آریا بانو

آخرين مطالب

رضا کیانیان: چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنید؟ گفتگو

رضا کیانیان: چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنید؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
رضا کیانیان (بازیگر) در مطلبی خطاب به وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی، سازمان سینمایی را تجربه ای شکست خورده دانست.
کیانیان نوشت:
1 - سازمان سینمایی
سازمان سینمایی را آقایان احمدی‌نژاد و شمقدری تأسیس کردند تا بتوانند در آینده این سازمان را از وزارت ارشاد مستقل کنند و کنترل سینما را همه‌جانبه به دست بگیرند. بودجه مستقل، نظارت کامل و تولیدات سینمایی کاملا دولتی! همان راهی که برخی کشورها‌ و در رأس آنها شوروی سوسیالیستی رفتند و با تمام کوشش‌های‌شان شکست خوردند. سینمای ایران در وزارت ارشاد یک معاونت داشت که تمام کار‌های نظارتی را انجام می‌داد و برای نظارت و سانسور‌های مرسوم کافی و وافی بود؛ ولی تفکر احمدی‌نژادی چیزی بیشتر از این می‌خواست؛ یک سینمای کاملا دولتی و تبلیغاتی؛ سینمایی که مشخصا دست‌نشانده و تبلیغات‌چی دولت است.
اواخر دولت‌شان نیمی از راه را رفتند و سازمان سینمایی را بالاخره راه انداختند و به قول معروف یک هُل دیگر می‌خواستند که این سازمان را از وزارت ارشاد جدا کنند و کنترل کامل سینما را در دست بگیرند؛ اما بخت با ایشان یاری نکرد و از قدرت کنار گذاشته شدند. من این جمله آقای احمدی‌نژاد را به یاد دارم که خطاب به سینماگران گفتند پولش را ما می‌دهیم و ما می‌گوییم چه بسازید!قاعدتا دولت آینده به احمدی‌نژاد نخواهد رسید؛ اما همفکران ایشان در صف ایستاده‌اند؛ اگر دولت را به دست بیاورند، آن هُل دیگر را خواهند داد و سازمان سینمایی را از وزارت ارشاد مستقل خواهند کرد و سینمای پرافتخار ایران را که در جهان به‌تنهایی در برابر قواعد سینمای آمریکا ایستاده است، نابود می‌کنند!
روی سخن من با دولت فعلی است که ظاهرا با فربه‌کردن دولت مخالف است و در ضمن پشتیبان خصوصی‌سازی است. چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنند؟! احمدی‌نژاد در شروع کار سازمان قدرتمند برنامه و بودجه را مثل آب‌خوردن منحل کرد و بودجه را هر کجا که دوست داشت، خرج کرد. شما چطور نمی‌توانید این سازمان نوپا را منحل کنید؟من این موضوع را به آقایان وزرا و رؤسای سازمان سینمایی از آقای ایوبی به بعد، رو‌در‌رو گفتم؛ ولی جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتم. با انحلال این سازمان، هم دولت را کوچک‌تر می‌کنید و هم ریل‌گذاری برای دولتی‌کردن کامل سینما را از بین می‌برید. من شش سال است این موضوع را پیگیری می‌کنم و متأسفانه هیچ جوابی نشنیده‌ام.
2- مدرسه عالی سینما به چه درد ما سینماگران ایرانی می‌خورد؟
ما به اندازه کافی دانشکده دولتی و مدرسه خصوصی سینما داریم. در آن اوایل تأسیس از من هم مشورت خواستند. گفتم اگر می‌خواهید برای بالابردن سطح دانش سینماگران کارگاه‌هایی با حضور سینماگران خارجی بگذارید، این را به خانه سینما محول کنید. بودجه‌ای به خانه سینما بدهید و بگذارید اصناف سینمایی خودشان کارگاه‌ها را برگزار کنند و اگر می‌خواهید شاگرد بگیرید و سینماگر پرورش دهید، مدارس سینمایی موجود را شناسایی کنید و به‌عنوان نمونه به تعدادی از‌ آنها کمک کنید تا کارشان را که همان تربیت سینماگر است، بهتر انجام دهند.
کار وزارت ارشاد و دولت تأسیس مدرسه نیست؛ بلکه صاف‌کردن جاده برای مدارس موجود است. به‌ جای این مدرسه پژوهشکده سینما تأسیس کنید تا برای خیل پرسش‌های بی‌پاسخ سینمای ایران جواب پیدا کند. ما هنوز که هنوز است، نمی‌دانیم مشخصات سینمای ایران چیست؟ هنوز سینمای قبل از انقلاب را نمی‌شناسیم. هنوز موج نو را نمی‌شناسیم. هنوز نمی‌دانیم ضعف سینمای ما کجاست؟ هنوز نمی‌دانیم چرا یک فیلم می‌فروشد و مشابه آن نه! هنوز نمی‌دانیم چگونه سینمای‌مان را جهانی کنیم. هنوز نمی‌دانیم چگونه باید وارد بازار جهانی شویم و فروش جهانی داشته باشیم.
هنوز نمی‌دانیم چرا جشنواره‌های اروپایی فیلم‌های ما را دوست دارند؟ هنوز نمی‌دانیم چرا بیشترین جوایز جهانی را از آنِ خود کرده‌ایم؟ و ده‌ها سؤال بی‌پاسخ دیگر که بی‌جواب مانده‌اند. پژوهشکده سینما می‌تواند با برگزاری سمینارهای فصلی و دعوت از آگاهان امر ایرانی و خارجی و درخواست مقاله از ایشان، برای این سؤالات پاسخ پیدا کند و اهالی سینما و جامعه‌شناسان و منتقدان را وارد گفت‌وگو کند. در‌این‌باره هم با همه وزرا و مسئولان سازمان سینمایی این شش سال و خانه سینما گفت‌وگو کردم؛ اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام. آقایان محترم وزیر ارشاد و آقای انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی کشور، منتظر پاسخ‌تان هستم.
روزنامه شرق






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

در بند فروشندگی در خیابان...

گفتگو با حامد بهداد: جسارت در سینمای ایران را من ایجاد کردم!

وقتی سیل روح را می آزارد!

نادر مشایخی: پدرم خیلی‌ها را دوستدار سینما کرد

نظر حامد عنقا درباره تهیه‌کنندگان سریال‌های نوروزی/ مردم به ما اعتماد کردند

«زنبور کارگر» 15 اردیبهشت کلید می‌خورد/ دلیل انتخاب حمید فرخ‌نژاد

نکات تغذیه‌ای که روز «سیزده به در» باید رعایت کنید

«پدر» مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان در خانواده