آریا بانو

آخرين مطالب

تسویه بدهی‌های بانکی تأمین‌اجتماعی از محل تهاتر مطالباتش از دولت اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تأمین اجتماعی از شروع فرآیند تازه ای برای تهاتر مطالبات این سازمان از دولت در قالب برنامه ششم توسعه و بودجه سال جاری کل کشور خبر داد و گفت: این فرآیند با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک رفاه و سایر بانک ها در حال اجرا است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی نمکی در این باره اظهار کرد: در قانون بودجه سال 97 کشور ظرفیت‌هایی برای دریافت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت وجود دارد که پیگیری‌های لازم برای اجرای این قوانین در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در بند "ن" و بند "و" تبصره 5 قانون بودجه سال جاری کشور تهاتر بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه با مطالبات از دولت پیش‌بینی شده است. بر اساس بند "و" تهاتر در دو قالب اسناد خزانه نوع اول و اسناد خزانه دوم (تهاتر بدهی بانکی) اجرایی می‌شود.
وی درباره تهاتر اسناد خزانه اظهار داشت: برای دریافت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت در این روش، تدوین آئین‌نامه با همکاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی پیگیری شد و در نهایت این آئین‌نامه اجرایی به تصویب هیأت دولت رسید.
سرپرست معاونت اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی وصول مطالبات این سازمان از طریق اسناد خزانه نوع دوم را با همکاری بانک ها و بانک مرکزی قابل انجام دانست و گفت: سازمان تأمین اجتماعی از دولت مطالباتی دارد، از طرفی این سازمان به بانک‌ها بدهی دارد و بانکها نیز به بانک مرکزی بدهی دارند. براساس آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران تسویه این بدهی‌ها با اوراق خزانه نوع دوم انجام می‌شود.
دکتر نمکی گفت: با این کار بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت از طریق تهاتر بدهی این سازمان به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی تسویه می‌شود.
وی افزود: به منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت این قانون و دریافت بیشترین مطالبات ممکن، تهاتر بین بانکی نیز بر اساس آئین نامه مصوب هیأت وزیران در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.
وی ادامه داد: براساس آئین نامه مصوب هیأت دولت، بانکی که ما به آن بدهکار هستیم علاوه بر تهاتر مستقیم(بدهی مستقیم آن بانک به بانک مرکزی)، امکان استفاده از ظرفیت تهاتر بین بانکی (بانک های بدهکار به بانک مرکزی) را نیز خواهد داشت.
سرپرست معاونت اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سازمان تأمین اجتماعی برای انجام این تهاتر پیگیری‌های گسترده‌ای صورت گرفته و این مسیر تازه‌ای جهت همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی برای دریافت مطالبات این سازمان از دولت است.
دکتر نمکی اظهار داشت: در سال های 95 و 96 حدود 9000 میلیارد تومان از بدهی ها را از طریق اوراق تسویه نوع اول تهاتر کرده‌ایم. تهاتر بدهی ها از طریق این اوراق بین سازمان تأمین اجتماعی و دولت انجام شده است و بانکی در بین نبوده است. بخشی از آن مربوط به بدهی‌های سازمان به دولت و بخشی نیز مربوط به بدهی شرکت‌های تابعه سازمان به دولت بود.
وی درباره تهاتر بدهی شرکتهای تابعه سازمان تأمین اجتماعی گفت: پذیرش دیون شرکت‌ها با مکانیزمی انجام شده است تا درآینده مبالغ آن به سازمان بازگردد. به نحوی که از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 1500 میلیارد تومان از این مطالبات از شرکتهای تابعه دریافت شده است.
دکتر نمکی ادامه داد: به شرکتها کمک شده است تا بدهی های خود را با تأخیر پرداخت کنند و نوعی استمهال برای آنان درنظر گرفته‌ایم و مزیت دیگر این است که ترکیبی از بازپرداخت نقدی و افزایش سرمایه برای شرکت‌ها ایجاد شده است و سازمان نیز از این طریق مطالبات خود از دولت را نقد کرده است و در شرایطی که سازمان به پول نقد نیاز دارد این نقدینگی تأمین می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، وی تأکید کرد: در سال جاری نیز با ادامه این فرآیند در قالب بند "و" از همین تجربه استفاده شده است. شرکت‌هایی که در قالب بند "و" بدهی های آنان تسویه می‌شود باید این مبالغ را در آینده به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند و مکانیزم پرداخت نیز به صورت ترکیبی از افزایش سرمایه و نقد خواهد بود.
دکتر نمکی افزود: تا به حال بیش از 3 هزار میلیارد تومان از ظرفیت بند "و" تبصره 5 بودجه کل کشور از طریق بند "و" تبصره 5 بدهی‌های بانکی سازمان با مطالبات از دولت تسویه شده است که پیش بینی ارقام بالاتر از این مبلغ نیز برای تهاتر بدهی‌های بانکی در حال پیگیری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!