آریا بانو

آخرين مطالب

ایرنا گزارش می دهد

دختران صبر، دختران انتظار اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- بسیاری از دختران دارای معلولیت، سال هاست که از داشتن زندگی مشترک، قطع امید کرده اند، دلیل آن هم بسیار ساده است، «معلولیت».

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «پسران حتی با معلولیت های شدید هم می توانند ازدواج کنند اما برای دختران حتی معلولیت های کم هم مانعی برای ازدواج است» این گوشه ای از درددل دخترانی است که چشم انتظارند.
البته با توجه به صنعتی شدن جامعه و تغییر سبک زندگی و بالارفتن سن ازدواج شاید عوامل دیگری هم در ازدواج نکردن آنان نقش داشته باشد اما می توان معلولیت را از اصلی ترین دلایل ازدواج نکردن آنان برشمرد.
جای تعجب است که گاهی دختران معلول در موقعیت های ازدواج قرار می گیرند اما خانواده دختر حاضر نیستند دختر معلول خود را شوهر بدهند.
سیما یکی از دختران دارای معلولیت در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: « اغلب خانواده ها مخالف ازدواج دختران معلولشان می شونئ آن هم فقط به خاطر معلولیت شان حتی اگر واقعا ببینند که می توانند کارهای زیادی انجام دهند چون دختران به خاطر شرم و حیایی که دارند نتوانسته اند در مورد ازدواج راحت با والدین خود حرف بزنند و آنها را متقاعد کنند، در این مورد مشکل دارند»
زهره یکی دیگر از دختران دارای معلولیت نیز می گوید: «تو جامعه ای که یک پسر اولین ملاک ازدواجش داشتن یک پدر زن پولدار و دختری بی نقص و زیبا باشد چه انتظاری می شود داشت که یک دختر خانم معلول بتواند ازدواج کند آن هم از نوع ازدواج موفق»
شهین دختر دارای معلولیت دیگری است که به خبرنگار ایرنا می گوید: «کسی به ما اهمیت نمی دهد، کسی ما را انتخاب نمی کند، زنان سالم حتی با مردان دارای معلولیت شدید هم ازدواج می کنند اما هیچ مردی ما دختران معلول را انتخاب نمی کند، حتی مردان معلول هم ترجیح می دهند با دختران معلول ازدواج نکنند. اگر یک دختر معلول با یک پسر معلول ازدواج کند، آن هم مشکلات خاص خود را دارد.»
* دختران معلول از امکان ارتباط عاطفی کمتر برخوردارند
محبوبه نجومیان، فعال حقوق معلولان و نماینده جامعه معلولان در این باره می گوید: متاسفانه معلولیت و محدودیت های جسمی متفاوت به دلایل متعدد از جمله تابو بودن بیماری در فرهنگ ما، نگاه اجتماعی غلط و نبود حمایت دولت ها موجب تبعیض و بی توجهی به نیازهای این قشر از جامعه شده است.
او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: به طور کلی هنوز در اغلب مناطق نگاه فرهنگی و اجتماعی به زن این گونه است که او را موجودی کمتر از یک مرد می دانند و این طور تصور می کنند که زن موجودی است به مراقبت نیاز دارد و همین تنزل مقام زنان و دختران به موجوداتی ضعیف، موجب شده که از نظر قوانین و در عمل و به لحاظ حقوق انسانی گاهی نادیده گرفته شوند.
وی می افزاید: این دیدگاه و نگاه جنسیتی به زن موجب رواج و رونق چندین برابری انواع تبعیض ها و اجحاف و نابرابری های جنسیتی بر زنان و دختران معلول می شود. در حقیقت مجموعه این دو نگاه اجتماعی باعث شده تا به زن به عنوان یک موجود ضعیف نگاه می شود و اگر این موجود معلولیت هم داشته باشد وضع بدتر هم می شود.
وی ادامه می دهد: دختران دارای معلولیت، نسبت به پسران هم رده خود، از امکان و فرصت ازدواج و ارتباط عاطفی کمتری برخوردار هستند. تاسف بیشتر این است که حقوق عاطفی و احساسی آنها در خانواده ها هم نادیده انگاشته می شود و تا جایی که من اطلاع دارم هنوز فعالیت و تلاشی از سمت ارگان های مسئول برای آموزش خانواده ها برای توجه به نیاز عاطفی و روانی این دختران صورت نگرفته است.
* جوانان معلول در فضای مجازی، ظاهر خود را پنهان می کنند
این فعال حقوق معلولان می گوید: تا امروز ندیده ام که راجع به نیازهای عاطفی و زناشویی دختران به عنوان یک انسان و آسیب های احتمالی آن صحبت شود و مورد پژوهش ،مطالعه و بررسی جامعه شناسان و روانشناسان قرار گیرد.
نجومیان می افزاید: دختران جوان در مواجهه با معلولیت با چالش های زیادی از جمله پذیرش شرایط جسمی خود و پذیرش جامعه رو به رو هستند مثل قضاوت جامعه از وضع جسمی و مقایسه اندام خود با آنچه که معیار استاندارد تعریف یک جامعه از اندام زن است.
وی ادامه می دهد: به نظر می رسد صدا و سیما نقش بسیار موثری در این زمینه دارد. وقتی که می بینیم حتی در فیلم ها، سریال ها و آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی از افراد و هنرپیشه هایی که دارای جسم سالم و زیبا هستند و به تعبیر رایج، ظاهری ایده آل پسند دارند، به عنوان بازیگر استفاده می شود تعجبی ندارد که بیشتر افراد نوجوان و جوان، معلولیت خود را پنهان می کنند و نگران تفاوت های جسمی خود و مقایسه ظاهر خود با دیگران باشند حتی گاهی برخی از این جوانان در فضای مجازی تصویر و ظاهر متفاوت خود را پنهان می کنند.
* سرکوب دختران معلول را سرخورده می کند
این نماینده جامعه معلولان می گوید: از چالش های دیگری که موجب شده دختران دارای معلولیت نیازهای غریزی خود را سرکوب کنند، اظهار نگرانی از قضاوت های جامعه و شرم و خجالت از بیان احساسات خود است. متاسفانه نا امیدی مطلق و عدم خودباوری از عوامل دیگر سرکوب غرایز است.
نجومیان با تاکید بر اهمیت و لزوم رعایت حقوق انسانی دختران معلول می افزاید: سرکوب نیازهای غریزی، آسیب های روانی مانند افسردگی، خشم، تنفر و سرخوردگی را در برخی افراد دارای معلولیت و به ویژه قشر آسیب پذیرتر یعنی زنان و دختران دارای معلولیت به دنبال دارد و موجب انزوا، احساس طردشدگی و تشدید بیماری های جسمی و روان تنی می شود و این عواقب و بی توجهی ها قطعا خانواده و بعد اجتماع را درگیر خواهد کرد.
وی تاکید می کند: زنان و دختران دارای معلولیت از توانایی های روانی و فکری قابل توجهی برخوردار هستند که با وجود نگاه های تبعیض آمیز جسمی و جنسیتی، همچنان سعی می کنند خود را با شرایط وفق داده و مهمتر اینکه تلاش می کنند جایگاه خود را با تغییر نگاه اجتماعی پیدا کنند.
وی اضافه می کند: تلاش برای پرهیز از حاشیه نشینی اجتماعی و اقتصادی به عنوان یک دختر و زن از سوی معلولان قابل تقدیر است با وجود اینکه حتی، همان نگاه کلیشه ای و تبعیض آمیز به زن یعنی ایفای صرف نقش مادر و همسری هم از بیشتر دختران و زنان دارای معلولیت سلب شده است.
نجومیان خاطرنشان می کند: این تلاش ها نباید یکسویه باشد و نیاز است که رسانه و افراد مدافع حقوق انسانی همراه و همسوی این قشر آسیب پذیر باشند. شاید فردای روشن تری در انتظار این دختران باشد.
گزارش از سادات حسینی خواه
*9185 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/122653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

آقای قلعه نویی امید را از لیگ یک آورد سپاهان

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

تیم ملی والیبال و یک جنگ درون تیمی!

شرط حضور گل‌محمدی روی نیمکت تراکتور

ایتالیا مردانش را برای لیگ ملت‌های والیبال به خط کرد

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو برگزار شد / 10 اتهام امیرحسین مقصودلو از زبان قاضی حجت الاسلام و المسلمین افشاری

شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند / رونمایی از دست خط مبارکشان برای اولین بار

حـذف کودکان مهاجر از سلامت

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

خلاقیت جالب برای بیرون آوردن بار از داخل کامیون

وقتی قطع کردن درخت را به هنرمند بسپاری

کرم کاپوچینو دسر 10 دقیقه ای

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

حرکت عجیب یک زن در تهران برای به رُخ کشیدن ثروتش

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین

حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لحظات دلنشین دیدار هانیه غلامی و مادرش در فرودگاه با اشک‌های عاشقانه و پر احساس

درباره سندرم درس (DRESS) چه می دانید؟/ از ایجاد تا درمان

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)