آریا بانو

آخرين مطالب

تامین«جهیزیه» قانونا بر عهده زن است؟ گفتگو

تامین«جهیزیه» قانونا بر عهده زن است؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهیه «جهیزیه» از قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانی است که این روزها تامین آن به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده؛ دغدغه‌ای که حتی اگر جوانان هم قصد ازدواج داشته باشند، خانواده‌ دختران را به دلیل هزینه‌های کمرشکن خرید جهیزیه و شرایط خاص اقتصادی جامعه با بحران مواجه می‌کند. این موضوع ممکن است خود عاملی در کاهش آمار ازدواج جوانان باشد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تامین جهیزیه بر دوش خانواده دختر است؟.

مرضیه محبی- فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قوانین جمهوری اسلامی ایران در تامین جهیزیه بیان می‌کند: طبق ماده 1107 قانون مدنی که در آن به تعریف نفقه پرداخته، تامین اثاثیه منزل جزئی از نفقه زن به شمار می‌رود لذا زنان در تامین جهیزیه هیچ تکلیف و وظیفه قانونی ندارند، چراکه تامین اثاثیه منزل بخشی از نفقه است که مرد موظف به تامین آن است و عدم تامین آن آثار و عوارض قانونی را در پی دارد.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه وجه قانونی تامین جهیزیه در ایران با وجه عرفی آن تطابق ندارد، می‌گوید: تامین جهیزیه یکی از الگوهای کنش جمعی است که در طول تاریخ توسط انسان‌ها شکل گرفته و چهره سنتی و عرفی را به خود اختصاص داده است با این حال تامین جهیزیه در جوامع مختلف به میزان بهره‌مندی افراد از سرمایه اقتصادی، فرهنگی، جغرافیا و سبک زندگی افراد بستگی دارد، اما با نگاهی به تاریخ دیرینه ایران متوجه می‌شویم در شاهنامه فردوسی که بیان کننده سنت‌ها و عادات مردم ایرانی است، بارها به جهیزیه دختران به مثابه نماد وضعیت خانوادگی، شان و منزلت و طبقه دختر و خانواده او اشاره شده است.
به گفته وی تامین جهیزیه تقریبا میان همه اقوام ایرانی وجود دارد، هرچند در مواردی ممکن است مرد بهای جهیزیه را تحت عناوین مختلف از جمله شیربهاء به خانواده دختر پرداخت کند اما به رغم قرار گرفتن جامعه ایران در معرض مدرنیزاسیون و نوسازی و تغییر ارزش‌ها و هنجارها، نظام فرهنگی همچنان برخی سنت‌ها و آداب و رسوم را بازتولید می‌کند که «جهیزیه» دختران نیز یکی از این‌گونه سنتهاست.
محبی در پاسخ به این سوال که چرا در فرهنگ ایرانی تامین جهیزیه بر عهده خانواده دختر است؟ بیان می‌کند: سیاست‌های راهبردی درباره زنان در کشور ما که متاثر از نظام جهانی و ملی مردسالار است، مانع حضور فعالانه و مشارکت‌جویانه زنان در عرصه‌های اجتماعی می‌شود بنابراین سهم زنان از نظر اشتغال، بهره‌مندی از منابع و ثروت‌های اجتماعی کمتر از مردان است که در چارچوب این موضوع هویت زنان نیز به درستی تثبیت نشده است. از همین رو رفتار، سبک زندگی و انتخاب‌ زنان نیز سامان نیافته است که همین مسئله باعث گذار نارسایی جامعه به مدرنیته و بروز سیاست‌های ناعادلانه جنسیتی می‌شود.
این فعال حقوق زن با اشاره به فرهنگ‌های دیگر در تامین جهیزیه بیان می‌کند: در جوامع دیگر برای تامین جهیزیه مشارکت نزدیکان و خویشاوندان برای تامین جهیزیه وجود دارد، همین شیوه باعث شکل‌گیری بستر تفاهم، تعامل و تشکیل سرمایه زندگی اجتماعی می‌شود که به گونه‌ای بنیادین می‌تواند به نارسایی‌های اجتماعی جامعه غلبه کند.
وی در ادامه با اشاره به چگونگی تامین جهیزیه در شرایط فعلی می‌گوید: با پذیرش اینکه جهیزیه از جمله سنتی است که در جامعه ما با وجود سابقه صدهزارساله همچنان استمرار یافته، باید آن را به گونه‌ای با شرایط فعلی تطبیق دهیم که نه باعث تضرر و نه وارد آمدن رنج‌های سخت و سنگین به خانواده دختر شود چراکه امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی میان خانواده، تامین جهیزیه مانعی برای شکل‌گیری ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود لذا چشم‌پوشی بر تجملات و اشرافی‌گری و پذیرش ضروری اثاثیه از سوی دختر و پسر و تثبیت چنین فرهنگی و مشارکت اقوام در تامین زوجین می‌تواند راه‌گشای بحران بسیاری از مسائل خانواده‌ها باشد.
با این حال این وکیل دادگستری می‌گوید: در اقشار و طبقات پایین اجتماع، میان مطالبات و امکانات واقعی تضاد آشکاری وجود دارد که عدم توازن میان این مسائل باعث شده برخورداری از ثبات و آرامش در زندگی مشترک با موانع جدی روبه‌رو شود. امروز همراه کردن سنن و عادت‌های اجتماعی با حقوق و تکالیف شهروندی باعث شده تا زوجین مسئولیت تهیه اثاثیه زندگی را به صورت مشارکت‌جویانه بر عهده گیرند که این مسئله در ابتدای شروع زندگی باعث ایجاد فضای همدلانه و همزیستی مبتنی بر فرصت و حقوق برابر زوجین می‌شود.
انتهای پیام
دبیرخبر:سولماز خوان





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود