آریا بانو

مولاوردی: خشونت علیه زنان فقط فیزیکی و جسمی نیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تصور اشتباهی وجود دارد مبنی بر اینکه خشونت علیه زنان فقط جسمی و فیزیکی است درحالی که خشونت های رفتاری و روانی بسیار آسیب رسان هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز یکشنبه در نهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با موضوع حقوق شهروندی و پیشگیری از خشونت در جمعیت هلال احمر افزود: امسال برای دومین بار این همایش به دلیل گسترش، شیوع و فراوانی پدیده خشونت به موضوع خشونت پرداخته است و افزایش آمارها بنا بر گزارش های پزشکی قانونی و قوه قضاییه اعلام شده است.
وی تصریح کرد: سازوکارهای جدیدی برای پیشگیری از خشونت باید داشته باشیم که متناسب با جلوه ها و مظاهر جدید خشونت باشند تا اثربخشی لازم را داشته باشند.
مولاوردی ادامه داد: وقتی صحبت از خشونت می شود یاد منشور حقوق شهروندی می افتیم، البته معتقدیم باید آموزش شهروندان مورد توجه قرار گیرد.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: نقض حقوق شهروندی در تشدید خشونت را مورد توجه قرار می دهیم؛ اینکه اهمیت ندادن به حقوق شهروندی خود به خود موجب افزایش خشونت می شود و اینکه به حساب نیامدن شهروندان بحث مبسوطی دارد، لحاظ شدن شهروند درجه یک یا دو در بروز خشم و خشونت تاثیر دارد. همچنین اینکه اگر شهروندان این تصور را داشته باشند که در معرض نقض حقوق شان توسط صاحبان قدرت و دیگران هستند، این مساله منجر به انباشته شدن خشم درون شهروندان می شود و در جایی سرباز می کند.
مولاوردی به نقش منشور حقوق شهروندی در پیشگیری از خشونت پرداخت و افزود: منشور یک مجموعه سه بخشی شامل؛ بخش اول بیانیه یا مقدمه منشور، بخش دوم مواد منشور و ٢٢ حق در ١٢٠ ماده و بخش سوم سازوکارهای بهینه منشور حقوق شهروندی است. هم در بیانیه منشور با رویکردی که تاکید بر بحث ظرفیت سازی و فرهنگ سازی حقوق شهروندی دارد و هم در مواد مختلف در این زمینه به این موضوع پرداخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در ماده 54 این منشور آمده است که حق همه است که از تعرض، خشونت گفتاری و رفتاری مصون باشند و در صورت بروز خشونت برای اعتراض به نهادهای مرتبط حق دسترسی داشته باشند. این ماده مستقیم به موضوع خشونت پرداخته است.
مولاوردی ادامه داد: در بخش سازوکار و نظارت بر حسن اجرای دوباره نیز متعهد شده است نسبت به اجرای کامل این منشور برنامه جدی داشته باشد امیدواریم با پیگیری هایی که می شود این برنامه نیز یعنی تقسیم کار ما درست انجام شود.
وی اضافه کرد: همچنین دو واحد درسی در زمینه آشنایی با حقوق شهروندی در دانشگاه ها درنظرگرفته شده است که در مهرماه اجرایی خواهد شد.
معاون سابق معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ما تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری را داریم که در حال رصد، پایش و پیگیری برای اجرا است که به منشور حقوق شهروندی و مباحث دیگر مرتبط است.
مولاوردی اضافه کرد: معتقدیم ماندگاری حقوق شهروندی با نهادینه سازی و درونی کردن این مفاهیم است که اتفاق می افتد و امیدواریم بتوانیم با اقدامات جدی این مهم را نهادینه کنیم. در نهادینه سازی هدف ما بحث آموزش و تربیت شهروندی است و این منشور صرفا ناظر بر حقوق شهروندان است.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: معتقدیم کودکان باید از کودکی این آموزش ها را باید فراگیرند و درباره اختلاف ها و مناقشات و خشونت ها کودکان مهارت نه گفتن، کنترل خشم و مهارت لازم در مقابل بحران ها را باید داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای تحقق جامعه عاری از خشونت نیاز به صلح مثبت و کارکردهای آن داریم که بدون توجه به این واقعیت ها نمی توانیم در منع و کاهش خشونت قدم های موفقیت آمیزی برداریم.
* ٧٢6٨*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/122950/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد اعتماد به نفس با دادن پول توجیبی

تکرار / عشق از زبان کودکان

اضطراب امتحان و مقابله با آن

کودکانی که تنها نمی خوابند

کودکان را با هم مقایسه نکنید

اصول پیشگیری از آزار جنسی کودکان

منشأ پرخاشگری کودکان

مامان من چه جوری دنیا امدم ؟

محبت زیاد کودک را لوس نمی کند

طرز برخورد مناسب با کودکان گستاخ !

کودکان دین زده یا تربیت دینی

خشونت بین فرزندان و وظیفه والدین

راه حل های خوب برای رفتارهای بد بچه ها

تأثیر خشونت های تلویزیونی در کودکان

خجالتی بودن فرزندتان را از نوزادی بشناسید!

کودک من از هیچ کس کمتر نیست !!

تأثیر مثبت موسیقی بر روح و روان کودکان

علت تضاد بین فرزندان و والدین چیست؟

با لجبازی کودکم چگونه برخورد کنم؟

تربیت لذت بخش

برخورد با کودکی که از حمام کردن میترسد

راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک

لجاجت و کج خلقی در کودکان: هیجانی ، لجبازی

علائم استرس در کودکان

چگونه کودکی مسئولیت پذیر داشته باشیم؟

بازی کودک با اعداد

بچه ها از چه سنی باید تنها بخوابند؟

دروغگویی کودکان دلایل و راهکارهای مقابله

کم رویی ارثی نیست

9 برخورد اشتباه والدین با کودکان نوپا

تصاویر برهنه و کودکان ما

بچه‌ها از سه سالگی، لحن منطقی را می‌فهمند

پرورش اعتماد به نفس درکودک

کودک و میل جنسی

عوارض و درمان مکیدن انگشت کودک

راه های شناسایی بیش فعالی در کودکان

شناخت کودکان از خود

در مورد گفتاردرمانی چه میدانید؟

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی

کار کودکان در منزل،درست یا غلط؟

چه عاملی باعث ایجادحسادت فرزندان میشود؟

کودکان را برای روبه رو شدن با حوادث آماده کنیم

با کودک بدزبانم چطور رفتار کنم؟

با کودکم بعد از طلاق چطور رفتار کنم؟

افسون‌شدگان کوچک موبایل

آزمونی برای تشخیص کودکان بیش فعال

وقتی که کودکان مان دعوا می کنند

دلایل داشتن یا نداشتن فرزند دوم !

پاداش و محرومیت را فراموش نکنید

آموزش معذرت خواهی به کودک