آریا بانو

آخرين مطالب

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده 40 تا 75 درصد است اقتصادي

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده 40 تا 75 درصد است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - صالحی نیا گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری نکرده و بر اساس همان تعرفه های قبلی از 40 درصد تا مرز 75 درصد است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت بازار خودرو با آزاد شدن واردات 70 هزار دستگاه خودرو در سال پاسخ داد:
آیا با واردات 70 هزار خودرو می‌توان به ساماندهی بازار خودرو پرداخت؟
آنچه که مردم نیاز دارند خودرو است و آنچه که دولت موظف است آن را تامین کند خودرو است. زمانی که نمی توان از طریق تولید تقاضای بازار را پاسخگو بود باید از طریق واردات اقدام کرد.
در مقوله حمایت از تولید دولت می‌تواند تولیدکنندگان را از مالیات معاف کند و کمک‌های دیگری انجام دهد. ممنوعیت واردات خودرو چهار سال بازار را به هم ریخت. باید بازار را مهندسی کنیم. قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش دادیم و از سوی دیگر توان تأمین بازار داخلی را هم نداشتیم. بعد از چهار سال قرار است 70 هزار خودرو وارد شود.
در کل چه تعداد خودرو وارد کشور شده است؟
از سال 1370 تا به امروز بالغ بر 780 هزار دستگاه خودرو مشمول وارد کشور شده است. متوسط واردات از سال 1390 تا به امروز بالغ بر 55 هزار دستگاه در سال است. بیشترین میزان واردات خودرو در سال 94 بود.سال 94 و 95 سالی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی بود .
وارد کنندگان آپشن‌های مختلفی از جمله بیمه تکمیلی و خدمات دیگر را گنجاندند اما نکته اصلی این است که واردات 70 هزار خودرو به کشور عدد معقولی است.
آیا با تعرفه 40 تا 70 درصدی خودروهای وارداتی موافق هستید؟
تعرفه ها 55، 75 و 95 درصد است. تعرفه خودروی زیر 1500 سی سی 55 درصد ، 1500 تا 2000 سی سی 75 درصد و از 2500 سی‌سی به بالا 95 درصد است. بعید است بدنه دولت توانایی اجرا داشته باشد. باید تلاش همه مسئولین در راستای افزایش رضایتمندی مردم باشد. هر کسی که توانست این موضوع را محقق کند انسان شریف و انقلابی است. کسی که نتواند این کار را انجام دهند به نظر بنده شخصیتی ضد انقلابی دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:
آیا محدودیت واردات خودرو در راستای حمایت از تولید بود؟
در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است. در چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، برای تامین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول، با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم.
محدودیت واردات در سنوات قبل بنابر تصمیم سران قوا بوده است.صنعت خودرو را در برابر واردات رقابتی می‌دانیم و با برنامه‌هایی که داریم هم از محل تولید داخل و هم از محل واردات این قابلیت وجود دارد که هم وطنان بتوانند خودروهای مناسبی را بر اساس شرایط قیمتی ابتیاع کنند و قطعا در تولیدی که مدنظر قرار دارد در وزارت صنعت و معدن و تجارت عزم جدی داریم.
آیا پیشنهادی در خصوص تعرفه خودرو دارید؟
ما همیشه تعرفه را در حداکثر 15 بهمن ماه به دولت پیشنهاد می‌دهیم و دولت تصویب می‌کند امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهادی در خصوص تعرفه نداشتیم اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت موضوع قابل بررسی است.
آیا تعرفه واردات 70 هزار خودرو با تعرفه‌های قبل متفاوت خواهد بود؟
تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری نکرده است بر اساس همان تعرفه های قبلی است تعرفه از 40 درصد تا مرز 75 درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود.
خودروهای هیبریدی - برقی، حداقل تعرفه را دارند. اما سایر خودروها در چهار دسته 1000 سی‌سی، 1000 تا 1500 سی‌سی، 1500 تا 2000 سی‌سی و 2000 تا 2500 سی‌سی، تعرفه‌گذاری می‌شوند.
حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو
ما برای سال آتی برنامه‌ریزی هایی را انجام داده ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان 8 ماده‌ای ریاست جمهور وجود دارد. یکی از موارد آن بحث حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.
ما برنامه‌های وزیر را در 9 سرفصل دنبال می کنیم .سهام دولت در ایران خودرو حدود 6 درصد و در سایپا حدود 17 درصد است و سهام های دیگری به صورت خود سهامداری وجود دارد که به دلیل تصمیمات نادرست ایجاد شده است.
خودسهامداری و بخشی از سهام هایی که در اختیار یکسری از نهادهای عمومی است باید با شرایط و ضوابطی که فراهم می‌شود به سمت خصوصی دارای اهلیت پیش بروند که دارای برنامه و امکانات و منابعی باشند که در جهت توسعه تولیدات ،افزایش کیفیت و استفاده از روش‌های نوین در تامین قوای محرکه و در تامین سایر بخش ها قدم بردارند تا رضایت مشتری جلب شود.
باید حتماً هم وطنان همانطوری که از بسیاری از کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند خودرو هم جدا از این موضوع نیست. با تنظیم و تنظیم گری در سطح دولت امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.
هیچ وقت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است .در کشور در 3، 4 سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و مسائلی که در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز وجود داشت با محدودیت روبرو بودیم.
ممنوعیت واردات مصوبه سران قوا را گرفته است، واردات در هیچ مقطعی با شرایطی که وجود دارد برای تولید داخلی خودرو تهدید نیست.
آیا انحصار مطلق از سوی خودروسازان وجود دارد یا خیر؟
صالحی نیا: واردات خودرو لطمه به تولید داخل نمی‌زند تولید داخل مسیر خود را پیش می برد. امسال 50 درصد افزایش تولید را نسبت به قبل پیش‌بینی کرده‌ایم با تامین یکسری از نیازمندی‌ها و زیرساخت ها حتماً این موضوع محقق خواهد شد.
اگر برای واردات خودرو در سنوات قبلی عدد متوسط را در نظر بگیریم ، حدود 20 تا 22 هزار دلار به ازای هر خودرو است، اگر حداکثر این اتفاق بیفتد حدود1.4 میلیارد دلار است، باید ببینیم بر اساس شرایطی که سال آینده اتفاق می‌افتد چقدر ظرفیت داریم که این منابع تأمین شود و در قاعده این منابع با آن میزانی که امکان پذیر است عمل شود تا واردات اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

عجیب‌ترین تصمیم کمک داور در تاریخ لیگ‌برتر!

پیام رئال به هواداران؛ برنابئو امشب می‌غرد!‏

رامین: حرف‌های زیادی با هواداران سپاهان دارم

ترکیب رئال مادرید مقابل بایرن مونیخ اعلام شد

سردار آزمون: گفته بودم استقلال شانس اول قهرمانیست

سردار آزمون: بردیف بهترین مربیم بود

نصرالله عبداللهی: تیم نکونام باید حمله کند و نترس بازی کند

توخل: بسیار بعید است که در بایرن بمانم

دعوت مدیر ورزشگاه دستگردی به جلسه بازی پرسپولیس

اینتر قرارداد اینزاگی را 5 دقیقه‌ای تمدید می‌کند!

تمرینات سنگین بدنسازی ابرقهرمان معروف هالیوود

«آنارشی»؛ فیلم‌اولی که به کن رسید

«ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد

دست خالی پلتفرم‌ها و منوی محدود تلویزیون برای سینما

روایت طنز حسن ریوندی از عرق سوز شدن در تابستان

جزئیات از بازداشت متهم پرونده زهره فکور

اقدام غیرمنتظره جنیفر لوپز درباره یک روحانی ایرانی

خزعلی: ساختار معاونت امور زنان و خانواده در دولت قبل تضعیف شد

انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران

خالی کردن حساب سالمندان در پای عابر بانک

رئیسی، سرپرست سازمان سنجش را منصوب کرد

طرحی جالب در پیاده‌روهای کرمان

حرکت جالب یک گربه برای آسیب نزدن به دختر بازیگوش!

توضیحات یک ایرانی در مورد اوضاع آب لوله کشی در آمریکا

رودخانه مخفی در مکزیک

آموزش نوشیدنی چای ترش

درمان خانگی گل مژه از نگاه طب سنتی

ممنوعیت درهم خوری از نگاه طب سنتی

نحوه آنژیوگرافی مغز

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

به این تیم اعتماد کنید

تساوی عجیب در سرمای تبریز

پافشاری هوادار به برگزاری بازی با پرسپولیس در دستگردی

بی‌فایده برای دو تیم نارنجی

دستورالعمل سازمان لیگ درباره جلوگیری از حاشیه‌های غیرمتعارف

مشخص شدن رقبای سرلک در مسابقات جهانی گزینشی المپیک

ناصر الخلیفی، مرد پروژه‌های شکست‌خورده!‏

سانتیاگو برنابئو در فاصله 3 ساعت تا شروع بازی رئال مادرید - بایرن مونیخ

پیروزی هر سه تیم مدعی و توقف خانگی نفت

مقایسه امباپه با رونالدو و مسی شرم آور است

سریال «افعی تهران» با ژست روانکاوی اجتماعی خارج از اتمسفر ایران به هجو تبدیل شده است

وقتی خانوم شیرزاد بستنی میوه‌ای بدون پیاز سفارش میده!

مجری برنامه‌های پاورقی و سیدخندان: اخراج نشدم، مسافرت رفتم

بازیگر «بازی تاج و تخت» درگذشت

«در سایه سرو» به جشنواره مورد تایید اسکار در اسپانیا راه یافت

تولید «من نقش راکی را بازی می‌کنم» به‌کارگردانی پیتر فارلی

آمار هولناک از فوت بیماران در ایران ؛ مرگ 1100 بیمار به دلیل نبود دارو