آریا بانو

آخرين مطالب

حناچی: باید شهر را به هنرمندان بسپاریم / مسجد جامعی: یکی از ملزومات ایجاد آرامش در شهر وجود آثار هنری است / منتخبین ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری معرفی شدند گفتگو

حناچی: باید شهر را به هنرمندان بسپاریم / مسجد جامعی: یکی از ملزومات ایجاد آرامش در شهر وجود آثار هنری است / منتخبین ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری معرفی شدند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران با انتخاب 13 اثر برگزیده پایان یافت.


سرویس تجسمی هنرآنلاین : مراسم اختتامیه ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران سه شنبه 4 دی ماه در فرهنگستان هنر برگزار شد. در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجد جامعی و محمد سالاری اعضای شورای شهر تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مجتبی موسوی دبیر ششمین دوسالانه مجسمه‌‌های شهری، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان، ایرج‌راد، عباس مشهدی‌زاده، سعید شهلاپور و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.
در ابتدای این برنامه برزین ضرغامی با اشاره به شرکت بیش از 700 هنرمند در دوسالانه ششم گفت: تعدادی از هنرمندان با تجربه و با دانش به داوری آثار پرداختند و سرانجام 60 اثر به نمایشگاه دوسالانه راه پیدا کرد. این نمایشگاه بیش از یک ماه برقرار بود و مورد استقبال مخاطبان مختلف به ویژه دانشجویان هنر قرار گرفت. امسال در نمایشگاه انتخاب یک اثر برگزیده به عهده مخاطبان گذاشته شد و به دلیل حضور جمع‌های تخصصی بازدیدکنندگان، اثری که توسط مخاطبان انتخاب شد بسیار نزدیک به آثار انتخابی داوران است.
پس از آن احمد مسجدجامعی با اشاره به حضور خود در مراحل شکل‌گیری دوسالانه مجسمه‌های شهری در سال‌های گذشته، گفت: زمانی که سند دوسالانه مجسمه‌های شهری تهیه شد عرض کردم برای اینکه این رویداد جایگاه واقعی خود را پیدا کند باید سطح برنامه را بالا ببریم. اولین تصمیمی که گرفتیم این بود که مسابقه در سطح ریاست سازمان زیباسازی انجام شود و علت این بود که وجاهت هنریِ هنرمندان کشور اقتضا می‌کرد در بالاترین سطح با این مسئله برخورد کنیم.
مسجد جامعی افزود: یکی از ملزومات ایجاد کیفیت، آرامش و لذت بردن از زندگی در شهر، وجود آثار هنری است که باید به آن بپردازیم. ما در زمینه هنرهای شهری کار چندانی انجام ندادیم اما آثاری که از چند هزار سال پیش پیدا کرده‌ایم نمونه‌های بسیار خوبی از هنر شهری هستند که می‌توانیم از آنها برای هنر شهری الهام بگیریم. علاوه بر این باید نسبت به آثاری که در سال‌های گذشته در شهر نصب شده نیز بازبینی داشته باشیم و آثاری را در شهر استفاده کنیم که فرهنگ و تاریخ تهران در آنها در نظر گرفته شده باشد.
پس از آن مراسم تقدیر از لیلیت تریان نخستین بانوی مجسمه‌ساز ایران که متولد سال 1309 است انجام شد و در ادامه این مراسم پیروز حناچی ضمن تبریک میلاد مسیح و تسلیت رحلت آیت الله شاهرودی گفت: آثاری که از هنرمندان در گوشه گوشه شهر دیده می‌شود، نقشی است که از این عزیزان باقی می‌ماند و نام و یاد آنها را همیشه زنده نگه می‌دارد. در آموزه‌های دینی ما آمده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس هر چه که زیباست جلوه‌ای از مظاهر الهی است. وظیفه ما در شهرداری تهران این است که به ترویج زیبایی در این شهر بپردازیم و حال خسته شهر خود را با دیدن زیبایی قدری التیام ببخشیم.
حناچی افزود: در شهری که مردم از ترافیک و آلودگی رنج می‌برند قطعا راهی وجود دارد که بتوانیم از این بار کم کنیم. مقدمه این کار توجه به زیبایی‌شناسی است و اگر به این مقدمه توجه نکنیم ممکن است حتی با نیت آفرینش زیبایی، آثاری را در شهر به جا بگذاریم که قابل پذیرش درک عمومی نباشند. در شهرهای ما مدعی زیاد است اما زیبایی کم است، به همین دلیل تعداد آثار شاخصی که در طی سالیان دراز مورد افتخار ما باشند و تغییر نکنند بسیار اندک است.
شهردار تهران ادامه داد: به نظر من یکی از راه‌های بهبود این شرایط بالا بردن سطح سلیقه مردم است و برای این کار باید زیبایی‌شناسی را در میان مردم ترویج دهیم. به همین دلیل است که در کشورهای دیگر هزینه زیادی برای تاسیس مکان‌های هنری و فعالیت‌های هنری اختصاص داده می‌شود. به این ترتیب سطح سلیقه مردم بالا می‌رود و دیگر به کم راضی نمی‌شوند.
حناچی افزود: مدیریت نظام شهری چنین وظیفه‌ای دارد و ما باید این شرایط را فراهم کنیم. با هنر و اصول زیبایی‌شناسی می‌توان شهر را متحول کرد، اما جای خالی هنر در شهرهای ما به شدت حس می‌شود. ما باید شهر را به هنرمندان بسپاریم و شاهد آفرینش‌های هنری آنها باشیم. ممکن است که منابع ما کم باشد و شرایط مناسبی برای این کار نداشته باشیم اما حتی اگر همان هزینه اندک را هم در این راه صرف کنیم نتیجه خوبی به دست می‌آوریم. هنر و استفاده از هنر در شهر می‌تواند بخشی از آلام شهر را التیام بخشد و ما در دوره جدید حتما این موضوع را جدی‌تر پیگیری خواهیم کرد. در نهایت امیدواریم آثاری که از این رقابت‌ها به جا می‌ماند شهر ما را مزین کند.
پس از آن مجتبی موسوی دبیر دوسالانه گفت: خدا را شاکرم که پس از گذشت 10 سال از نخستین دوسالانه مجسمه‌های شهری، این رویداد هر سال ارتقا پیدا کرده و توانستیم فرهنگ وجود مجسمه شهری را در عرصه مدیریت شهری جا بیاندازیم. در حال حاضر نکته مهم این است که بتوانیم کیفیت این رویداد را هر سال بالاتر ببریم و در همین راستا در کنار نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن، نشست‌های تخصصی متعدد انجام شد و به نقد و تحلیل مجسمه‌سازی ما پرداخته شد. با وجود این آرزویی داریم که هنوز محقق نشده است و از شهردار تهران می‌خواهم به احداث باغ موزه مجسمه در تهران اقدام کنند. این مکان می‌تواند هم جاذبه گردشگری شهر باشد و هم به توسعه هنر شهری کمک کند.
در ادامه برنامه تقدیر از هنرمندان برگزیده انجام شد. از میان 15 هنرمند انتخاب شده توسط هیئت داوران، سه نفر از آنها شایسته تقدیر شدند و 12 نفر به عنوان منتخب نهایی معرفی شدند تا آثار آنها در مدت یک سال ساخته شده و در شهر نصب شوند و پس از داوری مجدد، جایزه برگزیدگان به سه هنرمند اهدا شود.
محمد مهدی شاهزاده حمزه، سارا تهرانی‌نیا و فاطمه مجیدی سه هنرمند شایسته تقدیر بودند. همراه تاتاری، سارا تقوی، بهمن چگینی، محبوبه حسینی موسی، علی حیاتی، معصومه روستا، حسین شناور، حمید شیری، عنایت صحرایی، داوود غلامی، آرش غنچه‌پور و مصطفی محسنی 12 منتخب نهایی نمایشگاه هستند. همچنین اثر المیرا سلامت نیگی‌کند به عنوان اثر منتخب مخاطبان معرفی شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی