آریا بانو

آخرين مطالب

پیش‌خور تولید 4ساله خودرو اقتصادي

پیش‌خور تولید 4ساله خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دنیای‌اقتصاد : فروش 500هزار دستگاه خودروی داخلی در حالی قرار است از جمعه آغاز شود که با توجه به تقاضای بالا و حذف قرعه‌کشی، آنچه در شرایط کنونی سوال‌برانگیز شده، نحوه عرضه و اولویت تحویل است. بر این اساس طبق برآورد «دنیای‌اقتصاد» در صورت تولید میانگین یک‌میلیون و 500هزار دستگاه خودرو به‌طور سالانه، چهار سال زمان نیاز است که تقاضای حدود 6میلیون متقاضی پاسخ داده شود. وزارت صمت پیش از این اعلام کرده بود که بدون قرعه‌کشی به تمام متقاضیان خودرو تعلق خواهد گرفت.
فروش 500‌هزار دستگاه خودروی داخلی در حالی قرار است از جمعه این هفته آغاز شود که با توجه به حذف قرعه‌کشی (طبق گفته وزارت صمت) و همچنین حجم عظیم تقاضای احتمالی، نحوه عرضه و اولویت تحویل، علامت سوال بزرگ این ابرطرح است.
وزارت صمت از هفته‌ها قبل وعده عرضه 500‌هزار دستگاه خودروی داخلی را داده؛ وعده‌ای که تا به امروز دوبار به تعویق افتاده، اما بناست از جمعه این هفته به مدت سه‌روز به اجرا دربیاید. طبق زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده از سوی وزارت صمت، متقاضیان از شنبه این هفته تا سه‌شنبه فرصت داشتند نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند و با توجه اینکه تایید حساب‌های موردنظر زمان می‌برد، ثبت‌نام از جمعه 26 اسفند آغازمی‌شود و تا پایان روز 28 همین ماه نیز ادامه خواهد داشت. طبق اعلام وزارت صمت، پروسه اولویت‌بندی و اعلام نتایج قطعی ابرطرح فروش، تا پایان فروردین طول می‌کشد.
هرچند در نگاه نخست، فروش خودرو با توجه به حجم عظیم عرضه، می‌تواند به تقاضای قابل‌توجهی پاسخ داده و خیلی‌ها را از مراجعه به بازار آزاد بازدارد و همچنین سرعت رشد قیمت را هم کاهشی کند، اما ابرطرح موردنظر خالی از چالش و ابهام نیز نیست. در این بین، ابهام و علامت سوال اصلی اینجاست که وزارت صمت چگونه می‌خواهد به حجم عظیم تقاضا در طرح بزرگ خود پاسخ دهد؟
طبق اعلام اولیه وزارت صمت، قرار است 500‌هزار دستگاه خودروی تولید داخل در قالب طرح‌های مختلف (اعم از فروش فوری و پیش‌فروش) عرضه شود، ضمن آنکه مانند قبل در صورت بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه، دیگر چیزی به اسم قرعه‌کشی (به سبک گذشته) در کار نخواهد بود. البته این احتمالا به معنای حذف کامل قرعه‌کشی نیست؛ زیرا وزارت صمت اعلام کرده است به تمام شرکت‌کنندگان در ابرطرح فروش، خودرو خواهد داد. بنابراین با توجه به اینکه تعداد تقاضا قطعا بالاتر از عرضه خواهد بود، وزارت نفت باید به هر نحو ممکن (احتمالا قرعه‌کشی) اولویت تحویل به متقاضیان را مشخص کند.
تفاوت این مدل با مدل قبلی اینجاست که قبلا هر متقاضی در قرعه‌کشی طرح‌های فروش برنده نمی‌شد، باید تا طرح بعدی صبر می‌کرد تا شانس خود را بار دیگر امتحان کند. حالا اما تمام کسانی که در ابرطرح فروش پیش‌رو شرکت می‌کنند، به شرط احراز شرایط لازم، عملا برنده هستند و طبق وعده وزارت صمت، خودرو به همه آنها تحویل خواهد شد.
در واقع وزارت صمت به واسطه قرعه‌کشی موعد تحویل خودرو به متقاضیان را مشخص خواهد کرد، نه منتخبان را. به عنوان مثال، اگر طبق لاتاری‌های قبلی، حدود شش‌میلیون نفر در ابرطرح فروش خودرو شرکت کنند، وزارت صمت بین آنها قرعه می‌اندازد تا مشخص شود چه کسی چه زمانی خودروی خود را تحویل خواهد گرفت. با این حساب، وزارت‌صمتی‌ها باید به واسطه قرعه‌کشی شش‌میلیون اولویت را تعیین کنند که این یعنی چالش بزرگی پیش‌روی این وزارتخانه خواهد بود.
اصلی‌ترین چالشی که صمتی‌ها در این ماجرا با آن مواجه هستند، به موضوع تامین خودروهای ثبت‌نامی مربوط می‌شود. وزارت صمت می‌خواهد 500‌هزار دستگاه خودرو را در طرح فروش بزرگ خود عرضه کند و هرچه هم که تقاضا بیش از عرضه باشد، طبق وعده این وزارتخانه باید خودروی آنها تامین شود. با توجه به تجربه‌های قبلی و همچنین جلوتر بودن تورم در بازار خودرو نسبت به قیمت کارخانه‌ای خودروها، به احتمال فراوان میزان تقاضا بسیار بیشتر از عرضه خواهد بود و بعید نیست تجربه طرح‌های فروش قبلی تکرار شود. اگر فرض را بر همان شش‌میلیون تقاضا بگذاریم و کسی هم انصراف ندهد و وزارت صمت هم روی قولش بابت عرضه خودرو به تمام ثبت‌نام‌کنندگان بایستد، معنایش این است که تولید حداقل چهارسال شرکت‌های خودروساز به واسطه ابرطرح فروش پیش‌رو، پیش‌خور خواهد شد. خودروسازان کشور طی امسال حدود یک‌میلیون و 200‌هزار دستگاه تولید داشته‌اند که 400‌هزار دستگاه کمتر از وعده این وزارتخانه بود.
صمتی‌ها برای سال آینده نیز با وجود اینکه قول امسالشان محقق نشد، وعده تولید یک‌میلیون و 600 تا یک‌میلیون و 800‌هزار دستگاه خودرو را داده‌اند. اگر فرض کنیم سال آینده نیز وعده وزارت صمت عملی نشود (که اصلا بعید نیست) و همین 400‌هزار دستگاه امسال را ملاک قرار دهیم، می‌توان تولید میانگین خودرو در چهارسال آینده را یک‌میلیون و 500‌هزار دستگاه در نظر گرفت. در حالت خوش‌بینانه اما می‌توان سقف میانگین را بالاتر برد و مثلا به دومیلیون دستگاه رساند. در هر دو صورت، وزارت صمت برای پاسخگویی به تقاضای احتمالی (شش‌میلیون تقاضا) باید تولیدات آینده خودروسازان را به پای فروش بزرگ پیش‌رو پیش‌خور کند. با در نظر گرفتن میانگین 5/ 1میلیون دستگاهی و با تقسیم شش‌میلیون تقاضای احتمالی بر این عدد، خودروسازان تا پایان سال 1405 باید تمام تولیدات خود را صرف عمل به تعهدات ایجادشده از محل ابرطرح فروش پیش‌رو کنند.
اما اگر میانگین را دومیلیون دستگاه در نظر بگیریم، تولید سه‌سال خودروسازان (تولید تا پایان سال 1404) صرف عمل به تعهدات احتمالی می‌شود. این آمار و ارقام البته در حالی است که گویا از نظر وزارت صمت، قرار نیست تقاضایی در حد فرضیات این گزارش، در ابرطرح فروش خودرو شکل بگیرد، چه آنکه معاون حمل‌ونقل این وزارتخانه اعلام کرده ممکن است تحویل خودروها تا 1403 طول بکشد. منوچهر منطقی در نشستی خبری و در پاسخ به این پرسش که با توجه به عرضه 500‌هزار دستگاه خودروی داخلی، اگر بیش از این تعداد، تقاضا ایجاد شود، تکلیف مازاد تقاضا چه خواهد شد، گفت: تقاضایی حذف نخواهد شد و قرعه به جهت تعیین نوبت انجام می‌شود و اگر تقاضا بیش از توان تولید در سال 1402 (که حدودا 6/ 1میلیون دستگاه خودرو است و تا 8/ 1میلیون دستگاه هم احتمال تولید وجود دارد) باشد، از ظرفیت تولید و فروش در سال 1403 استفاده و نوبت افراد به آن زمان خواهد افتاد.
به گفته وی، بنابراین ممکن است نوبت تحویل به سال بعد (1403) بیفتد؛ در این صورت چنانچه افراد به دریافت در نوبت خود تمایل داشته باشند، می‌‌‌توانند ادامه فرآیند ثبت‌‌‌نام را انجام دهند اما اگر این زمان برایشان طولانی بود و تمایل به انتظار نداشته باشند، می‌‌‌توانند انصراف داده و وجه خود را برداشت کنند. اظهارات معاون حمل‌ونقل وزارت صمت اما در حالی است که احتمالا تقاضای بسیار زیادی برای فروش پیش‌رو شکل خواهد گرفت و بعید است کار تا سال 1403 جمع شود. مساله دیگر اینجاست که برخی از خودروهایی که در طرح فروش پیش‌رو عرضه می‌شوند، احتمالا طی سال آینده یا سال بعد از آن حذف خواهند شد و محصولات جدیدی جای آنها را می‌گیرند و این خود یک چالش به شمار می‌رود. در کنار اینها احتمال اینکه ماجرای سال 97 یعنی تعهدات معوق رخ دهد، دور از ذهن نیست. در آن سال، اتفاقی ناگهانی به نام تحریم سبب شد خودروسازان با کوهی از تعهدات معوق مواجه شوند، زیرا بدون آینده‌نگری (که البته شاید همه تقصیر نیز بر گردن آنها نبود) یک‌میلیون خودرو پیش‌فروش کردند اما با توجه به افت تولید و خروج خودروسازان خارجی، در تحویل آنها ماندند.
حالا نیز اگر پیش‌بینی وزارت صمت بابت تولید خودرو در تیراژ بالا درست از آب درنیاید یا به هر دلیلی تیراژ افت کرده یا پایین بماند، ماجرای تعهدات معوق بار دیگر گریبان خودروسازان را گرفته و مشتریان را نیز سرگردان خواهد کرد. ابرطرح فروش خودرو اما چالش‌ها دیگری نیز دارد؛ از جمله ماجرای سهمیه مادران و ‌در نظر نگرفتن سهمیه برای خودروهای فرسوده. گویا قرار است 250‌هزار دستگاه (نصف) از خودروهایی که قرار است عرضه شوند، به مادران دارای دو فرزند برسند، از همین رو سهمیه متقاضیان عادی از عرضه اصلی تنها 250‌هزار دستگاه خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویر دوربین های مدار بسته مربوط به درگیری اراذل و اوباش

قدرت خیره‌کننده عنکبوت در معماری رو ببینید!

زیبایی سد کارون 3 در اطراف شهر ایذه

ترکیب طبیعت و صدای ویالون که روح شما را نوازش میکند

نمایی زیبا از منطقه زراس خوزستان

طنز/ فضای کافی برای زندگی مشترک

اینجا مخمل کوه ایران است

این ویدئو قطعا حالتون رو خوب می کنه

تا به حال خودروی چوبی دیده اید؟

ترفندی جالب برای رنگی کردنِ گل

غذای خیابانی در تایوان؛ پخت ده‌ها مرغ در یک تنور فلزی

نشستن بیشتر از 5 ساعت؛ افزایش 2 سانتی‌متری دور کمر

رمزگشایی صدای نوزاد هنگام خواب آلودگی

تصویر روز ناسا؛ خورشیدگرفتگی کامل از آغاز تا اوج

شعری زیبا از خیام

بازگشت پادشاه! مسی همچنان می‌درخشد

شوخی جالب بازیکنان تیم ملی والیبال قبل از شروع تمرین

آخرین حضور آرسن ونگر در ورزشگاه امارات به عنوان سرمربی آرسنال

اورونوف پرسپولیس را نجات داد

جشن برترین‌های فوتسال برگزار خواهد شد

محرومیت دست از سر پرسپولیس برنمی‌دارد

موثرترین بازیکن تراکتور با 13 گل!

رئیس فدراسیون تیراندازی: جوانان ما در دنیا تک هستند

واکنش هیات فوتبال به ماجرای بازی پرسپولیس

پاداش میلیاردی به والیبالیست‌ها در صورت صعود به المپیک

آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه؛ نوید محمدزاده و احمد مهرانفر تور اروپا را آغاز کردند

چهره ها/ شوآف جدید محمدرضا گلزار با پرواز بیزینس کلاس

دورهمی چهره‌های مشهور دنیا در پر زرق و برق‌ترین جشنواره سال

10 سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول

دیالوگ شنیدنی از حسین پناهی

آخرین تصویر از بازیگر سریال پایتخت پیش از فوت/ دلیل اصلی مرگ این بازیگر چه بود؟

اجرای فوق العاده از قطعه مشهور «پرواز زنبور عسل»

تتلو: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو؛ تتلو: اشتباه کردم، هیچ دفاعی ندارم

تاثیر باور به خدا و قیامت در زندگی انسان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه وقوع سیل در کنیا

تصاویر دیدنی از نخستین تلاش بچه زرافه برای راه رفتن

تصاویری ترسناک از سیل مرگبار برزیل

قورباغه‌ای که به نوزادش سم می‌دهد

بزرگترین بیابان واقع در مراکش

گوناگون/ کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!

نکته جالب در معماری کنگره آمریکا

تلاوت بسیار زیبا و آرامش بخش سوره الرحمان

نمایی زیبا از دره اژدها در کرمانشاه

طرز تهیه سالاد ماکارونی ویژه

معرفی چند کتاب مفید برای حجامت

معیار سنجش فشار خون بالا

همیشه گرسنگی شرط غذا خوردن نیست!

خط‌ قرمزهای اطلاع‌دادن به بیمار صعب‌العلاج

4 ایده‌ از مد افتاده در دکوراسیون داخلی