آریا بانو

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد

مثبت و منفی های مهریه های بالا و پایین اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - زنجان - مهریه پشتوانه ای برای خانم هاست که اگر شکل منطقی و درست آن تعیین شود، می تواند پایداری زندگی زوجین را رقم بزند اما گاهی کارکرد منفی آن خودنمایی می کند، لذا ایرنای مرکز زنجان در میزگردی به بررسی معضلات مهریه های بالا و منطقی ترین روش تعیین این پشتوانه پرداخته است.

به گزارش ایرنا، مهریه و مسائل پیش روی آن در زمان حاضر با افزایش قیمت سکه به یکی از دغدغه‌های اصلی زوج ها و خانواده های آنان تبدیل شده است.
رواج چشم و همچشمی ها نیز موجب شده است تا دختران مهریه های نجومی را از همسران آینده خود طلب کنند که اغلب این میزان مهریه ها با توان مالی زوج ها همخوانی ندارد و این موجب تعارضاتی می شود که گاه زندگی های در شرف تشکیل را با مشکل مواجه کرده و در مواقعی آن را در همان مراحل ابتدایی متوقف می کند.
چه بسیار هستند مردانی که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه تعیین شده در زندان بسر می برند که این نیز به معضلی تبدیل شده است که بسیاری از آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.
در این میان نیز هستند زنانی که با مهریه های بسیار پایین و یا بخشش مهریه های خود پس از زندگی مشترک به مشکلاتی افتاده اند که از عهده حل آن بر نمی آیند از این رو باید راهی منطقی و درست برابر با حقوق زن و مرد درباره مهریه اعمال شود تا حقی از دیگری در پرداخت آن ضایع نشود و از طرفی نیز بتواند ضامن زندگی مسالمت آمیز برای زوجین شود.
بر همین اساس ایرنای مرکز زنجان در مورد لزوم وجود مهریه، معضلات مهریه های بالا و منطقی ترین روش تعیین پشتوانه برای زن، میزگردی را با حضور سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان، یکی از اعضای هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان و جامعه شناس و مدرس دانشگاه برگزار کرد.
** مهریه پشتوانه است
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان با اشاره به فلسفه مهریه گفت: این حق پشتوانه ای برای خانم محسوب می شود تا در آینده اگر برای وی مشکلی پیش آمد بتواند از حق خود دفاع کند چرا که زن به لحاظ حقوقی هیچ پشتوانه ای به جز مهریه ندارد.
حجت الاسلام قادر احمدی اظهارداشت: در کنار مهریه، نفقه و اجرت المثل نیز وجود دارد اما به اندازه ای نیست که خانم را از مشکلات مالی نجات دهد، بنابراین در طول تاریخ مهریه پشتوانه ای برای زن بوده و از طرفی نیز طلاق در اختیار مرد قراردارد تا یک زندگی جریان داشته باشد.
وی یادآوری کرد: برخی مواقع خانم از این پشتوانه استفاده می کند تا به حق و حقوق خود برسد.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان با تاکید بر اینکه مهریه برای خانم کسب و منبع درآمد نیست، تاکید کرد: هیچ خانمی مهریه را برای این مهم لحاظ نمی کند.
حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه از طرفی مهریه به نوعی پشتوانه مالی برای آینده یک زن است که اگر در زمان سالخوردگی همسرش فوت کرد، بتواند از آن استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: مهریه علاوه بر پشتوانه مالی برای خانم، اهرم فشاری برای ادامه زندگی است تا مرد به راحتی در مواقع بروز مشکلات پیش پا افتاده در زندگی به طلاق فکر نکند و زندگی مشترک خود را ادامه دهد.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان به شروط ضمن عقد اشاره کرد و ادامه داد: همه این شرط ها برای مرد بازدارنده است تا در استمرار و پایداری زندگی خود تلاش کند.
حجت الاسلام احمدی افزود: ازدواج مجدد بدون اجازه زن، عدم پرداخت نفقه و داشتن سوء رفتارهای معاشرتی موجب ایجاد حق طلاق برای خانم می شود.
وی ادامه داد: همه این عوامل از مقوله های بازدارنده برای مرد است و از طرفی نیز همسر مواردی برای دفاع از خود در دست داشته باشد اگر یکی از این مقوله های بیان شده انجام شود، خانم مهریه را مطالبه می کند.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان گفت: بر اساس قانون، مهریه می تواند هر مبلغ کم یا زیاد و یا هر چیزی باشد که طبق توافق طرفین ثبت شده است.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: فتوایی داریم که اگر مهریه زیاد باشد غیرعقلانی است چرا که مرد توان پرداخت و تامین آن را ندارد که این توافق که زوجین در روز اول زندگی بر سر آن به توافق می رسند عملی نیست.
وی با بیان اینکه مهریه ربطی به اسلام ندارد چرا که از احکام امضایی اسلام به شمار می رود و الزام آور نیست و در زمان پیامبر اسلام(ص) لحاظ شد و با توجه به اینکه مناسب بود، نهادینه شده است.
** مهریه ربطی به عقد ندارد
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان تاکید کرد: مهریه ربطی به عقد ندارد چون امکان دارد عقدی جاری اما مهریه ای تعیین نشود و یا در آینده مشخص شود.
حجت الاسلام احمدی افزود: در زمان پیامبرگرامی اسلام(ص) مهریه نقد و در همان لحظه قابل پرداخت بود در حالیکه در زمان حاضر همه ازدواج ها نسیه است و پرداخت مهریه ای انجام نمی شود.
به گفته وی، یکی از اشکالات اساسی تعدیل مهریه در این است که زن پشتوانه خود را از دست می دهد و سالانه یک سکه دریافت می کند.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان گفت: در آینده سنگینی مهریه موجب می شود هیچ ارثیه ای از طرف پدر برای فرزندان باقی نماند و همه اموال وی به عنوان مهریه زن به همسر برسد.
حجت الاسلام احمدی یادآوری کرد: در گذشته از ارث پدری گفته می شد درحالیکه در آینده اگر پدر فوت کند همه اموال وی به عنوان مهریه به همسرش داده می شود و فرزندان بعد از فوت مادر از ارث مادری به جای ارث پدری خواهند گفت.
وی متذکر شد: ما می توانیم روشی جایگزین روش فعلی مهریه داشته باشیم که آسیب های زمان حاضر همچون زندان را نداشته و خانم نیز دغدغه ای از این بابت نداشته باشد.
** روز عقد مهریه ای تعیین نشود
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان با تاکید بر اینکه روشی آسان برای مهریه و به نفع خانم و آقا وجود دارد که باید قانون آن را تصویب کند، خاطرنشان کرد: روز اول عقد دائم مهریه ای ثبت و تعیین نشود و از طرفی حق طلاق برای خانم داده شود.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: خانم و آقا روز عقد به توافق برسند از امروز هر اموالی که در زندگی مشترک آنها وجود داشت و افزایش یافت به طور مساوی بین آنها تقسیم شود.
وی اضافه کرد: در این نوع مهریه، هر زمان که منجر به فوت یکی از طرفین و یا طلاق شد دارایی تقسیم می شود.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان گفت: در این صورت زوجین با تلاش می توانند دارایی را در طول زندگی افزایش داده و در آینده چنانچه فوت و یا طلاقی حادث شد، اموال بین هر 2 تقسیم می شود.
حجت الاسلام احمدی به طلاق های صوری نیز اشاره کرد و افزود: در این نوع طلاق ها خانمی برای گرفتن مستمری پدر خود و یا معافیت فرزندان از خدمت سربازی این کار را انجام می دهند که این مسائل نیز باید به طور ریشه ای حل شود.
** در ثبت اموال به نام همسر دقت کنید
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان گفت: مهریه باید متعادل و بر اساس عرف جامعه باشد و در زمان حاضر با چنین شرایط اقتصادی 50 سکه برای مهریه خانم متعادل است.
حجت الاسلام احمدی، منطقی ترین مهریه را اموال نصف نصف کردن دانست و افزود: سکه های زیاد با چنین شرایط اقساطی و تعدیل آن( سالانه یک سکه) منطقی نیست که بالا باشد.
وی متذکر شد: اموالی که از طرف مردها به نام همسرشان ثبت می شود باید دقت شود و در گوشه ای این سند جمله" قسمتی از مهریه خانم" قید شود.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان گفت: متاسفانه در بسیاری از پرونده ها مشاهده می شود که سه دانگ از اموال مرد به نام خانم بوده و علاوه بر آن مهریه نیز مطابله می شود.
** به عندالمطالبه و عندالاستطاعه مهریه توجه شود
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: مهریه ای که عندالمطالبه ثبت شود خانم هر زمانی می تواند آنرا مطالبه کند اما در مهریه ای که عندالاستطاعه است ضمانت اجرایی کیفری(زندان) ندارد چون که بر اساس توانایی مالی مرد پرداخت می شود و از طرفی دینی است که باید ادا شود.
وی تاکید کرد: در برخی از خانواده ها که به طور معمول خانواده عروس ادعا دارند چه کسی مهریه گرفته و داده است،پس باید عندالاستطاعه ثبت شود.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان گفت: کسانی که معنای حقوقی عندالاستطاعه و عندالمطالبه را نمی دانند اگر ندانسته بنویسند، ظلم است.
** می توان بندی به شروط ضمن عقد اضافه کرد
حجت الاسلام احمدی اضافه کرد: بر اساس قانون ما اگر خانم مرتکب جرم اخلاقی شود مهریه به وی تعلق می گیرد اما این مورد در برخی از کشورهای غربی یا در قانون بعضی از ادیان در ایران وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در قانون این ادیان اگر خانم مرتکب جرم اخلاقی و منافی عفت شود، هیچ مهریه ای به وی تعلق نمی گیرد.
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان با بیان اینکه این قانون بازدارنده خوبی است، اظهارداشت: چنانچه این مهم در قانون ما هم بود، برخی افراد نه تنها همسر خود را با مهریه زیاد بلکه با دیگر موارد غیر اخلاقی نیز تحت فشار قرار نمی دادند.
حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: زوج ها می توانند این مهم را " اگر خانم مرتکب جرم اخلاقی و منافی عفت شد" در شروط ضمن عقد ثبت کنند، تا در حادث شدن آن، مهریه ای به وی تعلق نگیرد و باید سایر شروط ضمن عقد به درستی و با دقت هرچه بیشتری خوانده شود.
** مهریه بالا هیچ ارزشی ندارد
سرپرست دادگاه خانواده استان زنجان متذکر شد: بعداز این و بر اساس قانون فعلی و بخشنامه ابلاغی از سوی قوه قضائیه مهریه بالا ارزشی ندارد.
حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: اگر قرار باشد هر 10 ماه یک سکه بر اساس توانایی مرد به خانم پرداخت شود با این شرایط تعدیل و تقسیط، مهریه کامل به خانم نمی رسد چون عمر شخص به زمان پرداخت آن کفاف نمی دهد.
** مهریه باید به سمت کارکرد مثبت برود
یکی از اعضای هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: مهریه کارکردهای منفی و مثبتی دارد اما اگر از سنگین بودن آن جلوگیری و با شرایط روز بروز رسانی نشود جنبه منفی آن را بیشتر می کند.
دکتر لقمان ابراهیمی با بیان اینکه موافق هستیم که مهریه پشتوانه ای برای زن است، اظهارداشت: به لحاظ روانشناسی از دید مثبت آن ایمنی روانی، عاطفی و هیجانی است که موجب پایداری در رابطه روجین می شود.
وی ادامه داد: با این نگاه که جنبه مادی مهریه برداشته شود تا جای خود را به عواطف، احساسات، حس مادرانه و پدرانه، برای رشد و پیشرفت زوجین بدهد تا نیازی به اهرم های به صرف مادی نباشد.
این عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: با ضرورت مهریه به این دلیل که به عنوان هدیه نگاه کنیم، می تواند مکانیزیم و نیرویی برای حفظ تعادل و توازن در خانواده و رابطه زوجین باشد که در ابعاد مختلف کمک کننده بوده و رابطه را از آسیب های موجود در جامعه که روز بروز در حال افزایش است، مصون بدارد.
ابراهیمی افزود: نمونه آن می تواند تعادل در قدرت باشد اگر این مهم به لحاظ حقوقی در دست یکی باشد، احساس بدی به طرف مقابل دست می دهد که در روانشناسی از آن به عنوان استرس و فشارهای روانی یاد می شود و این فشارهای روانی هر چه از نواحی مختلف بر زن یا مرد وارد و زیاد شود بروز واکنش هایی را به دنبال دارد.
وی یادآوری کرد: این واکنش ها در مقابله با فشارهای محیطی و روانی متاسفانه در اغلب موارد راهبردهای مقابله ای ناسازگار است.
این عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: تعیین مهریه پایین و یا زیاد از ابتدا تا پایان به لحاظ دیدگاه روانشناختی به ضعف های فردی و خانواده برمی گردد.
به گفته ابراهیمی، به لحاط علمی ازدواجی صحیح است که براساس فرهنگ، آداب و رسوم آن جامعه باشد و خارج از آن ایراد دارد چرا که خروج از تعادل می تواند منبع فشار تلقی شود و وقتی ایمنی عاطفی، پایداری رابطه به دلیل ضعف های فردی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی از بین می رود متاسفانه کارکردهای منفی مهریه به جای مثبت خود را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: مهمترین کارکرد منفی مهریه که از تبعات بالاست افزایش هزینه های روانی ازدواج است، وقتی که هزینه های روانی ازدواج به شدت افزایش می یابد.
این عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: معتقدم طلاق شناختی به دلیل عوامل متعدد از جمله مهریه بالا زمینه ساز طلاق عاطفی و توافقی می شود و پژوهش هایی که انجام می دهیم دلالت بر این قضیه دارد.
ابراهیمی تاکید کرد: به قطع عوامل متعددی موجب می شود کارکردهای مثبت مهریه جای خود را جنبه منفی آن بدهد و از پشتوانه بودن آن برای خانم خارج می شود.
وی با بیان اینکه مهریه بالا نیز گاهی به دلایل مختلف بخشیده می شود، افزود: طرف مقابل همسرش را آنقدر تحت فشار روانی قرار می دهد تا مهریه بخشیده شود و این مساله متاسفانه آسیب هایی است که با آن مواجه هستیم.
** عوامل فردی و هوش هیجانی در تعیین میزان مهریه دخیل است
این عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: عوامل فردی و هوش هیجانی دخیل در مهریه از ابتدا پایین است و مهارت ارتباطی ضعیفی با هم دارند که موجب توافق های نخست برای مهریه بالا می شود چون هوش هیجانی پایین شرایط پرداخت مهریه را نمی سنجد.
ابراهیمی اضافه کرد: در این شرایط تضاد بین هدف و وسیله فراهم می شود و خروجی آن فشار روانی برای زوجین کم مهارت و فاقد مهارت خواهد شد که با آن روبرو شده و در نخستین تنش، اولین و آخرین راهکار آنها طلاق خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید از ابتدا برای مهریه کاری کرد و به نحوه پرداخت آن دقت شود تا با این آسیب ها به شکل های مختلف روبرو نشویم.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: مشاهده می کنیم که یک سری سازه های ذهنی از جمله اینکه مهریه بالا خوشبختی و شخصیت را به دنبال دارد و یا کی گرفته و کی داده، ایجاد می شود که برگرفته از تفکراتی است که در ذهن جوانان شکل گرفته است.
ابراهیمی ادامه داد: چنانچه توجه بیش از حد به مهریه داشته باشند و به سایر ملاک ها در تشکیل خانواده دقت نکنند و گیر آنها فقط این مهم باشد این از جمله مواردی است که منجر به ادارک غیرواقع بینانه از ملاک ها و شرایط لازم برای تشکیل خانواده در بین جوانان می شود.
** مهریه بالا مکانیزمی برای جبران اشتباهات تربیتی است
وی به سبک تربیت خانواده اشاره کرد و افزود: آگاهی درست و کافی در تربیت داریم، مهریه خیلی بالا مکانیزیمی برای جبران اشتباهات تربیتی است که می خواهیم در بزرگسالی و جوانی با مهریه سنگین آن را جبران کنیم و توجهی نداریم با نگاه خود می خواهیم مکانیزم جبرانی برای آن بگذاریم که متاسفانه به مشکل برخوردیم و یا برخواهیم خورد.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: ضعف در آگاهی خانواده ها نیز عوامل اجتماعی و فرهنگی از دیگر علت های مهریه های سنگین به شمار می رود.
ابراهیمی با بیان اینکه مهریه در ازدواج ترومایی شده است، اظهارداشت: واضح ترین پیامد آن، تاخیر در ازدواج و تصمیم گیری برای آن بوده و نیروهای مثبت و سرمایه اجتماعی را با این موارد از بین می بریم.
وی ادامه داد: اگر به شکل سالم و منطقی مهریه تعیین شود و راه جدیدی متناسب با نیازها، شرایط جامعه و خانواده ارائه شود، منجر به حفظ تعادل خانواده ها می شود و روش ناسالم آن نیز می تواند تبعاتی را در جامعه به دنبال داشته است.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: زمانی که دختر یا پسری شخصی را دارای صلاحیت برای زندگی مشترک خود دیدند در این مرحله باید از مشاوره های قبل از ازدواج بهره مند شوند در حالیکه این قبل ازدواج نیست و بعد از آن نیز وجود ندارد چرا که به شکل رسمی و قانونی مرکز مشاوره قبل از ازدواج نداریم.
ابراهیمی تاکید کرد: باید خیلی زودتر از انتخاب همسر مشاوره ازدواج برای جوانان و خانواده های آنان وجود داشته باشند چون به خودی خود هزینه ها برای ازدواج بالاست و از طرفی نیز مهریه هزینه های روانی برای ازدواج دارد و این مساله بعد روانی قضیه را بالا برده است
وی افزود: بعد ازدواج هر عاملی که تنش و فشار روانی ایجاد کند یک سری اختلال در عملکردهای شناختی و روحی طرف مقابل ایجاد خواهد کرد.
عضوهیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: اختلال در این مقوله ها موجب عدم توجه به همسر، یادگیری در کاهش توانایی حل مشکلات و تمرکز از روابطه زوجین برداشته شده و به سمت های دیگر سوق داده می شودو
به گفته ابراهیمی، این عوامل زمینه ساز مفهومی بنام طلاق شناختی است که در هیچ جای جهان وجود ندارد اما زمینه آن را فراهم می کنیم تا جابیفتد و زمینه ساز طلاق عاطفی می شود.
وی اضافه کرد: همین اختلالات در عملکرد هیجانی موجب درگیری و عدم مسئولیت پذیری می شود و وجود عواملی همچون مهریه بالا تنش و فشارهایی را بوجود می آورد و در اوج بی مهارتی اولین و آخرین راه حل طلاق خواهد شد.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان گفت: پیامدهای دیگری از جمله ترس از ازدواج، خیانت، خشونت و همه مشتقات سوء رفتار، پیمان شکنی، افزایش فساد و تغییر در نوع همسرگزینی(ازدواج سفید) از تبعات مهریه زیاد است که این نوع ازدواج بدون تعهدات مالی می باشد که قابل تامل است.
ابراهیمی به راهکارهای کاهش مهریه اشاره کرد و ادامه داد: آموزش خانواده در تربیت فرزندان با نگاه ازدواج صحیح و به دور از استرس های جانبی، فرهنگ سازی اجتماعی - روانی از طریق زیرساخت های فرهنگی و رسانه ها موجب می شود باورها و سازه های اشتباه در مورد مهریه که در جامعه رواج و موجب شده به دردسر بیفتیم باید ریشه کن شود و رسانه ها تاثیرگذاری مثبتی حتی با یک جمله به دنبال دارند.
وی متذکر شد: تاکید بر روی ضمانت های اخلاقی، رفتاری و شناختی به جای ضمانت های لزوما مالی باشد چرا که مهریه به تنهایی بیمه ای برای زندگی نیست و در کنار آن آموزش های پایه ای قبل از ازدواج به خانواده ها و جوانان انجام شود.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، آموزش سبک های کارآمد به زوجین چرا که بسیاری از افراد به دلیل ضعف هایی که دارند از مهریه استفاده ابزاری می کنند.
**مهریه سنگین تضمین کننده پایداری زندگی نیست
یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: باید ازدواج و طلاق را فرایندی از مرحله آشنایی تا طلاق تعریف کنیم چرا که همه این مراحل در طلاق تاثیر گذار است.
کمال اوجاقلو تاکید کرد: متاسفانه در جامعه شاهدیم واقعیت هایی اتفاق می افتد و معانی و مفاهیم جدیدی تولید می شود که در 10 یا 20 سال گذشته برای این مفاهیم فکر نمی کردیم.
وی یادآوری کرد: در جامعه شناسی طلاق را به عاطفی و واقعی دسته بندی می کردیم و شاید فکر نمی کردیم که روزی نیز طلاق صوری اتفاق خواهد افتاد.
این جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: در طلاق توافقی نیز مفاهیم جدیدی وجود دارد که در جامعه تولید شده است.
اوجاقلو با تاکید بر اینکه مهریه را باید با انواع و اقسام طلاق ها در ارتباط قرار دهیم، افزود: معتقد به کارکرد مثبت مهریه هستم و اعتقادی ندارم که سنگینی آن تضمین کننده زندگی است.
وی ادامه داد: مهریه می تواند طلاق را محدود کند اما برای کسانی که به لحاظ اخلاق، رفتاری و سازگاری به آخر خطر رسیده اند میزان آن برای آنها تاثیرگذار نیست چون طرف مقابل آنقدر تحت فشار قرار می گیرد و جمله مهرم حلال و جانم آزاد را بیان می کند.
این جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: زمانی نوع فشار و سختی به زنان جسمی و روحی بود در زمان حاضر نیز ادعا بر این است که از طرف همسرش هیچ اهمیتی به وی داده نمی شود و فشارهای روحی آنقدر زیاد شده که میزان مهریه هر چه قدر هم زیاد باشد، در این زندگی هیچ تاثیری ندارد بلکه در تلاش برای جدا شدن می باشد.
اوجاقلو تاکید کرد: در خانواده هایی که مهر و محبت حاکم است وجود مهریه در این زندگی نیز تاثیری ندارد.
وی ادامه داد: اگر خانواده ها را به پنج طیف تقسیم کنیم به بخش اول که مشکل زیادی دارند و به بخش های آخری که هیچ مشکلی ندارند مهریه برای آنها تاثیرگذار نیست.
این جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان اینکه میزان مهریه برای طیف های متوسط تاثیرگذار است، گفت: در طلاق واقعی راهکارهای متفاوت و ویژه ای نیازداریم و اگر صوری باشد نیازمند راهکارهای قانونی است.
اوجاقلو افزود: برای طلاق های صوری باید بین دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی و تامین اجتماعی با دادگستری لینکی برقرار شود تا طلاق زوجی که ثبت می شود در دیگر دستگاه های اجرایی نیز ثبت شود چرا که این نوع طلاق نیز تبعات و پیامدهایی دارد که با این اقدامات می توانیم مانع آن شویم.
به گفته وی، در طلاق صوری دروغ را که بزرگترین عامل هرآسیبی به شمار می رود والدین به فرزندان آموزش می دهند که باید این نوع طلاق ریشه کن شود.
این جامعه شناس و مدرس دانشگاه تاکید کرد: آموزش و پرورش نیز در آموزش های قبل از ازدواج و مشاوره وظیفه دارد و در مهارت زندگی و این مسائل آن آموزش عمیقی نداریم که باید انجام شده و تاثیرگذار باشد.
** باید آموزش متمرکز با مفهوم شناسی مهریه انجام شود
اوجاقلو با تاکید بر اینکه با وجود اطلاع از آمار طلاق به شروط ضمن عقد اهمیتی نمی دهیم، افزود: همیشه می پنداریم که ما جزو این دسته از افراد در جامعه نیستیم در حالیکه این موارد در بیخ گوش همه افراد جامعه است.
وی اضافه کرد: در مواقعی خانواده تمایل دارند که دختر خود را به آقایی بدهند که وزنه در دست آقاست در این شرایط مهریه عندالاستطاعه قید می شود و در عکس این مهم نیز و مهریه عندالمطالبه خواهد بود.
این جامعه شناسان و مدرس دانشگاه گفت: باید فکری شود میزان مهریه بر اساس معیارهای اقتصادی در زمان حاضر باشد چون توان مالی افراد متناسب با شرایط اقتصادی، بالا نرفته است.
اوجاقلو بر خواندن و دقت در شروط ضمن عقد تاکید کرد و افزود: برای راه اندازی بقالی به چندین مرکز مراجعه می شود اما مشاوره ازدواج 2 ساعت است و چون در این زمان جوانان در هیجان هستند اثر بخشی زیادی ندارد که باید شرایط زمانی آن دقیق بررسی شود.
وی تاکید کرد: باید آموزش متمرکز به مفهوم شناسی مهریه باشد و خانواده ها آگاه شوند و مهریه را به عنوان تضمین کننده زندگی تلقی نکنیم.
به گفته این جامعه شناس و مدرس دانشگاه، باید بازتعریفی از زندگی داشته باشیم و فرزندان خود را آماده برای همسر، مادر و پدر شدن تربیت کنیم.
اوجاقلو متذکر شد: باید سازمان های مردم نهادی در جامعه راه اندازی کنیم تا مشاوران خانواده در مساجد و محافل مهارت های زندگی و اهمیت آن را بیان کنند چون تا زمانی که فرهنگ سازی و آموزش همسو نباشد موفق نخواهیم بود.
9505/6085

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!