آریا بانو

آخرين مطالب

پسرم «گل» مصرف می کرد، فکر می کردم گیاه پرورش می دهد گفتگو

پسرم «گل» مصرف می کرد، فکر می کردم گیاه پرورش می دهد

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- پژوهشگر و کارشناس پیشگیری اعتیاد گفت: خانواده ها اطلاعات زیادی درباره ماده توهم زای «گل» ندارند. برخی از آنها هنگام مراجعه به کلینیک ها می گویند، نمی دانستند گل چه شکلی دارد و تصور می کردند فرزندشان گیاه پرورش می دهد.

آزاده اولیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: براساس آمار مراجعان به کلینیک های درمان اعتیاد، بیشتر مصرف کنندگان گل، دانش آموزان و دانشجویان هستند و می توان گفت افراد بالای 40 سال کمتر گل مصرف می کنند و مصرف تریاک و شیشه بین آنان بیشتر رواج دارد.
وی ادامه داد: نقش مداخلات به موقع پیشگیرانه برای جلوگیری از مصرف گل بسیار مهم است و می توان با اطلاع رسانی صحیح، از شیوع مصرف گل به ویژه در میان نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.
اولیایی افزود: مصرف کنندگان گل می گویند اغلب از طریق گروه همسالان شروع به مصرف کرده اند و به آنها گفته بودند که «گل» اعتیاد آور نیست. و حالا صرفا برای درمان اعتیاد به گل به کلینیک درمان اعتیاد مراجعه می کنند.
این پژوهشگر اعتیاد گفت: یکی از علامت های مصرف گل، قرمز شدن سفیدی چشم است اما ممکن است فرد مصرف کننده در پاسخ به علت این عارضه، بگوید که بر اثر آلودگی هوا، گرد و غبار یا خستگی چشمش قرمز شده است. این افراد معمولا قطره «نفازولین» همراه دارند بنابراین خانواده ها باید با مشاهده چند علامت در کنار هم، علت را بررسی کنند زیرا مشاوره های به موقع و مداخلات درمانی می تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: باورهای غلط مبنی بر اعتیاد آور نبودن گل، گیاهی بودن و خطر نداشتن مصرف، احساس سرخوشی، لذت و تبلیغات گسترده برای مصرف از یک سو و آزادسازی مصرف ماریجوآنا در کشورهای دیگر از جمله کانادا و هلند موجب شده است تا به ویژه جوانان بیشتر به سراغ مصرف گل بروند.
این روانشناس خاطرنشان کرد: بر اساس فراوانی مراجعان به کلینیک ها، گل همچنان بعد از تریاک پرشیوع ترین ماده مخدر مصرفی است البته در آخرین پیمایش ملی سال 1394 هم ماده گل دومین ماده پرطرفدار معتادان است.
وی اظهار داشت: گل، حالت ایستگاه دارد یعنی افراد مصرف کننده پس از مدتی به دلیل اینکه نمی توانند حال خوش اولیه را از مصرف آن به دست آورند، سراغ مواد سنگین تر مانند شیشه، تریاک و هروئین می روند.
اولیایی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق در پیشگیری از مصرف گل، گفت: متاسفانه درباره عوارض مصرف این ماده اطلاع رسانی دقیق صورت نمی گیرد. زمانی که شیشه دومین ماده پرمصرف بود، تبلیغات و کارزارهای رسانه ای برای افزایش آگاهی مردم باعث ترس از پیامدهای مصرف شد و در نتیجه آن مصرف شیشه کاهش یافت.
وی افزود: مهمترین عوارض مصرف «گل» با وجود سرخوشی و لذت های کاذب موقتی، افسردگی است. مصرف گل بر حافظیه کوتاه مدت به شدت تاثیر منفی دارد و در بسیاری از افراد موجب توهم و هذیان های بینایی و شنوایی می شود یعنی افرادی را می بینند و صداهایی را می شنوند که وجود خارجی ندارد همچنین بیماری های زمینه ای روانی ممکن است بر اثر مصرف این ماده بروز پیدا کند.
این کارشناس اعتیاد تصریح کرد: رسانه ها و افراد صاحب نظر باید اطااعات درست در اختیار مخاطبان قرار دهند. گاهی در اقدامات پیشگیرانه فقط عوارض و پیامدها برجسته می شود در حالی که بهتر است همه جوانب آگاهی بخشی شود زیرا ممکن است فرد مصرف کننده در ابتدای مصرف، عوارض را تجربه نکند و نسبت به اطلاعات رسمی، بی اعتماد شود بنابراین سیر و جریان آگاهی بخشی باید کاملا شفاف و واقع بینانه باشد. اگر مخاطب کنجکاو و جوان نتواند اطلاعات لازم را از کانال رسمی دریافت کند، اطلاعات جریان های غیررسمی برای او جذاب تر جلوه می کند و امکان فریب بیشتر می شود.
*3229* 3063





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی