آریا بانو

آخرين مطالب

تسویه‌حساب‌ رئیسی و قالیباف با روحانی گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - این موضوعاتی که رئیسی و قالیباف به زبان می‌آورند بی‌شک هر ایرانی از آن اطلاع دارد و می‌تواند درباره آن سخن بگوید. اینکه از بیرون گود به طور دایم برای بازی دادن افکار عمومی مسائل روشن‌تر از روز را بیان کنند و خود را در میان این آشفته بازار قهرمان جلوه دهند، اقدام پوپولیستی اس

سرویس اخبار - حواشی فراوانی در عالم سیاست ایران وجود دارد که اگر مسئولان آن‌ها را کنار بگذارند و توجه خود را جلب متن مسائل کنند، نتیجه بهتر و مناسبی‌تری به دست می‌آید. اینکه عده‌ای به مناسبت‌های مختلف به سمت جریان مقابل خود هجمه بیاورند ولی هیچ راهکار مشخصی برای برون رفت از وضعیت فعلی نداشته باشند به نوعی سیاسی‌گری بوده و در میان افکار عمومی این رویه منفور است.
...اینکه عده‌ای در این اوضاع قصد داشته‌باشند از آب‌گل آلود ماهی بگیرند و فضا را به سمتی ببرند که گویی مردم اشتباه کرده‌اند، وقت خود را تلف نکنند و بدانند اگر میان آن‌ها و هرکس غیر آن‌ها( حتی احمدی‌نژاد) رقابتی باشد، مردم آن‌ها را قبول نخواهند کرد و به سمتی می‌روند که جای قدم آن‌ها نباشد.
تسویه حساب بعد از انتخابات
در همین حال، ابراهیم‌رئیسی که روز گذشته برای سخنرانی در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو به تهران آمده بود، در این مراسم ضمن زیر سوال بردن بحق تصمیمات اقتصادی این روزهای کشور، با سخن گفتن از ایجاد دوقطبی که به نوعی ساخته دست دوستداران او است، گفت که بسیاری از مشکلات محصول بی‌تدبیری‌هاست و در شرایط فعلی که فشار دشمن وجود دارد، راهکار این است که همه دست به دست هم بدهند و با کار و‌ تلاش همه به یک جهت نگاه کنیم.
یقین داشته باشیم در این مسیر موفقیت وجود دارد. د‌و قطبی کردن جامعه و آدرس غلط دادن به نفع کشور نیست. مساله اصلی مردم اقتصادی است. بسیاری از تهدیدها و تحریم‌ها می‌تواند به فرصت تبدیل شود. امروز می‌توان مشکلات را درون کشور حل کرد. اینکه برخی مشکلات اصلی را مشکلات اقتصادی نمی‌دانند و دنبال راهکار سیاسی هستند، اشتباه می‌کنند.
وی در پاسخ به دانشجویی درباره اینکه حالا که رییس‌جمهور نیستید، آیا نمی‌توانید مشکلات را حل کنید، گفت: خدا را شکر که من رییس جمهور نشدم که قیمت دلار افزایش پیدا کند. در گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفته شده که مشکل اصلی تولیدکنندگان وجود مشکلات مالی است.
مگر این تولیدکننده می‌تواند با این سودهای بانکی وام بگیرد؟ اگر‌ نقدینگی‌ کشور در اختیار تولید قرار نگیرد در هر بخشی برود، مشکل ایجاد می کند. مبلغ بسیار بالایی از واردات کالاها مربوط به کالاهای لوکس است که مورد نیاز کشور نیست. درصد بسیار بالایی از سوداگر‌ی‌ها با مالیات حل می‌شود.
وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت که اگر ما بودیم، تولید مسکن را متوقف نمی‌کردیم و در محیط زیست قانون فرانسه را بر قانون خودمان ترجیح نمی‌دادیم. ما اگر بودیم، مرکز هوشمند مدیریت سوخت را تعطیل نمی‌کردیم که این قاچاق در کشور شکل بگیرد.
رئیسی در این میان به ماجرای کنارزدن قالیباف از رقابت و یکی از عوامل شکست در انتخابات سال 96 نیز اشاره کرد و گفت که ایشان ابتدا قصد حضور در انتخابات را نداشتند اما چون سابقه حضور در انتخابات را داشتند، ما گفتیم که از حضور هیچ‌کس جلوگیری نمی‌کنیم.
جلسه‌ای با آقای جلیلی داشتیم که گفتند اگر شما بیایید من نمی‌آیم. آقای قالیباف هم گفتند من به انتخابات می‌آیم و تا آخرین مناظره حضور خواهم‌داشت، بعد به نظر‌سنجی‌ها نگاه می‌کنیم، اگر رای من پایین‌تر بود،کنار می روم. من به هیچ‌کدام از کاندیداها نگفتم شما نیایید تا من بیایم. آقای قالیباف بعد از مناظره سوم کنار رفتند.
رئیسی افزود: البته دوستان ستاد درباره کنار رفتن ایشان حرف داشتند و‌ می‌گفتند، نگذارید ایشان کنار برود. حتی آقای میرسلیم هم قبل از انتخابات تماس گرفتند و گفتند، برخی می‌گویند به نفع شما کنار بر‌وم که من گفتم آنچه صلاح می‌دانید، عمل کنید و ایشان هم کنار نرفتند.
کلام حق و بیان خاص
محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران نیز که بعد از ظهر یک‌شنبه، 18 آذر در مراسم روز دانشجو که به همت انجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه به جای اینکه به سفره خالی مردم فکر کنید و به آن بپردازید، ورود به استادیوم و برگزاری کنسرت و ... موضوع اول حرف‌های شماست، گفت: البته ما هم با آزادی‌های اجتماعی موافقیم.
در همین حوزه برگزاری مراسم جشن و کنسرت، مگر در تهران و در پارک‌ها هر شب بیش از 300 برنامه برگزار نمی‌شد؟ چرا تعطیلش کردید؟ ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ شادی را که گرفته‌اید هیچ، سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل دادید.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در حوزه مالیات، افرادی که بیشترین درآمد دارند، کمترین مالیات را پرداخت ‌می‌کنند و شاید گاهی اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند، بیان کرد: این در حالی است که از یک مغازه‌دار خرد، از یک دانشجویی که ناگزیر از فلافل‌فروشی است، مالیات می‌گیرید.
وی افزود: نزدیک به 50 درصد ماموران مالیات متمرکز بر این قشر محروم که درآمد حداقلی دارد، هستند تا از این درآمد ناچیز آن‌ها مالیات بگیرند و البته این سرانجام می‌شود پنج درصد درآمد مالیاتی! دلالان و قاچاقچی‌ها و چهاردرصدی‌ها که درآمد هنگفتی دارند، فرار مالیاتی می‌کنند که اگر فقط از چند ده نفر آن‌ها به درستی مالیات گرفته شود،‌ به اندازه چند صد هزار نفر از این طبقه محروم درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند.
این یکی از نمادهای مشخص اشباع ناکارآمدی، استفاده نکردن از مدیریت نسل چهارم و ابزار روز و سیطره چهاردرصدی‌ها بر مجموعه مدیریتی کشور است.
قالیباف افزود: هر روز بخشنامه‌ای متضاد در حوزه مسائل اقتصادی و اداری صادر کردن، آرامش را از تولیدکننده‌ و وارد‌کننده و بازار می‌گیرد، چون نمی‌توانند این‌ها را حل ‌کنند، تمسک به کارهای فرعی می‌کنند و حرف از این ‌می‌زنند که نمی‌خواهیم به حوزه شخصی مردم‌‌، به حساب مردم سرک بکشیم.
وی با اشاره به هشداری که ابتدای سال جاری درباره شرایط اقتصادی و ارز داده بود، تصریح کرد: در اردیبهشت بنده در رابطه با خطر وضعیت ارز مطالبی را بیان کردم، اما متاسفانه توجهی نشد، امروز هم می‌گویم بحث تورم و گرانی، بحث تعطیلی کارگاه‌های کوچک و متوسط و بیکاری چالش جدی پیش روی ماست.
پوپولیست مدرن
این موضوعاتی که رئیسی و قالیباف به زبان می‌آورند بی‌شک هر ایرانی از آن اطلاع دارد و می‌تواند درباره آن سخن بگوید. این افراد امروز اگر رییس‌جمهور نیستند ولی صاحب قدرت هستند و می‌توانند در جایگاهی که دارند به وظیفه خود عمل کنند.
اینکه از بیرون گود به طور دایم برای بازی دادن افکار عمومی مسائل روشن‌تر از روز را بیان کنند و خود را در میان این آشفته بازار قهرمان جلوه دهند، اقدام پوپولیستی است و مردم به خوبی بعد از دوران احمدی‌نژاد این سبک سیاست‌مداری را شناخته اند و این طیف نیز باید بدانند که فعالیت‌های آن‌ها نتیجه‌ای در برندارد.
منبع: روزنامه قانون
میلاد براهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

هشدار به ستاره جنجالی یونایتد

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

تیزر قطعه جدید «قسم» با صدای رضا صادقی

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

استیک مرغ با طعمی بی نظیر

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

پوشش سنتی و دیدنی زنان اروپایی

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

در کانادا به کجاها سر بزنیم؟

گیتی آذرپی درگذشت

نگاهی به رقیبان آزادکار ایران برای کسب سهمیه

تارتار و هدایت ملوان با درد شدید

مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ

عصبانیت ژاوی پس از شکست 3-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید

خوشحالی بازیکنان اینتر و سردادن شعار میلان ما اینجا هستیم

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

واکنش اکانت اینستاگرام لالیگا به دو گل پیروزی‌بخش بلینگام

حیرت بارسلونا؛ داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت