آریا بانو

آخرين مطالب

مسیر مالیات سبز خودرو اقتصادي

مسیر مالیات سبز خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - اخذ مالیات سبز از خودروسازها در شرایطی بهای خودرو را افزایش داد که حالا این پرسش مطرح است که درآمد حاصل از مالیات مذکور صرف چه اموری می‌شود؟ و در نهایت اینکه نفع مردم از این مالیات چه خواهد بود؟
بر اساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، خودروها بر اساس رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده‌اند. این مالیات که هفته گذشته از سوی خودروسازان و همراه با رشد 2 تا 9‌میلیون تومانی قیمت محصولات تولیدی اعمال شد به این صورت است که بر اساس رتبه انرژی محصولات داخلی، از صفر تا 5‌درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین مالیاتی محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. البته هرچند این مالیات توسط خودروساز وصول می‌شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.
آنچه مشخص است مالیات سبز که از 13 دی ماه سال‌جاری مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروهاست. طبق گفته مقامات مالیاتی، این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند. بررسی قانون مالیات ارزش افزوده نشان می‌دهد خودروهای داخلی و وارداتی که در رتبه انرژی A و B قرار می‌گیرند مشمول مالیات و عوارض سبز نمی‌شوند، این در شرایطی است که با رتبه انرژی C مشمول 5/ 0‌درصد در تولیدات داخل و یک‌درصد در وارداتی خواهند شد. طبق ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده همچنین خودروهایی که در رده انرژی D قرار می‌گیرند مشمول یک‌درصد عوارض در خودروهای داخلی و 2‌درصد نیز در وارداتی‌ها خواهند بود. خودروهای داخلی و وارداتی که در رتبه انرژی E هستند به ترتیب مشمول 2 و 5‌درصد مالیات می‌شوند. در رتبه انرژی F هم تولید داخل 3درصد و وارداتی نیز 7‌درصد باید مالیات بپردازند. اما محصولات داخلی و وارداتی که در گرید G قرار می‌گیرند مشمول بیشترین مالیات سبز می‌شوند به‌طوری که تولید داخلی 5‌درصد و وارداتی‌ها نیز باید 9‌درصد مالیات پرداخت کنند. همان‌طور که در ماده 30 تاکید شده ماخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده، قیمت فروش کارخانه در مورد تولیدات داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی است.
طبق این محاسبه از هفته گذشته قیمت محصولات داخلی پس از رشد 18‌درصدی قیمت توسط ستاد تنظیم بازار در آذرماه، با افزایش یک تا 9‌درصدی روبه‌رو شدند. به عنوان مثال خودروهایی مثل پژو 207 و رانا پلاس عملا دارای رتبه انرژی Aو Bبوده و عوارض آلایندگی برای آنها لحاظ نشده است.
اما دیگر خودروها مثل دنا پلاس توربو شارژ با مالیات 9‌میلیون تومانی از این به بعد با قیمت تجمیعی 345‌میلیون تومان عرضه خواهد شد. بر این اساس با لحاظ مالیات سبز 3‌درصدی این خودرو عملا رتبه انرژی آن F تعیین شده است.
اما مالیات سبز از خودروهای داخلی و وارداتی در شرایطی در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته که در همه کشورها مشتریان باید بابت مصرف سوخت خودروی خود مالیات بپردازند به‌طوری که دارندگان خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ یا خودروهایی که مصرف سوخت بالاتری دارند نسبت به دارندگان خودروهای کم‌مصرف باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. تعمیم اخذ این نوع مالیات در ایران، شاید مشوقی باشد برای استفاده از خودروهای کم‌مصرف. محصولاتی که از یک سو سوخت کمتری مصرف می‌کنند و از طرف دیگر به روند کاهش آلایندگی هوا کمک قابل‌توجهی خواهند کرد.
طبق این قانون مالکان خودرو اگر از محصولاتی بخصوص نوع داخلی آن با گرید A و B استفاد کنند، مشمول مالیات سبز نخواهند بود حال آنکه محصولاتی که گرید C،D،E،F،G داشته باشند در موقع شماره‌گذاری باید مالیات پرداخت کنند. این مالیات از طرف خودروساز اخذ خواهد شد اما در نهایت به خزانه دولت واریز می‌شود. به این ترتیب قانون مالیاتی که طی دهه‌های گذشته در دیگر کشورها اعمال می‌شد در شرایطی به تازگی در ایران اجرا شده که به نظر می‌رسد اجرای این قانون در کشور ما با اشکالاتی همراه است. ایراد اول به انحصار صنعت خودرو در کشور برمی‌گردد. در این بازار حق گزینش خودروی کم‌مصرف و با کیفیت از مشتریان گرفته شده و تعداد خودروهایی که به عنوان کم‌مصرف‌ها شناخته می‌شوند از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند. به این ترتیب در بازاری که تنوع محصولی وجود ندارد و خودروساز با پلت‌فرم‌های انگشت‌شمار به تولید محصولات اندکی آن هم با هر کیفیتی می‌پردازد، مشتری حق انتخاب بهینه‌ای ندارد.
اشکال دوم اخذ مالیات سبز به شرایط تحریمی کشور برمی‌گردد. از سه سال گذشته که کشور در تحریم‌های بین‌المللی به سر می‌برد از یک سو کیفیت تولیدات داخل به شدت افت کرده و از سوی دیگر به دلیل زیان‌دهی بسیاری از محصولات، تولیدکنندگان ترجیح دادند برخی از خودروها را از خطوط تولیدی خارج کنند. این خودروها عمدتا در زمره محصولات کم‌مصرف بودند اما به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و به دنبال آن رشد زیان‌دهی، خودروساز ترجیح داد که تولید آنها را متوقف کند. از سوی دیگر برخی محصولات چینی مونتاژی نیز که پیش‌تر نسبت به داخلی‌ها از مصرف سوخت کمتری برخوردار بودند نیز از خطوط تولیدی خودروسازان خارج و با رویکرد جدید خودروسازان چینی در بازار ایران، ترجیح آنها نیز به مونتاژ محصولات پرمصرفی است که با قیمت‌های بالایی نیز عرضه می‌شوند. به این ترتیب خلا خودروهای کم‌مصرف طی 3سال گذشته بیش از سال‌های دیگر احساس می‌شود.
اما ایراد سوم نیز به عملکرد خودروساز بازمی‌گردد. طی سال‌های گذشته خودروسازها توجهی به کاهش مصرف سوخت محصولات تولیدی خود نداشتند و در دوران تحریم به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، حتی برخی خودروها پرمصرف‌تر نیز شده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان نباید تاوان پرخوری محصولات داخلی را بدهند و خودروساز از سال‌های پیش باید نسبت به ارتقای تکنولوژی و کاهش مصرف سوخت خودروها اقدام می‌کرد.
در این بین اقداماتی که برخی وزرا از جمله محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صمت دولت یازدهم نیز در راستای کاهش مصرف سوخت محصولات داخلی انجام داد چندان به مذاق خودروساز‌ها و دولت خوش نیامد، به‌طوری که محمد شریعتمداری وزیر صمت دولت دوازدهم در اولین اقدام خود پس از رای اعتماد مجلس، مقررات کاهش مصرف سوخت خودروها را به بهانه افزایش قیمت خودرو لغو کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که مشتریان داخلی حالا با پرداخت مالیات سبز باید تاوان تصمیمات اشتباه دولت‌ها را بپردازند. به گفته یکی از کارشناسان، این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا باید مشتریان و مالکان خودرو تاوان آن را پرداخت کنند؟
اما ایراد چهارمی که به قانون مالیات سبز وارد می‌شود این است که در همه جای دنیا اخذ مالیات با در نظر گرفتن هدفی مشخص صورت می‌گیرد. به عنوان نمونه این هدف می‌تواند در راستای کاهش آلودگی هوا و رسیدن به هوای پاک باشد. این در شرایطی است که بسیاری از مشتریان از محصولات خودروسازان ناراضی هستند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که مالیاتی که از دارندگان خودروهای پرمصرف داخلی اخذ می‌شود، قرار است درآمد حاصل از آن کجا هزینه شود؟ آیا وجوب این مالیات در خودروسازی کشور برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا صرف خواهد شد؟
آنچه مشخص است در بسیاری از کشورها با انگیزه کاهش آلودگی هوا و مصرف اندک سوخت‌های فسیلی، مردم تشویق به استفاده از خودروهای هیبرید و برقی می‌شوند و همین ایجاد انگیزه برای خرید این نوع خودروها، هزینه زیادی روی دست دولت‌ها می‌گذارد.
با این حال اما در ایران به‌طور مشخص اعلام نشده که دولت مالیات سبز را قرار است صرف کاهش آلایندگی کند یا ارتقای تکنولوژی در خودروسازی‌های کشور که به کاهش مصرف سوخت کمک کند. به‌هرحال به نظر می‌رسد که هدف اصلی در این بین مجهول مانده است.
میانگین مصرف سوخت در کشور
همان‌طور که عنوان شد میانگین مصرف سوخت خودروها در ایران بالاست و به نظر می‌رسد در دوره سه ساله تحریم این معضل تشدید نیز شده است.
طبق برنامه راهبردی وزارت صمت که چندی پیش منتشر شد در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای داخلی را تا سال 1404 به زیر 7 لیتر برساند که آمارها نشان می‌دهند این میانگین در سال 99 رکورد 7 ساله را زده است. طبق گزارش‌های موجود که یکی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلق دارد و دیگری به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (isqi)، در سال 99 میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی، بیشترین مقدار از سال 93 به بعد بوده است. طبق گزارش وزارت صمت، میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای داخلی در سال 99 به 2/ 8 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است و این یعنی رسیدن میانگین مصرف سوخت خودروها به قله در سال 99 نسبت به بازه زمانی 7ساله.
اینکه چرا میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی در سال 99 به اوج رسیده، ریشه در دو موضوع دارد؛ یکی حذف خودروهای کم‌‌‌مصرف و دیگری اعمال استاندارد آلایندگی یورو5 بدون توجه به زیرساخت‌‌‌ها. به این ترتیب با خروج خودروهای کم‌مصرف هم حق انتخاب و گزینش از مشتریان گرفته شده و هم مصرف بیشتر سوخت در کشور را رقم زده است. با این حال طبق برنامه‌‌‌ریزی وزارت صمت، میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای داخلی باید در سال‌جاری 3/ 0 ‌‌‌درصد در مقایسه با سال 99 کم شده و به 9/ 7 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد. در سال آینده نیز خودروسازان باید 3/ 0 لیتر دیگر از میانگین وزنی مصرف سوخت محصولات تولیدی‌‌‌شان بکاهند و آن را به 6/ 7 لیتر برسانند. برای سال 1402 اما کاهش 4/ 0 لیتری میانگین مصرف سوخت خودروها در نظر گرفته شده است.
بنابراین خودروسازان باید میانگین وزنی مصرف سوخت محصولات خود را در 2 سال آینده تا 2/ 7 لیتر کاهش دهند. در سال 1403 اما میزان کاهش مصرف سوخت به نصف سال قبل از آن رسیده است، به نحوی که میانگین مصرف با نزولی 2/ 0 لیتری باید به 7 لیتر برسد. در نهایت طی سال 1404 نیز باز 2/ 0 لیتر از میانگین مصرف باید کم شود تا این رقم به 8/ 6 لیتر کاهش یابد. جدا از اینکه چنین برنامه‌‌‌ای محقق خواهد شد یا نه، نکته مهم دیگر اینجاست که طی 4سال آینده‌‌‌ بسیاری از کشورها مصرف سوخت فسیلی از خودروهای تولیدی خود را حذف یا تقلیل خواهند داد، به عبارت بهتر در حالی که جهان خودروسازی در مسیر به حداقل رساندن تولید محصولات بنزینی در حرکت است، خودروسازان ایرانی قرار است حدودا تا 4سال دیگر 4/ 1 لیتر از میانگین مصرف محصولاتشان کم کنند، البته اگر موفق شوند. بنابراین در حالی که خودروسازان جهان در 2025 میلادی (معادل 1404 شمسی) بیشتر به هدف خود مبنی بر آلایندگی تقریبا صفر نزدیک خواهند شد، خودروسازی ما تازه قرار است جشن کاهش 4/ 1 لیتری مصرف بنزین را بگیرد. به این ترتیب مشخص است که مالیات سبز از دارندگان خودرو‌های داخلی بدون هیچ پشتوانه‌ای قرار است از دارندگان خودروهای داخلی اخذ شود و هزینه‌کرد آن مشخص نیست. این در شرایطی است که اگر اخذ مالیات همراه با برنامه‌ریزی کاهش مصرف سوخت و تشویق مردم به خودروهای هیبرید و برقی باشد و زمینه تولید یا واردات این نوع خودروها مهیا باشد، آن وقت می‌توان گفت که مالیات سبز به نفع مردم خواهد بود.
دنیای‌اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ سیاهچاله را چطور می‌توان دید؟

نهنگ تک‌شاخ براق به فضا می‌رود

کتاب قطعات موسیقی ابوالحسن صبا به چاپ دهم رسید

احمدزاده باز هم روی دور غر زدن

انریکه: فوتبال عادلانه نیست

هواداری که دورتموند را به فینال سی‌ال برد

گلر نساجی قول داد: زود جبران می‌کنیم

القادسیه مشتری جدی مورینیو شد

فرجی حرف دل مدیران پرسپولیس را زد!

رئال داروی درد بی درمان امباپه

آتیلا حجازی از این جایگاه راضی نیست!

سوال جنجالی که ام باپه بی جواب گذاشت

واکنش جالب امباپه به سوال یک خبرنگار

وزیر فرهنگ از «رضا رویگری» عیادت کرد

خاطرات ازدواج آقای همساده

کسب عنوان دانشمند برگزیده علوم پزشکی دهه اخیر کشور توسط نخبه برگزیده شاهد و ایثارگر خراسان رضوی

ورزش در روح، روان و جسم ایثارگر تاثیر بسزایی دارد

مهلت پرداخت تسهیلات مسکن ایثارگران تا پایان خرداد ماه

برگزاری همایش تجلیل از هنرمندان شاهد و ایثارگر استان فارس در شیراز

سلمانی نسبت به برخورد با مسئولان متخلف شهرستانی در زمینۀ خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا هشدار داد

چه شده که زنان در ورزشگاه ها حرف های رکیکی می زنند که تا حالا مختص مردان بود؟

رونمایی اc کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در فروردین 56 سال قبل / ساده بدون تجملات

جشن تولد خاص و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه اش / رونمایی از نوه زیبای آقای بازیگر

ویدئوی شوکه‌کننده از حضور مردی با گریم صدام حسین در ورزشگاه آزادی | خشم کاربران از اقدام این تماشاگر

ویدیوی دلی، بر اساس مضمون آیاتی از قرآن کریم از احسان یاسین

شاهدان دروغگوی دادگاه‌ها "نقره‌داغ" می‌شوند

آغاز ثبت نام الکترونیکی یک میلیون و 700 هزار کلاس اولی از امروز

فاطمه هاشمی: قیمت برخی داروهای سرطان بیش از 50 الی 60 میلیون است

در دوازدهمین جلسه دادگاه منافقین چه گذشت؟

تقویم تاریخ/ فسخِ امتیاز استعماری "کاپیتولاسیون" توسط مجلس شورای ملی

حکمت/ دو راهکار برای همنشینی با اهل بیت(ع)

10 صبحانه سالم و خوشمزه که مغز شما را تقویت می‌کند

2 روش برای پاک کردن باقالی در خانه

این نوشیدنی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد

شایع‌ترین عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا

سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید

ترفندهای تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک

خبر نگران‌ کننده‌ ای که درباره تالاب انزلی منتشر شد

تصاویری از شکل جالب شعله‌های آتش در نبود نیروی گرانش

کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!

رنج‌ها زود پژمرده نمی‌شوند

موتور‌ گلزنی ستاره سابق پرسپولیس روشن شد!

ضعف بازیکنان پرسپولیس مشخص شد

علت استعفای سرمربی خوشه طلایی مشخص شد

استقلال خوزستان وارد کل‌کل با نساجی شد!

پیام خداحافظی سرآسیایی با باشگاه سایپا

رد فرجام‌خواهی اسپورتینگ در ماجرای مهدی طارمی

«آلوز» به صدر برگشت

سازمان لیگ فوتبال با درآمد میلیاردی جرایم انضباطی چه می‌کند؟

اخطار فدراسیون جهانی به ژیمناستیک ایران