آریا بانو

آخرين مطالب

شهرام کرمی: بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی است / آیین افتتاح کارگاه‌های آموزشی برگزیدگان تئاتر استانی گفتگو

شهرام کرمی: بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی است / آیین افتتاح کارگاه‌های آموزشی برگزیدگان تئاتر استانی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیرکل هنرهای نمایشی: آنچه اهمیت دارد این است که ما چطور برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از زیرساخت‌های موجود تئاتر در کشور بهره‌برداری کنیم.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایران تئاتر، آیین افتتاح کارگاه‌های همایش برگزیدگان استانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شامگاه 20 آذر ماه در سالن اجتماعات هتل باباطاهر تهران با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، همچنین حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی، میلاد نیک‌آبادی مدیر کانون تئاتر دانشگاهی و محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم که در جمع برگزیدگان تئاتر استانی برگزار شد طی سخنانی گفت: این اولین جلسه رسمی و در واقع آغاز جشنواره سی و هفتم فجر است و امیدوارم بتوان کار خوب و خجسته‌ای را به اتفاق هم در این دوره رقم بزنیم. روی این با هم بودن تاکید می‌کنم چراکه تئاتر یک هنر جمعی است و هنری است که به شکل فردی شاید نتوان هیچ موضوعی را به نتیجه رساند. از دوست هنرمندم آقای برهانی مرند تشکر بسیار دارم که با همه سختی‌هایی که برگزاری یک رویداد بزرگ ایجاد می‌کند شهامت به خرج داد و به عنوان یک آرتیست پذیرفت که عهده‌دار این وظیفه دشوار باشد و ما هم توفیق این را داشته باشیم تا سالیان سال بتوانیم در خدمت این دوست خوش‌فکر باشیم؛ چراکه جشنواره تئاتر فجر رویدادی بسیار مهم و جشنواره‌ای معتبر در سطح آسیا و رویدادی شناخته شده در جهان است. ما حالا میراثی داریم که اگر به گذشته‌مان فکر بکنیم، اتفاق‌های خوبی پشت سرمان هست که جا دارد امیدوارانهو در یک چشم‌انداز مشخص و واضح به آن نگاه کنیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش افزود: اگر بخواهم مسائلی را که دوستان فعال در تئاتر استان‌ها با ما در میان می‌گذراند جمع‌بندی کنم باید بگویم هر وقت همایشی با محوریت تئاتر استان‌ها در این سال‌ها برگزار شده یا مسئله امکانات در بین بوده یا اعتبارات و یا عدم حمایت و مسائلی از این دست که فکر می‌کنم تا سالیان سال با چنین مسائلی در تئاتر کشور دست به گریبان باشیم. این‌ها موضوعاتی است که فکر می‌کنم باید با بعدی دیگر به آن‌ها نگاه کنیم. اگر کسی خارج از جمع تئاتری‌ها این صحبت‌ها را بشنود شاید فکر کند که چه وضعیت نامناسبی در عرصه تئاتر کشور حکمفرما است. اما من اعتقاد دارم که تئاتر ما با چند اهرم بسیار خوب که می‌تواند اهرم‌هایی مؤثر باشد، در وضعیت بسیار خوب و رفیعی است. اصلی‌ترین این اهرم‌ها عشق به تئاتر است و علاقه فردی و تلاش شخصی تک تک هنرمندانی است که عاشق این هنر هستند. ما پانزده هزار هنرمند فعال تئاتر در سراسر کشور داریم و این ظرفیت بسیار خوبی است. مرکز آمار ایران در هفته گذشته آمار رسمی فرهنگی کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج و یک دهم درصد مردم ایران علاقه‌مند به تئاتر هستند. این آمار نشان می‌دهد که ما چه جمعیت موثری در این عرصه داریم و با این پتانسیل که حاصل تلاش جمعی هنرمندان تئاتر است باید بگوییم که سرمایه بسیار خوبی در این ارتباط در کشور وجود دارد. آن چیزی که سرمایه است ما نمی‌توانیم با ناامیدی از آن یاد کنیم. خودمان را دست کم نگیریم؛ تئاتر همیشه با مشکلات و مسائل مختلف روبه‌رو بوده است و شاید در شرایط حاضر ما با دشوارترین شرایط اقتصادی مواجه باشیم.
کرمی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: اگر معتقد هستم که باید نگاه امیدوارانه به این مسائل داشت، برای این است که من حداقل با بعضی از ظرفیت‌ها آشنا هستم و می‌دانم که این ظرفیت‌ها وجود دارد. ما باید خودمان این شرایط را تغییر دهیم. اگر از این هماهنگی و ارتباط بین گروهی استفاده نکنیم شاید مدیران بالادستی این تکلیف را برای خودشان احساس نکنند که این اتفاق را شکل بدهند و هیچ وقت این شرایط تغییر نخواهد کرد. ما در هر استان ظرفیت‌هایی داریم در حالی که امکانات در میان آن‌ها به درستی توزیع نشده است. حتی شاهد هستیم که در استانی حتی یک سالن نمایش وجود ندارد. مهم این است که ما چطور برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم. این واقعیت دارد که عدالت فرهنگی در استان‌ها رعایت نشده؛ در بعضی شهرها به این ظرفیت‌ها بی‌توجهی شده یا مدیران بی‌کفایتی داشته‌اند یا خواست هنرمندان با قدرت ابراز نشده؛ یا بر عکس بعضی از شهرهای ما تعامل بسیار خوبی میان هنرمندان و مدیران بالادستی وجود دارد. اگر این تعامل وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی شکل نمی‌گیرد. هر مدیری یک تکلیف دارد و اگر خواست ما نباشد تکلیف خودشان را انجام نخواهند دارد. اگر شما از من خواسته‌ای نداشته باشید تکلیف خودم را انجام نخواهم داد. تک تک حرف‌هایی که امروز از شما شنیدم در من تکلیف ایجاد می‌کند و من باید به آن‌ها فکر و عمل کنم و پاسخگوی شما باشم. البته ممکن است شما نکته‌ای را مطرح کنید و من امکان آن را نداشته باشم که شرایطش را ایجاد کنم ولی باید بتوانم برای تحقق آن تلاش کنم.
کرمی در ادامه سخنانش در این مراسم تصریح کرد: حالا که این قبای مدیریت را بر دوش انداخته‌ام ومسئولیت رسیدگی به این امور را پذیرفته‌ام، تازه متوجه شده‌ام چقدر باید تلاش کنم و چقدر باید مراوده کنم تا گروهی را که به تئاتر بدبین هستند به خوشبینی سوق بدهم و متقاعدشان کنم که بودجه لازم را به تئاتر اختصاص بدهند. تازه متوجه شده‌ام گروهی را که ارزشی برای تئاتر قائل نیستند قانع کنم که تئاتر ارزش دارد و این در واقع شرایطی است که مسئولیت من ایجاب می‌کند. هر کدام از ما هم به نوبه خود در برابر این هنر مسئول هستیم. فعالیت تئاتری تنها در تولید تئاتر خلاصه نمی‌شود و ما در این ارتباط یک مسئولیت اجتماعی درخصوص نسل گذشته و آینده بر دوش داریم. اینکه ما فکر کنیم دولت باید همه شرایط را ایجاد کند، واقعیت این است که چنین شرایطی موجود نیست و امکانش نیز وجود ندارد. در سال جاری با تمام رشد تورمی و افزایش هزینه‌ها ما همان بودجه سال گذشته را به عنوان بودجه مصوب در اختیار داریم. آقای برهانی مرند باید با تنها ده درصد افزایش بودجه جشنواره امسال را برگزار کند در حالی که قیمت ارز حداقل دوبرابر شده است. به نظر من با توجه به این شرایط همه ما باید مصمم شویم تا بتوانیم یک رویداد را به نتیجه برسانیم. هر کدام از ما اگر برنامه داشته باشیم می‌شود خیلی از اتفاقات را شکل داد.
او در بخش بعدی سخنانش با اشاره به اظهارات فعالان تئاتری حاضر در مراسم عنوان کرد: اینکه ما بعد از شکل گرفتن یک اتفاق بخواهیم انتقادی را به آن وارد کنیم، رویه نادرستی است. برای نمونه جشنواره تئاتر منطقه‌ای برگزار شد و در ابتدای پذیرش این مسئولیت جلساتی داشتیم تا این جشنواره‌ها را دوباره احیا کنیم. اما پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که این جشنواره خود یک آفت در تئاتر کشور بوده و مشکلاتی با خود به همراه داشته و تنها به یک رویداد کلیشه‌ای تبدیل شده که اگر بخواهد ایجاد تحول کند رویکردش باید حتماً تغییر کند. طرح استقرار گروه‌های نمایشی هم مورد دیگری است که در شرایط ایجاد شده خود منتقد این طرح شده‌ایم. طرح استقرار طرح خوبی است اما حالا دچار مشکلاتی است و ما باید سعی کنیم این ایده را تکمیل کنیم و به نتیجه برسانیم و نه اینکه به گفتن اینکه طرح نامناسبی است اکتفا کنیم. در طول این چند ماه سعی کرده‌ایم ثروت و سرمایه‌ای را که داشته‌ایم و پتانسیل موجود را جهت بدهیم و حتی درخصوص جشنواره تئاتر فجر کارگروه آسیب‌شناسی تشکیل شود. این نگاه که هر ایده‌ای در هر شرایطی می‌تواند تمام نیازهای ما را برآورده کند، نگاهی ناقص است. هر ایده‌ای که ما اجرا کنیم می‌تواند بخشی از نیازهای ما و نه تمامی آن را برآورده کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنانش در این مراسم تصریح کرد: ما در بعضی از حوزه‌ها باید تحول ایجاد کنیم. ما در شورای نظارت و ارزشیابی قانون بالادستی داریم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون مصوب دارد و در این قانون مشخص شده که اعضای شورای نظارت و ارزشیابی باید شامل چه کسانی باشد. وقتی تعاملی میان شما و مدیران کل استانی نباشد، اعمال قانون در بعضی موارد ممکن است تبدیل به اعمال سلیقه شود. اگر این تعامل اتفاق بیفتد می‌توان به بهبود وضعیت در عرصه تئاتر شهرستان‌ها امیدوارتر بود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

در بند فروشندگی در خیابان...

گفتگو با حامد بهداد: جسارت در سینمای ایران را من ایجاد کردم!

وقتی سیل روح را می آزارد!

نادر مشایخی: پدرم خیلی‌ها را دوستدار سینما کرد

نظر حامد عنقا درباره تهیه‌کنندگان سریال‌های نوروزی/ مردم به ما اعتماد کردند

«زنبور کارگر» 15 اردیبهشت کلید می‌خورد/ دلیل انتخاب حمید فرخ‌نژاد

نکات تغذیه‌ای که روز «سیزده به در» باید رعایت کنید

«پدر» مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان در خانواده