آریا بانو

آخرين مطالب

ترک ترامادول؛ چگونه مصرف ترامادول را ترک کنیم؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ترامادول از جمله دارو‌های مسکن با خواص مخدری است که معمولا برای کنترل درد‌های متوسط تا شدید تجویز می‌شود. ترک ترامادول از طریق کم کردن تدریجی مصرف و سم زدایی امکان پذیر بوده و البته لازمه آن زمان و صبر است.


سرویس سلامت - امروزه به دلیل حس نشاط و نشئگی که مصرف ترامادول دارد، جوانان زیادی به مصرف ترامادول گرایش پیدا کرده‌اند اما آیا می‌دانید ترامادول اعتیاد آور است؟ مصرف دراز مدت ترامادول عوارضی دارد و قطع ناگهانی آن موجب تشنج، افسردگی، پرخاشگری و بیقراری می‌شود. آیا ترک ترامادول به راحتی انجام می‌گیرد؟ برای ترک ترامادول چه کار‌هایی باید انجام داد؟ آیا ترک ترامادول عوارضی هم دارد؟ ممکن است باشنیدن ترامادول این دسته از سوالات ذهن شما را به خود مشغول کند. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مفید در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.
ترامادول و تاریخچه آن
ترامادول (tramadol) در سال 1970 به وسیله یک شرکت آلمانی ساخته شده و مدتی بعد حق تولید آن به شرکت‌های تولیدکننده دارو در سراسر جهان واگذار شد. ترامادول یک داروی ضد درد است که با نام‌های ترامادول، تدامول، بایومادول و... در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. پزشکان از ترامادول برای کاهش درد‌های شدید از قبیل درد‌های مفصلی، جراحی‌ها و بیماری‌های زنان و زایمان بهره می‌گیرند. ترامادول به صورت آمپول، قرص یا کپسول‌های 50 و 100 میلی‌گرمی در بازار دارویی کشور وجود دارد. این دارو ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از بروفن و استامینوفن است.
ترامادول مانند مورفین عمل می‌کند به این صورت که در مغز به گیرنده‌های اپیوئیدی متصل شده، باعث ایجاد تسکین می‌گردد، اما برعکس مورفین سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی است.

روش‌ های ترک ترامادول
در ترک ترامادول این نکته مهم است که مصرف شخص چه مدت به طول انجامیده است. هر چه مدت زمان مصرف ترامادول بیشتر باشد مدت زمات ترک ترامادول نیز طولانی‌تر و سخت‌تر است. برای ترک اعتیاد ابتدا فرد باید بپذیرد که معتاد است. سوءبرداشت‌ها و سوءتفاهم‌ها را درباره‌ی اعتیاد کنار گذاشت. با توجه به اینکه مصرف مواد اعتیادآور درطول زمان، ساختار مغز و شیمی را تغییر می‌دهد، ترک کردن و رهایی از اعتیاد آسان نیست و نمی‌توان آن را به سرعت کنار گذاشت.

1- اولین و بهترین روش برای ترک ترامادول کم کردن تدریجی آن است.
مثلا اگر شخص روزی 300 تا 400 میلی گرم که مقدار زیادی است ترامادول مصرف می‌کند بهتر است با کمی صبر و حوصله هر سه روز 100 mg از مصرف ترامادول را کاهش دهد، ولی به 100 mg که رسید مدت زمان بیشتری را باید صرف قطع ناگهانی و ترک کامل ترامادول کند. در این زمان مقدار 100 mg مصرف آخری به قصد ترک را تا 15 روز ادامه دهد. سپس مصرف ترامادول را به 50 mg در روز رسانده و زمانی که احساس کمی قدرت در بدن خود کرد، می‌تواند ترامادول را قطع کند.
2- دومین راه ترک ترامادول سم زدایی و درمان است.
سم زدایی از بدن برای ترک ترامادول، فرایندی است که سبب می‌شود فرد به سرعت و با حفظ نکات سلامتی، اعتیاد به ترامادول را کنار بگذارد. پس از سم زدایی و خروج کامل سم اعتیاد آور از بدن دوره درمان و ترک ترامادول شروع می‌شود که شامل دو روش روان درمانی و دارو درمانی است که در زیر به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم. پیش از آغاز درمان، پزشک فرد معتاد را معاینه عمومی می‌کند. این معاینه می‌تواند شامل آزمایش خون هم باشد. به کمک آزمایش خون می‌توان از وجود سایر مشکلات یا بیماری‌های موجود در بدن هم اطلاعاتی به دست آورد. سم زدایی و ترک، چندین روز تا چندین هفته به طول می‌انجامد.
روان درمانی
روان درمانی یا تِراپی معمولا از سوی روانپزشک، روانشناس یا مشاور انجام می‌شود. شیوه‌ی برگزاری جلسات درمان هم می‌تواند به شکل انفرادی، همراه با همسر یا اعضایی از خانواده یا به شکل گروهی باشد. روش‌های روان درمانی متنوع هستند. رفتاردرمانی شناختی (CBT) به شناسایی و تغییر رویکرد‌ها و رفتار‌های منفی (به ویژه مواردی که باعث اعتیاد می‌شوند) کمک میکند. افزون بر اینها، به فرد کمک می‌کند تا با میل به مصرف مواد، وسوسه‌ی مصرف و بازگشت به مصرف مبارزه کند. مدیریت احتمالی یا کنترل وابستگی (CM) هم که در انگلیسی، معادل Contingency Management است، روش دیگری از روان درمانی است که در آن، در ازای پاک بودن نمونه ادرار فرد از مواد به او جایزه، کوپن یا در کل چیزی تشویقی اهدا می‌شود. ارزش پاداش گرفتن معمولا مدت ترک را طولانی‌تر می‌کند. شاید روان درمانی در هفته‌های اول درمان فشرده‌تر باشد؛ اما با گذشت زمان، امکان کمتر شدن شمار جلسات و ملاقات‌ها با درمانگر هم وجود دارد.
دارو درمانی
در فرایند ترک ترامادول، پزشکان از دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)، دارو‌های آرامبخش برای ماهیچه‌ها و دارو‌های ضد اضطراب هم کمک می‌گیرند. برای نمونه، متادون نوعی داروی نگهدارنده برای ترک اعتیاد است که بدون عوارض جانبیِ ترک مانند نشئگی به ترک مواد اعتیادآور کمک می‌کند. بوپرنورفین، نالوکسان و نالتروکسان، از دیگر دارو‌هایی هستند که مانع از فعال شدن گیرنده‌های اپیوئیدی (مخدر) در مغز می‌شوند و نشئگی ایجاد نمی‌کنند. چنانچه اعتیاد به ترامادول در فرد شدید نباشد، نیازی به دارودرمانی نیست.

راه‌های کاهش خطر بازگشت به مصرف ترامادول
دوری از افراد و مکان‌هایی که فرد را به یاد مصرف مواد میاندازد.
بهره گیری از پشتیبانی خانواده، دوستان یا مشاوران
اشتغال به فعالیت‌های ارزشمند
فعال ماندن، پیروی از رژیم غذایی متعادل و خواب منظم
در اولویت قراردادن سلامتی به ویژه سلامتی روانی
متفاوت اندیشیدن
ایجاد تصویر ذهنی مثبت از خود
برنامه ریزی برای آینده
بیشترین دلایل سوءمصرف ترامادول
به منظور رفع خستگی و سرحال بودن برای افرادی که کار‌های سنگین و سخت دارند و مجبور به شب کاری هستند. به منظور رفع زود انزالی در کسانی که در روابط جنسی خود از این عارضه رنج می‌برند. به منظور رفع درد در بیمارانی که به علت درد در ابتدا با تجویز پزشک و سپس خودسرانه شروع به مصرف مداوم این دارو میکنند. به منظور کاهش علائم ترک مواد یا برای جایگزین کردن ترامادول با ماده مورد مصرف برای معتادان به دیگر مواد افیونی به منظور خوش گذرانی و خاصیت نشئگی برای جوانان و حتی نوجوانان

عوارض مصرف ترامادول
اختلال تعادل افت فشار تشنج علائم یائسگی در زنان نفخ ضایعات جلدی و خارش تکرر ادرار اختلالات بینایی یبوست بی اشتهایی درد‌های مبهم شکمی حالات عصبی اختلالات خواب نگرانی گیجی خستگی ضعف عمومی بیشتر بدانید: عوارض-مصرف-قرص-ترامادول-و-اعتیاد-به-آن
علائم افزایش مصرف ترامادول
بعد از مصرف طولانی مدت و بیشتر از حد مجاز ترامادول اعتیاد به آن حاصل می‌شود که در این مرحله ترک آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.
منقبض شدن مردمک‌ها (میوزیس) مشکلات تنفسی یا آهسته شدن تنفس خواب آلودگی شدید سرد و مرطوب شدن پوست ضربان قلب نامنظم یا آهسته تشنج بیهوشی کما

علائم قطع ناگهانی ترامادول
مصرف ترامادول را نباید به صورت ناگهانی قطع کرد، زیرا باعث ایجاد علائم ناخوشایند متوسط تا شدید قطع مصرف می‌شود که در زیر به آن اشاره شده است.
اضطراب تعریق بیخوابی تهوع لرز اسهال درد عضلانی ترس بیقراری گر گرفتگی تشنج علائم ترک ترامادول عصبانیت تعریق بی خوابی تهوع اسهال لرزش اندام‌ها توهم
سخن آخر
ترک ترامادول مانند درمان سایر بیماری‌های مزمن است. ترک هرگونه اعتیادی به زمان نیاز دارد. کلید رفع این مشکل، صرف وقت و حوصله و ابراز مهربانی به خود یا عزیزان و کمک گرفتن از پزشک و دیگران است. پس از ترک ترامادول قدرت جسمانی و جنسی، نشاط و شادابی فرد به طور کامل برمی‌گردد.
بهاره شیربیگی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106543/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی