آریا بانو

آخرين مطالب

واقعا ! نمایش فیلم با چراغ روشن در دانشگاه به دلیل حضور همزمان خانم‌ها و آقایان؟ فرهنگي

واقعا ! نمایش فیلم با چراغ روشن در دانشگاه به دلیل حضور همزمان خانم‌ها و آقایان؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
این اتفاق در هر جای کشور و در هر دانشگاهی انجام شده، توهین به دانشجویان بوده و مایه تاسف و خجالت است و شایسته است برگزارکنندگان در اسرع وقت به صورت عمومی عذرخواهی کنند.
به گزارش عصرایران، در روزهای گذشته نمایش فیلم "دارکوب" به کارگردانی بهروز شعیبی در دانشگاه اراک سر و صدایی به پا کرده است، عکس‌هایی از این جلسه منتشر شد که در زمان نمایش فیلم، مسئولان دانشگاه به دلیل حضور همزمان خانم‌ها و آقایان در سالن، چراغ‌های سالن را روشن نگه داشته‌اند.
بازتاب این مسئله ابتدا در صفحه اینستاگرام منیژه حکمت (کارگردان و تهیه کننده سینما) بود که عکس آنرا منتشر کرد و نوشت : « آقایان مسئول دانشگاه اراک خجالت و شرم »
بعد از آن محمود رضوی تهیه کننده فیلم دارکوب به نحوه نمایش این فیلم که بدون کسب مجوز از تهیه کننده صورت گرفته واکنش نشان داد و طی یادداشتی نوشت:
« فارغ از نام فیلم، این اتفاق در هر جای کشور و در هر دانشگاهی انجام شده، توهین به دانشجویان بوده و مایه تاسف و خجالت است و شایسته است برگزارکنندگان در اسرع وقت به صورت عمومی عذرخواهی کنند.
[...] با اینکه این نمایش بدون هماهنگی، مجوز و رضایت صاحبان فیلم توسط این دانشگاه انجام شده است، اما به سهم خود و جهت دلجویی از دانشجویان محترم، طی چند روز آینده هماهنگی اکران رایگان ویژه دانشجویان و با ارائه کارت دانشجویی، در یکی از سینماهای اراک را انجام و اعلام خواهیم کرد. »
در ابتدا باید از مسئولان نمایش این فیلم در دانشگاه اراک پرسید آیا این دوستان هرگز به سالن نمایش فیلم رفته‌اند؟ چون به طور قطع می‌توان گفت در هیچ جای دنیا هیچ فیلم سینمایی با چراغ روشن به نمایش گذاشته نمی‌شود.
تنها یکبار در جشنواره فجر سال 90 در سالن برج میلاد نمایش فیلم قلاده‌های طلا ابوالقاسم طالبی تقریبا چنین نمایشی داشت. به دلیل حاشیه های ایجاد شده درباره آن فیلم در زمان نمایش آن چراغ‌های سالن به شکل کامل خاموش نشد و با تنظیم نور داخل سالن تقریبا تمامی کسانی که در سالن بودند قابل تشخیص بودند و البته آن هم به دلیل شرایط خاص آن فیلم بود و آن زمان و از اقدامات گروه جواد شمقدری (رئیس وقت سازمان سینمایی).
حال برای نمایش فیلم اجتماعی مانند دارکوب خاموش نکردن چراغ‌ها به دلیل حضور خانم‌ها و آقایان در سالن واقعا نوبر است، آنهم در سالنی که با توجه به عکس‌ها معلوم است آقایان در طرف راست سالن نشسته اند و خانم‌ها در سمت چپ. یعنی در محل نشستن هم از همدیگر جدا هستند!
دانشجو علاوه بر شخصیت حقیقی یک شخصیت حقوقی دارد که در تمام دنیا جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست، حفظ این شان و مقام هم بر دانشگاه و متولیان آن واجب است و هم بر خود دانشجویان.
حضور دانشجویان هم در این سالن و تماشای فیلم با این شرایط چراغ روشن! هم بسیار جای تعجب دارد، چون حداقل واکنش آنها به این بی احترامی می‌توانست ترک سالن باشد، آیا به دلیل خاصی در سالن مانده‌اند یا از ترس اتفاقات بعدی سالن را ترک نکرده اند؟
نکته مهمتر از همه این موارد این است که نمایش این فیلم بدون رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان فیلم و با استفاده از نسخه نمایش خانگی آن، عمل مجرمانه و قابل پیگرد است.
طبق گفته تهیه کننده فیلم برای نمایش آن هیچ هماهنگی و کسب اجازه ای با صاحبان فیلم صورت نگرفته است پس باید از متولیان این اقدام فرهنگی پرسید آیا خاموش کردن چراغ در زمان نمایش فیلم عملی مضموم است یا ترویج و آموزش سرقت فرهنگی توسط یک نهاد آموزشی و به بهانه‌ی کار فرهنگی؟
انصافا انجام ندادن کار فرهنگی به این شکل، بسیار بهتر است تا برپایی چنین موقعیت تاسف آور و مضحکی که هر کسی را از شنیدن هر اقدام فرهنگی بیزار ‌کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

این ستاره‌ها از زندگی خصوصی شان هیچی نمی‌گویند

ستاره اسکندری: صحیح‌ترین رویدادها از ریشه و فرهنگ ما برمی‌خیزد / سوزن دوزی هنری به شدت جذاب است / اجرای نمایش زنده بافت پارچه توسط گروه "تار اول" در جشنواره مد و لباس فجر

اجرایی که از مدیوم نمایش فاصله گرفته است / نگاهی به نمایش "گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب" به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی

نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران افتتاح شد / رونمایی از 4 کتاب سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

یک نمایش عروسکی بسیار جذاب و دیدنی / نگاهی به نمایش عروسکی "تصعید" به کارگردانی و طراحی محمد صاحبی

گروه نقاشان سپند در گالری دیدی / نمایشگاه نصرالهی، جابلو و اعظم‌زاده در خاص‌ترین موزه ایران

زمان پخش اولین قسمت برنامه «عصر جدید» اعلام شد

«پوران شریعت‌رضوی» همسر دکتر علی شریعتی درگذشت

توضیح معاون سیما درباره دستمزد گلزار و فراستی

شکل‌گیری موسیقی راک در ایران و سرگذشت نوجوانی علاقه‌مند به موسیقی / نگاهی به دو مستند "اسکورپیو" و "فریاد رو به باد"

"30 سالگی" شهاب مظفری در برج میلاد / شب عاشقانه‌های گروه سون

نگرشی کلی به موضوع و ساختار / نگاهی به نمایش خیابانی "خرس‌های پاندا" به نویسندگی و کارگردانی رضا ملکی

جشنواره بین‌المللی فیلم شهر فراخوان داد

نمایشی نوجوانانه برای باز کردن گره‌های ارتباطی میان والدین و فرزندان / روایت مهدی فرشیدی سپهر از نمایش "پدرآن" و حضور در جشنواره تئاتر فجر

تقدیر دبیرخانه تئاتر فجر از پیشکسوت تئاتر ایلام / سهم استان‌ها و تئاتر ملل از پنجمین روز جشنواره‌ سی و هفتم / 24 نمایش صحنه‌ای، شش تئاتر خیابانی و پنج اثر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی

خرس طلای افتخاری جشنواره برلین برای شارلوت رمپلینگ / نمایش فیلمی درباره پیامدهای انقلاب فرهنگی در چین

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تهران آغاز شد / ابتکار: بخش طراحی باید با سلیقه بازار مخاطب همخوانی داشته باشد / پاک‌بین: باور کنیم پوشاک مقوله بزرگ هویتی و فرهنگی است

دیتر کومل یا اساطیر همچنان زنده / جُستاری پیرامون حضور کارگردان‌های به نام در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نمایش ویکتور وازارلی در ژرژ پمپیدو / عکس

نتفلیکس نسخه سینمایی «بریکینگ بد» را پخش می‌کند

اولین تصاویر از دختر سام درخشانی

چهره‌های ایرانی در روز ولنتاین/ تصاویر

از گروه رستاک تا فریماه قوام‌صدری و مجید کیانی و "بزم رزم" / برنامه سومین روز جشنواره موسیقی فجر

نگاهی به ملاک‌های داوری آثار در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر / مدسازی ملی و قابلیت اجرا و تولید انبوه

سامان خلیلیان: در "عند از مطالبه" به شدت از شعار پرهیز کردیم / حواشی زندگی یک شهید در جشنواره تئاتر فجر

"ریست" با رضا بهبودی کلید می‌خورد

نگاه هنرمندانه به ناهنجاری‌های جامعه / روایت هایده ایازی از نمایشگاه "عشق عنکبوتی" در گالری دلگشا

انتشار "عروسک‌خانه" هنریک ایبسن / نمایشنامه‌ای که با فیلم "سارا" داریوش مهرجویی پیوند بینامتنی دارد

برگزاری نشست مزاج و معماری در پژوهشکده فرهنگ

آنسامبل آتلاس و روایتی از آثار آهنگسازان ایرانی

طنین موسیقی باروک در تالار رودکی

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

جنگ از منظری تازه / تئاتر با تار و پود جامعه مریوان گره خورده است / روایت فاتح بادپروا از نمایش "دختر سطلی" و جشنواره تئاتر فجر

روایت نرگس آبیار از سوزن‌دوزی‌های شگفت انگیز سیستان و بلوچستان

حسینی: گستره ایران‌زمین کلکسیون نادری از البسه و فرهنگ‌های پوشش است / پیام معاون امور هنری به جشنواره مد و لباس فجر

از نورگل یشیلچای تا حامد همایون روی پرده سینما

اعتراض دسته‌جمعی فیلمسازان درجه یک به آکادمی اسکار

معاون هنری وزیر ارشاد به تماشای نمایش "پدران" نشست

برگزاری 20 کارگاه آموزشی و نشست تخصصی در بخش بعلاوه فجر

نمایش گسترده مد در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر / تداوم اهداف جشنواره در مدرسه عالی هنر / درخشش سوزن دوزی بلوچ در قلب مد ایران

کارگاه طراحی تا اجرا در بخش تجاری مد و لباس" برگزار شد / انتقال تجربیات ایتالیایی‌ها به طراحان ایران

یادبود لطفی و ابتهاج در دومین شب جشنواره موسیقی فجر / سایه ارغوان و همنوازان سایه با دو خواننده اجرا کردند

اجرای ارکستر سازهای ملی ایران با آواز وحید تاج / از "موج" تا "بهار من"

کلاوس پیمان یا کنش‌مندی پایدار برشت / جُستاری پیرامون حضور کارگردان‌های به نام در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

اجرایی نمایه‌ای و تا حدی ناقض / نگاهی به نمایش "خورشید از حلب طلوع می‌کند" به قلم ابو باسم حیادار و کارگردانی کوروش زارعی

اعلام برنامه‌های نمایشگاه کتاب "دفاع مقدس"

یک کمدی سیاه کلامی و روایی / نگاهی به نمایش "تناسخ، سه تا سی و پنج تومن" به نویسندگی و کارگردانی امیرعلی نبویان

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوسالانه "غزل حسین منزوی"

تناقض‌های آقای کارگردان

جشنواره‌های بزرگ فیلم‌های کمدی را کمتر تحویل می‌گیرند