آریا بانو

آخرين مطالب

14 غذای مقوی برای سلامت مادر در بارداری گوناگون

14 غذای مقوی برای سلامت مادر در بارداری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
غذای مقوی در دوران بارداری
شما در دوران بارداری‌تان به انرژی بیشتری‌ احتیاج دارید، بنابراین لازم است غذاهای مغذی مصرف کنید. ما در این‌جا غذاهای سالمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که شما و کودک در حال رشد‌تان به آن احتیاج دارید.
1. کلم بروکلی
مواد مغذی‌ای چون کلسیم و فولات برای بارداری سالم ضروری است، به همین علت مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی که سرشار از این دو ماده و البته فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری هستند، لازم به نظر می‌رسد. از آن‌جا که این سبزی سبز شامل مقدار زیادی ویتامین سی است، به بدن شما کمک می‌کند تا آهن غذاهایی چون پاستای گندم یا برنج قهوه‌ای را جذب کند.

مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی در دوران بارداری مفید هستند
2. غلات برای صبحانه
شما باید بدانید که مصرف فولات برای قبل از بارداری و هفته‌های اول این دوران ضروری است، اما مقدار مصرف ویتامین ب شما در طول 9 ماه باید زیاد باشد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هر روز 400 میکروگرم از مکمل‌های ویتامین یا غذاهای غنی شده و 200 میکروگرم از غذاهایی که فولات زیادی دارند مثل مارچوبه و نخود سیاه مصرف کنید.

مصرف فولات برای قبل از بارداری و هفته‌های اول این دوران ضروری است
3. عدس و باقلا خشک
در دوران بارداری، هر زنی روزانه به 10 گرم پروتئین اضافی احتیاج دارد. (در کل 60 گرم) باقلا و عدس با داشتن حدود 15 گرم در هر فنجان منابع خوبی هستند. آن‌ها همچینن سرشار از فیبر‌ند که یبوست را نیز از بین می‌برند. خوردن یک فنجان عدس پخته، نصف فولات مورد احتیاج روزانه شما را فراهم می‌کند. می‌توانید آن‌ها را به سالاد و برنج خود اضافه کنید.

در دوران بارداری، هر زنی روزانه به 10 گرم پروتئین اضافی احتیاج دارد
4. شیر بدون چرب
زمان بارداری، بدن شما دو برابر کلسیم بیشتری جذب می‌کند و از آن‌جا که بیشتر ما کلسیم کمی مصرف می‌کنیم، نوشیدن شیر بدون چربی انتخاب مناسبی خواهد بود. هر یک لیوان پر از شیر حدود 30% از 1000 میلی‌گرم توصیه شده را فراهم می‌کند.

زمان بارداری، بدن شما دو برابر کلسیم بیشتری جذب می‌کند
5. موز
موز سرشار از پتاسیم است و به سرعت خستگی ناشی از بارداری را از بین می‌برد. برای حالت تهوع شما نیز مناسب است. آن را خرد کنید و روی حبوبات بریزید یا با ماست، توت، یخ و کمی آب پرتقال مخلوط کنید و به عنوان اسموتی برای صبحانه بخورید.

موز سرشار از پتاسیم است و به سرعت خستگی ناشی از بارداری را از بین می‌برد
6. گوشت بدون چرب
در طول بارداری میزان مصرف روزانه آهن شما دو برابر می‌شود. بنابراین ضروری است تا غذاهایی را که سرشار از آهن است، مصرف کنید. «اگر آهن بدن‌تان کم باشد، احساس خستگی بیشتری خواهید کرد.» آهن موجود در گوشت به آسانی در بدن شما جذب می‌شود.

در طول بارداری میزان مصرف روزانه آهن شما دو برابر می‌شود
7. پنیر
پنیر نرم ممنوع است اما انواع مختلف آن مثل چدار و موزارت می‌تواند کلسیم مورد احتیاج شما را فراهم کنند. هر قالب 30 گرمی از این نوع پنیر شامل 150 تا 200 میلی‌گرم از کلسیم است. هم‌چنین پنیر سرشار از پروتئین است.

پنیر می‌تواند کلسیم مورد احتیاج شما را در دوران بارداری فراهم کنند
8. تخم‌مرغ
بسیاری از زنان در زمان بارداری از گوشت بیزار می‌شوند. تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین است زیرا تمام آمینواسیدهای ضروری را که بدن شما به آن احتیاج دارد، فراهم می‌کند. هیچ چیزی بهتر از یک شام سریع شامل املت با سبزی و کمی پنیر نیست. اگر بوی پخت غذا به شما احساس بدی می‌دهد، تعدادی تخم‌مرغ آب‌پز در یخچال نگه‌دارید تا در این مواقع از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها را می‌توانید برای صبحانه یا میان وعده یا حتی در سالاد مصرف کنید.

تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین است پس مصرف آن را در بارداری فراموش نکنید
9. جو دو سر
خوب است که روز خود را با جو دو سر شروع کنید تا انرژی لازم را برای کل روز داشته‌ باشید. چرا؟ کربوهیدرات‌های پیچیده مثل جو دو سر می‌تواند شما را برای مدت بیشتری پر انرژی نگه‌دارد و سبوس موجود در آن سطح کلسترول شما را کاهش می‌دهد. به جای خرید جو دو سر با شکر زیاد، خودتان آن را با یک یا دو قاشق شیره افرا یا ژله بپزید.

در دوران بارداری روز خود را با مصرف جو دو سر شروع کنید
10. برگ‌های سبز
اسفناج مقدار زیادی فولات و آهن دارد و کلم‌پیچ و شلغم نیز هر دو منبع خوبی از کلسیم هستند. ارزش مواد مغذی سالاد را با کاهوهای سبز تیره افزایش دهید. (رنگ‌های تیره نشانه مقدار ویتامین بیشتر آن‌هاست.) شما همچنین می‌توانید این برگ‌های سبز را به ساندویچ یا سوپ و پاستای خود اضافه کنید.

اسفناج مقدار زیادی فولات و آهن دارد و برای بارداری مفید است
11. نان گندم
شما با مصرف نان گندم می‌توانید 20 تا 35 گرم از فیبر روزانه خود را به دست آورید. (به برچسب‌ها نگاه کنید و ببینید که حداقل 2 گرم فیبر در هر تکه وجود دارد.) نان‌ گندم آهن و زینک شما را نیز فراهم می‌کند.

با مصرف نان گندم می‌توانید 20 تا 35 گرم از فیبر روزانه خود را به دست آورید
12. پرتقال
پرتقال سرشار از ویتامین سی، فولات و فیبر است و از آن‌جا که نزدیک به 90% آن‌ را آب تشکیل می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا مقدار میوه روزانه خود را فراهم کنید. (میزان کم آب باعث می‌شود احساس خستگی کنید.)

پرتقال سرشار از ویتامین سی، فولات و فیبر است و برای بارداری مفید است
13. آجیل و کره‌‌های مغزدار
چربی برای رشد مغز کودک‌تان حیاتی است و همچنین شما را مدت بیشتری سیر نگه‌‌ می‌دارد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که تعدادی از چربی‌های اشباع شده (مثل آن‌هایی که در گوشت و کره یافت می‌شود) را با چربی‌های اشباع‌نشده جایگزین کنید؛ چربی‌هایی که برای قلب سالم است و در آجیل یافت می‌شوند. اما به دلیل این‌که میزان چربی و کالری آن‌ها زیاد است، یک انس از آجیل و 2 قاشق غذاخوری از کره مغزدار مصرف کنید. یک اخطار وجود دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر شما به چیزی آلرژی دارید، در دوران بارداری‌ خود از مواد غذایی آلرژی‌زا مثل بادام اجتناب کنید. منابعی نشان می‌دهد کودکان در رحم می‌توانند به غذاهایی خاصی حساس باشند که خطر آلرژی‌های غذایی را در دوران کودکی افزایش می‌دهد.

برای رشد مغز کودک‌تان، در بارداری از آجیل استفاده کنید
14. میوه‌های خشک شده
این میان وعده‌ای خوشمزه و قابل حمل است به خصوص زمانی که به دنبال چیز شیرینی می‌گردید. میوه‌های خشک‌شده‌ای چون زردآلو، گیلاس و زغال اخته انتخاب کنید. این میوه‌ها می‌توانند از عفونت‌های دستگاه ادراری نیز جلوگیری کنند. اما از موزهای خشک‌شده دوری کنید زیرا آن‌ها مملو از روغن و چربی هستند.

منبع: niniban.com






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اثر فشارخون بر رابطه جنسی

علت سرگیجه در بارداری و راههای درمان آن

ضرورت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

آتش گرفتن بی‌دلیل خودروی آمریکایی!

4گوشه دنیا/ پسر آمریکایی با قبض 90 هزار دلاری از کما خارج شد

خلق آثار هنری توسط جنایتکاران و خلافکاران

هتل های عجیب و غریب در جهان

چپ کردن تریلی به دلیل گردش به چپ خودروی شاسی بلند

تقویم تاریخ/ آغاز عملیات کربلای 10 در منطقه ماووت در استان سلیمانیه عراق

تفال/ بنال بلبل اگر با منت سر یاریست

دوربین مخفی تست خوانندگی تو پارک!

حکمت/ آیا حرص، روزی را می افزاید؟

داستانک/ روش بادی و خورشیدی

وقتی فیل عصبانی زنجیرش را پاره می‌کند

درخواست های عجیبی که می توانید از مهماندار هواپیما داشته باشید!

نحوه پوست کندن میوه‌ها به صورت صنعتی را دیده‌اید؟

تولید شیرینی و کیک به صورت مکانیزه

بازگشت یک زن اماراتی از کما بعد از 28 سال!

ساخت و ساز به سبکی کاملا نوین!

دعواشون تبدیل شده به اینکه کی بهتر تمارض میکنه!

وقتی که غرور تبدیل به مرض می‌شود

چای یا قهوه؛ کدام یک از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا بهترند؟

ایستادن تریلی و اتوبوس در جاده برای عبور مار!

وقتی زرافه مادر با یک حرکت شیرها را فراری می دهد!

لو رفتن دزدی عروس در مراسم ازدواجش!

دانستنی ها/ چای یا قهوه؛ کدام یک از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا بهترند؟

استخر هنگام زلزله فیلیپین

اسلوموشن دیدنی و مهیج از لحظات شکار موش توسط شاهین

تفریح لذت بخش با دوچرخه در دل طبیعت

پرتاب مشعل برای دفع شیطان‌ در فستیوال سالانه آتش در هند

10 تجربه غیرتوریستی که باید در ایران تجربه کنید

پیدا شدن نوزادی در سطل زباله!

کشف بقایای بزرگترین دایناسور گوشتخوار دنیا

هزینه تفریح یک زوج جوان در پایتخت چقدر می‌شود؟

نجات پیرمرد ناشنوا از برخورد با قطار

سلفی جذاب گوریل‌ها با یک جنگل‌بان!

کار پرسود یک کشاورز چینی با پرورش 10 میلیون سوسک!

اثر هنری زیبای مرد هندی با ماسه و سنگ

داستانک/ ماجرای بهلول و استاد

در محضر بزرگان/ اعمال بین‌الطلوعین

وقتی دلت نمی خواد ازت فیلم بگیرند

اقدام غیرانسانی موتورسوار چینی!

پرونده‌ای درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن

اتفاقات تاریخی که هیچکس توضیحی برایشان ندارد

وقتی زخمه‌های عشق در دل کوهی سرد به جاذبه گردشگری تبدیل شد

حمله یک فیل به یکی از روستاهای هند

پرتاب سکه در موتور هواپیما!

زندگی با ماسک

تولید برق با قدرت جریان آب!

حمله مرگبار کروکودیل به مرد اندونزیایی