آریا بانو

آخرين مطالب

ظريف در صفحه توئيتر:

ميزگرد ايرنا/ضرورت آسيب شناسي، راهکار مقابله با آسيب هاي اجتماعي سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - کرج - ایرنا - کاهش آسیب های اجتماعی با هدف ایجاد جامعه ای ایمن، سالم و پویا نیازمند شناخت مسیرهای درست و آسیب شناسی راه حل های اجرایی و آگاهی رسانی صحیح و به موقع است، گرچه برخی از چالش های اجتماعی هرگز به طور کامل قابل برطرف شدن نیست، اما می توان آثار آن را به حداقل رساند.

در سال های اخیر شاهد وقوع انواع آسیب های اجتماعی هستیم که به همراه آن اطلاعات و آماری نیز شنیده می شود که اثر آن را چندبرابر می کند.
تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به حوزه آسیب های اجتماعی و مشارکت های همگانی نشان از اهمیت مضاعف یافتن راه حل های مناسب برای این بخش دارد. هر جامعه‌ای متناسب با شرایط خود، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبرو است که شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را بسوی ترقی و تعامل هموار سازد.
اگرچه 22 آسیب اجتماعی در کشور وجود دارد، اما رهبر انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی یک طرح تقسیم‌ کار ملی را به وزارت کشور پیشنهاد دادند و برای حل این معضل 5 اولویت را مشخص کردند؛ اولویت نخست، اعتیاد به مواد‌مخدر، دومین اولویت حاشیه‌نشینی و ساماندهی این مهم، سومین اولویت بحث طلاق، چهارمین اولویت مفاسد اخلاقی و پنجمین اولویت احصای مناطق بحران‌خیز در کشور بود.
اتفاقات تلخی که برای دو کودک به تازگی در کشور روی داد و باعث جریحه دار شدن وجدان عمومی نیز نشد خود نوعی از این آسیب های اجتماعی که ریشه در ناآگاهی خانواده ها نسبت به تهدیدهای اجتماعی داشت که با اقدام های جزئی قابل پیشگیری است، بر این اساس می گوییم که آگاهی رسانی می تواند آسیب های اجتماعی و آثار آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز به منظور انجام به رسالت رسانه ای خود در زمینه آگاهی رسانی با حضور مسئولین و کارشناسان به بررسی آسیب های اجتماعی و راه های مقابله با آن از طریق آگاهی رسانی مضاعف پرداخته است.
مدیرکل بهزیستی استان البرز، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری البرز و یک کارشناس اجتماعی با حضور در مرکز ایرنا البرز به آسیب شناسی در حوزه آسیب های اجتماعی دراین استان پرداخته و توجه به سرمایه های اجتماعی و آگاهی بخشی به جامعه را به عنوان محور توسعه، مورد تاکید قرار دادند.
**آگاهی رسانی درباره طلاق ضرورت دارد
مدیرکل بهزیستی البرز گفت: یکی از آسیب های اجتماعی پدیده طلاق است که باید در آگاه سازی و اقدامات پیشگیرانه برای به سرعت وارد عمل شد.
داریوش بیات نژاد افزود: امروز باید با اجرای طرح پیشگیری مانع از شکل گیری ازدواج های ناموفق شد، مشاوره و آگاه سازی های قبل از ازدواج از جمله موضوعات مهمی است که دراین زمینه مدنظر قرارمی گیرد، با توجه به اینکه بسیاری از طلاق در سال اول و یا پنج سال اول زندگی به دلیل مباحث ساده و اختلافات بسیار جزیی رخ می دهد، نیاز است که در این خصوص چاره اندیشی های لازم اعمال شود.
**ورود مقام معظم رهبری به حوزه آسیب های اجتماعی دلگرم کننده است
وی با بیان اینکه ورود موثر مقام معظم رهبری در بحث آسیب های اجتماعی سبب دلگرمی و ایجاد انگیزه شده، اظهار داشت: موسسات غیر دولتی و سمن ها نقش موثری را در حوزه آسیب های اجتماعی و پیشگیری ازآنها ایفاء می کنند و اقدامات دولت نیز در توجه به بخش اقشار ضعیف و کم درآمد درمقایسه با سایر گروه های جامعه در معرض آسیب پذیر رهگشا است به گونه ای که پس از 10 سال امروز شاهد هستیم که مستمری افراد تحت پوشش رشدی بیش از سه برابر داشته و در برنامه ششم توسعه نیز موضوعات اجتماعی مورد توجه قرار گرفته اند.
**15 میلیون حاشیه نشین در کشور
مدیر کل بهزیستی البرز به وجود 15 میلیون حاشیه نشین در کشور اشاره و گفت: حاشیه نشینی پدیده ای است اجتماعی و به عنوان یک معضل اجتماعی مورد توجه جامعه شناسان شهری و سایر علوم مربوط به شهرسازی قرار دارد و آمارها حکایت از آن دارد که قریب 20 تا 30 درصد ساکنان کلانشهر ها در سکونت گاه های غیر رسمی سکونت که گریبانگیر مشکلات خاص هستند.
بیات نژاد افزود: حاشیه نشینی با آسیب ها همراه است اگر چه حاشیه نشینان آسیب زا و منحرف نیستند و چالش های زیست محیطی، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، معضل دفع زباله ها، مشکل ترافیکی و آمد و شد، گسترش انحرافات اجتماعی، مسأله تأمین شغل، تفاوت و عدم تطابق فرهنگی از جمله چالش هایی هستند که این مناطق با آنها درگیر می باشند.
**اعتیاد نوعی دیگر از آسیب اجتماعی است
وی ادامه داد: اعتیاد نیز از دیگر آسیب های اجتماعی است و سال هاست که در حوزه اعتیاد دستگاه های متعددی کار می کنند و امروز به این نتیجه رسیده اند که اعتیاد یک بیماری است و به همین منظور در حوزه آسیب های اجتماعی رویکرد درمان مدار و حقوقی مدنظر است که با فعالیت های تیمی تلاش می شود که به معتاد بعنوان یک بیمار نگریسته شده و از جنبه تخلف و جرم به آن نگاه نکرد.
بیات نژاد ادامه داد: یکی دیگر از آسیب های اجتماعی بحث طلاق است و در سال اول برنامه ششم 20 درصد بهزیستی مکلف شده که طلاق را دهد.
مدیر کل بهزیستی البرز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد آسیب های اجتماعی ابعاد مختلفی دارد. جامعه ما در مرحله گذار از سنتی به مدرن است و با تغییرات سریع تکنولوژوی و گسترش فضای مجازی مواجه هستیم که باید برای آن برنامه ریزی دقیقی داشت.
**تقویت باورهای مذهبی برای کاهش آسیب های اجتماعی
بیات نژاد با اشاره به اینکه تضعیف باورهای مذهبی جامعه یکی از ایرادات امروز ما است افزود: باید برای اوقات فراغت جوانان، اجرای طرح های آموزشی و پیشگیری و ترویج برنامه های آموزشی و فرهنگی برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: توجه به ایجاد و گسترش نشاط اجتماعی وضرورت پیاده سازی آن در جامعه و تقویت احساس مسئولیت اجتماعی از دیگر مباحث مهم و مورد توجه دراین زمینه است.
**علت 70 درصد ناهنجاری ها ناآگاهی است
بیات نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: 70 درصد ناهنجاریها به دلیل عدم اگاهی است که باید برنامه ریزی دقیقی دراین زمینه داشت، اگرچه در دولت " تدبیرو امید" با رویکرد اطلاع رسانی بیشتر این مهم حتی در روستاها نیز نیز مورد توجه قرار گرفته ولی فعالیت های بیشتری را می طلبد.
وی تاکید کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی امروز با طرح یاوران نماز ازسطح مهدهای کودک شروع شده و در تلاش هستیم تا با عملیاتی کردن آنها به نتایج قابل قبول تری برسیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز نیز در این میزگرد با بیان اینکه ریشه برخی جرایم و آسیب ها مشترک است، گفت: پایین بودن سطح معیشت و فقر می تواند یکی از علل اصلی بروز جرایم به جز کلاهبرداری باشد.
**همه مسئولیت ها متوجه دولت نیست
مهدی جوهری افزود: یکی دیگر از عوامل، موازی کاری و خنثی سازی عملکرد از سوی مسئولین است، به عنوان مثال در خصوص کودکان کار این آسیب را به مشکلات معیشتی گره زدیم و من مسئول هم بیان کرده ام که حل مشکلات معیشتی به عهده من نیست و باید دولت اقدام کند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی دیگری نیز که جامعه با آن درگیر است حاشیه نشینی می باشد، حاشیه نشینی بدین معنا است که جایی ایجاد شود بدون ساختار شهری که مدیریت شهری نمی تواند آن را اداره کند و این خود نیز زمینه بروز جرم است.
جوهری گفت: عدم انجام وظایف قانونی از سوی مسئولین در درجه اول سبب ایجاد حاشیه نشینی شده است.
**مشکلات از سرچشمه حل نشده است
وی خاطرنشان کرد: ما نتوانسته ایم از سرچشمه مشکلات را درست کنیم،در نتیجه مردم از شهرها و روستاهای مهاجر فرست خود کوچ و به مناطق مهاجر پذیر آمده اند اما به دلیل عدم جانمایی از سوی مسئولین که در کجاها باید مستقر شوند ، این افراد در اراضی ملی و سایر مناطق به صورت غیر قانونی مستقر می شوند.
وی بیان داشت:با اسکان این افراد در مناطق حاشیه نشینی با توجه به نبود خدمات فرد را به سمت ناهنجاری و انجام جرایم سوق داد که برای تامین معاش خود سرقت، تکدی گری و یا کارگر فصلی شود.
**ناآگاهی به قانون باعث دور شدن از قانون می شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز گفت: جهل به قانون، جهل به وظیفه و همه اینها سبب می شود که از قانون مداری دور شویم که در اینصورت بستر جرم ایجاد می شود.
جوهری در ادامه به معضل اعتیاد اشاره کرد و افزود:پس از تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که معتاد بیمار است و نه مجرم، مسئولین فکر کرده اند که اگر معتاد را به زندان ها بیاندازیم همه چیز درست می شود اما این راه حل نتیجه نداد و معتاد با رفتن به زندان دو جرم دیگر نیز یاد گرفت و بقیه را نیز مبتلا کرد.
**مجازات حبس کارساز نیست
وی ادامه داد:امروز همه مسئولین به این نتیجه رسیده اند که مجازات حبسی شدید دیگر کارساز نیست و به همین منظور به سمت دادگاه درمان مدار و اجتماع مدار رفته ایم.
جوهری افزود: در بحث طلاق نیز قبل از سال 94، 3 هزار و 500 نفر به مراکز مشاوره ما مراجعه که علت عمده اختلافات خود را عدم مهارت و نبود آگاهی زوجین معرفی کرده اند،همه این موارد به عدم آگاهی و جهالت باز می گردد ، علت اصلی نبود آموزش است، در حاشیه نشینی، طلاق، اعتیاد، کودک آزاری و سایر آسیب ها اگر آموزش های لازم داده شود دیگر شاهد چنین جرایمی نخواهیم بود.
وی ادامه داد: در مساله کودک آزادی شاه بیت مقابله با این آسیب این است که آگاهی های لازم را به والدین و فرزندان نداده ایم، فرزندان باید از سنین کودکی و از مهدهای کودک آموزش های لازم را فرا بگیرند، کودکان باید نقاط حساس بدن خود را بشناسند، باید آنقدر به این فرزند آموزش داده شود که اگر مورد آزار قرار گرفت مطرح کند، متاسفانه ما در این خصوص مطالب را آموزش نداده ایم و در مواردی ما اعتیاد تابو ایجاد کردیم که اگر ندانند بهتر است.
**نقش رسانه ها در آگاهی رسانی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز با اشاره به اینکه برای دادن آموزش به تمامی اقشار جامعه باید رسانه ها ورود کنند گفت: با هدف کاهش طلاق در استان با انجام مشاوره پیش از طلاق و آگاهی دادن موفق شدیم میزان طلاق را در البرز در سال 95 نسبت به سال 94 ،17 درصد کاهش دهیم.
جوهری افزود: در حوزه کودکان کار نیز تا پایان سال این مساله ساماندهی و با مشارکت بهزیستی و شهرداری یک مکان را برای این کودکان ایجاد کنیم .
**ضرورت جلب مشارکت مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی
وی در ادامه تاکید کرد: بدون شک مردم در مقابله با تمامی آسیب ها نقش بسزایی دارند و می توان از ظرفیت مردمی، سمن ها و محلات بهره برد ،در حوزه پیشگیری نیاز اول پول نیست بلکه مدیریت است ، به همین منظور سامانه سجام را راه اندازی که در آن 250 نفر از افراد تحصیلکرده جامعه که با هدف برقراری ارتباط با محلات عضو هستند تا بتوان از پتانسیل آنها برای پیشگیری و آگاهی دادن به اقشار مختلف جامعه بهره برد.
جوهری گفت: در بحث پرونده طلاق نیز می توان از این ظرفیت مردمی بهره برد، برای حل اختلافات مربوط به طلاق از ریش سفیدان محله و دلسوزان تحت عنوان حکمه یا داور می توان استفاده کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز با بیان اینکه حوزه آسیب ها در کشورما زیاد است، اظهار داشت: متاسفانه خشونت رتبه دوم را در کشور ما دارد، دعواهای خیابانی بر سر پارک ماشین اینها دیگر به فقر برنمی گردد بلکه بخشی به شهرداری و بخشی دیگر هم به خود مردم و عدم آگاهی باز می گردد.
جوهری گفت: این حس باید در میان افراد جامعه ایجاد شود که نسبت به روستا، شهر و کشور خود بی تفاوت نباشند آن را مانند خانه خود ببینند و نسبت به آن دلسوز باشند ، در این میان نقش رسانه ها بدون هر گونه نگاه سیاسی، نقشی بی بدیل است ، رسانه ها باید قانون را مطالعه کرده و از مدیران مطالبه گری کنند.
وی ادامه داد: در حوزه مهدکودک ها نیز باید به کارگیری بالاترین سطح مربی نسبت به دادن آگاهی و آموزش های لازم به فرزندان ما با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی اقدام شود.
**برنامه ها برای کاهش طلاق
کارشناس و معاون امور اجتماعی بهزیستی استان البرز نیز دراین نشست گفت: تشکیل و توسعه 14 گروه همیار، آماده سازی شغلی، تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی و آموزش های بازاریابی در سال جاری در دستور کار بهزیستی قرار دارد.
مهشید موقر به برنامه ریزی در مداخلات مراکز مددکاری اجتماعی در راستای کاهش طلاق اشاره و افزود: به همین منظور دوره های آموزشی ،مهارت های کارآفرینی، کسب و کار، غربال گری بیماری افسردگی و راه های مقابله با آن توسط بهزیستی البرز انجام شده است.
**مشاوره ضروری است
وی ادامه داد: با راه اندازی مراکز مشاوره و مداخله در بحران در تلاش هستیم تا حد قابل توجهی از بروز پدیده طلاق جلوگیری کنیم .
این کارشناس گفت: همچنین با راه اندازی خط 123 در تلاش هستیم بصورت اورژانس و شبانه روزی به بحث آسیب های اجتماعی بپردازیم.
وی کودک آزاری ، همسرآزاری و خودکشی را از دیگر آسیب های جتماعی عنوان کرد که از طریق مراکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی دردست بررسی قرار می گیرد .
7414/2089/1535خبرنگار:وحیده عسکری*حکیمه کشاورز*انتشاردهنده:داریوش غفاری

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/10906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن