حسن محدثی: توجه به جامعهشناسی مردمی ضروری است / روایتی ایرانی از جامعهشناسی دینی
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو - حسن محدثی بر لزوم تألیف کتابهای جامعهشناسی در راستای درک عموم مردم تأکید کرد.
سرویس فرهنگ هنرآنلاین: حسن محدثی گیلوایی، جامعهشناس و مدرس دانشگاه از تألیف جلد دوم کتاب "جامعهشناسی دین" خبر داد و گفت: جلد نخست این کتاب محصول 20 سال کار تخصصی من در حوزه جامعهشناسی دین است.
او افزود: ایده من برای تألیف چنین اثری این بود که بتوانم کتابی را برای مخاطب ایرانی از نگاه جامعهشناسی دین تهیه کنم. در این کتاب بحث اصلی جامعهشناسی دین است و اینکه چطور بتوانیم جامعهشناسانه به دین بنگریم. البته در این اثر دین خاصی مد نظر نیست بلکه روندهای عمومی و فرایندهایی که در ادیان مختلف درباره پدیدههای گوناگون اجتماعی وجود دارد، مد نظر قرار گرفته است.
مؤلف کتاب "نظریهای در باب دین و شادی: دین تاریخی و مهار دوگانه شادی" تصریح کرد: تمام تلاش من بر این است که بگوییم جامعهشناسی چگونه به دین نگاه میکند؟ یا اساساً چطور دین را تعریف میکند. این اثر، سعی دارد شواهدی از دین را مطالعه کند و به این سؤال پاسخ دهد که اساساً جامعهشناسی در کدام نقاط صلاحیت ورود و بررسی دین را دارد.
محدثی نظریات ارائه شده در این کتاب را مختص ایران دانست و گفت: من سعی داشتم با نگاهی ایرانی به مقوله دین نگاه کنم زیرا ما در یک بستر ایرانی زندگی میکنیم، بنابراین باید بتوانیم پدیدههای دینی را در روند این کشور بررسی کنیم. تمام تلاشام این بود که کتاب نگاهی جدی به ایران و جامعهشناسی دین داشته باشد، نه اینکه از روی دست جامعهشناسان غربی صرفاً نظریات را کپی کنیم.
او ادامه داد: طی هشت دههای که از عمر جامعهشناسی در ایران میگذرد، متأسفانه قدمی برای مردم برداشته نشده که این از جمله مشکلات مهمی این عرصه است. با توجه به این مشکل من اخیراً بر روی جامعهشناسی برای مردم تمرکز کردهام، زیرا طی دهههای گذشته، جامعهشناسی همواره یا برای دانشگاه بوده و یا سعی در رفع نیازهای حکومت داشته و عملاً فضایی برای مردم دیده نشده است.
مؤلف کتاب "الاهیات انتقادی: رویکردی بدیل اما ناشناخته"، در توضیح موضوع جامعهشناسی برای مردم گفت: در جامعهشناسی مردم، نوعی از کالا و محصول جامعهشناسی ارائه میشود که مصرفکننده و مخاطب اصلی آن مردم است؛ اما متأسفانه در ایران هرگز روند به گونهای نبوده که آثار تولید شده با زبانی نوشته شود که مخاطب اصلی آن مردم باشند.
محدثی تأکید کرد: عموماً مخاطبان جامعهشناسی اهالی فن و دانشجویان یا کاربران حکومتی و سازمانهای دولتی بودهاند و هیچگاه به این اندیشیده نشده که به گونهای سخن بگوییم که مردم مصرفکننده کار جامعهشناسانه باشند. من در سالهای اخیر سعی کردم کارهایی بنویسم که بخش وسیعتری از مردم بتوانند مخاطب آن باشند و از اثر بهرهمند شوند البته سعی دارم به شکلی منسجمتر این نگاه به مردم را دنبال کنم اما برای تحقق این مسئله باید آثار تازهتری را تولید کنیم که جدای از آثار تخصصی باشند.
او درباره تألیف کتاب "جامعهشناسی دین"، گفت: این کتاب نیز نظیر بسیاری از آثار جامعهشناسانه، مخاطب تخصصی دارد اما من سعی دارم که از این روند عبور کنم و به نوعی نظریات را ارائه دهم که بخشهای مختلف جامعه آن را درک کنند.
این جامعهشناس خاطر نشان کرد: اگر فهرست کتابهای جامعه شناسی دنیا را نگاه کنید که برخی به فارسی ترجمه شدهاند، میبینید که به مقولات خاصی پرداخته شده است درحالیکه آثار ایرانی اینگونه نیست. مثلاً شما در این کتابهای ایرانی نمیبینید که فصلی درباره اسطوره به شکل مبسوط ارائه شده باشد. به همین خاطر، علاقهمند شدم که بر اساس مشاهدات و تجربیاتی که از زندگی در ایران دارم، دین را در کنار مباحثی چون: اسطوره، عرفان و ایدئولوژی بررسی کنم زیرا معتقدم که این بخشها همواره همراه دین بودهاند بنابراین جامعهشناسی دین نمیتواند به ایدئولوژی، عرفان یا اسطوره نپردازد. در همین راستا من مجموع این مباحث را مد نظر قرار دادم و بحث را از مفهوم نظامهای فرهنگی تام آغاز کردم.
محدثی افزود: باید بدانیم که وقتی از دین حرف میزنیم مباحثی چون: اسطوره، عرفان و ایدئولوژی نیز جزئی از نظامهای فرهنگی تام هستند؛ البته در کتاب جامعهشناسی دین بحث عرفان مفقود است که انشاالله در پژوهشهای بعدی به آن خواهم پرداخت به همین خاطر معتقدم که نگاه من ایرانی است.
او درباره جلد دوم این کتاب توضیح داد: در جلد دوم این کتاب که منتظر کسب مجوز ارشاد است، نیز به بحثها و نظریههایی پرداختهام که عملاً کار خودم است و از روی دست غربیها و شرح آرای آنها نوشته نشده و کاملاً ایرانی است.
این جامعهشناس تأکید کرد: این کتاب، روایتی ایرانی از جامعهشناسی دینی است زیرا بسیاری از کارهایی که در ایران نوشته میشود شرح آرای غربیان است و یا از روی دست آنها نوشته شده است به همین خاطر من همواره میگویم که جامعهشناسی در ایران دگرسالار است یعنی انگار ما منتظر میمانیم که آنها نظریه ارائه کنند و از حرفهای آنها تبعیت کنیم.
محدثی درباره برگزاری کلاسهایی با مضمون کتاب جامعه شناسی دین گفت: ایده اصلی این کلاسها نیز در مفهوم جامعهشناسی برای مردم است، بنابراین سعی داریم که از این دو فضا خارج شویم و برای مخاطبی وسیعتر صحبت کنیم تا بتوانیم مردم را به کار جامعهشناسانه دعوت کنیم.
او ادامه داد: برخی از بحثها در این کتاب اندکی تخصصی است اما من سعی میکنم، به نحوی حرکت کنم تا تمام کسانی که به علوم انسانی علاقهمند هستند، بتوانند از مباحث بهرهمند شوند. امیدوارم در آینده نزدیک موضوعاتی را دنبال کنیم که خانوادهها و بخشهای مختلف مردم از آن بتوانند بهرهمند شوند زیرا این کلاسها گوشهای از ایده جامعهشناسی برای مردم است.
این جامعهشناس درباره تازهترین تألیف خود گفت: در حال حاضر کتابی را با عنوان "زن، عشق، جنایت" در دست تألیف دارم. این اثر مجموعه تحقیقات من درباره شوهرکشی است که نزدیک به 8 سال وقت صرف آن کردم. در روند تألیف این کتاب نیز سعی خواهم کرد که یک نسخه تخصصی و اثری نیز برای عموم مردم تألیف کنم تا طیف گستردهتری از آن بهرهمند شوند.
شایان ذکر است، کلاسهای "جامعهشناسی دین" با حضور دکتر حسن محدثی از 10 دیماه تا 8 بهمن توسط سامانه ادیبان واقع در عباسآباد (مترو شهید بهشتی)، خیابان پاکستان، کوچه دوم، پلاک 27 برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام با شماره تلفن 09391796923 تماس حاصل کنند.
-
يکشنبه ۹ دي ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹:۲۹
-
۱۲۶ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/111329/