آریا بانو

آخرين مطالب

مدیرکل برنامه ریزی معاونت زنان ریاست جمهوری:

زنان پس از انقلاب در مسیر رشد قرار گرفتند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: واکاوی داده های آماری، سرشماری و همه داده ها در حوزه زنان و خانواده نشان می دهد که بعد از انقلاب زنان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، بهناز موحدی روز شنبه در نشست خبری با تشریح تحولات جامعه زنان به مناسبت چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افزود: تحولات حوزه زنان در شاخص های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است اما در به دستاوردهای حوزه زنان دو بعد اصلی را داریم یکی بسترهای نهادین از جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای این تحولات و دیگری قوانین حوزه نهاد زنان و خانواده.
وی تصریح کرد: هدف این است که تحولات را به گونه ای بیان کنیم تا حفظ اعتماد به نفس و بینش در بین جوانان دیده شود و امیدواریم رسانه ها نقش خودشان را برای این موضوع به خوبی ایفا کنند.
موحدی افزود: ٢٠٠ شاخص در این داده ها داریم، اما روی ٧٩ شاخص برنامه ریزی شده است که شامل آموزش، مشارکت سیاسی، فرهنگ و ارتباطات، پژوهش و دیگر شاخص ها بیشتر پرداخته شده است.
وی افزود: موضوع تامین امنیت اجتماعی، عدالت جنسیتی و تامین اجتماعی دیگر مقوله های مورد تاکید ماست. برای تامین امنیت و منع خشونت قانون داریم. برای زنان قربانی خشونت در ماده ١١4٠ قانون مدنی اصلاحاتی صورت گرفته است که روی این مسائل هم تاکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین اجتماعی به موضوع رفع فقر و دیگر مسائل پرداخته شده است. حق بهره مندی دختران بی سرپرست در بند 5٧ قانون حمایت از زنان نیز مدنظر است.
وی درباره شاخص های مدنظر معاونت زنان ریاست جمهوری گفت: بحث آموزش و پژوهش چون موجب شکاف در جامعه می شود بیشتر مورد توجه ماست در سال 55 از هر 100زن ٣5 نفر باسواد بودند که در سال ٩5 به ٨4 درصد رسیده است. طبق آخرین سرشماری اکنون از هر ١٠٠ زن روستایی ٧٢ نفر باسواد هستند.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزش تحولات عظیمی در بخش زنان و خانواده داشتیم به طوری که برای جلوگیری اژ بازماندگان از تحصیل بعد از انقلاب اتفاقات خوبی را شاهد بودیم که براساس آمارها، در سال 55 از هر ١٠٠ زن ٣5 نفر بازمانده از تحصیل بودند که این آمار در سال ٩5 به سه نفر رسیده است.
موحدی گفت: امیدواریم تا پایان برنامه توسعه آمار زنان بازمانده از تحصیل در کشور به صفر برسد. امید به تحصیل در سال 79 در کشور 11،2 درصد بود اما در سال 92 این رقم به 15درصد رسیده است. همچنین در بحث پوشش تحصیلی بانوان نیز موفقیت های خوبی پس از انقلاب به وجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد: در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سال 1355 از هر 100 نفر 57 نفر موفق به تحصیل می شدند، در دوره متوسطه اول 27 نفر و در متوسطه دوم 19 نفر اما این اعداد در سال 95 تغییر جدی داشته به گونه ای که در دوره ابتدایی 96،9 نفر، دوره متوسطه اول 73 نفر و دوره متوسطه دوم نیز 52 نفر موفق به تحصیل شدند.
معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: همچنین از هر یک هزار زن 18 ساله و بالاتر 9 نفر دانش آموخته دانشگاهی در سال 1355 بودند که در سال 95 این رقم به 162 نفر رسیده است. این آمارها نشان می دهد که تعداد زنان تحصیلکرده در این مدت 17 برابر اما مردان هفت برابر شده است.
وی اضافه کرد: شاخص امید به زندگی نشان می دهد که ما چقدر توانستیم وضعیت سواد زنان را گسترش دهیم و دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی تا چه حدی فراهم شده است؛ بر اساس آمارها در سال 55 امید به زندگی در زنان 52،6 سال و در سال 95 نیز این رقم 72،5 سال است.
وی به مشارکت اقتصادی زنان اشاره کرد و گفت: از هر 100 شاغل 12 نفر در سال 1355 بیمه بودند که این آمار در سال 95 به 77،4 نفر رسیده است. از میان هر 100 زن شاغل 5 نفر در سال 55 تحصیلات تکمیلی داشتند و در سال 95 به 46،9 نفر با تحصیلات تکمیلی هستند.
وی اضافه کرد: همچنین تعداد زنان دارای همسر در سال 55 حدود 58،5 درصد و در سال 95 تعداد زنان دارای همسر 64،4 درصد است. تعداد قضات زن 594 دادیار و معاون رئیس کل دادگستری ها 18 نفر هستند. در بحث مشارکت سیاسی و مدنی 50،9 درصد مربوط به حوزه زنان است.
موحدی ادامه داد: همچنین سهم منتخبان زن در مجلس شورای اسلامی نیز رشد چشمگیری داشته است. در سال 58 از هر 100 نفر 1،3 درصد زن بودند. در سال 94 نیز این آمار 5،9 درصد از زنان رسیده است. همچنین تعداد سازمان های مردم نهاد در سال 75 نسبت به اول انقلاب با رشد 49 برابری رو به رو است و اکنون به 2 هزار و 722 سازمان مردم نهاد در حوزه زنان رسیده است.
موحدی در حوزه ورزش نیز زنان با پیشرفت خوبی رو به رو شده اند افزود: در سال 59 فقط یک فدراسیون فعال ورزشی در حوزه زنان وجود داشت. در سال 97 تعداد فدراسیون ها های زنان 49 مورد است، مربیان زن نیز از 32 مربی در سال 55 به 115 هزار و 455 مربی در سال 95 رسید. همچنین تعداد رشته های ورزشی زنان در اوایل انقلاب 10 رشته بود و اکنون 49 رشته است.
* ٧٢6٨ * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/122658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!