آریا بانو

آخرين مطالب

بیوگرافی حسین خواجه امیری مشهور به ایرج گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حسین خواجه امیری (ایرج) متولد 11 دی ماه 1311 است و از خوانندگان مشهور و به نام موسیقی اصیل ایرانی است. وی تا کنون بیش از هزاران اثر از خود ارائه داده است و با نوازندگان و خوانندگان مشهور بسیاری همکاری کرده است.


سرویس چهره‌ها - کمتر کسی است که ترانه‌ی پیرهن صورتی را نشنیده باشد. خوب است بدانید که خواننده‌ی این ترانه‌ی مشهور کسی نیست جز حسین خواجه امیری، مشهور به ایرج. برای آشنایی بیشتر با این خواننده‌ی اصیل ایرانی با ما همراه باشید.
بیوگرافی حسین خواجه امیری (ایرج)
حسین خواجه امیری مشهور به ایرج متولد 11 دی ماه 1311 است. وی در شهر خالد آباد نطنز از استان اصفهان در خانواده‌ای هنرمند متولد شده است. دارای لیسانس علوم نظامی از دانشکده افسرس ارتش است. وی نوازنده دو ساز تمبک و ویولن و از خوانندگان مشهور و به نام موسیقی اصیل ایرانی است.
پدربزرگش به نام حاج ملا میرزا از خوانندگان مشهور زمان ناصرالدین شاه بود. پدر وی موسیقی ایرانی چیست؟" href="/fa/news/23820" target="_blank" rel="noopener">ردیف دان بود و صدای خوب و رسایی داشت و مدت‌ها فرزندش حسین را تحت تعلیم خویش قرار داده بود. حسین خواجه امیری در آن‌زمان در مراسم‌های تعزیه خوانی شرکت می‌کرد و در کنار کسانی که ردیف را می‌دانستند به یادگیری موسیقی ایرانی" href="/fa/news/80" target="_blank" rel="noopener">دستگاهای موسیقی و آواز مشغول شد. پسرش احسان خواجه امیری خواننده و آهنگساز و دخترش الیکا خواجه امیری نوازنده است.

ایرج جزء معدود خوانندگان دارای صدای شش دانگ است و صدایش قدرت اجرای هر نوع صوتی را دارد. موسیقی ایران" href="/fa/news/14379" target="_blank" rel="noopener">محمدرضا شجریان درباره ایرج می‌گوید:
"صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، می‌گوید صدا شبیه صدای ایرج است"
ورود به حرفه موسیقی
ایرج پس از اتمام تحصیلات ابتدایی عازم تهران شد. یک شب در یک مهمانی با حمید وفادار (برادر مجید وفادار آهنگساز بزرگ) آشنا شد، آن شب ایرج آواز تاثیرگذاری را برای مهمانان اجرا کرد به گونه ای که حمید وفادار بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و او را به استاد ابوالحسن صبا معرفی کرد. پس از آن ایرج در سال 1326 به مدت دو سال متوالی در مکتب استاد صبا دانسته‌های خویش را تکمیل کرد و سپس به ابراهیم خان منصوری (سرپرست رادیو ایران) معرفی شد. وی، چون توسط استاد صبا معرفی شده بود و مورد تائیدس بود آزمونی از او گرفته نشد. از آن زمان به بعد ایرج همکاری خوبی با ارکستر ابراهیم خان منصوری داشت و برنامه‌های مختلفی را باهم اجرا کردند. حسین خواجه امیری (ایرج) در سال 1329 در دانشکده افسری ارتش قبول شد و در آنجا شب‌های جمعه که وقت آزاد داشت از ساعت 7:30 تا 8 با ارکستر محمد بهارلو به اجرای برنامه مشغول می‌شد. در سال 1330 دو نفر از نام آوران هنر ایران، اکبر گلپایگانی و جمشید مشایخی نیز در دانشکده افسری پذیرفته شدند و سبب دوستی ایرج و گلپا تا الان شد. ایرج از سال 1327 تا 1336 با گروه‌ها و ارکستر‌های مختلفی از جمله ارکستر‌های استادان ابراهیم خان منصوری، عبدالله جهان پناه، محمد بهارلو، نصرالله زرین پنجه، مهدی خالدی، جواد لشگری، بزرگ لشگری و ... همکاری داشته است. در سال 1336 پس از پشت سر گذاشتن موفقیت‌های زیادبه دعوت داوود پیرنیا بنیانگذار برنامه گل‌ها به این برنامه راه یافت و اولین اجرای خود را با عنوان برگ سبز 43 در مایه‌ی شور - ابوعطا با همکاری علی تجویدی و فرهنگ شریف و امیرناصر افتتحاح اجرا کرد و پس از آن نیز با برنامه‌ی گل‌ها ادامه داد.

چرا ایرج؟
در زمانی که حسین خواجه امیری در ارتش مشغول بود، به خاطر محدودیت‌هایی که ارتش داشت نمی‌توانست در اجرای برنامه‌های هنری‌اش از نام اصلی خود استفاده کند به همین دلیل از اسم مستعار ایرج که نام برادرش بود استفاده کرد.

نوازندگان مشهوری که با ایرج همکاری داشته‌اند
نوازندگان ویولن
علی تجویدی همایون خرم پرویز یاحقی حبیب‌الله بدیعی اسدالله ملک جواد لشگری بزرگ لشگری منوچهر لشگری شاپور نیاکان عباس شاپوری ناصر زرآبادی سیاوش زندگانی مجتبی میرزاده مسعود حسن خانی عارف ابراهیم پور جهانشاه برومند مهران مهتدی عباس تجویدی
نوازندگان تار
جلیل شهناز فرهنگ شریف لطف‌الله مجد فریدون حافظی شاهپور حاتمی نصراله زرین پنجه مهدی تاکستانی مسعود جمالی
نوازندگان بربط (عود)
اکبر محسنی منصور نریمان محمود رحمانی پور یوسف کاموسی
نوازندگان قانون
سیمین آقارضی مصطفی مراد بختی
نوازندگان فلوت
عماد رام
نوازندگان ضرب (تنبک)
حسین تهرانی امیر ناصر افتتاح جهانگیر ملک محمد اسماعیلی حسین همدانیان آبتین اجلالی محمود فرهمند
نوازندگان نی
حسن کسایی محمد موسوی حسن ناهید
نوازندگان سنتور
رضا ورزنده منصور صارمی مجید نجاهی فضل‌الله توکل محمد حیدری
نوازندگان سه تار
احمد عبادی نصرت اله ابراهیمی
نوازندگان پیانو
جواد معروفی انوشیروان روحانی
همکاری با دیگر هنرمندان
حسین خواجه امیری (ایرج) در سال‌های فعالیت خود با هنرمندانی، چون گوگوش، حمیرا و عهدیه و مهستی و هایده و پوران و شهین شبیری و رؤیا و الهه و … نیز همکاری‌هایی داشته‌است.

ایرج و فیلم‌های تلویزیونی
استاد ایرج علاوه بر آواز‌ها و آلبوم‌هایی که ارائه داد، به اجرای ترانه برای فیلم‌های تلویزیونی نیز مشغول بود و بازیگران زیادی مانند محمدعلی فردین، منوچهر وثوق، رضا بیک ایمانوردی و… ترانه‌های وی را لب خوانی کردند.
روزنه‌ی امید به کارگردانی سردار ساگر هندی اولین فیلمی بود که ایرج در آن ترانه‌هایی ساخته‌ی جواد لشگری را خواند.
ایرج نابغه آواز ایران!
"ایرج نابغه آواز ایران" نام کتابی است که در مورد این خواننده‌ی مشهور نوشته شده است. نویسندگان این کتاب که هر دو از علاقه‌مندان به صدای ایرج بوده‌اند گفته‌اند که: «ایرج آوازخوانی است که چنان کارنامه درخشانی از خود به‌جا گذاشته که تا سالیان دراز قابل تکرار نخواهد بود. صاحب‌صدایی که هرگز در تاریخ موسیقی ایران مانندی نخواهد یافت.»
این کتاب در جمعه 14 اردیبهشت 1397 با حضور ایرج خواجه امیری در سرای اهل قلم سالن فرهیخته گان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. در این مراسم امیر اسماعیل آذر به عنوان مجری و امیراعلا عدیلی ناشر و یکی از نویسندگان کتاب حضور داشتند. در این نشست، امیراعلاعدیلی از حاج ملا میرزا و حاج نعمت‌الله خواجه امیری پدربزرگ و پدر ایرج به عنوان ردیف دانان مکتب اصفهان یاد کرد و خاطر نشان کرد که این دو بزرگوار از دانش موسیقایی بالایی داشتند و به ایرج انتقال دادند. در پایان مراسم رونمایی از استاد ایرج درخواست شده که رای حاضران در نشست قطعه‌ای را اجرا کند و حسین خواجه‌ امیری (ایرج) آوازی را که به گفته خود از پدرش آموخته بود، خواند و از کتابش رونمایی کرد.

این کتاب دارای سه فصل است:
فصل اول: در فصل اول به بررسی زندگی و کار، همکاری ایرج با استادان موسیقی، توانمندی‌ها، خاطره‌های او و همچنین مقاله‌هایی از فعالان و بزرگان موسیقی ایران درباره ایرج پرداخته شده‌است فصل دوم: در این فصل گفتگو‌هایی با ایرج، دوستان و نزدیکان ایشان انجام شده فصل سوم: تحلیل آواز‌ها و اجرا‌های برنامه‌های رادیویی ایرج و فهرست‌نگاری از تصنیف‌ها، آواز‌ها و همکاران او از دیگر ویژگی‌های این کتاب این است که در کنار نام هریک از آواز‌ها و تصنیف‌های استاد حسین خواجه امیری (ایرج) یک کد QR قرار دارد که خواننده کتاب با اسکن آن توسط گوشی همراه می‌تواند با دسترسی به لینک‌های آثار در اینترنت آن‌ها را همزمان با خواندن تحلیلشان بشنود.
یکی از نویسندگان کتاب ضمن بیان این نکته که تمام این کتاب زیر نظر استاد ایرج نوشته شده است، گفته است که "جزء به جزء مراحل نگاشتن کتاب با تأیید استاد ایرج بوده‌ است و حتی او یک دستخط نیز برای کتاب برایمان ارسال کرد که در صفحه نخست کتاب به چاپ رسیده‌است."
نام آلبوم‌های حسین خواجه امیری (ایرج)
نیاز غزل خوان همه چشم‌ها به ایرانه به یاد فردین پرنده حرف نگفته شب بارانی بارانی خاطرات زندگی گل من گلدون بی گل سنگ صبور بزم عاشقان (مشترک با اکبر گلپایگانی) قصه زندگی من و استاد

برنامه‌هایی که توسط استاد ایرج اجرا شده است
برنامه‌های رادیو ارتش ارکستر دانشجویان ارکستر محمد بهارلو ارکستر ابراهیم خان منصوری ارکستر عبدالله جهان پناه موسیقی ایرانی اولیه موسیقی ایرانی FM نوایی از موسیقی ملی شاعران قصه می‌گویند شما و رادیو بزم شاعران اجرای آهنگ در حدود 105 فیلم فارسی حدود 10 آلبوم در سال‌های اخیر و…
افتخارات و جوایز
اعطای نشان درجه 1 فرهنگ و هنر معادل مدرک دکترا به پاس سال‌ها تلاش مستمر در زمینه موسیقی اصیل ایرانی توسط محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1388 اعطای جایزه ویژه توسط محمدرضا شجریان و فرهنگ شریف در مراسم بزرگداشت ایشان در تاریخ 8 شهریور 1392 اعطای مدرک دکترای افتخاری توسط معاونت علوم و فنون وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به وی در مراسم جشن تولد ایشان در خبرگزاری ایران با حضور نصرت اله وحدت؛ علی جهاندار؛ سالار عقیلی؛ محمد معتمدی؛ فاضل جمشیدی؛ پری ملکی؛ احسان خواجه امیری و …
در پایان ترانه "پیرهن صورتی" با صدای ایرج را باهم گوش می‌کنیم.

ساغر شفیعی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/105821/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود