آریا بانو

آخرين مطالب

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد گفتگو

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حمید دهقانپور در نشست "چهل چراغ هنر، جستاری در چهل سال هنر انقلاب اسلامی ایران" گفت: در دهه 60 سینمای ایران به یکباره دچار تحول شگرفی شد و این راه تا دهه 70 نیز با رشد ژانرهای مختلف ادامه پیدا کرد.


به گزارش هنرآنلاین ، حمید دهقانپور در دومین نشست نخستین روز همایش "چهل چراغ هنر؛ جستاری در چهل سال هنر انقلاب اسلامی ایران" به بررسی سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و مقاله خود را با عنوان "واکاوی شیوه‌های جذب سرمایه در سینمای پس از انقلاب" را ارائه داد.
وی با اشاره به این مطلب که مباحث ارائه شده بیشتر پیرامون مسایل آماری است تا محتوایی سینما سخن آغاز کرد و گفت: سینما مجموعه‌ای به هم پیوسته از شش عنصر سالن، تماشاگر، میزان تولید، میزان فروش، توزیع و نمایش است. بخش عمده‌ای از اساس سینما به پول و سرمایه برمی‌گردد.
وی آمارهایی از فروش فیلم در سال‌های 1356 و 1357 ارائه کرد که میزان فروش فیلم را بسیار پایین و در حد ورشکستگی نشان می‌داد و در ادامه افزود: در سال‌های پیش از انقلاب سینما به پایین‌ترین سطح خود و به حد ورشکستی رسید و امکان ادامه حتی برای فیلم‌هایی که با عنوان فیلم فارسی از آن یاد می‌شود نیز وجود نداشت.
این پژوهشگر در ادامه به جذب سرمایه برای ساخت فیلم‌ها پرداخت و افزود: برای ساخت فیلم،‌ جذب سرمایه از مهم‌ترین مباحث است و در این مبحث، فیلم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی فیلم‌های با بودجه اندک و دیگر فیلم‌های فاخر که هزینه سنگینی را در بر خواهند داشت. یکی از شیوه‌های متداول برای جذب سرمایه، حمایت‌های دولتی است که از آن جمله می‌توان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای جوان، وزارت ارشاد، صدا و سیما و ... اشاره کرد. این نهادها در دهه 60 سرمایه زیادی را به فیلم‌های فاخر اختصاص دادند. در این زمان ما کارنامه بسیار خوبی را در حوزه سینما می‌بینیم. حتی در این دوره بنیاد سینمایی فارابی تاسیس می‌شود. فارابی سرمایه بسیاری را برای راه‌اندازی سینما هزینه می‌کند و مباحث تهیه ابزار و تهیه نگاتیو، به عنوان دو عنصر مهم سینما را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی به وضعیت سینما در دهه‌های مختلف پرداخت و دوران طلایی سینمای ایران را مربوط به دهه 60 قلمداد کرد و گفت: در دهه 60 سینمای ایران به یکباره دچار تحول شگرفی شد. تا قبل از این دهه، محور اصلی فیلم‌ها را کارگردان‎‌ها تشکیل می‌دادند؛ اما این روند تغییر کرد و ستاره‌ها محور اصلی فیلم‌ها شدند. در این دوره فیلم‌های بسیاری به جشنواره‌ها راه پیدا کردند. این راه در دهه هفتاد نیز با رشد ژانرهای مختلف ادامه پیدا ‌کرد.
دهقانپور به رشد فزاینده نرخ بلیط سینما اشاره و آن را مورد نقد قرار داد و افزود: متاسفانه ما با رشد عجیب در نرخ بلیط مواجه‌ایم و این در جذب سرمایه و فروش فیلم‌ها بسیار تاثیر داشته است. عجیب‌تر آنکه در دسته‌بندی فیلم‌ها به "الف"، "ب"، "جیم" و "دال" متاسفانه آمار فروش فیلم‌های "دال" در این سال‌ها بسیار بالا بوده است.
وی در پایان سخنان خود به فروش فیلم در ژانرهای کودک و نوجوان، اجتماعی، سیاسی و ... در دهه‌های مختلف پرداخت و آنها را مورد بحث و بررسی قرار داد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است