آریا بانو

آخرين مطالب

درخواست بهزیستی برای نظارت بر «فشافویه» اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه وظیفه نظارت بر مراکز ماده 16 در نگهداری از معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی است، نسبت به عدم نظارت سازمان بهزیستی در مرکز فشافویه انتقاد کرد و گفت: بارها برای نظارت بر این زندان درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت تاکنون موفق نشدیم تا بر این مرکز نظارت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، فرید براتی سده در پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده 16 با بیان اینکه بهزیستی به دنبال قبول مسئولیت مراکز ماده 16 نبوده و الان هم نیست، گفت: 40 هزار نفر از معتادان در مراکزی هستند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آنها روزانه تنها 15 هزار تومان است، این در حالیست که هزینه عبور و مرور از یک سمت تهران به سمت دیگر آن چند برابر این میزان هزینه دارد.
وی با اشاره به آخرین‌ آمار معتادان حاضر در مراکز ماده 16 افزود: در حال حاضر 9502 نفر در مراکز ماده 16 بهزیستی به سر می‌برند. همچنین بیش از 40 هزار نفر نیز در مراکز تبصره 2 ماده 16 هستند و در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراکز ماده 16 و مراکز تبصره 2 به بیش از 50 هزار نفر می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه در مورد مراکز ماده 16 در قانون آئین‌نامه‌ای به تصویب رئیس جمهور رسیده و به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است اظهار کرد: بر اساس بند 3 این آئین‌نامه هر گونه تصمیم گیری در مورد مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی خانمان در سطح کشور و اجرای طرح‌های ضربتی باید در کمیته کشوری و هماهنگی مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده 16 مطرح و پس از تصویب به اجرا در بیاید.
براتی سده با بیان اینکه با این حال در جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی گفته و خواسته شده است که بند 3 ماده 8 مبنی بر مسئولیت سازمان بهزیستی در این مورد حذف شود تاکید کرد: سازمان بهزیستی آمادگی 100 درصدی دارد که این مسئولیت را زمین بگذارد و من به نمایندگی از 31 مدیرکل سازمان بهزیستی اعلام می‌کنم که آمادگی داریم این زنگوله را از گردن‌مان باز کنیم.
وی با بیان اینکه بعد از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 89 در مورد معتادان متجاهر و ساماندهی آنها جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد اظهار کرد: در نهایت بر اساس این جلسات ابتدا ساماندهی معتادان متجاهر به نیروی انتظامی واگذار شد. در ادامه جلسات مکرری با حضور مسئولان وزارت بهداشت در مورد ارائه خدمات به معتادان متجاهر و فرآیند درمان آنها برگزار و تصمیمات خوبی برای ارائه خدمات به آنها گرفته شد.
براتی سده با اشاره به اینکه در ادامه نیز ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت افزود: پروتکل مربوطه نیز در مرداد ماه سال 96 و بر اساس تصویب قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد و آئین‌نامه مربوط به آن نیز به دستور رئیس جمهور ابلاغ شد.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده 4 این قانون گفت: بر اساس ماده 4 هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط پس از اخذ موافقت و مجوز بهره برداری نسبت به ارائه خدمات در مراکز ماده 16 قانون می‌تواند اقدام کند. بنابراین انتظار داریم هر کس و از هر نهادی که قصد احداث مراکز ماده 16 را دارد این قانون را رعایت کند. بنابراین هر سازمانی از عزیزان ناجا، بسیج و ... باید در چهارچوب قانون عمل کند.
براتی سده با تاکید بر اینکه در ماده 11 قانون هم گفته شده که نظارت بر مراکز ماده 16 بر عهده سازمان بهزیستی است، گفت: در مرکز فشافویه برای نگهداری از 1500 تا 1700 معتاد متجاهر مجوز گرفته شده است. این در حالیست که بارها برای نظارت بر این مرکز درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت نظارت بر سازمان بهزیستی تا کنون موفق نشدیم تا بر آن نظارت داشته باشیم.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بعد از جمع‌آوری معتادان متجاهر متوجه می‌شویم که همه این افراد در زمره معتادان قرار ندارند تصریح کرد: طی بررسی انجام شده متوجه شدیم که 340 نفر از افراد جمع‌آوری شده اتباع بیگانه بودند. همچنین تست اعتیاد 400 نفر از این افراد منفی بوده است. اگرچه ظاهر متکدی داشتند اما معتاد نبودند. 300 نفر از این افراد نیز جزء سالمندان بالای 65 سال قرار داشتند، به عبارت دیگر این مسئله نشان می‌دهد که همه معتادان جمع‌آوری شده باید از کانال سازمان بهزیستی غربالگری شوند.
براتی سده در مورد یارانه اختصاص یافته برای درمان و نگهداری این معتادان نیز تاکید کرد:‌ با توجه به افزایش قیمت‌ها، پیشنهاد سازمان بهزیستی برای تامین هزینه‌های این گروه 30 هزار تومان به شکل روزانه و برای هر نفر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم