آریا بانو

آخرين مطالب

عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی مقالات

عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عوارض شب بیداری بسیار جدی و قابل تامل است. شب بیداری سبب اختلال در متابولیک و سوخت و ساز بدن شده و در نتیجه چربی شکمی، حمله قلبی و دیابت را به همراه دارد.


سرویس سلامت - آیا تا به حال شب بیداری و خستگی بعد آن را تجربه کرده‌اید؟ شب بیداری بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در این مقاله با بررسی عوارض شب بیداری، شما را نسبت به آسیب‌های ناشی از آن آگاه می‌نماییم تا بتوانید عوارض شب بیداری را به حداقل برسانید.
عوارض شب بیداری بر سلامتی
همه ما می‌دانیم که خواب درست و کامل درشب به اندازه نفس کشیدن و غذا خوردن برای بدن ضروری است. خواب در سایر ساعات روز نمیتواند خواب شب را جبران کند. بدن در ساعات خواب شبانه خود را درمان می‌کند و انرژی می‌گیرد. مغز نیز در ساعات خواب، تمام اتفاقات روز را پردازش کرده و آن‌ها را در قالب خاطره ثبت می‌کند.
کسانی به شب بیداری عادت دارند و یا شیفت شب کار می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و عارضه کم ماهیچگی (از دست رفتن توده ماهیچه‌های اسکلتی) مواجه هستند؛ حتی اگر با خوابیدن بیشتر در ساعات اولیه صبح، سعی در جبران شب بیداری خود داشته باشند. در ادامه با بیش از بیست عارضه ناشی از شب بیداری آشنا می‌شویم.

سردرد: شب بیداری موجب سردرد صبحگاهی و حتی ادامه سردرد در طول روز می‌شود. میگرن ها نیز می‌توانند ناشی از شب‌های بیخوابی باشند. اختلال در یادگیری: حافظه کوتاه مدت، یکی از اجزای مهم یادگیری است و محرومیت از خواب باعث اختلال در توانایی یادآوری کلمات می‌شود. افزایش وزن و چاقی: عدم تعادل هورمون در افرادی که خواب کافی ندارند باعث افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذا‌های کالری بالا، عدم توانایی کاهش کنترل انگیزه‌ها و رفتار‌های افراطی و در نهایت چاقی می‌شود.

اختلال در دید: شب بیداری موجب دوبینی و تاری دید می‌شود. با افزایش بیخوابی اشتباهات دید نیز افزایش می‌یابد. بیماری قلبی: در افرادی که به طور کامل و به طور جزئی محروم از خواب بوده، فشار خون نرمال نبوده و ضربان قلب بالاتر است همچنین افزایش غلظت پروتئین واکنش C در این افراد نشانگر خطر بیماری قلبی است. اختلال در تصمیم گیری و واکنش‌ها: از عوارض شب بیداری تاثیر آن بر زمان واکنش شما و تصمیم گیری برای امور است.

عدم تمرکز: محققان، خاطر نشان کرده‌اند که کار‌هایی که نیاز به توجه دارند، به خصوص به کم خوابی حساس هستند. اگر بخواهید هشیار و متوجه باشید، نیاز به خواب کافی یک امر مسلم است و از عوارض شب بیداری حالت ناپایداری آن است که در عرض چند ثانیه متغیر است و نمیتوان آن را به طور کامل بیدار یا خواب شناخت، می‌شوید و توانایی شما برای توجه بیشتر در بهترین حالت باز هم متغیر است. ضعیف شدن بدن: به دلیل محرومیت از خواب سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و می‌تواند مانع دفاع طبیعی بدن شما در برابر میکروارگانیسم‌ها شود. تکرر ادرار شبانه: بدن در هنگام خواب تولید عادی ادرار خود را کاهش می‌دهد، اما در صورت بیخوابی این کاهش طبیعی اتفاق نمی‌افتد و باعث تکرر ادرار شبانه می‌شود.

اختلال در گفتار: شب بیداری باعث می‌شود هنگام سخن گفتن به مشکل برخورید و قادر نباشید افکار خود را به درستی بیان و صحبت خود را تمام کنید. آلزایمر: تنها یک شب نخوابیدن باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز و افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر می‌شود. حتی یک شب نخوابیدن برای افزایش سطح بتا آمیلوئید --ماده‌ای که می‌تواند تجمع یافته و ارتباط سلول‌های مغزی با یکدیگر را قطع کند کافی است. اگرچه سطح این ماده به سطح طبیعی برمی گردد، اما محققان نگران هستند که شب بیداری‌های مکرر به تجمع پلاک‌های مغزی منجر می‌شود که نهایتا نورون‌ها را از بین می‌برد و حافظه را پاک می‌کند. محققان همچنین دریافتند پس از چند شب اختلال خواب، ماده شیمیایی دیگری موسوم به پروتئین تاو افزایش می‌یابد، ماده‌ای که باعث تجمع توده در مغز شده و با بیماری آلزایمر نیز ارتباط دارد.

مشکلات دستگاه گوارش: فقدان خواب منظم، باعث افزایش احتمال ابتلا به IBD و سندرم التهابی روده می‌شود. افزایش تصادفات: به دلیل محرومیت از خواب، خطر افزایش سوانح در سطح هوشیاری پایین مشاهده می‌شود. عدم تحریک پذیری جنسی و بروز ناتوانی جنسی: تستوسترون جزء مهمی از میل جنسی در زنان و مردان است. خواب، باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود، در حالی که بیداری بیش از حد، آن را کاهش می‌دهد محرومیت از خواب و اختلال در خواب، در نتیجه، با کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است. پایین آمدن آستانه درد: مطالعات نشان داده است که برای افرادی که شب بیداری دارند، آستانه درد و میزان سطح تحریک پذیری دردی که آن‌ها قادر به تحمل آن بودند، پایین‌تر بود.

دیابت: تلاش برای افزایش مدت خواب، ممکن است خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد. خستگی و ناتوانی: اکثر مردم متوجه می‌شوند، زمانی که کم خواب می‌شوند، مثل این است که در بازی خود در صدر نیستند یک مطالعه نشان داد که یک شب بی خوابی، موجب افزایش 20 تا 32 درصدی تعداد اشتباهات انجام شده توسط جراحان شده است افرادی که ورزشکار هستند که نیاز به تیراندازی دقیق، قایقرانی، دوچرخه سواری و ... دارند، همچنین اشتباهات بیشتری را پس از مدت طولانی بیداری، مرتکب می‌شوند. سرطان: از عوارض شب بیدلری ارتباط مستقیم آن با سرطان است. سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 اعلام کرد که کار در شیفت شب یکی از عوامل احتمالی سرطان است. همچنین تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، که افرادی که خواب کافی ندارند، در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند، از جمله سرطان‌های روده بزرگ و پستان.

ناراحتی و افسردگی: طبق گزارش یک مقاله؛ رضایت زناشویی در میان زنانی با خواب آرام، بیشتر گزارش شده است، اگر چه معلوم نیست که آیا افراد خوشحال بهتر می‌خوابند، یا بهتر خوابیدن باعث خوشحالی مردم می‌شود یا به احتمال زیاد ترکیبی از این دو. بی خواب‌ها همچنین با احتمال دو برابر در معرض ابتلا به افسردگی هستند و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، که درمان مشکلات خواب ممکن است با موفقیت درمان علائم افسردگی همراه باشد.
سخن آخر
یک باور عمومی بین مردم رایج بوده که ساعت زیستی بدن کسانی که شیفت شب کار می‌کنند، به تدریج خود را با مقتضیات این شرایط وفق می‌دهند. اما پروفسور راسل فاستر، پژوهشگر مطرح بریتانیایی، معتقد است: «در تمام پژوهش‌های متفاوت انجام شده به یک نتیجه رسیدیم و آن اینکه بدن خود را وفق نمی‌دهد. .
نظر شما چیست؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید آن را از طریق بخش "ارسال نظر" با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.
بهاره شیربیگی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زنان قوی از درون زودتر می شکنند، ولی چرا؟

مهریه یا شروط ضمن عقد، کدام بهتر است؟

سیر تا پیاز عروسی‌های لاکچری آن هم از نوع «چشم‌درآر»!

در امتداد تاریکی؛ ماجرای ازدواج غیررسمی!

کجای جهان ایستاده‌ایم؟

در امتداد تاریکی؛ دختر بدنام!

در امتداد تاریکی؛ هدیه سیاه!

تغذیه سالم زندگی سالم

چرا زنان کمتر به مشارکت سیاسی علاقه دارند؟

گیوه‌بافی؛ هنر زنان کُرد

گزینه‌های پر خطر روی میز ازدواج!

هشدار موسسه سوییسی؛ تغییر دمای شدید در انتظار ایران

شنیدن صدای هیچ!

«اشتغال زنان» تاثیری در آمار طلاق و فرزندآوری دارد؟

ضرورت تبلیغ "حجاب" با تأکید بر ابعاد حیات‌بخش و روح‌بخش

روابط پیچیده انسانی؛ از عشق تا تنهایی / بازآفرینی نمایشنامه‌ای که چخوف معتقد بود نیاز به تغییرات دارد / نمایش "مرغ دریایی من" به روایت کیومرث مرادی، شبنم مقدمی و امیرحسین فتحی

جهان‌های موازی موسیقی و شیوه‌ نگارش واژگان تخصصی در یک کتاب

آموزش تکنیک زیر لعابی در مرکز معماری اسلامی

کودک آزاری یا مدلینگ؟

ویژگی های همسر از نگاه قرآن و عترت

در صورت مفقود شدن مدارک چه کنیم؟

چگونه درباره مرگ با کودکان حرف بزنیم؟

انتخاب همسر از بین چند خواستگار خوب

قانون آینه چیست و چطور در رفتار با اطرافیان به ما کمک می کند

زوج‌ درمانی چیست و چه زمانی به زوج درمانی نیاز هست؟

عناوین روزنامه های امروز شنبه 98/4/15

آسیب‌های تک فرزندی چیست؟

به این خواسته‌های همسرتان «نه» بگویید

5 عادت که جلوی پیشرفت زنان در کار را می‎گیرد

پاگشا کردن عروس و داماد بعد از ازدواج چیست و چگونه برگزار می شود؟

خانم‌ها همیشه نگران خوب نیفتادن‌ عکس هایشان هستند!

بچه هایی که شبیه عروسک شان هستند

5 تابلویی که دنیای هنـــر رابه هم ریخت!

تاراج گیسو؛ موهایی که برای گذران زندگی کوتاه می‌شوند

می پرسی خوشبختی چیست؟

حبس‌زدایی با «مهریه» زنان؟

تاراج گیسو؛ موهایی که برای گذران زندگی کوتاه می‌شوند!

حکم مراجعه زنان به پزشک مرد چیست؟

پیشنهاداتی برای تابستان بچه ها تا از تکنولوژی دور شوند

"سلفیِ کمتر، واقعیتِ بیشتر"

چطور دختر 5 ساله‌ام را مهیای آمدن بچه جدید کنم؟

دختر یا پسر؟ انتخاب با شماست!

با چشمان بسته این نمایش را تماشا کنید / نگاهی به نمایش "است" به کارگردانی پرنیا شمس

همه چیز درباره فرش ماشینی

سه عامل «خشن شدن» یک جامعه را بشناسید

سنت های قبل از ازدواج در ایران

کیمونو و تاریخچه آن

سنگینی سایه طلاق آسان بر ازدواج دشوار

دلایل "واپس زدگی" ازدواج در جوانان

با این ترفندها سیگار را ترک کنید