آریا بانو

آخرين مطالب

در همایش "کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی" اعلام شد

17درصد ازازدواج‌ها مربوط به دختران زیر 18سال / 14 هزار کودک بیوه زیر 18سال در کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک پژوهشگر اجتماعی با استناد بر پژوهش صورت گرفته با بیان اینکه 17 درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر 18 سال است، گفت: 14 هزار کودک بیوه زیر 18 سال در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، کامیل احمدی در همایش کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین‌المللی سن کودکی 18 سال است و هر ازدواج زودتر از این سن، کودک همسری خطاب می‌شود، افزود: آمارهای موجود در ایران در مورد میزان ازدواج کودکان چندان مستند نیستند.
17 درصد ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر 18 سال است
روند رو به افزایش ازدواج کودکان
وی با اشاره به وضعیت فعلی ایران، در مورد میزان ازدواج کودکان اظهار کرد: 17 درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر 18 سال است. در سال 90، 39 هزار و 609 نفر (4.5 درصد) از کودکانی که ازدواج کرده‌اند 10 تا 14 سال سن داشته‌اند.
احمدی با بیان اینکه این ارقام با روندی رو به رشد در سال 91 به بیش از 40 هزار نفر (4.9 درصد) رسیده است، تصریح کرد: ازدواج کودکان 10 تا 14 ساله در سال 92 نیز با افزایش روبرو بوده است. این میزان با رسیدن به 5.3 درصد در سال 92 و 5.5 درصد در سال 95 نشان می‌دهد که ممکن است از میزان روند ازدواج کودکان کاسته نشود.
آمار شایان توجه طلاق و مادر شدن کودک‌عروسان
این مردم شناس با اشاره به اینکه آمار طلاق این کودک عروسان و آمار واقعی ولادت نوزادان از چنین مادران خردسالی شایان توجه است توضیح داد: در سال 94، 97 هزار و 862 نوزاد از مادران زیر 19 سال متولد شده‌اند که از این میان 1511 نفر زیر 15 سال سن داشتند.
به گفته احمدی، بر اساس آخرین سرشماری‌ها، 95 هزار مورد طلاق زیر 19 سال در فاصله سال‌های 90 تا 94 رخ داده است و فقط در سال 94، 1200 کودک زیر 14 سال به آمار کودکان مطلقه کشور افزوده شدند.
این پژوهشگر اجتماعی ضمن تشریح آخرین آمارهای کودک همسری استانی نیز گفت: 14 هزار کودک بیوه زیر 18 سال در کشور وجود دارد. آمار ازدواج کودکان زیر 10 سال از سال 90 تا 94 نیز نشان می‌دهد در سال 90، 230 کودک، در سال 91، 187 کودک در سال 92، 201 کودک، سال 93، 176 کودک و در سال 94، 179 کودک زیر 10 سال در کشور ازدواج کردند.
رتبه اول خراسان رضوی در ازدواج کودکان 10 تا 14 ساله
وی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری افزود: خراسان رضوی با 6759 ازدواج بین 10 تا 14 سال در رتبه اول، آذربایجان شرقی با 3348 مورد، سیستان و بلوچستان با 2355 مورد، خوزستان با 2150 مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان تهران با 1742 مورد ازدواج کودکان 10 تا 14 سال در رتبه هشتم قرار گرفته است.
این مردم شناس در ادامه تصریح کرد: در کشور همسایه، افغانستان طبق ماده 50 مدنی ازدواج برای دختران 16 سال و برای پسران 18 سال در نظر گرفته شده است و به تازگی در عربستان نیز مشابه این قانون تصویب شده است.
احمدی با اشاره به اینکه در بسیاری از خانواده‌های روستایی و مناطق حومه شهری تحت عنوان ناف بری سنت‌هایی درباره کودک همسری اعمال می‌شود توضیح داد: در بسیاری از این مناطق بین دختران و پسران از همان دوران نوزادی صیغه محرمیت در قالب آنکه برای بزرگسالان اعمال می‌شود، خوانده می‌شود. همچنین سیاست‌های اخیر جمعیتی نیز موجب شده تا در برخی از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما ازدواج زیر 18 سال تبلیغ شود و به این ترتیب سن ازدواج را به سیاست‌های جمعیتی وصل می‌کنند.
ناپایدارترین ازدواج‌ها در سنین کودکی رخ می‌دهد
وی با بیان اینکه کم سوادی و فقر، نبود امکانات تفریحی و برخی از قوانین رایج باعث افزایش کودک همسری می‌شود تصریح کرد: دختران تنها قربانیان کودک همسری نیستند و بسیاری از پسران نیز با مشکلات کودک همسری روبرو هستند. بر اساس نرخ افزایشی طلاق آمارها نشان می‌دهد ناپایدارترین ازدواج‌ها در سنین کودکی وجود دارد. همچنین صرف باقی ماندن در یک ازدواج به معنی رضایتمندی از آن نیست.
احمدی در ادامه تاکید کرد: یکی از دلایل وقوع این ازدواج‌ها نیز این است که برخی از مادرانی که در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند تمایل دارند کودک‌شان نیز در سنین پایین ازدواج کند.
این پژوهشگر اجتماعی در ادامه ضمن تشریح برخی از راهکارها برای مقابله با این آسیب اجتماعی نیز تاکید کرد: بسترسازی فرهنگی درک و اصلاح سنت‌های مضر، تعیین سن قانونی ازدواج شامل حمایت از طرح افزایش سن ازدواج در مجلس و تلاش جامعه مدنی برای احیاء، ارتقاء، طرح بعد از رد شدن در کمیسیون قضایی، الزامی شدن سطح تمامی موالید و ازدواج‌ها، ضمانت وجود سیاست‌های اجرایی مناسب برای جلوگیری از ازدواج کودکان، بهبود اقتصاد محلی و برنامه‌های مدون برای توانمندسازی دختران، بهبود، اجباری کردن تحصیل و تقویت فرصت‌های تحصیلی و اقتصادی برای دختران پسران غیر قانونی و جرم انگاری ازدواج‌های کودکان و ازدواج‌های اجباری منع ثبت صیغه محرمیت در سنین کودکی بهره بردن از حمایت و مدافعان مرد در مورد این مسئله، سیاست مساوات جنسی برای تضمین حمایت از قربانیان و درگیر کردن شخصیت‌های مذهبی جهت ایجاد تغییر در پارادایم مذهبی از جمله این راهکارها است.
شمار دقیقی از ازدواج‌های ثبت شده زیر سن قانونی در کشور در دست نیست
به گفته احمدی در سال 94 بیش از پنج درصد ازدواج‌ها در سنین کمتر از 15 سالگی ثبت شده است که از این میان بیش از 28 هزار نفر دختران 10 تا 14 سال و بیش از 14 هزار نفر پسران 10 تا 14 سال بودند. باید در نظر داشت که شمار دقیقی از ازدواج‌های ثبت شده زیر سن قانونی در کشور در دست نیست، چرا که برخی از آنها در داخل خانواده صورت گرفته و جایی ثبت نمی‌شود.
انتهای پیام
خبرنگار: پریشاد احمدی/ دبیر: سولماز خوان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/117276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

با خواص بی‌نظیر «سویا» آشنا شوید

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی

با کودک مثل خودش صحبت کنید

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

مقلوبه مرغ عراقی را تابحال امتحان کردید؟

درمان سنگینی معده و ورم شدید بعد از غذا

چه زمانی بیمار دیابتی نیاز به انسولین دارد؟

شایع‌ترین علائم بالا بودن قند خون

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

علت درد پا در بیماران دیابتی