آریا بانو

آخرين مطالب

حکایت پنج ضلعی دوست داشتنی مقالات

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبر  رسانه‌های سینمایی مبنی بر این‌که در فیلم جدید کیوان علی‌محمدی قرار است جمشید مشایخی و هدیه ‏تهرانی جلوی دوربین بروند؛ نگاه‌ها را یک‌بار دیگر متوجه نسلی هنرمند می‌کند که انگار ترکیب تمام‌نشدنی شایسته‌ترین صفتی ‏است که می‌توان براشان به کار برد. نسلی متشکل از بازیگرانی که در نهمین دهه زندگی‌شان نیز باانرژی و عاشق به سینما ‏و در کل به حرفه نمایش فکر می‌کنند، انگار نه انگار که در هفتمین دهه کارنامه بازیگری‌شان هستند. نسلی که شاه‌بیت‌هایش در ‏زمینه بازیگری همین جمشیدخان مشایخی، علی‌آقای نصیریان، محمدعلی‌خان کشاورز و البته زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی و داود ‏رشیدی هستند.
جمشید مشایخی
در خبرها آمده بود که قرار است جمشید مشایخی تا دو هفته آینده جلوی دوربین کیوان علی‌محمدی برود‎.‎‏ بازیگر ٨٤‏ساله‌ای که در چند‌سال اخیر مدام با مشکلات سلامتی هم درگیر بوده، اما این هم نتوانسته مانعی باشد مقابل اشتیاقی که ‏موجب ‌شود این بازیگر خوشنام بعد از دو‌سال جلوی دوربین یک فیلم سینمایی قرار گیرد.‏
رسانه‌ها نوشته‌اند جمشید مشایخی که خودش را مدیون حمید سمندریان، علی حاتمی و علی نصیریان می‌داند، در فیلم جدید ‏کیوان علی‌محمدی که گفته شده در ستایش از بزرگان سینمای ایران ساخته می‌شود، به دعوت کارگردان پاسخ مثبت داده. او که ‏بی‌شمار نقش ماندنی از قیصر تا کمال‌الملک و سوته‌دلان در کارنامه‌اش دارد، در سال‌های اخیر نیز در متن سینما و تلویزیون ‏ایران حضوری پررنگ داشته و علاوه بر واکنش‌های بهنگام به اتفاقات فرهنگی این دیار، در سریال‌هایی چون معمای شاه، ‏پادری، در قصه‌ها زندگی می‌کنند و در جست‌وجوی آرامش و فیلم‌های حکایت دریا و بن‌بست وثوق ایفای نقش کرده است.‏
علی نصیریان
بازیگر همسن‌وسال جمشید مشایخی که در‌سال 1380 به‌ عنوان یکی از چهره‌های ماندگار انتخاب شد، در سال‌های اخیر حتی ‏پرکارتر و پرانرژی‌تر هم بوده و نقش محوری یک سریال سنگین و البته یک تئاتر پرمخاطب را نیز ایفا کرده است. علی نصیریان که یک‌سال دیگر حضور سینمایی‌اش که با گاو داریوش مهرجویی آغاز شده، نیم‌قرنی می‌شود، با انبوهی نقش‌های ‏ماندگار چون آقای‌هالو، شیر سنگی و سربداران، امسال قرار است با فیلم مسخره‌باز همایون غنی‌نژاد در جشنواره فیلم فجر ‏حضور داشته باشد. نصیریان در سه- چهار‌سال اخیر گستره وسیعی از فیلم‌ها و سریال‌ها را به کارنامه‌اش افزوده که شامل فیلم‌های ‏ایران برگر، حکایت دریا، امپراطور جهنم و مسخره‌باز؛ سریال‌های قاب خاطره، شهرزاد و برادرجان و البته تئاترهای تانگوی ‏تخم مرغ داغ به‌کارگردانی‌ هادی مرزبان و اعتراف شهاب حسینی.‏
محمدعلی کشاورز
ضلع سوم قدیمی‌های خوشبختانه حاضر بازیگری که نقش‌های همیشه زنده‌ای چون هزاردستان، مادر، رگبار، صادق کرده و البته ‏سریال پدرسالار را در کارنامه دارد، در آستانه٩٠ سالگی با این‌که چند وقتی می‌شود از سینما و تلویزیون دور افتاده، اما ‏حضوری پررنگ و موثر در حاشیه فرهنگ این دیار دارد. با این‌که بازپخش مکرر آثار شاخصش نیز او را چهره‌ای مدام زنده و ‏توی چشم جلوه می‌دهد.
سینمای ایران از آغاز دهه ٨٠ به این‌سو از وجود کشاورز بی‌بهره مانده و این اسطوره دنیای بازیگری آخرین بار در فیلم به من ‏نگاه کن شهرام اسدی جلوی دوربین رفته. از عمر حضور تلویزیونی محمدعلی هم حدود یک دهه می‌گذرد. آخرین حضور ‏تلویزیونی به نمایش درآمده‌ او تله‌تئاتر آدم خوابش می‌گیره به‌کارگردانی محمد یعقوبی براساس متن علی نصیریان بوده،.
عزت‌الله انتظامی
با این‌که سینما و تلویزیون ایران تابستان امسال آقای بازیگر را از دست داد، اما او هنوز هم زنده و پویا در ذهن علاقه‌مندان حرفه ‏نمایش نفس می‌کشد. عزت‌الله انتظامی که نخستین بازیگر ایرانی است که از یک جشنواره بین‌المللی جایزه گرفته ازجمله هنرمندان نسل تمام‌نشدنی ‏شگفت‌انگیزی بود که تا آخرین سال‌های عمرشان در هوای هنر زیستند. او که در مصاحبه‌ای گفته بود در چهارصد نمایش ‏تلویزیونی حضور داشته‌، در یک دهه آخر عمرش در فیلم‌های حکم، ستاره می‌شود، مینای شهر خاموش، شب، آتش سبز، زادبوم، ‏چهل سالگی و راه آبی ابریشم حضور داشت تا نشان دهد تاثیرگذاری در دنیای هنر سن‌وسال نمی‌شناسد.
داود رشیدی
بازیگری که بیشتر با فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند کندو، هزاردستان و فرار از تله به یاد آورده می‌شود، فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو ‏در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و همچنین لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ژنو بود. داود رشیدی نیز در چند‌سال آخر ‏زندگی‌اش همچنان پرکار بود و در فیلم‌هایی چون پرچم‌های قلعه کاوه، تردید، زمهریر و اکباتان و سریال‌هایی چون خسته‌دلان، ‏مختارنامه، کلاه پهلوی و دست‌بافته‌های مادری‌ام جلوی دوربین رفته بود.
روزنامه شهروند

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/115612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!

کشتی گرفتن جالب دو سنجاب

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

خوراک مرغ لعاب دار و مجلسی درست کن

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟