر برای بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.
این استاد دانشگاه در باره این که بروز روابط رمانتیک در فضای عمومی چه تبعاتی برای جامعه ایجاد می‌کند؟ گفت: زوجینی که مخاطبان این افراد هستند به دلیل ساده‌لوحی، در رابطه با همسر خود دچار مشکل خواهند شد البته در اطراف خود شاهد زندگی‌های عاشقانه و رمانتیکی که ثبات کمتری داشته‌اند هستیم، افرادی که پایه‌های زندگی خود را بنا به دلایل غیر منطقی پایه‌گذاری کردند.
او یکی دیگر از اثرات مخرب این رفتارها در جامعه را تخریب اعتماد روانی جامعه دانست چراکه این رفتارها نمایشی است که در جو رسانه‌ای مطرح شده و بخشی از دروغ و بزرگ‌نمایی را در خود جای می‌دهد.
این روانشناس در ادامه به مردم توصیه کرد که نباید "ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه کنیم"، اگرچه فضای اجتماعی برای گفت‌وگو و تبادل نظر راه‌اندازی شده است اما باید این موضوع را بپذیریم که این فضا عاملی برای رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده و برای تخریب شخصیت دیگران نیست.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی