آریا بانو

آخرين مطالب

کتابی درباره شکل داستانی ترانه‌های خیام به قلم حسین آتش‌پرور فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حسین آتش‌پرور از تالیف و انتشار کتاب "من و کوزه" خبر داد.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین ، حسین آتش‌پرور نویسنده و منتقد ادبی، درباره این اثر به هنرآنلاین گفت: "من و کوزه" تازه‌ترین کتابم است که به زودی منتشر خواهد شد. اثری در شکل و ساخت داستانی ترانه‌های خیام که توسط نشر جغد به چاپ می‌رسد.
او با این توضیح که کتاب جنبه‌های مختلفی دارد، گفت: نمای کلی تم کتاب این است که چگونه شعر به داستان نزدیک می‌شود. یعنی این که شعر از چه سازه‌های داستانی در ساخت برای ارتقا هنری و ادبی خود استفاده می‌کند. برعکس کتاب "خانه سوم داستان" که در آن به چگونگی نزدیک شدن داستان به شعر پرداختم.
آتش‌پرور ادامه داد: در اواخر دهه هفتاد وقتی دیدم تب مینی‌مالیسم و کارور، بالا گرفته است این اندیشه در ذهنم جرقه زد که بسیاری از کارهای ادبیات کلاسیک ما نیز این ویژگی‌ها را دارند. هر ترانه خیام یک داستان کوتاه مینی‌مالیستی است. به عنوان نمونه ترانه "درکارگه کوزه‌گری رفتم دوش" از 22 واژه تشکیل شده به چهارده سازه داستانی مثل زمان، مکان، شخصیت(قهرمان)، زاویه دید و فراروی از واقعیت بر می‌خوریم و در ساخت آن دچار شگفتی می‌شویم. این بود که نخستین متن آنالیز شده خودم را در نشریه "نوشتا" بهمن ماه سال 1385 با عنوان "کوزه‌ها در جستجوی کوزه‌گر" منتشر کردم.
او با این توضیح که کتاب "من و کوزه" سه بخش دارد، تصریح کرد: در بخش اول یا همان "من و کوزه" به آنالیز شکل و ساخت هر ترانه بنا به شرایط آن که در اصل نماینده گروه خود است پرداختم این بخش کتاب 100 صفحه می‌شود. در دومین بخش به این می‌پردازم که ریشه‌های این ساخت چگونه و از کجا آمده است. بخش سوم به ترانه‌های خیام با توجه به نسخه هدایت، فروغی، احمد شاملو و طرب‌خانه به تصحیح جلال همایی اختصاص دارد.
آتش‌پرور با بیان این که در کتاب "من و کوزه" به دنبال معنا و یا این که کدام ترانه از خیام نیست یا هست، نبودم، اظهارداشت: از زمان خود خیام هیچ ترانه‌ای در دست نیست. 50 سال پس از مرگ خیام، عمادالدین محمدکاتب اصفهانی در کتاب "خریده القصر" از او به نام شاعری خراسانی نام می‌برد و نخستین کتابی که از او دو رباعی می‌آورد "مرصادالعباد" 100 سال پس از مرگ اوست. "مونس الاحرار" 220 سال پس از درگذشت او 13 رباعی را به خیام نسبت می‌دهد که استناد بیشتر افرادی که ترانه‌های اولیه را گردآوری کردند به این دو ماخذ است.
او که در کتاب "من و کوزه" به بررسی ساختار ترانه‌ها پرداخته است، اضافه کرد: شکل ساخت از کجا سرچشمه می‌گیرد در قسمت دوم مقالات ریشه‌یابی شده است. دو نفر از افرادی که خیام را دیده‌اند؛ نظامی عروضی در دو دیدار خود به شهر بلخ و دیگر در شهر مرو و ابوالحسن بیهقی از نجوم خیام گفته‌اند و هیچ‌کدام به شاعری او اشاره نمی‌کنند. اتفاقی دیگر این که در زمان سلجوقیان از تقویم (هجری قمری) استفاده می‌کردند. سال قمری براساس گردش ماه برمدار خود در سال عادی 354 روز است. به همین دلیل بعضی از ماه‌های آن 30 و چند ماه دیگر آن 29 روز است. این اختلاف 11 روز بین سال خورشیدی و قمری موجب ثابت ماندن سال خورشیدی و متحرک بودن سال قمری نسبت به سال خورشیدی می‌شود.
آتش‌پرور توضیح داد: ماموران حکومتی در زمان گرفتن خراج سالیانه (مالیات) که محصول کشاورزی بوده، وقتی در آخر سال قمری به مردم مراجعه می‌کردند، با آن‌ها درگیر می‌شدند و جامعه به هرج ومرج کشیده می‌شد. به عنوان نمونه اگر آخر ماه ذیحجه که آخر سال قمری است و ماموران مالیاتی بایستی خراج می‌گرفتند برابر بود با اول میزان، پاییز (بهار اول سال کشاورزی و پاییز آخر سال کشاورزی) که محصول بدست می‌آمد، 10 سال بعد آخر ذیحجه 110 روز جلوتر از پاییز بود و مطابق 10 دی ماه می‌شد. در دی ماه محصولی نبود که به ماموران داده شود. در نتیجه درگیری پیش می‌آمد. این بود که برای پایان دادن به این وضع، در روز 14 اسفند سال453 هجری خورشیدی(1074 میلادی) جلال‌الدین ملکشاه به خاطر حل ریشه‌ای این مشکل دستور بهسازی تقویم را به نظام‌الملک می‌دهد.
او ادامه داد: ابوالفتح عبدالرحمن منصور خازنی( خدمتکار و خزانه‌دار مرو)، حکیم ابوعباس لوکری، ابومظفر اسفزاری، میمون ابن نجیب واسطی، ابن‌کوشک بیهقی، مباهی، بهرام (منجم ویژه ملکشاه)، محمدبن احمد معموری و حکیم عمرخیام نیشابوری هشت نفراز دانشمندان ریاضی و ستاره‌شناسان آن زمان بودند که به سر‌پرستی عمر خیام در اصفهان (پایتخت سلجوقیان) ری و نیشابور به رصد و تحقیق می‌پردازند. بعد از چهارسال تحقیق و محاسبه با کار شبانه‌روزی، سال خورشیدی را محاسبه و همین تقویمی را که ما از آن استفاده می‌کنیم به اجرا می‌گذارند.
آتش‌پرور گفت: با توجه به این که در زمان محاسبه تقویم خیام 33 سال داشته، تاثیر ریاضیات و نجوم را در شکل و ساخت سینوسی 360 درجه (یک سال خورشیدی-365 روز) ترانه‌های خیام می‌بینیم. به گمانی ترانه‌ها را بعد از محاسبه تقویم سروده شده است. از طرفی اگر هر ترانه را یک سال فرض کنیم، هر مصرع یا رکن ترانه یک فصل از سال خورشیدی خواهد بود.
او با بیان این که بخش سوم کتاب مرتبط با "ترانه‌ها و توضیح مربوط به آن‌ها" است، افزود: استناد من فقط از نظر تعداد، ترانه‌های هدایت است. اما از آن عبور و به شکل کاربردی الفبایی با آن برخورد کردم. هدایت نخستین فردی است که در دوره مدرن به خیام می‌پردازد. یک بار رباعیات خیام در 1303 و بار دوم 1313 ترانه‌های خیام را منتشر می‌کند. از این‌ها گذشته زبان هدایت به خیام و به زبان امروز از دیگرانی که بعدها درباره خیام کار کردند نزدیک‌تر است.
آتش‌پرور با این توضیح که هدایت ترانه‌ها را موضوعی آورده و کار من به صورت الفبایی و کاربردی است، تصریح کرد: نکته دیگر این که ترانه را به طور تطبیقی با چهار نسخه "ترانه‌های خیام هدایت"، "رباعیات خیام محمدعلی فروغی"، "ترانه‌های خیام احمد شاملو" و "رباعیات خیام کتاب طرب‌خانه جلال‌الدین همایی" مقابله و با توجه به ریاضیات و نجوم و موقعیت تاریخی خیام بررسی کرده‌ام. از این‌ها گذشته افرادی که ترانه‌های خیام را گردآوری و ویرایش کرده‌اند با زبان معیار بوده؛ ولی من به زبان زمان نگارش خیام یعنی زبان دری هم توجه داشتم و به کتاب‌های آن زمان چون "نوروزنامه" مراجعه کردم.
او با بیان این که فهرست تمام کتاب‌های خیام را که از 1303 تا سال 1396 منتشر شده از کتابخانه ملی در بخش دوم آوردم، اضافه کرد: نکته‌ای را که نباید از خاطر دور داشت این که به استناد 143 ترانه‌های خیام، هر ترانه بین 18- 26 واژه است. اگر بر مبنای هر ترانه 25 واژه در نظر بگیریم، کل ترانه‌های خیام 3575 واژه است که در 8 برگ A4 جا می‌گیرند. با توجه به این که از 1303 تاکنون نزدیک به 200 کتاب درباره خیام و آثار او نوشته شده، به اهمیت جهان‌بینی و این که ریاضیات و هندسه و نجوم می‌دانسته. واژگان را کجا؟ چطور؟ چه وقت مهندسی و در کنار هم کاربردی کند و از این که شاهکاری هنری خلق کرده، به ساخت در ترانه‌هایش پی می‌بریم.
آخرین کتاب منتشر شده آتش‌پرور "خانه سوم داستان" است که به بررسی شکل و ساخت داستان‌های برگزیده از نویسندگان نسل سوم ایران در 1394 اختصاص دارد.
حسین آتش پرور این روزها کتاب‌های جایزه مهرگان را می‌خواند. از طرفی با توجه به این دبیر بخش داستان مجله ادبی بین‌المللی "نوشتا" محسوب می‌شود، در تدارک انتشار "نوشتا" شماره 38 است.
آتش‌پرور داستان‌نویس و منتقد ادبیات داستانی، اهل استان خراسان است. او در 20 آبان 1331 در تیسفان گناباد خراسان به دنیا آمد. از این نویسنده‌ به جز چاپ داستان و مقالات داستانی در مطبوعات معتبر ادبی، تاکنون کتاب‌های "خوابگرد و داستان‌های دیگر" در مجموعه داستان هوشنگ گلشیری و دیگران 1369، مجموعه داستان "اندوه" 1372، مجموعه داستان "ماهی در باد"، رمان "خیابان بهار آبی بود"، داستان "سوپر محله"، "زیر درخت کاج" و "زندگی" به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/116729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟