آریا بانو

آخرين مطالب

شهرام کرمی: بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی است / آیین افتتاح کارگاه‌های آموزشی برگزیدگان تئاتر استانی گفتگو

شهرام کرمی: بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی است / آیین افتتاح کارگاه‌های آموزشی برگزیدگان تئاتر استانی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیرکل هنرهای نمایشی: آنچه اهمیت دارد این است که ما چطور برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از زیرساخت‌های موجود تئاتر در کشور بهره‌برداری کنیم.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایران تئاتر، آیین افتتاح کارگاه‌های همایش برگزیدگان استانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شامگاه 20 آذر ماه در سالن اجتماعات هتل باباطاهر تهران با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، همچنین حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی، میلاد نیک‌آبادی مدیر کانون تئاتر دانشگاهی و محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم که در جمع برگزیدگان تئاتر استانی برگزار شد طی سخنانی گفت: این اولین جلسه رسمی و در واقع آغاز جشنواره سی و هفتم فجر است و امیدوارم بتوان کار خوب و خجسته‌ای را به اتفاق هم در این دوره رقم بزنیم. روی این با هم بودن تاکید می‌کنم چراکه تئاتر یک هنر جمعی است و هنری است که به شکل فردی شاید نتوان هیچ موضوعی را به نتیجه رساند. از دوست هنرمندم آقای برهانی مرند تشکر بسیار دارم که با همه سختی‌هایی که برگزاری یک رویداد بزرگ ایجاد می‌کند شهامت به خرج داد و به عنوان یک آرتیست پذیرفت که عهده‌دار این وظیفه دشوار باشد و ما هم توفیق این را داشته باشیم تا سالیان سال بتوانیم در خدمت این دوست خوش‌فکر باشیم؛ چراکه جشنواره تئاتر فجر رویدادی بسیار مهم و جشنواره‌ای معتبر در سطح آسیا و رویدادی شناخته شده در جهان است. ما حالا میراثی داریم که اگر به گذشته‌مان فکر بکنیم، اتفاق‌های خوبی پشت سرمان هست که جا دارد امیدوارانهو در یک چشم‌انداز مشخص و واضح به آن نگاه کنیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش افزود: اگر بخواهم مسائلی را که دوستان فعال در تئاتر استان‌ها با ما در میان می‌گذراند جمع‌بندی کنم باید بگویم هر وقت همایشی با محوریت تئاتر استان‌ها در این سال‌ها برگزار شده یا مسئله امکانات در بین بوده یا اعتبارات و یا عدم حمایت و مسائلی از این دست که فکر می‌کنم تا سالیان سال با چنین مسائلی در تئاتر کشور دست به گریبان باشیم. این‌ها موضوعاتی است که فکر می‌کنم باید با بعدی دیگر به آن‌ها نگاه کنیم. اگر کسی خارج از جمع تئاتری‌ها این صحبت‌ها را بشنود شاید فکر کند که چه وضعیت نامناسبی در عرصه تئاتر کشور حکمفرما است. اما من اعتقاد دارم که تئاتر ما با چند اهرم بسیار خوب که می‌تواند اهرم‌هایی مؤثر باشد، در وضعیت بسیار خوب و رفیعی است. اصلی‌ترین این اهرم‌ها عشق به تئاتر است و علاقه فردی و تلاش شخصی تک تک هنرمندانی است که عاشق این هنر هستند. ما پانزده هزار هنرمند فعال تئاتر در سراسر کشور داریم و این ظرفیت بسیار خوبی است. مرکز آمار ایران در هفته گذشته آمار رسمی فرهنگی کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج و یک دهم درصد مردم ایران علاقه‌مند به تئاتر هستند. این آمار نشان می‌دهد که ما چه جمعیت موثری در این عرصه داریم و با این پتانسیل که حاصل تلاش جمعی هنرمندان تئاتر است باید بگوییم که سرمایه بسیار خوبی در این ارتباط در کشور وجود دارد. آن چیزی که سرمایه است ما نمی‌توانیم با ناامیدی از آن یاد کنیم. خودمان را دست کم نگیریم؛ تئاتر همیشه با مشکلات و مسائل مختلف روبه‌رو بوده است و شاید در شرایط حاضر ما با دشوارترین شرایط اقتصادی مواجه باشیم.
کرمی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: اگر معتقد هستم که باید نگاه امیدوارانه به این مسائل داشت، برای این است که من حداقل با بعضی از ظرفیت‌ها آشنا هستم و می‌دانم که این ظرفیت‌ها وجود دارد. ما باید خودمان این شرایط را تغییر دهیم. اگر از این هماهنگی و ارتباط بین گروهی استفاده نکنیم شاید مدیران بالادستی این تکلیف را برای خودشان احساس نکنند که این اتفاق را شکل بدهند و هیچ وقت این شرایط تغییر نخواهد کرد. ما در هر استان ظرفیت‌هایی داریم در حالی که امکانات در میان آن‌ها به درستی توزیع نشده است. حتی شاهد هستیم که در استانی حتی یک سالن نمایش وجود ندارد. مهم این است که ما چطور برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم. این واقعیت دارد که عدالت فرهنگی در استان‌ها رعایت نشده؛ در بعضی شهرها به این ظرفیت‌ها بی‌توجهی شده یا مدیران بی‌کفایتی داشته‌اند یا خواست هنرمندان با قدرت ابراز نشده؛ یا بر عکس بعضی از شهرهای ما تعامل بسیار خوبی میان هنرمندان و مدیران بالادستی وجود دارد. اگر این تعامل وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی شکل نمی‌گیرد. هر مدیری یک تکلیف دارد و اگر خواست ما نباشد تکلیف خودشان را انجام نخواهند دارد. اگر شما از من خواسته‌ای نداشته باشید تکلیف خودم را انجام نخواهم داد. تک تک حرف‌هایی که امروز از شما شنیدم در من تکلیف ایجاد می‌کند و من باید به آن‌ها فکر و عمل کنم و پاسخگوی شما باشم. البته ممکن است شما نکته‌ای را مطرح کنید و من امکان آن را نداشته باشم که شرایطش را ایجاد کنم ولی باید بتوانم برای تحقق آن تلاش کنم.
کرمی در ادامه سخنانش در این مراسم تصریح کرد: حالا که این قبای مدیریت را بر دوش انداخته‌ام ومسئولیت رسیدگی به این امور را پذیرفته‌ام، تازه متوجه شده‌ام چقدر باید تلاش کنم و چقدر باید مراوده کنم تا گروهی را که به تئاتر بدبین هستند به خوشبینی سوق بدهم و متقاعدشان کنم که بودجه لازم را به تئاتر اختصاص بدهند. تازه متوجه شده‌ام گروهی را که ارزشی برای تئاتر قائل نیستند قانع کنم که تئاتر ارزش دارد و این در واقع شرایطی است که مسئولیت من ایجاب می‌کند. هر کدام از ما هم به نوبه خود در برابر این هنر مسئول هستیم. فعالیت تئاتری تنها در تولید تئاتر خلاصه نمی‌شود و ما در این ارتباط یک مسئولیت اجتماعی درخصوص نسل گذشته و آینده بر دوش داریم. اینکه ما فکر کنیم دولت باید همه شرایط را ایجاد کند، واقعیت این است که چنین شرایطی موجود نیست و امکانش نیز وجود ندارد. در سال جاری با تمام رشد تورمی و افزایش هزینه‌ها ما همان بودجه سال گذشته را به عنوان بودجه مصوب در اختیار داریم. آقای برهانی مرند باید با تنها ده درصد افزایش بودجه جشنواره امسال را برگزار کند در حالی که قیمت ارز حداقل دوبرابر شده است. به نظر من با توجه به این شرایط همه ما باید مصمم شویم تا بتوانیم یک رویداد را به نتیجه برسانیم. هر کدام از ما اگر برنامه داشته باشیم می‌شود خیلی از اتفاقات را شکل داد.
او در بخش بعدی سخنانش با اشاره به اظهارات فعالان تئاتری حاضر در مراسم عنوان کرد: اینکه ما بعد از شکل گرفتن یک اتفاق بخواهیم انتقادی را به آن وارد کنیم، رویه نادرستی است. برای نمونه جشنواره تئاتر منطقه‌ای برگزار شد و در ابتدای پذیرش این مسئولیت جلساتی داشتیم تا این جشنواره‌ها را دوباره احیا کنیم. اما پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که این جشنواره خود یک آفت در تئاتر کشور بوده و مشکلاتی با خود به همراه داشته و تنها به یک رویداد کلیشه‌ای تبدیل شده که اگر بخواهد ایجاد تحول کند رویکردش باید حتماً تغییر کند. طرح استقرار گروه‌های نمایشی هم مورد دیگری است که در شرایط ایجاد شده خود منتقد این طرح شده‌ایم. طرح استقرار طرح خوبی است اما حالا دچار مشکلاتی است و ما باید سعی کنیم این ایده را تکمیل کنیم و به نتیجه برسانیم و نه اینکه به گفتن اینکه طرح نامناسبی است اکتفا کنیم. در طول این چند ماه سعی کرده‌ایم ثروت و سرمایه‌ای را که داشته‌ایم و پتانسیل موجود را جهت بدهیم و حتی درخصوص جشنواره تئاتر فجر کارگروه آسیب‌شناسی تشکیل شود. این نگاه که هر ایده‌ای در هر شرایطی می‌تواند تمام نیازهای ما را برآورده کند، نگاهی ناقص است. هر ایده‌ای که ما اجرا کنیم می‌تواند بخشی از نیازهای ما و نه تمامی آن را برآورده کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنانش در این مراسم تصریح کرد: ما در بعضی از حوزه‌ها باید تحول ایجاد کنیم. ما در شورای نظارت و ارزشیابی قانون بالادستی داریم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون مصوب دارد و در این قانون مشخص شده که اعضای شورای نظارت و ارزشیابی باید شامل چه کسانی باشد. وقتی تعاملی میان شما و مدیران کل استانی نباشد، اعمال قانون در بعضی موارد ممکن است تبدیل به اعمال سلیقه شود. اگر این تعامل اتفاق بیفتد می‌توان به بهبود وضعیت در عرصه تئاتر شهرستان‌ها امیدوارتر بود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی