آریا بانو

آخرين مطالب

اشتباه حذف اعتبارات حمایتی هنر را مرتکب نشویم/دومین یادداشت معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت های این روزهای هنر فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سیدمجتبی حسینی::اعتماد مخدوش هنرمندان را دوباره جلب کنیم.


هنرآنلاین : معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از یادداشت " از دشواری وظیفه " که ابتدای هفته آن را در روزنامه ایران منتشر کرد، این بار زیر تیتر"هنر یک ضرورت است" از دغدغه های جدی و بنیادین هنر و هنرمندان و پتانسیل های والای این عرصه گفت.
متن کامل این یادداشت تقدیم تان می شود:
سیدمجتبی حسینی : اگر چه هنر، مصداق و معنی خود بودن و خودسازی است اما دولت‌ها به تبرک همجواری با حدیث قدسی هنر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آشکار و پنهانش، پیوسته در تدارک تعالی و توسعه اهداف اجتماعی خود هستند.
شاخص توسعه هنر، شاخص اثبات حقوق شهروندی و تمکین به الگوهای انسانی است که اندیشه ورز، به سعادت جامعه می‌اندیشند.
از این‌رو غالباً در بازشناسی مؤلفه‌های فرهنگی و تمایزات تمدنی، به احتسابات آماری گسترش هنر و اثرگذاری آن بر لایه‌های متنوع انسانی توجه می‌کنند.
ایران اسلامی اکنون بلوغ مدیریت انقلابی و کمال ساختاری خود را پشت سر می‌گذارد، اما بازگویی پیشرفت‌های صنعتی و مدرنیته یگانه اولویت و فخر این دوره کمال نیست و جامعه شناسان با اهمیت بخشی به زبان هنر و زوایای برخوردی آن با ساز و کار حکومتی، اعتلای فهم شهروندی و توسعه فرصت‌های انسانی را رصد می‌کنند.
هنر است که خیرخواهانه التهابات اجتماعی و بحران‌های انسانی را مطالعه می‌کند و حکیم وار، تهدیدها را به تکریم و ترمیم بدل می‌کند.
مواجهه با گفتمانی که هنر را ابزار تفنن و تفرج می‌داند، بی‌تدارک دلایل اثباتی هنر و ضرورت وجودی آن و اشاره به مصادیق اصلاح و بهبود و باورآفرینی آن مقصد و مقصود این قلم نیست بلکه بر آنم که با توجه بخشی به جنبه‌های تربیتی، روان درمانی، الگو آفرینی و اقتصاد حوزه هنر، به قدسیت هنر سوگند یاد کنم.
قاعدتاً هر دولتی که به صلاح و مصلحت مردم خویش بیندیشد، باید از نعمت و موهبت هنر صیانت کند و ارکان قدرت خود را هر چند به دشواری، در این زمینه فراخوان نماید.
جمعیت جوان ما، در بسیاری از اوقات، ارزشمندی و ولی نعمتی خود را در برخورداری آسان از تولیدات هنر و انتفاع اجتماعی از تحقق رسالت اجتماعی هنرمندان می‌جوید. بسیج کردن بخشی از منابع مالی و مصادر حمایتی که قطعاً منتج به نشاط عمومی و خردافزایی نسل‌هاست، تعهد و تکلف دولت‌ها در این مشارکت است.
آزمون ناپسندی است که از پس آزموده‌های مدیریتی و دریافت‌های بلا اثر، ایجازهای اقتصادی و محدودیت‌های مالی خود را با حذف اعتبارات حمایتی هنر و گزیده کردن بودجه‌های فرهنگی به اشتباه مرتکب شویم.
هنر امروز خودخواسته و خردمندانه، نقشی قابل توجه در توسعه مشاغل و اشتغال نیروی انسانی دارد و پذیرفته نیست که این صنعت امیدوار و رویکرد امیدآفرین، مبتلا به سوءمدیریت‌ها و قربانی منافع جریان‌ها و امواج سیاسی شود.
با نگاهی به آمار جمعیتی دانشجویان حوزه‌های متنوع هنر، توسعه دانشگاه‌ها، مؤسسات و آموزشگاه‌های هنری، افزایش اماکن دولتی و غیردولتی مرتبط با تولید و اجرای آثار هنری و در نهایت روابط متکثر بین‌الملل این حوزه، اهمیت و ضرورت وجودی هنر و اصلاح ناهمواری‌های پشت سر و پیش رو واضح و مبرهن خواهد شد‌.
ایجاد نظام مشارکتی و تدوین ساختار تحول آفرین در میان دستگاه‌های متکثر فرهنگی و تهدید ناشمردن این سرمایه عظیم از یک سو از جمله اقداماتی است که در این روز تنگ باید بدان تأکید کنیم و برای تحققش برنامه‌ریزی نماییم و از دیگر سو با واسپاری امور به اندیشمندان و اصحاب خیراندیش حوزه هنر و تقویت مالی و معنوی مشروط به حفظ استقلال و حذف رویکرد آمرانه و قیم‌ مآبانه و تعمیم جریان گفت‌و‌گوی بهبود آفرین، مخدوم بودن خود را اثبات کنیم تا اعتماد مخدوش هنرمندان را دوباره جلب کنیم.
قطعاً ضرورت برخورداری از نظام‌های نظارتی که امتیاز و مشروعیت خود را در هدایت و راهبرد منطبق با نیازهای اعتقادی، اخلاقی، تربیتی و تفریحی متصورند، مورد تأکید و قبول هنرمندان خواهد بود و همه مخاطبان این قلم، نگران عزت و دلواپس معیشت جمعیت بی‌شماری است که از دیرباز تاریخ این سرزمین، مفتخر به هنر و هنرمندانش بوده است.
فرصت یگانه‌ای است که فروتنانه از همه اضلاع مدیریتی خواهش کنم در این روز و روزگار، به دشواری حیات هنرمندان و پایمردی‌شان در آفرینش‌های جامعه محور و تاریخ ساز بیندیشند و به بهبود امر، قدم از قدم بردارند.
-این یادداشت هم زمان در روزنامه ایران صفحه آخر به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/121420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل ایجاد افسردگی زمستانی را بشناسید

اگر کسی روی اعصابمان راه رفت، چه کنیم؟

استرس چگونه ما را بیمار می‌کند؟

خبر بد قدرت تفکر منطقی را از انسان می‌گیرد

هفت ویژگی‌ افرادی که ذهن قوی دارند

روان‌پریش‌ کیست؟!

اهداف‌تان را با این افراد در میان نگذارید

اضطراب اولین و مهم ترین نشانه بروز آلزایمر

دوزبانه بودن به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند

استرس، زودتر از آنچه فکر کنید پیرتان میکند!

صداهای مخرب مغز چه هستند؟

با تقاضای دورکاری موافقت می‌کنید یا خیر؟

سرد بودن بینی نشانه استرس است

چگونه شغلی متناسب با شخصیت خود پیدا کنیم؟

چگونه با ترس‌هایمان مبارزه کنیم؟

سه راهکار برای آن‌که بفهمیم طرف مقابل دروغ می‌گوید

افراد الهام بخشی که باعث می‌شوند تسلیم نشوید

با این روش های استثنایی حافظه خود را تقویت کنید

چرا عکس خودمان را دوست نداریم؟!

8 علامت دور از ذهن ابتلا به افسردگی را بشناسید

اگر پول اضافی به دست آوردید، با آن چه کنید؟

هنردرمانی، استفاده از مصالح هنری برای ابراز و بازتاب شخص است

«هیجان خوب» و «هیجان بد» چیست؟

افسردگی بعد از زایمان و تاثیر آن بر نوزاد

تاثیر داروهای مُسکن بر رفتارهای احساسی زنان و مردان

نقش خانواده در سلامت روان

درمان وسواس با روش های طبیعی

روشی حیرت‌انگیز در درمان افسردگی

کنترل خشم و عصبانیت با 10 ترفند

چگونه ارتباط ذهن، بدن و روح را در زمستان تقویت کنیم؟

قرص‌های ضد افسردگی نتیجه‌بخش است؟

یوگا و رهایی از اضطراب مادربودن

حقایق عجیب زنانه!

درمان وسواس و افسردگی با چند راهکار کم‌خرج

با این ترفند ساده از اعتیاد به تلفن همراه خلاص شوید

غلبه بر ترس و راه اندازی کسب و کار جدید

5 نشانه‌ ظاهری اضطراب بیمارگونه

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

فرار دختران از خانه، دلایل و راه های پیشگیری

اکراه مردان در پذیرش مشکلات سلامت روان

بی‌ادب ها هرگز موفق نمی‌شوند!

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت

چگونه با رازهای‌مان خوشحال باشیم؟

چرا دختران بیشتر از پسران در معرض افسردگی قرار دارند؟

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

اعتیاد به کار؛ بلایی که عمرمان را می‌گیرد

با بیماران چگونه برخورد کنیم؟

فواید خنده و گریه

چرا مجردها منزوی می‌شوند؟

اضطراب و استرس، مسری است