آریا بانو

آخرين مطالب

برخی فرزندان طلاق خوشبخت‌ترند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت موضوع طلاق عاطفی در خانواده‌ها، فرزندان طلاق را گاهاً خوشبخت‌تر از فرزندان دعوا خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی روحانی در نوزدهمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد که پیرامون سه محور کلیدی هدف، محتوا و روش در آموزش خانواده برگزار شد، با اشاره به نتایج تحقیقاتی راجع به خردمندی، گفت: منظور از خردمندی این است که فرد از آنچه در اختیار دارد، آگاهی داشته باشد و بتواند در لحظه، درست‌ترین تصمیم را گرفته و این تصمیم آسیبی به دیگران نزند.
وی با بیان این در این تحقیق، خردمندی به دو نوع خردمندی عمومی و خردمندی فردی تقسیم شده است، اظهار کرد: تحقیق مذکور در مورد 20 نفر از زنان مطلقه و 20 نفر از زنانی که از زندگی مشترک رضایت دارند، انجام شده است.
به گفته‌ی این عضو هیات علمی دانشگاه، نتیجه تحقیق نشان داد که زنانی که دچار بحران‌هایی از جمله طلاق شده‌اند، خردمندی عمومی و فردی‌شان ارتقا یافته است، بنابراین فرزندان طلاق اگر دلبستگی و ایمنی مناسبی را تجربه کرده باشند، به دلیل تجربه چالش‌ها و مسائل خانوادگی، در زندگی آتی موفق‌تر خواهند بود. طلاق‌های اتفاق نیفتاده دیروز، طلاق‌های امروز را رقم زده است و این امر نشان‌دهنده اهمیت طلاق عاطفی در خانواده‌هاست.
روحانی با اشاره به آرمان‌زدایی در جامعه، تغییر نمادهای سنتی و دینی و نبود آرمان و هدف در بین نوجوان و جوانان امروزی، افزود: تعیین هدف در آموزش ضروری است و آموزش حقوق شهروندی، خلا جامعه و خانواده است. آموزش حقوق شهروندی سبب می شود که از دید فرد، دیگری نیز دیده شود و خانواده به جامعه گره خورده و در نتیجه از اعضای خانواده، شهروندانی خوب بسازیم .
طلاق گاهاً بهترین راه‌حل است
دکتر مجتبی ملک افضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد عنوان کرد: در برخی مواقع، طلاق بهترین راه حل است و اصراری بر این که طلاق مطلقاً منفور است، نباید وجود داشته باشد. سیستم قضایی کشور، تشخیص موضوع مذکور را نمی‌دهد و با اصرار به زوجین مبنی بر ادامه زندگی، ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به خانواده وارد شود و چه بسا فرزندان طلاق خوشبخت‌تر از فرزندان دعوا هستند.
وی افزود: هر کسی نباید قاضی یا وکیل در حوزه خانواده شود و باید افراد با شرایط مناسب برای این امر مهم انتخاب شوند.
ملک افضلی تصریح کرد: جامعه، دینی است و طبق دین و براساس روایات، یکی از ویژگی‌های زن خوب مطیع بودن است بنابراین بایستی در ارائه راهکارها در مورد آموزش خانواده‌ها، به دینی بودن جامعه توجه ویژه‌ای شود.
اصلاح سنت‌های غلط خانواده‌ها
ونوس عامری، دبیر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نیز با تاکید بر اهمیت دادن آگاهی‌های مختلف از جمله آگاهی حقوقی به خانواده‌ها، تصریح کرد: اگر زوجین دلیلی برای زندگی داشته باشند، وکلا نمی‌توانند به قصد مالی آنها را به جدایی سوق دهند.
وی با تاکید بر این که سنت‌های غلط باید اصلاح شود، عنوان کرد: فرهنگ کنترل زنان توسط مردان سبب آسیب‌های جدی به خانواده شده است و باید جامعه به سمتی رود که به زنان به عنوان موجود مستقل توجه شود .
عامری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیر نزولی توجه به موضوعات تربیتی و اجتماعی در نظام آموزش و پروش، افزود: بچه‌ها در مدارس فعالیت اجتماعی انجام نمی‌دهند و مدارس تنها نقش علمی دارد که این امر بسیار آسیب زاست.
آسیب‌شناسی سیستم آموزش و پرورش
حمیده رادپور، رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش یزد، ابهام در هویت و بی‌هدفی را از مشکلات جوانان امروز و از عوامل مهم و مسئله‌ساز در بین خانواده عنوان کرد و افزود: باید در مورد عوامل زمینه‌ساز شکل‌گیری هویت در دوره های کودکی و نوجوانی تدبیری اندیشید.
وی پیشنهاد کرد که آموزش خانواده‌ها از حالت مستقیم و یک‌طرفه به صورت گروهی تغییر کند تا افراد در گروه‌ها و با حضور متخصص مسائلشان را مطرح و با کمک خودشان این مسائل حل و فصل شود.
اسعدی از اعضای عیات علمی دانشگاه با انتقاد از کارکرد آموزش و پرورش، عنوان کرد: آموزش و پرورش نیاز به آسیب‌شناسی دارد و کلاس‌های رسمی مانند کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج، ناکارآمد است و بهتر است این قبیل آموزش‌ها در چهارچوب آموزش و پرورش عملیاتی شود.
منوچهر علی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز عنوان کرد: آموزش به خانواده‌ها بعضاً خصلت‌های محلی هم دارد. مثلاً خانواده‌های یزدی در مورد تحصیلات فرزند خود سختگیر هستند ولی به تفاوت‌های فردی کودکان توجه نمی‌کنند و خود خانواده‌ها در بروز برخی اشکالات مربوط به نظام آموزش و پرورش سهیم هستند.
سید محسن موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به خانواده به عنوان کارآمدترین نهاد جامعه، عنوان کرد: در هدف‌گذاری در بحث آموزش خانواده باید به بهروزی و نشاط خانواده در کنار چالش‌ها و آسیب‌های این حوزه نیز توجه کرد. مسائل اجتماعی خانواده نسبی، پویا، پیچیده و متغیر است و خانواده، مفهومی انتزاعی دارد اما باید به بعد انضمامی خانواده نیز توجه کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: آموزش خانواده برای طبقات مختلف جامعه متفاوت است و در نتیجه مسئله و هدف آموزش بسته به طیف و طبقه مخاطب، متفاوت خواهد شد. در آموزش خانواده باید به همه ابعاد از جمله تعامل خانواده با جامعه توجه کرد.
در این نشست تنی چند از اساتید دانشگاه و فعالان اجتماعی نیز به ایراد سخن پرداختند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/114847/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

کباب انگشتی با سس گوجه خوشمزه

شاورما یکی از خوشمزه ترین ساندویچ‌هاست

عوامل موثر در زایمان زودرس