آریا بانو

آخرين مطالب

از چیستا و آوای مهربانی تا نوشه، پری زنگنه و راستان / نگاهی به اجراهای بانوان از ابتدای سال 97 تاکنون فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بانوان فعال در حوزه موسیقی در چند سال اخیر با وجود محدودیت‌های فراوان حضور پررنگ‌تر و موفق‌تری در این عرصه داشته‌اند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: از دهه‌ 1370 که موسیقی بخصوص در ژانر پاپ در ایران شکل جدی‌تر به خود گرفت، حضور بانوان در موسیقی نیز به‌صورت جدی مطرح شد و در ادامه به‌صورت گروه کر یا نوازنده گیتار و سازهای کلاسیک روی صحنه‌های کنسرت در آن زمان ظاهر شدند.
باگذشت زمان این فعالیت‌ها شکل جدی‌تر و رسمی‌تر به خود گرفته و کم‌کم بحث آواز بانوان برای اجراها به میان آمد که در ابتدا با مخالفت جدی روبه‌رو شد، اما زمانی که صحبت اجرا برای صرفاً بانوان جزو تبصره آن قرار گرفت این مبحث نیز به شکل معمول خود جریان پیدا کرد که تا به امروز ادامه دارد.
گرچه در چند سال اخیر برخی مشکلات برای حضور بانوان در برخی شهرها ایجاد می‌شود، اما در نهایت این مشکل نیز به‌مرورزمان مرتفع شده و این روزها شاهد حضور چشمگیر این افراد در موسیقی هستیم.
کنسرت‌های بانوان در تهران معمولاً شلوغ است و پرمخاطب بوده و اکثر بلیت‌ها در روز‌های ابتدایی عرضه به فروش می‌رسد. در کنسرت‌های مختص بانوان، فروش اینترنتی بلیت توسط سامانه‌های رسمی عرضه‌کننده بلیت خواهد بود و شما برای مواجه نشدن با پیغام SOLD OUT، بهتر است در اولین فرصت نسبت به رزرو بلیت کنسرت موردنظر خود اقدام کنید.
در ادامه این گزارش مروری بر تعدادی از اجراهای بانوان موسیقی از ابتدای سال تا به امروز داشته‌ایم:
کنسرت گروه بهار‎آفرین در نیاوران
گروه موسیقی بهار‎آفرین اول اردیبهشت‌ماه برای اجرا در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت.
در این کنسرت قطعاتی از ساخته‎های هنرمندانی همچون مین‎باشیان، روحانی و خرم همچون خوش امدی، شکوفه‌ها، گل سنگ، بازامدی و ... اجرا شد. همچنین بخش‎هایی از برنامه گروه موسیقی "بهار‎آفرین" به اجرای ترانه‎های محلی و فولکلوریک اختصاص‌یافته بود.
اعضای گروه موسیقی "بهار‎آفرین" عبارتند از: بهاره میرزاآقا (سرپرست گروه و خواننده)، نیوشا بریمانی (کمانچه)، مینو قاسم‎پور (قانون)، رخساره رستمی (عود)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، غزل مهدوی (پیانو)، عسل ملک‎زاده (پرکاشن)، مهرناز دبیر‎زاده (تنبک)، مارال خلیلی (دف، دایره، بندیر).
کنسرت آوای مهربانی در تالار وحدت
کنسرت موسیقی آوای مهربانی به سرپرستی و خوانندگی سهیلا پورگرامی چهارم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت روی صحنه رفت.
در این گروه، سهیلا پورگرامی خواننده، مینو قاسمپور (قانون)، رخساره رستمی (عود)، سوگل ضامنی (تار)، طراوت بابا خانلو (فلوت)، سحر شاطریان (پرکاشن)، هنگامه غفوری (گیتار بیس) و فروغ فضلی (پیانو) به هنرنمایی پرداختند.
گروه موسیقی چیستا در فرهنگسرای نیاوران
کنسرت موسیقی چیستا به سرپرستی و خوانندگی میشکا سیلانی ششم اردیبهشت‌ماه در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه حضور پیدا کردند.
این گروه که در سبک سنتی ـ کلاسیک فعالیت خود را از سال 95 آغاز کرد، در کنسرت خود 24 قطعه را در دو بخش شور و اصفهان اجرا کردند که بخش شور شامل چهار تصنیف به همراه چند قطعه چهارمضراب و آواز و بخش اصفهان نیز شامل پنج تصنیف و قطعات ضربی و آوازی بود.
اعضای گروه موسیقی چیستا عبارتند از: نیتا مجلسی (پیانو)، فاطمه سید محمود (تنبک)، الهام کریمی جبلی، مهرزاد خسروی، خورشید معلم، شیما الله یاری، نازنین خسرویان، الهه یزدانی و آرام رییسی (ویولن)، عسل خردیار (فلوت)، نعیمه روحانی (سنتور)، نازنین خالصی (تار)، فریبا مهرپور (قیچک آلتو)، سوگند عباسی (پرکاشن).
اجرای گروه ترنج در فرهنگسرای نیاوران
گروه موسیقی ترنج ، به سرپرستی مریم نیک‎بین و تهیه‌کنندگی گروه فرهنگی هنری آریا اول تیرماه در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت.
در بخش اول این کنسرت قطعات خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی با پیانو و آوای مریم نیک‌بین و همراهی گروه ترنج به اجرا درآمد و در بخش دوم این کنسرت قطعات محلی با گویش‎های کردی، لری، خراسانی، جنوبی، شمالی، آذری، شیرازی با همراهی حرکات فولکلور و آیینی گروه "مهرگان" به طراحی و سرپرستی مهرنوش مهرین فر برای مخاطبان اجرا شد.
اعضای گروه موسیقی ترنج عبارتند از: نغمه اعلامی (سنتور)، سونیا نظامی (کمانچه)، آنیتا صادقی (تار)، مارال خلیلی (دف، دایره، تمپو)، سمیرا مهر افشا (تمبک، نقاره آذری)، مریم نیک‌بین (خواننده و نوازنده پیانو)
آتلا و دست افشان روی صحنه رفتند
موسیقی نمایش تلفیقی دو گروه آتلا و دست افشان جمعه بیست و سوم تیر در تالار وحدت اجرا شد. این برنامه با همکاری گروه نمایشی آتلا به سرپرستی مرجان مبینی مهوار و گروه موسیقی دست افشان به سرپرستی زهره عشقی و با تلفیق موسیقی سنتی ایران و نمایش آیین‌های فولکلور ایرانی برگزار شد.
گروه آتلا از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون اجراهای بسیاری را در داخل و خارج از کشور در جهت معرفی بخشی از فرهنگ و هنر باستانی و اصیل ایران به هم‌وطنان و جامعه بین‌الملل - مربوط به حوزه پوشش، حرکات و موسیقی فولکلور– روی صحنه برده است.
در این برنامه آتلا متشکل از سمیه شوقی (روایتگر)، یاسمین نصیری (طراح حرکات فولکلور) و مرجان مبینی (تهیه‌کننده و کارگردان) به همراه گروه حرکات در دو بخش بزرگ‌سالان و اندک‌سالان آیین‌های فولکلور ایرانی (قجری)، آذربایجانی، تاجیکستانی، کوردی و افغان را روی صحنه برد.
گروه موسیقی دست افشان نیز از سال 70 به سرپرستی زهره عشقی خاص در زمینه موسیقی کلاسیک و فولکلور فعالیت خود را آغاز کرد.
زهره عشقی (خواننده)، آزاده امیری (تار)، الهه موسوی (فلوت)، مریم منظوری فرد (پیانو)، مریم عباس زاده (سازهای کوبه‌ای) نوازندگان گروه دست افشان هستند و مهین هنردوست، منصوره احمدی، هایده ریاحی، غزاله تهرانی، مریم محقق و بهاره محمودیان اعضای کر این گروه را تشکیل می‌دادند.
در بخشی از این اجرا موسیقی نواحی ایران شامل مازندرانی، گیلانی، شیرازی، بوشهری و کردی نواخته شد. قطعات اجرایی نیز از آثار اساتید بزرگی چون همایون خرم، علی تجویدی، علی اکبر شیدا و احمد عاشورپور انتخاب شدند. همچنین در بخش دیگری از کنسرت قطعاتی از آلبوم پیش روی گروه دست افشان به آهنگسازی زهره عشقی خاص اجرا شد.
کنسرت موسیقی رباب در نیاوران
گروه موسیقی سنتی رباب به سرپرستی و خوانندگی معصومه حسین زاده تنباکویی 29 تیرماه در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفت.
در این کنسرت که به موسیقی عرفانی اختصاص داشت اشعار شاعران بنامی همچون مولانا، حافظ و شهریار و ساخته‎هایی از آهنگسازانی چون جلیل شهناز و ... برای مخاطبان اجرا شد. این کنسرت به همراهی حرکات آیینی بود که طراحی حرکات آن را نازیلا جلیل‎زاده بر عهده داشت.
اعضای گروه موسیقی رباب عبارتند از: شیوا قهرمان‎نژاد (تار)، مینو اصحابی (کمانچه)، غزاله تهرانی (سنتور)، افسانه احمدی یکتا وعفت معدن کار (دف)، فتانه قاسمی (روایتگر)، مریم خرم‎شاهی (گوینده)، معصومه حسین‎زاده (آواز).
نوای گروه موسیقی هناره در فرهنگسرای نیاوران
قطعاتی از محمدرضا لطفی و داریوش طلایی توسط گروه موسیقی هناره 10 مرداد در فرهنگسرای نیاوران نواخته شد.
گروه موسیقی هناره در این برنامه به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی، و مقامی کردستان پرداخت. بخش فارسی این کنسرت در دستگاه ماهور و با اجرای قطعاتی ساخته داریوش طلایی و محمدرضا لطفی بود. تصنیف‌های قدیمی نیز در این اجرا با تنظیم و رنگ‌آمیزی جدیدی اجرا شد. بخش دوم این اجرا دربرگیرنده قطعات کردی بود که در دستگاه شور آغاز شد و در میانه مقام‌گردانی به دستگاه سه گاه داشت و درنهایت در دستگاه شور فرود آمد.
اعضای گروه موسیقی هناره عبارتند از: مرجان راغب (سرپرست و نوازنده سنتور)، باران رضایی (خواننده)، بهنوش کاظمی (کمانچه)، گلناز خلیلی (تار)، سارا زمردی (تنبک)، صبا ذوالفقاری (دف)، محسن طاهری جم (مدیر اجرایی).
اجرای تابستانه گروه نوشه در تالار وحدت
گروه نوشه به سرپرستی نیوشا بریمانی 12 مرداد در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
در این اجرا نیوشا بریمانی به‌عنوان سرپرست، رهبر گروه نوشه و نوازنده کمانچه، بهاره میرزا آقا (خواننده)، مینوقاسم پور نوازنده (قانون)، رخساره رستمی (عود)، غزل مهدوی (پیانو)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، عسل ملک زاده (پرکاشن) و مارال خلیلی (دف) همچنین نوازندگان میهمان نگین سریر (پیانو)، غزل آخوندزاده (پیانو)، لیانا شریفیان (نی انبان)، سمیرا مرکب سازی (آکاردئون) و گروه هفتاد نفره سازهای کوبه‌ای سرمست به سرپرستی عسل ملک زاده به هنرنمایی پرداختند.
اجرای گروه موسیقی دات به سرپرستی شهره سلطانی
گروه موسیقی دات به سرپرستی و خوانندگی شهره سلطانی 22 و 23 مردادماه در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفت. در این کنسرت عباس لطیفی تنظیم قطعات را بر عهده داشت، این در حالی است که دکلمه اشعار را شهره لرستانی و شبنم قلی خانی اجرا کردند.
گروه دات در کنسرت خود قطعاتی با مضامین اجتماعی از قبیل محیط‌زیست، مسائل زنان را برای مخاطبان اجرا کرد. بخش دیگر کنسرت به اجرای قطعه‌های نوستالژیکی همچون "شهر خالی"، "به رهی دیدم" اختصاص‌ داشت.
طراوت باباخانلو نوازنده فلوت، مهشید خیرالدین نوازنده پرکاشن، مهتاب فتح‌الله نوری نوازنده گیتار، سحر شاطری نوازنده درامز، نگین پارسا نوازنده گیتار الکتریک، خزر چکاوک نوازنده پیانو، هنگامه غفوری نوازنده گیتار بأس، بهروز پناهنده تهیه‌کننده، کیارش حسن‌زاده و مهتاب رخصتی مدیر اجرایی گروه اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دادند.
پری زنگنه در فرهنگسرای نیاوران
پس از دو سال سکوت، کنسرت پری زنگنه 20 آبان در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این کنسرت نازلی بخشایش به‌عنوان نوازنده پیانو، پری زنگنه را همراهی کردند.
بخشی از این کنسرت به بازسازی خاطرات آهنگین اختصاص داشت. همچنین در بخش دیگر کنسرت آثار کلاسیکی اجرا شد که آهنگسازان مطرح با توجه به جنس صدای پری زنگنه برای این خواننده ساخته‎ بودند. پری زنگنه ازجمله خوانندگانی است که آهنگسازان بنامی همچون بابک بیات، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، تورج شعبانخانی و علیرضا افکاری با توجه به ویژگی‎های منحصربه‌فرد صدای وی قطعاتی را خاص این هنرمند ساخته‎اند. در این کنسرت نازلی بخشایش به‌عنوان نوازنده پیانو، پری زنگنه را همراهی کرده‌اند.
راستان و گلبانگ در تالار وحدت به صحنه رفتند
گروه موسیقی گلبانگ به سرپرستی و آهنگسازی بهناز ذاکری و خوانندگی علیرضا وکیلی منش، سوم آذر در تالار وحدت اجرا کرد. در این اجرا موسیقی دستگاهی ایرانی (در دستگاه همایون و مایه دشتی) توسط هنرمندان گروه نواخته شد.
در این کنسرت بهناز ذاکری: سرپرست و آهنگساز و نوازنده سنتور، علیرضا وکیلی منش: آواز، آوا پازوکی: همخوان، نازیلا لقاء: نوازنده تار و همخوان، مرتضی صنایعی: نوازنده نی و همخوان، آزاده لقاء: نوازنده کمانچه و همخوان، جلال پورسعید: نوازنده بم تار، دف و همخوان، سعید بهرامی: نوازنده عود و همخوان، کامران یعقوبی: نوازنده تنبک و همخوان هنرنمایی کردند.
اجرای گروه موسیقی ترنج در فرهنگسرای نیاوران
گروه موسیقی ترنج به سرپرستی مریم نیک‎بین، و تهیه‌کنندگی گروه فرهنگی هنری آریا، سوم آذرماه در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفت.
در بخش اول این کنسرت قطعات خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی با پیانو و آوای مریم نیک‌بین و همراهی گروه "ترنج" به اجرا درآمد. در بخش دوم این کنسرت قطعات محلی با گویش‎های کردی، لری، خراسانی، جنوبی، شمالی، آذری، شیرازی با همراهی حرکات فولکلور و آیینی به طراحی و سرپرستی مهرنوش مهرین فر برای مخاطبان اجرا شد.
اعضای گروه موسیقی ترنج عبارتند از: نغمه اعلامی (سنتور)، سونیا نظامی (کمانچه)، آنیتا صادقی (تار)، مارال خلیلی (دف، دایره، تمپو)، سمیرا مهر افشا (تنبک، نقاره آذری)، مریم نیک‌بین (خواننده و نوازنده پیانو).
راستان در تالار وحدت
گروه موسیقی راستان به سرپرستی آزاده امیری و خوانندگی فاطمه ساغری چهارم آذر در تالار وحدت کنسرت اجرا کردند.
در این کنسرت قطعات؛ افتخار آفاق از عارف، رنگ سه گاه از درویش خان، مکن ای دوست و نبود ز رخت قسمت ما غیر نگاه از شیدا، ازغم عشق تو از علی اکبر خان شیدا، سرو بلند از پرویز مشکاتیان، رنگ ازموسی معروفی، چنان مستم از محمد رضا لطفی، خزان و بیا ساقی از حسین علیزاده، رفتم در میخانه از عارف قزوینی و آهنگ محلی به قربون خم زلف سیاهت توسط هنرمندان گروه نواخته شد.
مریم ملأ: نوازنده تنبک، لیلا ظهیرالدینی: نوازنده عود، مهزاد خردمند: نوازنده کمانچه و صبا رمضان:نوازنده دف در این اجرا هنرنمایی کردند.
اجرای گروه شیوا در نیاوران
کنسرت گروه موسیقی شیوا به سرپرستی و خوانندگی منصوره فریور شنبه 17 آذر ساعت 20 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در این کنسرت قطعات خاطره‎انگیزی همچون "خزان"، "خوشه‎چین"، "باز آمدی"، "سیمین‎بری" و... اجرا خواهد شد و بخش دیگر کنسرت به اجرای قطعات محلی آذری و کردی اختصاص داشت.
اعضای گروه موسیقی شیوا عبارتند از منصوره فریور (سرپرست و خواننده)، نیوشا بریمانی (رهبر ارکستر و نوازنده کمانچه)، مینو قاسم پور (نوازنده قانون)، نگین سریر (نوازنده پیانو)، نیلوفرابراهیمی (نوازنده فلوت)، ترگل خلیقی (نوازنده تار)، عسل ملک زاده (نوازنده دف و دایره)، مریم ملأ (نوازنده تنبک).

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه