آریا بانو

آخرين مطالب

رضا کیانیان: چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنید؟ گفتگو

رضا کیانیان: چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنید؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
رضا کیانیان (بازیگر) در مطلبی خطاب به وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی، سازمان سینمایی را تجربه ای شکست خورده دانست.
کیانیان نوشت:
1 - سازمان سینمایی
سازمان سینمایی را آقایان احمدی‌نژاد و شمقدری تأسیس کردند تا بتوانند در آینده این سازمان را از وزارت ارشاد مستقل کنند و کنترل سینما را همه‌جانبه به دست بگیرند. بودجه مستقل، نظارت کامل و تولیدات سینمایی کاملا دولتی! همان راهی که برخی کشورها‌ و در رأس آنها شوروی سوسیالیستی رفتند و با تمام کوشش‌های‌شان شکست خوردند. سینمای ایران در وزارت ارشاد یک معاونت داشت که تمام کار‌های نظارتی را انجام می‌داد و برای نظارت و سانسور‌های مرسوم کافی و وافی بود؛ ولی تفکر احمدی‌نژادی چیزی بیشتر از این می‌خواست؛ یک سینمای کاملا دولتی و تبلیغاتی؛ سینمایی که مشخصا دست‌نشانده و تبلیغات‌چی دولت است.
اواخر دولت‌شان نیمی از راه را رفتند و سازمان سینمایی را بالاخره راه انداختند و به قول معروف یک هُل دیگر می‌خواستند که این سازمان را از وزارت ارشاد جدا کنند و کنترل کامل سینما را در دست بگیرند؛ اما بخت با ایشان یاری نکرد و از قدرت کنار گذاشته شدند. من این جمله آقای احمدی‌نژاد را به یاد دارم که خطاب به سینماگران گفتند پولش را ما می‌دهیم و ما می‌گوییم چه بسازید!قاعدتا دولت آینده به احمدی‌نژاد نخواهد رسید؛ اما همفکران ایشان در صف ایستاده‌اند؛ اگر دولت را به دست بیاورند، آن هُل دیگر را خواهند داد و سازمان سینمایی را از وزارت ارشاد مستقل خواهند کرد و سینمای پرافتخار ایران را که در جهان به‌تنهایی در برابر قواعد سینمای آمریکا ایستاده است، نابود می‌کنند!
روی سخن من با دولت فعلی است که ظاهرا با فربه‌کردن دولت مخالف است و در ضمن پشتیبان خصوصی‌سازی است. چرا سازمان سینمایی را منحل نمی‌کنند؟! احمدی‌نژاد در شروع کار سازمان قدرتمند برنامه و بودجه را مثل آب‌خوردن منحل کرد و بودجه را هر کجا که دوست داشت، خرج کرد. شما چطور نمی‌توانید این سازمان نوپا را منحل کنید؟من این موضوع را به آقایان وزرا و رؤسای سازمان سینمایی از آقای ایوبی به بعد، رو‌در‌رو گفتم؛ ولی جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتم. با انحلال این سازمان، هم دولت را کوچک‌تر می‌کنید و هم ریل‌گذاری برای دولتی‌کردن کامل سینما را از بین می‌برید. من شش سال است این موضوع را پیگیری می‌کنم و متأسفانه هیچ جوابی نشنیده‌ام.
2- مدرسه عالی سینما به چه درد ما سینماگران ایرانی می‌خورد؟
ما به اندازه کافی دانشکده دولتی و مدرسه خصوصی سینما داریم. در آن اوایل تأسیس از من هم مشورت خواستند. گفتم اگر می‌خواهید برای بالابردن سطح دانش سینماگران کارگاه‌هایی با حضور سینماگران خارجی بگذارید، این را به خانه سینما محول کنید. بودجه‌ای به خانه سینما بدهید و بگذارید اصناف سینمایی خودشان کارگاه‌ها را برگزار کنند و اگر می‌خواهید شاگرد بگیرید و سینماگر پرورش دهید، مدارس سینمایی موجود را شناسایی کنید و به‌عنوان نمونه به تعدادی از‌ آنها کمک کنید تا کارشان را که همان تربیت سینماگر است، بهتر انجام دهند.
کار وزارت ارشاد و دولت تأسیس مدرسه نیست؛ بلکه صاف‌کردن جاده برای مدارس موجود است. به‌ جای این مدرسه پژوهشکده سینما تأسیس کنید تا برای خیل پرسش‌های بی‌پاسخ سینمای ایران جواب پیدا کند. ما هنوز که هنوز است، نمی‌دانیم مشخصات سینمای ایران چیست؟ هنوز سینمای قبل از انقلاب را نمی‌شناسیم. هنوز موج نو را نمی‌شناسیم. هنوز نمی‌دانیم ضعف سینمای ما کجاست؟ هنوز نمی‌دانیم چرا یک فیلم می‌فروشد و مشابه آن نه! هنوز نمی‌دانیم چگونه سینمای‌مان را جهانی کنیم. هنوز نمی‌دانیم چگونه باید وارد بازار جهانی شویم و فروش جهانی داشته باشیم.
هنوز نمی‌دانیم چرا جشنواره‌های اروپایی فیلم‌های ما را دوست دارند؟ هنوز نمی‌دانیم چرا بیشترین جوایز جهانی را از آنِ خود کرده‌ایم؟ و ده‌ها سؤال بی‌پاسخ دیگر که بی‌جواب مانده‌اند. پژوهشکده سینما می‌تواند با برگزاری سمینارهای فصلی و دعوت از آگاهان امر ایرانی و خارجی و درخواست مقاله از ایشان، برای این سؤالات پاسخ پیدا کند و اهالی سینما و جامعه‌شناسان و منتقدان را وارد گفت‌وگو کند. در‌این‌باره هم با همه وزرا و مسئولان سازمان سینمایی این شش سال و خانه سینما گفت‌وگو کردم؛ اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام. آقایان محترم وزیر ارشاد و آقای انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی کشور، منتظر پاسخ‌تان هستم.
روزنامه شرق






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لی‌لا رضایی: این روزها همه خود را ترانه‌سرا می‌دانند

نباید معماری به چاه بازی‌های نوستالوژیک بغلتد / معماران هنوز عاشق بتن هستند / روایت مسعود تقوی از بحران محیط زیست و تأثیرات معماری

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد