آریا بانو

آخرين مطالب

همتی: سهم حوزه مد و لباس در عرصه پژوهش ناچیز است گفتگو

همتی: سهم حوزه مد و لباس در عرصه پژوهش ناچیز است

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک طراح لباس و مدرس دانشگاه می‌گوید طی دهه اخیر و علی‌رغم توسعه فعالیت‌های پژوهشی در سایر علوم و صنایع، سهم حوزه مد و لباس در عرصه پژوهش ناچیز است.


سرویس مد و لباس هنرآنلاین : 24 تا 28 آذرماه 97 با عنوان هفته پژوهش در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده و در سایه این عنوان، موضوعاتی همچون "پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه"، "پژوهش، فناوری و رسانه"، "پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی"، "پژوهش، فناوری و علوم انسانی و هنر"، "پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی" و "پژوهش، فناوری و تعاملات بین‌المللی" را مورد توجه قرار داده است.
تکتم همتی طراح لباس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، درباره نقش و اهمیت پژوهش در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اگر نگاهی اجمالی به فعالیت‌های پژوهشی دهه اخیر در حوزه‌های مختلف داشته باشیم درمی‌یابیم که سهم حوزه مد و لباس در این بخش بسیار ناچیز است و بدون شک نبود منابع پژوهشی از مهم‌ترین دلایل این مسئله است.
همتی با اشاره به کتاب‌های مرجع با زبان اصلی در زمینه مد و لباس تصریح کرد: در ایران اگر دانشجوی طراحی پارچه و لباس به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مسلط نباشد، نه‌تنها نمی‌تواند بهره لازم از منابع مکتوب خارجی را برده بلکه با مراجعه به سایت‌های خارجی نیز محتوایی برای ورود به حیطه پژوهش دریافت نخواهد کرد.
این پژوهشگر در میان آثار پژوهشی ترجمه‌شده حوزه مد و لباس به کتاب "فلسفه فشن" نوشته لارس اسونسن اشاره کرد و گفت: کمبود کتاب‌هایی از این دست موجب شده که دانشجویان این حوزه دیدگاه وسیعی نسبت به عرصه فشن و ابعاد گسترده آن نداشته و به همین دلیل با طیف وسیعی از پایان‌نامه‌های تکراری مواجه هستیم.
او افزود: دنیای فشن درگیر موضوعات مهمی همچون فشن پایدار و لزوم استفاده هر چه بیشتر از پارچه‌های بومی است و اگر بخواهیم از ته‌مانده‌های ارگانیک این صنعت بهره لازم را بریم، لازم است با تکیه بر چه تکنیک‌های به تحقق این مهم دست یابیم.
همتی که سال‌ها است در زمینه "فست فشن" و آسیب‌های آن به محیط زیست پژوهش‌هایی را انجام می‌دهد اذعان داشت: این موضوع و ده‌ها موضوع دیگر می‌توانند در شرایط کنونی دستمایه پژوهش قرار گیرند و فعالیت تحقیقاتی در این زمینه موجب می‌شود که دستگاه‌های مختلف نیز درگیر این جریان‌ها شده و مراکزی مانند پارک علم و فناوری به اجرایی شدن این پژوهش‌ها کمک کنند.
این طراحی لباس به تحقیقات و پژوهش‌های خود در زمینه "ریسایکل فشن" یا "فشن بازیافتی" اشاره و تصریح کرد: حدود دو سال است که بر اساس پژوهش‌های انجام شده، کارگاه‌های آموزشی نیز در شهرهای مختلف با این موضوع و در راستای کاهش صدمات زیست‌محیطی صنعت نساجی برپا کرده‌ایم.
او به ترجمه فیلم "The True Cost" که در قالب مستند، تأثیر مد و فشن را بر روی مردم را نشان می‌دهد اشاره کرد و گفت: این فیلم در تداوم یک جریان پژوهشی و پس از آتش گرفتن یکی از کارگاه‌های بزرگ طراحی و دوخت لباس در بنگلادش و از بین رفتن صدها نفر ساخته شد که به‌تازگی توسط یکی از دوستانم ترجمه شده و در آینده نزدیک از رسانه ملی پخش می‌شود.
همتی در خاتمه اظهار داشت: بدون شک، پژوهش مبتنی بر مستندات تاریخی و فرهنگی می‌تواند به ساخت نمونه‌های مشابه این اثر در حوزه مد و لباس ایرانی نیز کمک کند و از دریچه‌ای دیگر، مشکلات و دغدغه فعالان این عرصه را در کشور نشان دهد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی