آریا بانو

آخرين مطالب

تامین«جهیزیه» قانونا بر عهده زن است؟ گفتگو

تامین«جهیزیه» قانونا بر عهده زن است؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهیه «جهیزیه» از قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانی است که این روزها تامین آن به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده؛ دغدغه‌ای که حتی اگر جوانان هم قصد ازدواج داشته باشند، خانواده‌ دختران را به دلیل هزینه‌های کمرشکن خرید جهیزیه و شرایط خاص اقتصادی جامعه با بحران مواجه می‌کند. این موضوع ممکن است خود عاملی در کاهش آمار ازدواج جوانان باشد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تامین جهیزیه بر دوش خانواده دختر است؟.

مرضیه محبی- فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قوانین جمهوری اسلامی ایران در تامین جهیزیه بیان می‌کند: طبق ماده 1107 قانون مدنی که در آن به تعریف نفقه پرداخته، تامین اثاثیه منزل جزئی از نفقه زن به شمار می‌رود لذا زنان در تامین جهیزیه هیچ تکلیف و وظیفه قانونی ندارند، چراکه تامین اثاثیه منزل بخشی از نفقه است که مرد موظف به تامین آن است و عدم تامین آن آثار و عوارض قانونی را در پی دارد.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه وجه قانونی تامین جهیزیه در ایران با وجه عرفی آن تطابق ندارد، می‌گوید: تامین جهیزیه یکی از الگوهای کنش جمعی است که در طول تاریخ توسط انسان‌ها شکل گرفته و چهره سنتی و عرفی را به خود اختصاص داده است با این حال تامین جهیزیه در جوامع مختلف به میزان بهره‌مندی افراد از سرمایه اقتصادی، فرهنگی، جغرافیا و سبک زندگی افراد بستگی دارد، اما با نگاهی به تاریخ دیرینه ایران متوجه می‌شویم در شاهنامه فردوسی که بیان کننده سنت‌ها و عادات مردم ایرانی است، بارها به جهیزیه دختران به مثابه نماد وضعیت خانوادگی، شان و منزلت و طبقه دختر و خانواده او اشاره شده است.
به گفته وی تامین جهیزیه تقریبا میان همه اقوام ایرانی وجود دارد، هرچند در مواردی ممکن است مرد بهای جهیزیه را تحت عناوین مختلف از جمله شیربهاء به خانواده دختر پرداخت کند اما به رغم قرار گرفتن جامعه ایران در معرض مدرنیزاسیون و نوسازی و تغییر ارزش‌ها و هنجارها، نظام فرهنگی همچنان برخی سنت‌ها و آداب و رسوم را بازتولید می‌کند که «جهیزیه» دختران نیز یکی از این‌گونه سنتهاست.
محبی در پاسخ به این سوال که چرا در فرهنگ ایرانی تامین جهیزیه بر عهده خانواده دختر است؟ بیان می‌کند: سیاست‌های راهبردی درباره زنان در کشور ما که متاثر از نظام جهانی و ملی مردسالار است، مانع حضور فعالانه و مشارکت‌جویانه زنان در عرصه‌های اجتماعی می‌شود بنابراین سهم زنان از نظر اشتغال، بهره‌مندی از منابع و ثروت‌های اجتماعی کمتر از مردان است که در چارچوب این موضوع هویت زنان نیز به درستی تثبیت نشده است. از همین رو رفتار، سبک زندگی و انتخاب‌ زنان نیز سامان نیافته است که همین مسئله باعث گذار نارسایی جامعه به مدرنیته و بروز سیاست‌های ناعادلانه جنسیتی می‌شود.
این فعال حقوق زن با اشاره به فرهنگ‌های دیگر در تامین جهیزیه بیان می‌کند: در جوامع دیگر برای تامین جهیزیه مشارکت نزدیکان و خویشاوندان برای تامین جهیزیه وجود دارد، همین شیوه باعث شکل‌گیری بستر تفاهم، تعامل و تشکیل سرمایه زندگی اجتماعی می‌شود که به گونه‌ای بنیادین می‌تواند به نارسایی‌های اجتماعی جامعه غلبه کند.
وی در ادامه با اشاره به چگونگی تامین جهیزیه در شرایط فعلی می‌گوید: با پذیرش اینکه جهیزیه از جمله سنتی است که در جامعه ما با وجود سابقه صدهزارساله همچنان استمرار یافته، باید آن را به گونه‌ای با شرایط فعلی تطبیق دهیم که نه باعث تضرر و نه وارد آمدن رنج‌های سخت و سنگین به خانواده دختر شود چراکه امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی میان خانواده، تامین جهیزیه مانعی برای شکل‌گیری ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود لذا چشم‌پوشی بر تجملات و اشرافی‌گری و پذیرش ضروری اثاثیه از سوی دختر و پسر و تثبیت چنین فرهنگی و مشارکت اقوام در تامین زوجین می‌تواند راه‌گشای بحران بسیاری از مسائل خانواده‌ها باشد.
با این حال این وکیل دادگستری می‌گوید: در اقشار و طبقات پایین اجتماع، میان مطالبات و امکانات واقعی تضاد آشکاری وجود دارد که عدم توازن میان این مسائل باعث شده برخورداری از ثبات و آرامش در زندگی مشترک با موانع جدی روبه‌رو شود. امروز همراه کردن سنن و عادت‌های اجتماعی با حقوق و تکالیف شهروندی باعث شده تا زوجین مسئولیت تهیه اثاثیه زندگی را به صورت مشارکت‌جویانه بر عهده گیرند که این مسئله در ابتدای شروع زندگی باعث ایجاد فضای همدلانه و همزیستی مبتنی بر فرصت و حقوق برابر زوجین می‌شود.
انتهای پیام
دبیرخبر:سولماز خوان





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم