آریا بانو

آخرين مطالب

آقای وزیر! خودروی اقتصادی را تعریف کنید اقتصادي

آقای وزیر! خودروی اقتصادی را تعریف کنید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم تولید و واردات خودروی اقتصادی تاکید کرده که خودروسازان به دلیل تصدیگری دولت با زیان انباشت مواجه اند. 
نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی محسوب شده و تولید یک خودروی اقتصادی در ایران خودرو آغاز شده است . این سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت است، که معتقد است به دلیل نبود خودروی اقتصادی در خطوط تولید نمی توان از ظرفیت کامل خودروسازان کشور استفاده کرد. فاطمی امین تاکید کرده اگر خودروسازان کشور تنها دو شیفت کار کنند می توانند سالانه بیش از 3 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ این در حالیست که سال گذشته تنها 900 هزار دستگاه تولید شده که دلیل اصلی آن به نبود خودروی اقتصادی باز می گردد.
البته وزیر صمت که کارت زرد خود را به دلیل مشکلات صنعت خودرو دریافت کرده از اختصاص مشوق‌هایی خبر داده که به وارد کنندگان خودروهای اقتصادی ارائه خواهد شد . در واقع تاکید بر تولید و واردات خودروهای اقتصادی در حالی از سوی فاطمی امین و اکثر معاونان وزارت صمت بارها اعلام شده که تاکنون تعریف مشخص و دقیقی از خودروی اقتصادی ارائه نشده است . اینکه اساسا به تعبیر سیاست گذاران خودرویی چه محصولی در ردیف اقتصادی قرار می گیرد و ایا این عنوان تنها برای قیمت در نظر گرفته شده و یا کیفیت نیز در این رده بندی دخیل خواهد بود همچنان مشخص نشده است اما با توجه به رشد افسار گسیخته قیمت محصولات پر تیراژ داخلی که در برخی از محصولات شکاف قیمتی کارخانه و بازار به بیش از 2 برابر نیز رسیده به نظر می رسد منظور وزیر صمت از خودروی اقتصادی محصول ارزان قیمتی است که با در اختیار داشتن حداقل امکانات بتواند در دسترس عموم قرار گیرد . موضوعی که فارغ از آنکه خودروی اقتصادی می تواند متناسب با شرایط تولید و فروش متفاوت باشد و به گفته کارشناسان این اظهارت به واسطه نبود زبان مشترک بیشتر بازی با کلمات و استفاده از جو روانی حاکم بر جامعه است .
اما خودروی اقتصادی در بازار جهانی به محصولاتی اطلاق می شود که در بازه قیمتی 8 تا 10 هزار دلارقرار دارند که حداقل با احتساب تعرفه های وارداتی و البته شرایطی که دولت برای واردات تعیین کرده در خوش بینانه ترین حالت و با احتساب ارز توافقی حدود 30 هزار تومانی حدود 500 تا 600 میلیون تومان را شامل خواهد شد که قطعا نمی تواند پاسخگوی متقاضیان ضعیف و متوسطی باشد که خواستار خرید خودروی ارزان و با کیفیت خارجی هستند. بنابراین از هم اکنون می توان خودروهای وارداتی را از گروه اقتصادی ها جدا کرد . اما در خودروهای داخلی، اساسا صورت‌های مالی پیچیده، پایین بودن تیراژ، نبود بهره‌وری و دولتی بودن خودروسازی و عوامل بسیاری دیگر باعث می شود تا قیمت تمام شده تولید بالا بوده و فاقد توجیه اقتصادی باشد بنابراین در شرایطی که خودروسازان با زیان انباشته ای مواجه اند که سالانه بر میزان آن افزوده می شود. لازمه تولید محصولی که حداقل در بازه قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان تعریف شود و بتواند نیازهای اقشار ضعیف و متوسط را نیز پوشش دهد. به جای تولید محصولی با پلتفرم جدید که بار زیان انباشت را بیشتر می کند بهتر است همچون سایر خودروسازان بزرگ هزینه های تولید را کاهش داده که مهمترین آن خروج دولت از تصدیگری صنعت خودرو و اجتناب از قیمت گذاری دستوری به همراه حذف دستورالعمل‌هایی است که به ایجاد انحصار و فربه کردن مافیای صنعت دامن زده است.
نقص خودروسازی ایران نبود محصول اقتصادی است
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا بر تولید خودروی اقتصادی تاکید کرده و نبود این گونه محصولات را نقص بزرگ صنعت خودروی کشور دانسته و گفت : نمی‌توانیم از همه ظرفیت خودروسازی کشور استفاده کنیم، زیرا ما خودروی اقتصادی و محصول جدیدی نداریم که متناسب با تقاضا و قدرت خرید عموم مردم باشد.
وی افزود: اگر خودروسازان ما دو شیفت کار کنند ما برای امسال ظرفیت مونتاژ 3 میلیون و 200 هزار دستگاه را داریم و اگر سه شیفت کار کنند ظرفیت بیشتر هم می‌شود، اما هم اکنون تولید کمتر از ظرفیت است، به طوری که پارسال فقط 900 هزار دستگاه خودرو تولید شد.
وی ادامه داد: نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی است که البته شرکت ایران خودرو یک محصول جدید را آغاز کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: ما هم مشوق‌هایی برای واردات خودرو‌های اقتصادی پیش بینی کرده ایم و از دو خودروساز بزرگ کشور هم خواسته ام تا محصولات جدید را به سمت خودرو‌های اقتصادی سوق دهند تا جانشین محصولاتی مانند تیبا بشود.
همچنین منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از رونمایی رسمی محصول اقتصادی دو خودروساز بزرگ کشور خبر داده است. به گفته او سه مسیر برای تامین خودروی اقتصادی تعیین شده است، نخستین مسیر تولید خودرو‌های اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق می‌کنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروساز‌های بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده در داخل کشور تولید کنیم و مسیر سوم واردات همراه با همکاری با سایر خودروساز‌های جهانی است ضمن اینکه از همه ظرفیت‌ها برای تولید خودرو‌های اقتصادی استفاده می‌کنیم.
بازی با کلمات
در این رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در این خصوص تاکید دارد که در سطح جهانی نیز تعریف مشخصی از خودروی اقتصادی وجود ندارد. باید دید از نگاه چه کسی این صفت به یک خودرو اطلاق می‌شود. در ایران که دولت روی سوخت سوبسید می‌دهد و مصرف بیشتر بنزین به معنای هزینه بیشتر برای دولت است، تولید خودروی کم‌مصرف می‌تواند به معنای خودروی اقتصادی باشد.
برای خودروساز، خودروی اقتصادی به معنای خودرویی است که هزینه تمام‌شده کمتر و حاشیه سود بالاتری داشته باشد. مصرف‌کننده نیز اقتصادی بودن یک خودرو را در ارزان‌تر بودن، دریافت امکانات بیشتر و هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش کمتر می‌داند. زمانی پیکان و پس از آن پراید چنین نقشی را در کف هرم تقاضای خودرو بازی می‌کردند اما برای مصرف‌کننده‌ای که بودجه بیشتری دارد الزاما خرید پراید اقتصادی نیست، چراکه با پرداخت کمی پول بیشتر تناسب بالاتری از امکانات نسبت به قیمت دریافت می‌کند.
کریمی سنجری تاکید کرد: استفاده از چنین واژه مبهمی به طور مداوم از زبان سیاستگذار، آن هم در شرایطی که یک زبان مشترک در مورد آن وجود ندارد، نوعی بازی با کلمات است. بنابراین اگر هدف، تولید خودروی کم‌مصرف است، این خودرو باید به تکنولوژی سطح بالایی برسد که الزاما قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
سنجری صورت‌های مالی پیچیده، پایین بودن تیراژ، نبود بهره‌وری و دولتی بودن خودروسازی و شاخصه های دیگر را دلیل قیمت بالای تولید خودرو در ایران دانسته و گفت: برای اقتصادی بودن خودرو برای مصرف‌کننده، خودروساز باید بخشی از فرآیندهای پرهزینه خود را حذف کند تا بتواند تولید ارزان‌تری داشته باشد.
در این شرایط استفاده غلط از واژه خودروی اقتصادی می‌تواند منجر به تصمیماتی شود که نتایج مثبتی به همراه نداشته باشند. تولید خودرو با مصرف سوخت کمتر ممکن است اقتصادی به نظر برسد، اما مسلما تصمیم درست‌تر در سطح بزرگتری از اقتصاد، تولید خودروی هیبریدی یا برقی است. این دست از خودروها قیمت بالاتری دارند اما از هزینه‌های زیادی جلوگیری می‌کنند و در سطح کشور تصمیم بسیار اقتصادی‌تری است.
آرمان امروز

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!

عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب

کتاب «آقاسید محمود» به نمایشگاه کتاب می آید

آمار عجیب؛ تیرک دروازه دشمن پی‌اس‌جی بود!

حسینی: می‌توانستیم در آسیا نتایج بهتری کسب کنیم

رقابت 14 تیم در مسابقات لیگ دسته اول کشتی فرنگی

ماجرای 9 نفره شدن تیم لیگ برتری با یک کارت قرمز!

نتایج ضعیف ملی‌پوشان در تفنگ سه وضعیت

حلیم بن قادر: ایران در سپک تاکرای جهان رکوردشکنی می‌کند

دلخوشی نکونام به بازیکنی که قرار نبود بماند!

ترس از سقوط دوباره به جان عنایتی افتاد!

ایران در مرداد ماه میزبان مسابقات زیر 23 سال سپک‌تاکرا آسیا خواهد بود

قلعه‌نویی دعوت AFC را رد کرد

سبک زندگی جدید «تتلو» بعد از توبه در زندان

دعوا سر دختر آقا ماشالله!

مادر گرامی شهیدان «جوینی» به فرزندان شهیدش پیوست

گرمای گوشی و لپ تاپ باعث ناباروری می‌شود

از کنار این علائم ساده نگذرید؛ 3 نشانه هشداردهنده که ممکن است خطرآفرین باشند

اجرای آواز «دی بلال» توسط پسر بختیاری در مسابقه صداتو

وزیر کشور: گواهینامه موتورسیکلت بانوان فعلا در دستور کار نیست

قتل 3 عضو یک خانواده با اسلحه؛ ‌قاتل‌ دستگیر شد

دادستان کل کشور: اجرای طرح نور به‌زودی ابلاغ می‌شود

ویدیو پربازدید از عصبانیت شیر ماده

معبد اژدها یکی از غیر معمول ترین و زیباترین معابد تایلند

طرز تهیه کیک بورک ترکیه ای

ساندویچ تن ماهی یک شام ساده و خوشمزه

چرا سرطان را «سرطان» می‌نامند؟

طریقه مصرف لاک مغسول برای لاغری

چند ترفند ضروری و ساده در خانه داری

کشف جی پی اس در مغز انسان

این گنجینه را در نمایشگاه کتاب از دست ندهید

1.9 میلیارد یورو دود شد؛ پروژه الخلیفی به تاریخ پیوست

صحبت های جیمی کرگر در مورد کاسمیرو

لحظات درخشان دنیس برکمپ در لیگ برتر انگلیس

میلاد از همان اول حق کاپیتانی را ادا کرد

به مناسبت 46 سالگی لوسیو مدافع برزیلی سابق بایرن و اینترمیلان

تیرک دشمن پاریس در لیگ قهرمانان اروپا!

بودجه کلان اوکلاهاما با هدایت تیلور؛ حقوق جادوگر فاش شد

صحبت‌های ستاره سابق تیم ملی آمریکا در مورد ظاهر عجیبش

پائز لبخند را به چهره این بازیکن برگرداند!

هروی: برگزاری مراسم تجلیل باعث ایجاد انگیزه در ورزشکاران شد

سردار آزمون: زنوزی باشد به تراکتور می‌آیم

همکاری «گلشیفته فراهانی» با کارگردان برنده نخل طلا

آمادگی اکران «آبی روشن» با بازی مهران احمدی و مهران غفوریان

پشت صحنه جالب از سریال «بانوی عمارت»

امید نورافکن ستاره فوتبال از مادر جوان و محجبه اش رونمایی کرد / چه عکس زیبایی گرفتند

خلاقیت منحصر بفرد یک قناد خوش ذوق در تهیه کیک برای بانویی که خیاط بود حماسه آفرید / کیکه یا واقعیه

وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

پرش از ارتفاع 25 هزار پایی بدون چتر نجات

نمایی عجیب از یک معماری مسکونی در هنگ کنگ