آریا بانو

آخرين مطالب

«مصحف مشهد رضوی» سندی مهم از تاریخ کتابت قرآن کریم در دوران آغازین اسلام مقالات

«مصحف مشهد رضوی» سندی مهم از تاریخ کتابت قرآن کریم در دوران آغازین اسلام
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / مدیر مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهمترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سده نخست هجری است.
علی الهی خراسانی در حاشیه بازدید از «مصحف مشهد رضوی» اظهار کرد: این مصحف کامل‌ترین مجموعه برگ نوشته قرآنی به خط حجازی/ مایل از سده نخست هجری است. از آنجا که نسخه‌های به جا مانده از نخستین قرون اسلامی، هر یک سندی برای شناخت تاریخ کتابت و قرائات قرآن کریم به شمار می‌آیند، از این جهت نسخه‌های هرچه قدیمی‌تر، شاهدی صریح‌تر و ارزشمندتر برای شناخت کهن‌ترین رویدادهای مرتبط با تاریخ متن و کتابت قرآن به شمار می‌آیند. طبیعی است برخی از این اسناد و مدارک، دانش‌های گذشته ما را که مبتنی بر داده‌های منابع اسلامی و مکتوب کهن بوده‌اند، تأیید می‌کنند و پاره‌ای نیز به ما کمک می‌کنند اطلاعات گذشته خویش را از نو بازسازی یا تصحیح کنیم.
وی با اشاره به تحقیقاتی که در حال انجام است، بیان کرد: اطلاعاتی دقیق‌تر در باب چگونگی کتابت آغازین قرآن، انواع مختلف ترتیب سور، پیدایش و رواج قرائات رسمی و شاذ، اختلاف در رسم و املاء، اختلاف مصاحف‌الامصار، تسمیه سور قرآن، سیر تحول علامت‌گذاری (نقط و اعراب) در متن قرآن، و به‌ کارگیری تذهیب و سایر علایم مصحف‌نگاری در هنگام کتابت قرآن، همگی در سایه مطالعه بیشتر و پژوهش دقیق کهن‌ترین نسخه‌های قرآنی فراهم خواهد آمد.
الهی تصریح کرد: «مصحف مشهد رضوی» عنوانی است برای مجموع دو نسخه قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانه آستان قدس رضوی. این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل است از سده نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95 درصد متن قرآن را در بردارد.
کتابت در سده نخست هجری
وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته، افزود: با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب‌بندی سوره‌ها و نهایتاً بر پایه آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در دورانی بسیار زودهنگام و در سده نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌‎های کهن به خط حجازی یافت می‌شود، از این رو «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهمترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سده نخست هجری است.
الهی خراسانی گفت: این اثر بر روی پوست در قطع بزرگ در سده نخست هجری در مدینه یا کوفه کتابت شده و تا چند دهه بعد احتمالا در کوفه بوده است. این مصحف در قرون بعدی به خراسان انتقال یافته و در اختیار عالمان و مقریان نیشابور بوده است. در اواخر قرن پنجم هجری مالک این نسخه با نگارش وقف‌نامه‌ای در آغاز نسخه، آن را بر حرم امام رضا(ع) وقف کرده است. بنا به اظهار واقف و مالک نسخه «مصحف مشهد رضوی» در هنگام وقف در اواخر قرن پنجم هجری در دو جلد مجزا تدوین و صحافی شده بوده است.
وی ادامه داد: با انجام برخی پژوهش‌های نسخه‌شناسی طی 10 سال گذشته جایگاه و اهمیت این اثر منحصر به‌فرد در میان سایر قرآن‌های کهن کتابخانه آستان قدس رضوی بیشتر هویدا شده است. متن کامل مصحف مشهد رضوی اکنون با تحقیق و توضیحات و مقدمه مرتضی کریمی‌نیا، از سوی مؤسسه «آل‌البیت علیهم السلام لاحیاء التراث» در سال 1401-1402 به صورت فاکسیمیله(نوعی از چاپ) به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است.
الهی خراسانی بیان کرد: با آنکه در وقف نامه آغازین نسخه و نیز در لابلای برخی سطور این مصحف، اشاره به انتساب کتابت این قرآن به خط امام علی(ع) شده است، نمی‌توان این انتساب و سایر موارد مشابه را به دلایل مختلف تاریخی قطعی دانست. یکی از مهمترین دلایل بر نادرست بودن این انتساب، وجود سهو و خطاهای کاتب در چنین نسخه‌ها و از جمله مصحف مشهد رضوی است که مانع از پذیرش نسبت کتابت به امام معصوم می‌شود.
وی افزود: خاستگاه کتابت این مصحف به احتمال قوی، حجاز و محل نگهداری آن احتمالا تا مدتی در عراق بوده است، با این همه، هنوز به درستی و روشنی نمی‌دانیم این مصحف در چه زمان و چگونه از حجاز یا عراق خارج شده و پس از چه سرگذشتی به خراسان رسیده است؛ امام وقف نامه آغازین در نسخه ش 18 و نام مصححی در انتهای سوره فاتحه، نشان می‌دهند که این اثر احتمالاً از قرن پنجم هجری در خراسان و در اختیار برخی از اهل سنت در نیشابور بوده و احتمالاً در اواخر همین قرن بر حرم امام رضا(ع) وقف شده است.
مدیر مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: از آنجا که خراسان از میانه قرن دوم هجری در مرکز تحولات سیاسی و مذهبی جهان اسلام بوده است، دور نیست بپنداریم که چنین نسخه‌هایی طی رویدادهای سده دوم، یا یکی دو سده بعد به خراسان انتقال یافته‌اند. بر این اساس می‌توان حدس زد این مصحف را در عهد حکومت آل بویه یا حتی در روزگاری زودهنگام‌تر با حضور خلفای عباسی هارون‌الرشید و مأمون عباسی در خراسان از حجاز یا عراق به این منطقه انتقال داده باشند.
رونمایی و بازدید عمومی از کامل‌ترین قرآن 1400 ساله با عنوان «مصحف مشهد رضوی» یکی از برنامه‌های‌ شب نخست «شب‌های عیدگاه» بود که در محل فرهنگسرای جهاددانشگاهی خراسان رضوی از 18 تا 22 فرودین ماه 1403 در حال برگزاری است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1177374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کافئین در دوران بارداری مجاز است؟

موشک استارشیپ آزمایش کلیدی سوخت‌گیری فضایی را پشت سر گذاشت

خواندن شعری زیبا که که درس زندگی می‌دهد

شجاعی مربی تیم هوادار: آبادان زادگاه من است

قصه درخشان کاپیتان تیم ملی 18 ساله شد

مظفری‌زاده: هدف‌مان از انتشار عکس مطهری کری خواندن برای استقلال نبود

بعد از جام جهانی، قطر به دنبال میزبانی المپیک 2036

قدیمی: سرمربی هاکی بانوان در صورت کسب مقام آسیایی می‌ماند

کارشناسان داوری علیه تصمیم جنجالی در انزلی

ترکیب منچستریونایتد متحول می‌شود

ماندن صنعت نفت در لیگ برتر قولى است که کمالوند داد

رونالدو در اندیشه فروش وایادولید

سمینارهای نصف شب شوهرم منو دیوونه کرده

پاهای هوتن شکیبا در بتن؛ چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد؟!

خب خواهر من بلد نیستی خیاطی نکن

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «محمدرضائی بیستگانی»

رقص جنجالی بهنام بانی خواننده معروف وسط کنسرت اخیرش که پربازدید شد

خبر خوش و مهم برای بازنشستگان / واریزی بزرگ و جدید به حساب بازنشستگان در راه است؟

واکنش های متفاوت صهبا شرافتی بازیگر نون خ و سوسن پرور به قضاوت‌ های مردم درباره چهره این دو هنرمند

هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو/ منظور: بازار دارو را مدیریت می‌کنیم

نماهنگ «خلیج فارس» با صدای رضا یزدانی

بارش شدید باران در مسجدالنبی

دستگیری 25 نفر از داوطلبان متقلب کنکور

تصادف اتوبوس در پرو 38 کشته و زخمی برجای گذاشت

چطوری در حالی که اینترنت نداریم مختصات جایی که هستیم رو برای کمک بفرستیم؟

کیک تولد همبرگری تاحالا دیده بودید؟!

پریودی؟ این غذا را حتما بخور، سرشار از خاصیته!

احتمال آلرژی گرفتن مادران باردار در فصل بهار چگونه است؟

احتمال خیانت! انگیزه متهمی که زن مورد علاقه‌اش را به قتل رساند

بادبان خورشیدی ناسا در مدار سفرهای فضایی جدید

شعر خوانی دختر شیرین زبان

گیم وینر دیدنی ماری که منجر به حذف لیکرز از پلی‌آف بسکتبال NBA شد

جدایی دو مهاجم رم در تابستان؟

تراکتور به دنبال پایان ناکامی برابر استقلال

ستاره بارسلونا: ما باید زیاد گل بزنیم!

کری خواندن برای بایرن به سبک راموس

صدرنشینی استقلال بی دلیل نبوده

کدام بازیکن تراکتور مقابل استقلال غایب است؟

تیزر جذاب باشگاه هوادار برای بازی در جام حذفی

نقشه عجیب بارسا؛ فروش جانشین مسی به عربستان

اعتماد دوباره به‌ یوشیدا و بازگشت چامیزو

تراکتور 200 میلیون تومان جریمه شد

جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت؛ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو

سنگ نوردی حرفه ایی و شگفت انگیز ملینا دختر شادمهر عقیلی / این همه توانایی از یک دختر بچه باورنکردنی است

هدیه دولت به معلمان و فرهنگیان برای روز معلم 1403

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این 4 ادویه خانگی را مصرف کنید

تاثیرات زالو درمانی در بدن چگونه است؟

تنها زمانی که محمدرضا هدایتی آواز می خواند!

واکنش چمران به حواشی جلسه گذشته شورای شهر و ترک صحن برخی اعضا

رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت