آریا بانو

آخرين مطالب

اختلال میسوفونیا چیست؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری، نوعی اختلال عصبی است که در آن فرد مبتلا با شنیدن یکسری صدای خاص که ممکن است برای سایرین عادی باشد، عصبی و خشمگین می‌شود. این بیماری بسیار آزار دهنده بوده و اولین قدم برای مدیریت آن افزایش آگاهی نسبت به آن است.


سرویس روانشناسی - خیلی از ما ممکن است با شنیدن صدا‌های آزار دهنده کمی عصبی و ناراحت شویم. اما اگر در صورت شنیدن این گونه صدا‌ها خشمگین شدید و واکنش‌های شدید‌ی از خود نشان دادید، احتمالا دچار اختلال مسیوفونیا یا صدابیزاری شده‌اید. براساس تحقیقات افراد مبتلا به این اختلال از شنیدن صدا‌هایی مثل خنده‌های طولانی، صدای جویدن غذا، صدای جیرجیر در و ... بسیار ناراحت می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند. ادامه مطلب را بخوانید تا با این اختلال بیشتر آشنا شوید.
تعریف اختلال میسوفونیا
میسوفونیا، یا سندروم حساسیت صدایی انتخابی، نوعی اختلال عصبی است که در آن فرد با شنیدن صدا‌های مکرر مثل جویدن غدا، صدای نوشیدن مایعات و سایر صدا‌های دهانی دچار تنش، خشم، نفرت و... می‌شود. البته این صدا‌های آزار دهنده در افراد مختلف ممکن است تفاوت کند و به گذشت زمان موارد دیگری بجز صدا‌های دهانی نیز به آن اضافه شود.
مبتلایان به اختلال میسوفونیا، با شنیدن صدا‌های مذکور دچار خشم و نفرت بسیار شدیدی می‌شوند و این احساس ممکن است تا جایی پیش برود که فرد اقدام به خودکشی کند. این افراد در انتخاب شغل نیز دچار مشکل هستند چرا که به راحتی نمی‌توانند در هر نوع محیطی دوام بیاورند.

علائم اختلال میسوفونیا معمولا پیش از بلوغ جنسی یعنی در سنین 8 تا 12 سالگی پدیدار می‌شوند و اولین تحریکات معمولا توسط نزدیکان درجه یک فرد مبتلا صورت می‌گیرد. برخی تحقیقات آثار ژنتیکی را در این اختلال نشان داده‌اند و گویا گاهی می‌توان ریشه‌های این اختلال را در یک نسل قبل‌تر شناسایی کرد.
فرد مبتلا به اختلال صدا بیزاری، نه تنها رنج شنیدن صدا‌های ازار دهنده را متحمل می‌شود، بلکه متاسفانه بیماری‌ها و اختلال‌های روانی دیگری نیز پیرو این اختلال به سراغ او می‌آیند. این افراد متاسفانه به علت عدم آگاهی خودشان و نیز اطرافیان احساس تنهایی می‌کنند، گاهی ممکن است فکر کنند عقلشان را از دست داده اند، احساس گناه دارند، منزوی و دچار افسردگی می‌شوند. برای مقابله با این احساسات این بیماران در معرض خطر اعتیاد قرار می‌گیرند. آن‌ها برای ارام کردن خود ممکن است به الکن و مواد مخدر روی آورند.
متخصصین تا کنون درمان قطعی برای این اختلال کشف نکرده اند. روش‌های زیادی برای درمان آن آزمایش شده که تا به حال هیچیک راهگشا نبوده اند.
علائم و دلایل بروز میسوفونیا
مهمترین نشانه‌ی ابتلا به اختلال میسوفونیا، واکنش شدید فرد به شنیدن صدا‌های آزار دهنده در پس زمینه است. این افراد با شنیدن برخی صدا‌های خاص، که پیشتر گفته شده، بسیار خشمگین یا اندوهگین می‌شوند و بعضا به عامل تولید کننده‌ی صدا واکنش‌های تندی نشان می‌دهند.

همه‌ی افراد با هر سن و هر جنسیتی در معرض ابتلا به این اختلال عصبی هستند، اگر چه اولین نشانه‌ها در ابتدای نوجوانی بروز پیدا می‌کنند. در ابتدا ممکن است نسبت به یکی از نزدیکان خانوادگی باشد و بعد‌ها این احساس نفرت تعمیم پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد.
کسانی که از این نوع اختلال رنج می‌برند، به مرور نسبت به واکنش‌های غیرارادیشان آگاه می‌شوند و متوجه می‌شوند بیش از سایر افراد حساس هستند. این آگاهی در آن‌ها رنج، اضطراب ، افسردگی و احساس گناه ایجاد می‌کند که خود باعث آزار بیشتر آن‌ها می‌شود. علاوه بر این واکنش‌های احساسی بعضا واکنش‌های فیزیکی نیز در این افراد گزارش می‌شود. احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، گر گرفتگی برخی از این علائم هستند.
چگونه با اختلال میسوفونیا روبرو شویم؟
میسوفوبیا در سال 2000 برای اولین بار در رابطه وضعیت افرادی به کار رفت که اعصابشان با صدا‌های گوناگون تحریک می‌شد و واکنش نشان می‌دهد. از آن زمان تاکنون هنوز راه حل و درمان قطعی‌ای برای این اختلال وجود ندارد. همانطور که گفتیم برخی ریشه‌ی این اختلال را ژنتیکی می‌دانند و برخی معتقدند این اختلال براثر تجربیات ناخوشایند فرد در کودکی ناشی می‌شود. برای مثال فردی در خردسالی از شنیدن صدای غذا خوردن پدرش اذیت می‌شده و در بزرگسالی با شنیدن غذا خوردن توسط هر کس عصبی و پرخاشگر می‌شود.
متاسفانه این اختلال می‌تواند ضربه‌های زیادی به فرد بزند. افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا به مرور منزوی می‌شوند و تنهایی را به شنیدن صدا‌های آزار دهنده ترجیح می‌دهند. اما برای روبرویی با این مشکل چه باید کرد؟

افرادی که به میسوفنیا مبتلا هستند، به علت رنج زیادی که می‌برند سعی می‌کنند کمتر در گروه‌ها و جمع حاضر شوند چرا که گا‌ها واکنش‌های خود نسبت به صدا‌های زننده را نمی‌توانند کنترل کنند. اطرافیان نزدیک این افراد نقش بسیار موثری در روبرویی با اختلال میسوفونیا دارند. بی صدا کردن تلفن همراه، کاهش صدا‌های تکرار شوند، کاهش صدای غذا خوردن و غیره. این افراد باید بدانند که در این مسیر تنها نیستند و دیگران آن‌ها را درک می‌کنند.
متاسفانه در حال حاضر تنها راه روبرویی با این اختلال آزار دهنده پیشگیری از تحریک فرد توسط نویزهاست و نه بیشتر؛ و این موضوع تلاش قابل ملاحظه‌ای از همراهان و آشنایان این افراد را می‌طلبد.
آیا شما در این زمینه تجربه‌ی موثری داشته‌اید؟ آیا کسی را می‌شناسید که با اختلال میسوفونیا دست و پنجه نرم کرده باشد؟ تجربیاتتان را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.
زهرا روشنایی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/105568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود