آریا بانو

آخرين مطالب

جایگاه نظارت در صدا و سیما کجاست؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
این بار بی‌ادبی و بی‌اخلاقی رسانه‌ای از یک برنامه ضبطی سر زده که وظیفه و اهمیت نظارت را به مراتب بالا می‌برد که اگر جلوی چنین اتفاقاتی گرفته نشود آسیب‌ها و معضلات جای کیفیت و تأثیر را می‌گیرند.
به گزارش تسنیم، تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه در میان خانواده‌های ایرانی خصوصاً سه گروه کودکان، سالخوردگان و خانم‌های خانه‌دار جایگاه ویژه‌ای دارد. اما دیدن برنامه‌های گوناگون این رسانه همیشه مثبت و سودمند نیست بلکه در بعضی اوقات کاملاً مضرّ است و آسیب‌های مختلفی را به خانواده‌ها می‌رساند. جایی که روی آنتن به عمه و خاله و حتی پدر و مادر هم در قالب استندآپ توهین می‌شود یا روی آنتن زنده اصرار داریم زن و شوهر به همدیگر ابراز علاقه کنند.
معضل بعدی این است که بارها میهمان هر دیالوگی را که خواسته به زبان آورده در برخی اوقات مجری توانسته و برخی هم اوقات هم با میهمان همراهی کرده است. جایی هم در "وقت اضافه" مردم شاهد دعوای لفظی یک ورزشکار با مربی‌اش بودند که هرچه باشد مقام استاد و شاگردی ایجاب می‌کند، منش و اخلاق پهلوانی به رخ مخاطب کشیده شود نه بی‌اخلاقی!
شاید بعد از برخورد نا به جا و غیراصولی "فرزاد حسنی" با میهمان برنامه "اکسیر"، «دستپخت» در قالب یک برنامه تلویزیونی برای آموزش آشپزی به بانوی ایرانی هر اندازه هم که اشتباه کرده باشد باید با سعه صدر برخورد می‌کرد تا یک بانوی ایرانی تحقیر نشود. شاید اگر یک رفتار درستی صورت می‌گرفت و غیرمستقیم و از روی اصول برنامه‌سازی تلویزیونی به او گوشزد آموزشی می‌شد هم بهتر یاد می‌گرفت بایستی چگونه آشپزی کند و خاطره خوبی از «دستپخت» در ذهن او بماند. اما حالا نه خاطره خوبی از او مانده و نه تنها فراگرفته بلکه بازتاب‌های آن در فضای مجازی هم خانم آشپز را آزرده‌خاطرتر می‌کند.
می‌دانیم که امروز در تنگناهای اقتصادی تولید محتوا در رسانه‌ملی به سختی صورت می‌گیرد به ویژه در برنامه‌های زنده که برخی اوقات اتفاقات غیراصولی روی آنتن شاهد هستیم و حالا این معضل بیمارگونه به برنامه‌های ضبطی هم سرایت کرده است. در این راستا اهمیت نظارت صدچندان می‌شود که مربی در برنامه تلویزیونی خلاف قاعده رسانه‌‌ای تلویزیون عمل می‌کند حداقل مجری «دستپخت» می‌بایست کار را مدیریت می‌کرد تا جلوی عمیق شدن این ضایعه رسانه‌ای گرفته شود. اما همراهی کردن او هم محل سوال است.
واقعاً داشتن سعه صدر و برخورداری از دانش رسانه‌ای لازمه تهیه‌کنندگی و اجرای یک برنامه تلویزیونی است که تداوم آن حتماً آسیب مهلکی برای صداوسیمای ما محسوب می‌شود. شاید لازم به یادآوری باشد که تلویزیون فضای مجازی نیست که هرچه می‌خواهیم بگوییم و هرگونه می‌خواهیم رفتار کنیم.
مخاطب این رسانه میلیونی است و دست‌اندرکارانش باید با چنین نگاه و رویکردی به میدان بیایند. نگاه دم‌دستی و غیراصولی نه تنها راهی به جایی نمی‌برد بلکه رسانه‌ملی را در پرتگاه ریزش مخاطب و یک نوع تشنج رسانه‌ای قرار می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود نظارت بیشتری بر تعدد برنامه‌های ضبطی حاکم شود که باید سرمنزل‌شان کیفیت بیشتری نسبت به برنامه زنده‌ای باشد که امروز دچار آفت تولیدات بی‌رویه شده است. چرا که به خاطر مشکلات بودجه‌ای هر روز برنامه زنده بیشتر می‌شود و از این حیث هم شاهد رفتارها و گفتارهای نامناسب روی آنتن هستیم.
البته این بار بی‌ادبی و بی‌اخلاقی رسانه‌ای از یک برنامه ضبطی سر زده که وظیفه و اهمیت نظارت را به مراتب بالا می‌برد که اگر جلوی چنین اتفاقاتی گرفته نشود آسیب‌ها و معضلات جای کیفیت و تأثیر را می‌گیرند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/103150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟