آریا بانو

آخرين مطالب

واکاوی ابعاد مختلف خشونت خانگی

ترک یک رابطه خشن به معنای پایان آزار است؟ گفتگو

ترک یک رابطه خشن به معنای پایان آزار است؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - دانشجوی دکترای رشته روانشناسی و مشاوره دانشگاه مک‌گیل گفت: در ادبیات «تحقیر» عمدتا واژه زنان، برای خشونت خانگی به کار برده شده و خشونت خانگی، خشونت علیه زنان مطرح می‌شود. آمارها نشان می‌دهد، بیشترین کسانی که خشونت خانگی را گزارش می‌دهند بانوان هستند، البته در این میان برخی بر این عقیده‌اند که چه بسا آقایان هم تحت خشونت خانگی قرار می‌گیرند، اما گزارشی در این خصوص به دلیل حس شرمساری، صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر اسرا میلانی در نشست «تحلیل بین فرهنگی خشونت خانگی» که در دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در این خصوص باید مشخص کرد که برای شخص مورد آزار قرار گرفته از چه واژه‌ای باید استفاده کرد. در برخی موارد از واژه «قربانی» بهره می‌برند، اما این واژه از ادبیات تحقیر حذف و واژه «نجات یافته» که دارای بار معنایی مثبت‌تری است، جایگزین شد. در اینجا «قربانی» به اتفاق خشونت از بیرون و به فرد منفعل غالب شده که کاری از عهده او برنمی‌آید اطلاق می‌شود که تنها تلاش می‌کند خود را از خشونت بیرون بکشد.
میلانی بیان کرد: در اینجا باید توجه داشت که کشور هم چه عناوینی را برای این افراد در نظر می‌گیرد. این عناوین در برخورد اشخاص دیگر، جامعه و... با این افراد و دریافت افراد از تجربه‎‌ای که داشتند و در قالب رفتارهای کمک‌جویانه درنظر گرفته می‌شود.
میلانی افزود: به عنوان مثال خانمی مدیر یک شرکت بزرگ و در فضای کاری خود دارای قدرت بالاست، اما در خانه مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرد و در اینجا حاضر به استفاده از واژه قربانی با توجه به لکه ننگی که این واژه به همراه دارد، نخواهد شد.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا گفت: خشونت مسئله اجتماعی و فراگیر در جهان است و همه اقشار و در هر سطح اجتماعی، فرهنگی، نژادی، مذهب، سن و... آن را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد همسر آزاری به نوعی جرم محسوب می‌شود و بر همین اساس هرکدام از ما در مقابل این موضوع اجتماعی مسئول هستیم.
میلانی اظهار کرد: باید گفت در فرهنگ ما چه چیزی خشونت نامیده می‌شود؟. طبق نتایج یک تحقیق در تعریف خشونت خانگی در جوامع مسلمان به صورت عام و به عنوان مثال در جوامع هندی، پاکستانی و...، افراد خشونت عاطفی مرتبط با آبرو را سخت‌تر از خشونت فیزیکی تلقی می‌کنند. در واقع بر این عقیده هستند تحمل این خشونت به دلیل مسئله آبرو دشوارتر از خشونت فیزیکی است. نمی‌توان مدل‌های ثابتی از خشونت را برای همه جوامع که دارای تنوع هستند به کار برد، چرا که امکان پاسخگویی به همه نیازها وجود ندارد.
وی گفت: در خصوص آثار خشونت خانگی باید گفت آثار خشونت تنها به خود فرد منتهی نمی‌شود و بر روی بدنه اجتماع نیز تاثیرگذار و از آثار بین نسلی شدیدی برخوردار است. در آماری که هرساله در ارتباط با کشور کانادا منتشر می‌شود، باید گفت، هر ساله مبالغی صرف موضوع خشونت خانگی می‌شود. در اینجا شاید هزینه خدمات پزشکی و روان شناختی مطرح نباشد اما وقتی نیروی انسانی جامعه تحت خشونت و آسیب قرار گرفته باشد، به همان میزان هزینه‌ها نیز برای جامعه تشدید می‌شود.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا تصریح کرد: در ارتباط با آثار فردی خشونت خانگی نیز می‌توان گفت، که مواردی از جمله مشکلات سلامت روان، قتل‌های خانگی و... را شامل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، زنان تحت خشونت خانگی در محل کار نمی‌توانند تمرکز داشته باشند و عوارض این نوع خشونت تنها محدود به خانه نشده و به محل کار نیز منتقل و منجر به از دست دادن شغل، درآمد و اموال فرد شده و فرد آزاردیده به فرد آزارگر بیشتر وابسته می‌شود.
وی تصریح کرد: طبق آمارها، 53درصد افرادی که به خشونت خانگی دچار شدند، شغل خود را از دست داده‌اند و 75درصد آن‌ها دیگر نتوانستند برروی شغل خود تمرکز داشته باشند. در این میان، محل کار نیز در مقابل فرد خشونت دیده مسئول است. اگر کارمندی تحت خشونت قرار می‌گیرد، باید کمک‌ها و حمایت‌هایی از سوی محل کار خود داشته باشد.
خشونت خانگی تا چندین نسل دارای ریشه است
میلانی با بیان اینکه خشونت خانگی، بین‌نسلی منتقل می‌شود، تا چندین نسل دارای ریشه است و باید این چرخه معیوب متوقف شود، اظهار کرد: کودکان در معرض خشونت، می‌آموزند خشونت مسئله قابل قبول و قابل توجیه است. به عنوان مثال کودک با خود تصور می‌کند وقتی پدرم، مادرم را مورد تحقیر و توهین قرار می‌دهد به هدفی که می‌خواهد می‌رسد و در اینجا عدم توازن قدرت میان پدر و مادر مطرح می‌شود و کودک نیز آن را فرا می‌گیرد.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا اضافه کرد: در خشونت خانگی از کودکان با عناوین «قربان‌گران پنهان» و یا «مشاهده‌گران خاموش» یاد می‌شود. در فضای خشونت، خطرات شدیدی به روان کودک وارد می‌شود و به همین دلیل در این موضوع، کودکان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. کودکی که در معرض خشونت خانگی است، باید تحت نظر مرکز محافظت از کودک قرار گیرد، چرا که نباید این چرخه بین نسلی ادامه یابد. تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که شاهد خشونت بودند، در آینده کودکان خود را نیز مورد خشونت قرار می‌دهند. حتی دخترانی که مشاهده‌گر رابطه خشونت آمیز میان والدین خود بوده‌اند، این امکان برایشان وجود دارد که در ارتباط زوجین خود را نیز مورد خشونت خانگی قرار بگیرد.
تبدیل خشونت خانگی به الگوی رفتاری در خانواده
این دانشجوی دکترای رشته مشاوره روانشناسی در ادامه با بیان اینکه خشونت از یک اتفاق ساده شکل می‌گیرد، این خشونت ساده به خشونت مکرر و بعد به عنوان یک الگوی رفتاری در خانواده تبدیل می‌شود، در ارتباط با دیگر مدل‌های خشونت تصریح کرد: از دیگر مدل‌های خشونت می‌توان به چرخه آزار اشاره کرد. در این مدل، فرد در یک دوره می‌ماند و آن را تکرار می‌کند. این نوع خشونت خانگی از تنش آغاز می‌شود، تا اینکه این تنش به یک خشونت سخت مانند مراجعه به بیمارستان می‌رسد. در ادامه شخص آزارگر به عذرخواهی و تهیه هدیه می‌پردازد و به مرحله ماه عسل می‌رسند، اما این روند به حالت اول خود بازمی‌گردد و دوامی ندارد، تنش جدیدی شکل می‌گیرد، انفجار اتفاق می‌افتد و فرد در چرخه معیوب گرفتار می‌شود.
وی بیان کرد: در اینجا باید به این سوال پاسخ داد چرا فرد آزاردیده اقدامی نمی‌کند و در آن رابطه پر خطر می‌ماند و چرخه معیوب ادامه می‌یابد. این چرخه می‌تواند طی یک روز، یک هفته، یک ماه و یا چند ماه ادامه یابد، در واقع چرخه یکی، اما طول زمان آن متفاوت است و باید به این نکته اشاره کرد مرحله ماه‌عسل به این معنا نیست که مشکل میان طرفین حل می‌شود، چرا که مشکلات زوجین در این مرحله نیز وجود دارد.
میلانی در ارتباط با روابط اعتیادگونه در خشونت خانگی گفت: در پاره‌ای از موارد مشکل به دلیل وجود یک رفتار در زنان نیست، گاهی یک خشونت از سمت شخص آزارگر، بهانه‌ای را می‌طلبد، در این مرحله زنان ناخودآگاه تلاش می‌کنند این خشونت به درجه انفجار برسد چرا که بتواند زودتر مرحله ماه‌عسل را تجربه کند. در این نوع روابط فرد آزاردیده خود را تشنه محبت و توجه می‌بیند و در این میان توجهی که فرد آزارگر دریافت می‌کند برایش مهم جلوه می‌کند.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا ادامه داد: مورد دیگری که در خشونت خانگی مطرح می‌شود، قدرت کنترل است که در قلب رفتارهای آزارگرایانه قرار می‌گیرد و انواع دیگر خشونت را به وجود می‌آورد. وقتی شخصی در رابطه‌ای خشونت‌آمیز است، دائما در این رابطه می‌ماند، نه تنها در زمانی که در حال خشونت دیدن است.
میلانی گفت: در این مورد از خشونت خانگی مردها طبق آمار موجود، بیشتر تمایل دارند که قدرت کنترل را به دست بیاورند، چرا که این حق را برای خود می‌دانند تا اینکه در اختیار همسرشان قرار گیرد.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا در ارتباط با عوامل ماندن و یا ترک یک رابطه خشونت آمیز توسط زنان خاطرنشان کرد: از جمله عوامل اصلی ماندن در یک رابطه خشونت آمیز، «وابستگی اقتصادی شخص آزاردیده به آزارگر» است، ماندن به دلیل «فرزندان»، «امید برای تغییر»، «عشق»، «هراس» از شخص آزارگر به واسطه تهدیدهایی که از سوی فرد آزارگر وجود دارد، «فقدان» و یا از دست دادن رابطه موجود و «شرمساری» از دیگر عواملی است که باعث ماندن فرد آزارگر در یک رابطه همراه باخشونت می‌شود.
وی ادامه داد: با مراجعه به ادبیات تحقیر مشاهده می‌کنیم، تحقیقات اولیه در خصوص یک زن، به صورت کلی و در جهان به آن پرداخته و در واقع به روی هویت جنسی زن تاکید می‌شود. انگیزه این موضوع به دلیل حس همدلی در بین این قشر در خصوص خشونت است. اما بعدها انتقاداتی به این نظریه وارد شد چرا که این تجارب در مواردی مانند فرهنگ، مذهب، تاریخچه زندگی، در ارتباط با خشونت خانگی با یکدیگر متفاوت است. باید گفت، هویت زنان بر روی خشونت تاثیرگذار است.
میلانی در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ به طور کلی به نحوه انطباق با جامعه که شامل، عادات، نُرم، رفتارها، سبک زندگی که طی سالیان متمادی شکل گرفته، اشاره دارد. طبق تحقیقات بین فرهنگی عنوان می‌شود گاهی فرهنگ هم‌معنا با نژاد، ملیت و... تعریف می‌شود و بر این عقیده است همه ما موجودات فرهنگی هستیم و در واقع نژاد، سن، وضعیت جسمانی و روانی، زبان، فرهنگ و... فرهنگ ما را شکل می‌دهد. همچنین طبق این نوع مطالعات، جامعه فردگرا و جمع‌گرا نیز بر اهمیت خشونت خانگی می‌افزاید.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا گفت: از دیگر مدل‌های خشونت می‌توان به مدل «متقاطع بودن» اشاره کرد. در این مدل برای فرد خشونت دیده عواملی مانند هویت، سطح تحصیلات، نژاد، مهاجر بودن، تجربه جنگ، حضور در جامعه مردسالار و... مطرح می‌شود، به این معنا که این هویت‌ها در سطح وسیع اجتماع شکل می‌گیرد و زن در این بستر از تجربیات قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در روانشناسی، رویکرد این است که درون‌روانی فرد با رشد همراه شود و او را در بستر اجتماعی، فرهنگی و... مشاهده کنیم، عنوان کرد: در این میان باورهای نادرستی در خشونت وجود دارد که می‌توان به مواردی از جمله حمایت خانواده از نظر تامین هزینه‌های زندگی، وضعیت اجتماعی و... اشاره کرد. همچنین در خشونت خانگی فرد خود را مورد سرزنش قرار می‌دهد و در این میان، فردی که آزارگر است با توهین، تحقیر، بازی‌های روانی و... این حس را در فرد آزاردیده ایجاد می‌کند که او مقصر این خشونت است. در این میان تمرکز را از روی شخص قربانی برمی‌داریم و مشاهده می‌کنیم شرایط اجتماع چه چیزی را ایجاد می‌کند که فرد مورد خشونت قرار بگیرد. به عنوان مثال شاید فرد به دلیل باورهای مذهبی مورد خشونت قرار گرفته و این برچسب به فرد آزاردیده، منجر به منزوی‌تر شدن او شود.
میلانی خاطرنشان کرد: باید به این پرسش پاسخ داد که آیا ترک یک رابطه همراه با خشونت به معنای پایان آزار است یا خیر؟. با ترک یک رابطه خشونت آمیز ترس‎ها و اضطراب‌های آن رابطه تا سالیان سال همراه فرد است و طبق گفته این افراد دیگر نمی‌توانند همان آدم سابق شوند.
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی مشاوره دانشگاه مک‌گیل کانادا بیان کرد: بنابراین رویکرد ما در درمان این افراد باید رویکرد «فرهنگی‌رابطه‌ای» باشد. به این صورت که در درمان فرهنگ هر شخص را مدنظر قرار دهیم، همچنین یک رابطه سالم و متقابل با مراجعه‌کننده داشته باشیم، به نقاط قوت فرد خشونت‌دیده تاکید کنیم و در نگاه کلی، ذهن، بدن و روح فرد را باهم درنظر بگیریم. صرفا نباید در اتاقی درمان‌گر باشیم بلکه باید به دنبال خدمات اجتماعی اشخاص برویم. امنیت روانی باید برای فرد دوباره شکل بگیرد. چرا که فرد آزاردیده دوباره بسیار دشوار می‌تواند در رابطه‌ای قرار بگیرد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است