آریا بانو

آخرين مطالب

در نشست خبری سازمان نظام روانشناسی مطرح شد

لزوم افزایش سطح سواد سلامت در جامعه/آمادگی غربالگری سراسری دانش‌آموزان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه در 30 استان، خانه روانشناسان را شکل داده‌ایم، گفت: امروز افزایش سطح سواد سلامت مهم‌ترین آیتم در تأمین سلامت است.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم مداحی در نشست 40 سال خدمات روانشناسی در انقلاب با بیان اینکه از جهتی روانشناسی در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: از جهت فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در وضعیت خوبی هستیم. امروز می‌توانیم 14 اختلال را به خوبی درمان کنیم. می‌توانیم بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهیم و بهترین روش‌های درمان را اتخاذ کنیم. امروز سازمان نظام روانشناسی وجود دارد و 16 انجمن، مجلات و خانه روانشناسی داریم.
وی ادامه داد: اما از طرفی دیگر، وضعیت روانشناسی خوب نیست؛ چراکه روانشناسان مردم را فراموش کرده‌اند. فقط بیماری‌ها را می‌شناسیم. امروز باید شاد زیستن و خوب زیستن را آموزش دهیم. زمانیکه روانشناسان کنار می‌کشند، روانشناسان زرد وارد میدان می‌شوند. امروز باید نهاد حاکمیتی به آلام روانی مردم بهتر توجه کنند.
مداحی تصریح کرد: امروز شاید باید در حوزه روانشناسی، روانشناس و مشاور خانواده داشته باشیم. باید از علم و هنر برای هدف دادن به جوانان بهره گیریم و به آنها فرصت دهیم نه تهدید. وضعیت می‌تواند بهتر از این باشد؛ درصورتیکه قوانین بهتری داشته باشیم؛ چرا تصمیم گیرندگان به این بخش اهمیت کمتری می‌دهند.
مداحی با بیان اینکه آمار سکته به زیر 20 رسیده است، خاطرنشان کرد: امروز گفته می‌شود افسردگی جلوتر از سرطان است، آسیب‌های اجتماعی روی خط قرمز آمده‌اند. چرا فارغ التحصیلان به جای اینکه مددکار باشند، مددجو هستند؟
معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه از قبل از انقلاب سه تفکر در این زمینه وجود داشته، گفت: تفکر اول افرادی بودند که اعتقاد داشتند در صورتی می‌توانیم به این حرفه هویت دهیم که زیر مجموعه وزارت بهداشت باشیم؛ سردمداران این تفکر افرادی بودند که در حوزه وزارت بهداشت بودند. بخشی دیگر معتقد بودند که انجمن‌ها را تشکیل دهیم. عمدتاً این افراد مشاوران بودند و تفکر سوم ما بودیم که سازمان نظام روانشناسی را شکل دادیم.
وی با بیان اینکه امروز در 30 استان، خانه روانشناسان را شکل داده‌ایم، گفت: امروز افزایش سطح سواد سلامت مهم‌ترین آیتم در تأمین سلامت است.
مداحی معتقد است که در طول 40 سال در حوزه روانشناسی فرهنگ‌سازی، جریان سازی و نهادسازی اتفاق افتاد.
به گزارش ایسنا، همچنین فریبرز درتاج - معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی در ادامه این نشست با بیان اینکه بدون شک در حوزه روانشناسی اول هستیم، گفت: تحولاتی زیادی در حوزه آموزشی و روانشناسی به طور اختصاصی صورت گرفته، تحولاتی مانند حوزه کتب درسی و آکادمیک، حوزه زنان و… که با کشورهای دیگر منطقه قابل قیاس نیستیم.
وی گفت: آماده ارائه خدمات در زمینه مسائل روانشناختی هستیم، خدماتی که در کشورهای فارسی زبان ناشناخته است. این مسائل از تحولات عمده‌ای است که در جامعه ما اتفاق افتاده است.
معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی با اشاره به تحولاتی که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان رخ داده، گفت: در حال حاضر استارت‌اپ‌ها و فضای مجازی هزینه‌ها را به یک دهم کاهش و سرعت را 10 بار افزایش می‌دهد. آمادگی وجود دارد تا در یک روز در سراسر کشور دانش آموزان غربالگری شوند.
وی با اشاره به خدماتی که سازمان نظام روانشناسی به دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌کند، گفت: همایش ملی برای پلیس و روانشناسی به مدت دو روز برگزار شد. همچنین ناجا در تمام استان‌ها مراکز خدمات روانشناسی را برای پرسنل و خانواده‌های خود دارد.
وی با اشاره به دیگر خدمات سازمان به دستگاه‌ها افزود: پنج همایش ملی مدرسه را برای آموزش و پرورش داریم که وزیر آموزش و پرورش رئیس و دکتر حاتمی دبیری این همایش را برعهده دارند که در کانون پرورش فکری برگزار می‌شود. همچنین فعالیت‌هایی برای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه با کمیته امداد انجام شده است. در حال حاضر قوه قضائیه تمام قضات سراسر کشور را به صورت سنتی و دستی غربالگری می‌کند.
درتاج افزود: البته زمانیکه خدمات مخاطبان زیادی دارد عوارض‌هایی به همراه دارد و موسساتی از آن سو استفاده می‌کنند. به طور مثال شبکه آموزش انگیزه‌های کاذبی ایجاد می‌کند به طوری که افراد غیر متخصص فعالیت‌های روانشناسی را ترویج می‌کنند و این موضوع در کنترل ما نیست، هرچند مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته، اما این افراد به قدری پرنفوذ هستند که نمی‌توانیم به راحتی مقابل آنها بایستیم، اما در حد وسع خود تلاش داریم که خدمات اصیل و علمی را در اختیار متقاصیان قرار دهیم.
در ادامه یاسر مدنی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: روانشناسان و مشاوران مذهبی و معتقد زیاد داریم، اما در وزارت علوم و دانشگاه‌ها نتوانسته‌ایم همخوانی و همسو بودن آموزش‌های دینی با علم روانشناسی را نشان دهیم.
وی گفت: قسمت عظیمی از خدمات مشاوران ما بالقوه مانده و بالفعل نشده است. سازمان نظام روانشناسی باید بتواند یکی از محکم‌ترین سازمان‌های نظارت‌کننده و توانمندساز باشد.
به گفته وی مشاوره، هنری است مقدس، که از علم روانشناسی بهره می‌گیرد.
شیوندی ، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: خدماتی که انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف به حوزه‌های گوناگون ارائه داده، بیشتر از خدماتی است که آن حوزه به انقلاب ارائه کرده است.
به گفته وی در سال 57 نرخ امید به زندگی طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، 54 سال بود که در سال 97 این نرخ 20 سال ارتقا یافته و به بیش از 70 سال رسیده است. در حوزه شناخت و باورها نیز در دهه 60 جوانانی بودند که از مرزها دفاع می‌کردند و حدود 8 درصد مردم شهرهای متوسط آرزو داشتند که از مرزها دفاع کنند اما در سال 97، 15 درصد حاضرند از باورهای انقلاب اسلامی دفاع کنند.
وی ادامه داد: وقتی خدمات روانشناختی مطرح می‌شود، باید دید که این خدمات چه نسبتی با اهداف انقلاب دارد؟
وی با طرح پرسش‌هایی گفت: نقش روانشناسی در تصمیم‌گیری‌های کلان به چه میزان است؟ روانشناسان در احراز صلاحیت‌های مسئولان در حوزه سنجش افکار و نگرش‌ها چقدر سهیم‌اند؟ رابطه اراده و باورهای مسئولان در پذیرش خدمات روانشناختی چقدر است؟ آیا سران کشورها در حوزه فردی و اجتماعی خود، اعتماد می‌کنند که از خدمات روانشناختی استفاده کنند؟ آیا روانشناسی می‌تواند در تشخیص احراز صلاحیت‌های حساس از جمله کاندیداهای ریاست‌جمهوری نقش ایفا کند؟
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/123042/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید