آریا بانو

آخرين مطالب

از حجاب تا ماجرای سیرجان در آیینه فضای مجازی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- حجاب و صفرهای پول ملی دو مساله ای است که کاربران توییتر این روزها در مورد تداوم موجودیت یا حذفش با یکدیگر به تناظر نشسته اند؛ برخی از لزوم تداوم وضعیت کنونی سخن می گویند و برخی دیگر بر بازنگری و تغییر در این دو مساله تاکید می کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، کاربران توییتر در دو روز گذشته مهمترین پست های خود را به مسایلی چون حجاب، نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 98، اما و اگرهای لایحه حذف 4 صفر از پول ملی و حادثه انتشار تصاویری از ضرب و شتم یک دختر نوجوان در سیرجان اختصاص دادند.
این گزارش به بررسی هشتگ های مرتبط با این موضوعات در محتوای توییتر پرداخته است.
**بحث و نظرها در مورد حجاب
دیروز 17 دی ماه ، سالروز اعمال قانون «کشف حجاب» از سوی رضاخان پهلوی در 1314 بود؛ قانونی که استفاده از چادر و روبنده را برای زنان ایرانی ممنوع کرد و البته با مقاومت های بسیار زیادی از سوی جامعه مواجه شد.
همین مناسبت، بحث و نظرهای بسیاری را در مورد اصل «حجاب» و قوانین مرتبط با آن در میان کاربران توییتر برانگیخت. کاربران توییتر از سه رویکرد حمایتی، انتقادی و آسیب شناسانه به مساله حجاب در جامعه اسلامی پرداختند.
گروهی تمام قد از حجاب دفاع کرده و در توییت های خود تلاش کردند به اثبات آثار مثبت فردی و اجتماعی حجاب بپردازند. گروهی دیگر اما به نقد آنچه «حجاب اجباری» در جامعه خواندند پرداختند و گروه سوم به آسیب شناسی وضعیت کنونی جامعه از نظر تعامل میان حاکمیت و مردم در خصوص این پدیده پرداخته اند.
گروه نخست توییت های حمایتی خود در مورد حجاب را زیر هشتگ هایی چون «#حجاب_ کهن» و «#حقیقت_زن»، «#حجاب_وقار_است» و ... منتشر کردند.
تغییر نگاه ابزاری به انسانی به جنس زن، اطاعت از دستور قرآن، پرهیز از وادادگی در برابر فرهنگ غرب، افزایش ضریب امنیت زنان، ارتقای سلامت روانی اجتماع و ... از محورهایی است که مدافعان، اندر ضرورت و پیامدهای استقرار و تقویت حجاب در جامعه برشمرده اند. این گروه از کاربران مخالفان حجاب را به فریب خوردگی در برابر توطئه های غرب برای تهاجم فرهنگی و تهی کردن جامعه از درون، متهم می کنند.
گروه دوم اما توییت های انتقادی خود را زیر هشتگ هایی چون «#حجاب»، «#حجاب_اجباری» و ...منتشر کردند و به مخالفت با آن برخاستند.
دسته سوم اما از رویکرد بی طرفانه تری به مساله پرداخته اند. این گروه تلقی ضد ارزش از حجاب و اصرار بخشی از جامعه برای نفی آن را ناشی از خلاء فرهنگ سازی در این حوزه دانسته و از ناکارآمدی اقدامات سختگیرانه در حوزه فرهنگی سخن گفته اند.
همچنین اظهارات اخیر «علی مطهری» نماینده مجلس مبنی بر اینکه « من براساس شناختی که ازجامعه دارم می‌گویم همین امروز اگر برای حجاب رفراندوم برگزارکنیم جامعه به حجاب رای می‌دهد»، بحث و نظرهای بسیاری را در توییتر برانگیخت.
برخی کاربران از برگزاری رفراندوم برای چنین مساله ای حمایت کردند و عده ای این مساله را خلاف دستورات قرآن دانستند.
**نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 98
لایحه بودجه 98 در ایستگه بهارستان است و بحث و نطرها در فضای مجازی در مورد ابعاد مختلف بودجه ادامه دارد.
«#نه_به_بخشی_نگری» هشتگ و البته نام کمپینی است که «پروانه مافی» نماینده مجلس به دنبال راه اندازی آن است تا بودجه با رویکرد ملی مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد.
مافی در توییتی نوشت: «عدم نگاه ملی جمعی از نمایندگان به لایحه بودجه،مانع توزیع عادلانه منابع مالی کشور است.اگر مردم و نخبگان نه به بخشی نگری را از نمایندگانشان مطالبه کنند می توانیم گام های بزرگی برای کشور برداریم. تبلیغ این کمپین می تواند نقطه شروع این مطالبه گری باشد.»
«ابوالفضل سروش» نماینده مجلس هم در توییت خود آورد: «بخشی نگری ضعف مستمر نظام بودجه نویسی ماست. بزرگترین آسیب این نگاه تامین نیازهای کوتاه مدت و عقیم ماندن پروژه های ملی است.»
کاربران با هشتگ هایی چون «#بودجه_98»، «#بودجه_ملی» از زوایای دیگری به مساله پودجه پرداختند.
برخی کاربران انتشار خبر حذف 4 صفر از پول ملی را تاکتیک دولت برای آنچه توجه رسانه ها به « افزایش غیرشفاف بودجه‌ی بخش‌های دولتی» می خوانند دانسته اند. برخی دیگر نسبت به آنچه «مالیات پایین ثروتمندان»، «پیش بینی فروش 1.5 میلیونی فروش روزانه نفت که غیرممکن است»، «بودجه بالای نهادهای مذهبی»، «کاهش بودجه فرهنگی»، «ناکافی بودن بودجه دفاعی» و ... می خوانند انتقاد کرده اند.
برخی کاربران اظهارات منتسب به «نادر قاضی پور»نماینده ارومیه را بازتاب داده و از قول او نوشته اند: «با این بودجه 98 که دولت داده نیازی به داعش و آمریکا نیست/ تو لایحه اومده 10 درصد کارمندان اخراج بشن/ 10 درصد آموزش و پرورش دولتی تعطیل بشن/ پنج میلیارد از روسه وام بگیرند و ...»
تعدادی از کاربران هم نسبت به «کسری بودجه گسترده» هشدار داده و بزرگترین آسیب این بودجه را کسری بودجه دانسته اند.
گروهی از کاربران پاسخ های اخیر سازمان برنامه و بودجه به خبرهای جعلی در مورد بودجه نوسازی و تجهیز مدارس را بازتاب داده اند.
کاربران نکات مثبت بودجه را هم مورد توجه قرار داده اند. در توییتی آمده است: «این بودجه شاید باعث بشه بهره وری دستگاه ها بالا بره، استانها از اقتصاد نفتی دست بردارن و کشور با واقعیت منفور بودن اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی روبرو بشه.»
**اما و اگرهای لایحه حذف 4 صفر از پول ملی
انتشار خبر ارایه لایحه حذف 4 صفر از واحد پول ملی از سوی رییس بانک مرکزی، واکنش های متفاوتی را در میان کاربران توییتر به دنبال داشت. هشتگ هایی چون «#حذف_صفر»، «#پول ملی» و ... حامل محتواهایی در این ارتباط بود.
گروهی این اقدام دولت را در بهبود شرایط اقتصادی موثر ارزیابی کردند. کاربری نوشت: «تصمیم بانک مرکزی مبنی بر حذف صفر از پول کشور مشابه اتفاقیه که در بسیاری از کشورها از جمله آلمان بعد از جنگ انجام شد وبه نظرم برای بهبود وجه ی پول ملی میتونه خیلی خوب باشه. امیدوارم که این دفعه این لایحه ی پیشنهادی تصویب بشه و به اجرا برسه.»
برخی کاربران حذف صفر از پول ملی را «بی تاثیر» در مشکلات و چالش های اقتصادی کشور دانسته اند. تعدادی از کاربران اظهارات «مجیدرضا حریری» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، را بازتاب داده و به نقل از او نوشته اند: «در شرایطی که هیچ چیز در اقتصاد کشور پایدار نیست این قبیل کارها بدون داشتن استراژی می‌تواند فقط بازار را آشفته‌تر کند.»
برخی کارآمدی این اقدام را در گرو پیشبرد همزمان اصلاحات اقتصادی در سطوح کلان دانسته اند. صفحه توییتری «تجارت نیوز» نوشت: «اگر سیاست حذف صفر همراه با اصلاحات اقتصادی نباشد، تفاوت چندانی با تغییرِ اندازه، رنگ و عکس اسکناس‌ها ندارد و برای مقابله با تورم کارساز نخواهد بود.»
تعدادی دیگر هم زیرساخت ها برای این اقدام را فراهم ندانسته و تاکید کرده اند دولت نخست باید اصلاح سیاستهای پولی و ارزی و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد.
کاربر دیگری هم نوشت: «حذف صفرهای اسکناس‌ها اقدام خوبی است به شرط آنکه اول از همه روی ذهنیت اقتصادی مردم و انتظارها کار شود که این خودش در وضعیت امروز اقتصاد، سال‌ها زمان می‌برد و سیاست‌های پولی و مالی مستحکمی را می‌طلبد.»
**رخ نمایی چهره خشن جامعه این بار از سیرجان
انتشار یک «استوری» در صفحه اینستاگرام یک جوان 20 ساله که در آن دختر نوجوانی را مورد ضرب و شتم قرار می دهد، واکنش های بسیار متفاوت و گسترده ای را در فضای مجازی برانگیخت. هرچند این مجرم و فیلمبردار این عمل غیر انسانی بازداشت شده اند، ولی کاربران توییتر با هشتگ هایی چون «#سیرجان»، «#جرایم_ اینستاگرامی» از زوایای مختلفی این رخداد را مورد بازخوانی قرار می دهند.
برخی به تفبیح رفتار دختر نوجوان در سفر به سیرجان می پردازند و تعداد بسیار زیادی به تقبیح رفتار خشونت بار ضارب پرداخته اند. در این میان گروهی نسبت به آنچه «عدم شکایت مادر دختر از ضارب» می خوانند اظهار تعجب و تاسف کرده و این مساله را نشان دهنده «ظلم» به زنان در حوزه های اجتماعی و حتی خانوادگی می دانند.
گروهی به همین بهانه به مساله رواج خشونت در جامعه اشاره کردند و به بیان ریشه های پدیده ای چون فراگیر شدن خشونت در رفتارهای جمعی پرداختند.
تعدادی از کاربران افزایش انفجارگونه فالوئرهای ضارب در اینستاگرام ظرف چند ساعت را نشانه ای از بحران در جامعه ایرانی می دانند؛ بحرانی که نیاز به مدیریت و درمان دارد.
گروهی از کاربران اما از همین فرصت برای هجمه به وزارت ارتباطات استفاده کردند و با استنادی جالب توجه به این ویدئو، چنین القا کردند که مخالفت وزیر با فیلترینگ، مساوی است با رواج چنین تخلفاتی در فضای مجازی. برخی دیگر اما از نقش اینستاگرام در شناسایی جرم و مجرم در سطح جامعه سخن گفته اند.
پژوهشم**9275**

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/115207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن